Dieseli-foorumi ehkä oikea paikka tälle kysymykselle:
Onko jollakulla kokemusta muuttuvasiipisen turbon asennuksesta ja käytöstä bensakoneessa? Kestääkö siivet alkuunkaan, ahistaako yläpäässä, onko moisessa mitään järkeä? Pakosarjallinen turbo (esim. 130hp 1.9 ja 140hp 2.0) kun menis aikalailla helposti sekä 8- että 16-venttiiliseen. Kiinnitys kanteen on tietääkseni sama, vai onko?
Kaikenlaisen informaation otan mielelläni vastaan :)
Muuttuvasiipinen ahdin bensakoneessa
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Hyvin vähän on kai semmosia rakenneltu, porssekin vasta protoilee:
http://www.germancarfans.com/news.cfm/n ... 051115.002
pösö 405 t16 oli vissiin jonkun sorttinen ratkasu, ja kenties jossakin japsissa, muuta ei nyt tule mieleen.
http://www.germancarfans.com/news.cfm/n ... 051115.002
pösö 405 t16 oli vissiin jonkun sorttinen ratkasu, ja kenties jossakin japsissa, muuta ei nyt tule mieleen.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Kaveri laitto 600cc 4WD mönkkäriin PD130 ahtimen. Toimi suht hyvin, mutta heräs hieman ylhäältä. Pienemmällä pakopesällä olis ollu varmaan parempi. No nyt on peli vaihdettu uuteen 800cc versioon ja sama ahdinpaketti menee kohta kiinni.
Tuo edellinen mönkkäri oli aikoinaan Tampereen Extreme messuilla näytösajossa, tosin silloin siinä oli sprintterin ahdin kiinni.
Tuo edellinen mönkkäri oli aikoinaan Tampereen Extreme messuilla näytösajossa, tosin silloin siinä oli sprintterin ahdin kiinni.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Täällä foorumillakin olevista 1,9TDI koneista on mitattu yli 1000 asteen pakolämpöjä VNT-ahtimen kanssa, joten lämpö ei ole syy miksei VNT-ahtimia toistaiseksi käytetä pentsiineissä. Syynä voi olla jokin aine joka kerääntyy siipiin ym.
Smartilta on tulossa/tullut VNT-ahtimella varustettu bensa. Tosin kyse on 800cc kääpiömoottorista.
Smartilta on tulossa/tullut VNT-ahtimella varustettu bensa. Tosin kyse on 800cc kääpiömoottorista.
PSA / BMW(mini) käyttää tulevissa 1.6 turbo koneissa ns. twinscroll-tyyppistä ahdinta, eroaako tuo sitten jotenkin VNT-ahtimesta, vai muuten vaan hieno nimi jo olemassa olevalle tekniikalle?
edit: joo pitäis ottaa selvää ennenku kirjottaa, eli kyseessä ainoastaan pakopuolen jako kahteen kanavaan turbolle virtauksen parantumiseksi = turbo reagoi nopeammin. ollut jo vissiin käytössä jonkin aikaa :-P
edit2: saa nähdä miten luotettavia pidemmällä aikavälillä tuollaiset 1.4 remmi/pakokaasuahdin yhdistelmät ovat. Lähinnä ahtopaineen ohjaus arveluttaa kun tuntuu VAG:lla riittävän ongelmia ihan perus 1.8t koneissakin.. :)
edit: joo pitäis ottaa selvää ennenku kirjottaa, eli kyseessä ainoastaan pakopuolen jako kahteen kanavaan turbolle virtauksen parantumiseksi = turbo reagoi nopeammin. ollut jo vissiin käytössä jonkin aikaa :-P
edit2: saa nähdä miten luotettavia pidemmällä aikavälillä tuollaiset 1.4 remmi/pakokaasuahdin yhdistelmät ovat. Lähinnä ahtopaineen ohjaus arveluttaa kun tuntuu VAG:lla riittävän ongelmia ihan perus 1.8t koneissakin.. :)
Viimeksi muokannut kojaak, 9.1.2006 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 235
- Liittynyt: 25.7.2003 20:29
wanha ;-)
http://www.exploremaine.com/~yngwie/vnt.htm
ilmeisesti on ollut jotain ongelmia, koska autoja tehtiin 1200kpl VNT-ahtimella.
http://www.exploremaine.com/~yngwie/vnt.htm
ilmeisesti on ollut jotain ongelmia, koska autoja tehtiin 1200kpl VNT-ahtimella.
En usko että pakolämmöt tosiaankaan ahdinta pensakoneessa sen nopeemmin sulattaa ku dieselissä. Mulla suli 4w cossu sierran ahdin hiluxissa eli tekisi mieli väittää että pensakoneen ahtimet ei kestä dieselin pakolämpöjä ;) eikä tarvitse isommallakaan ahtimella kovin pitkää polkaisua kaasupohjassa niin loppuu 1000 asteen mittarista lukemat. Eli luulisi matalaviritteisessä pensa koneessa kestävän, mihkään tehokkaaseen tuommoinen vnt ei sitten käykään ne kun on niin pieniä.
->mihkään tehokkaaseen tuommoinen vnt ei sitten käykään ne kun on niin pieniä.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=255745#255745
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa