Eli auto on siis VW Golf Variant -99 1.9TD. Autoa on jo jonkun aikaa "vaivanut" outo oire. Eli kun auton käynnistää kylmänä kierrokset ovat aika korkealla (1200rpm) sitten menee noin minuutti niin aivan kuin joku rele löisi päälle ja kierrokset nousevat noin 100rmp. Ymmärtääkseni mitään elektronista syöttöä ei tossa 55kw mopodieselissä taida olla. Olen hieman pupun ulkopuolista toimintaa tutkinut ja siinä taitaa olla sellanen komea toiminto että kylmänä vaijerivetoinen systeemi lisää syöttöä. Voisiko tämä olla "syypää" kierroksien nostoon, ihme vain että tulee jälkijunassa.
Noin pari viikkoa sitten autoon tuli ihmeellinen "vika" pienen ajon jälkeen. Liikennevaloihin kun pysähdyin niin kierrokset olivat noin 1500rpm. Ajoin huoltamon pihaan ja tarkistin ettei kaasupoljin kanna. Sitten menin konepuolelle. Sieltä tarkistin vaijerit ja kylmäsyötön. Mikään niistä ei kantanut vaan kaikki oli niin kuin pitikin, omasta mielestä. Silti kone huusi tyhjäkäynnillä. Sammutin moottorin ja käynnistin uudestaan, sekään ei auttanut. Sitten vain lähdin ajamaan ja seuraavan kerran kun pysähdyin kierrokset olivat laskeneet.
Kyselin kuukausia sitten että olisiko PK seudulla joku joka osaisi laskea tyhjäkäyntikierroksia korvausta vastaan. Silloin ei ketään ottanut haastetta vastaan, olisiko nyt joku halukas joka tuntee olevansa tarpeeksi pätevä ruuvaamaan oikeita ruuveja sekoittamatta koko pumppun sielunelämää?
mk3 -99 1.9TD Nostaa kesken tyhjäkäynnin kierroksia.
Valvoja: ffp jäsenet
Siellä pumpun takana on sellanen keinuvipu jonka molemmissa päissä on ylöspäin osoittavat ruuvit joissa lukitusmutterit. Niitä pyörittelemällä saa kierroksia säädettyä. Ei tuossa menny pumppu sekasin vaikka niistä ihan näppituntumalla pyörittelin. Pysty pyörittämään ihan koneen käydessä niin näki heti muutoksen kiekkamittarista.
Kyseessä ihan normi AAZ (1.9Eko-TD) koneen pumppu.
Kyseessä ihan normi AAZ (1.9Eko-TD) koneen pumppu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa