ViestiKirjoittaja Larpo » 25.6.2025 18:49
Tässä vähän omaa tarinaa juuttuvasiipisen kanssa taistelusta, jos olisi jollekin apua.
Passat B6 BXE koneella alkoi menemään vikatilaan noin 110-120km/h vaudissa etenkin ylämäessä ja antoi koodia P0234 yliahtamisesta. Ahtoi noin 0,3 baaria yli pyydetyn ja meni vikatilaan 1,7 baarin ahdoilla, kuten kuuluukin.
VNT tanko liikkui aika jäykästi alipainekello paikoillaan, mutta sai liikutettua noin 1-2cm kun käytti voimaa. Tein aluksi Mr Muscle käsittelyn, joka tässä autossa oli helpoin tehdä pakoputki irroittamalla turbosta. Putkessa on V-Clamp, joka lähtee auki kun löysää pultin ja naputtelee vasaralla kaikki kolme liitosta auki. Ahdas ja hankala paikka, joten vaatii kärsivällisyyttä. Alakautta onnistuu parhaiten, kun yläpuolella ei ole yhtään tilaa. Vaahdot koneeseen, 2h vaikutusaikaa ja tangon liikuttelua. Tämän jälkeen palikat paikoilleen ja testille. Nyt yhtäkkiä vika pahenikin ja alkoi menemään helpommin vikatilaan. Turbo alkoi huokailemaan vaihdetta vaihtaessa kovemmin ja ajaessa kuului sireenimäinen korkea ääni. Tästä päättelin, että VNT pääsi liikkumaan vapaammin ja turbo pyörimään helpommin, jonka takia toisaalla oleva vika pääsi pahenemaan.
Nostin auton taas ylös ja huomasin, että välijäähyltä tulevasta putkesta yksi liitos vuoti öljyä ja oli löysällä. Vaihdoin tähän klemmarin. Samalla pistin kompuralla ilmaa VNT:n aktuaattorin kelloon alipaineletkun reijästä ja naputtelin sitä nätisti vasaralla. Tämän jälkeen auto alkoi toimimaan täydellisesti, eikä yrittämälläkään saanut vikatilaa enää päälle. Turbosta ei kuulunut enään juuri yhtään ääntä ja kulutus putosi noin litran/100km. Luulisin, että pääsyyllinen oli tuo vuotava letku. Näin 400tkm ajettu turbo pääsi vielä jatkamaan elämää.
Jos jollain muulla ei vaahtokylpy auta, niin toivottavasti tästä on jotain apua.