Tekevälle sattuu. Jakohihnan kiristimen pinnapultin kierteet (m8) tuli ulos kannesta hihnan vaihdon yhteydessä. Uusien kierteiden (m10, uudessa pinnapultissa kun on tyvessä isompi kierre) teko kanteen meni vituralleen, käsipelillä vinoon. Hieno fiilis kun tuon huomasi. Nyt ois suunnitelmana kannen irroitus ja roudaus koneistamolle jossa helicoil suoraan paikalleen (luottamus saada helicoil suoraan kansi paikallaan on nollilla). Vaan näemmä tarvitaan erikoistyökaluja kannen irroitukseen.
Löytyisiköhän foorumilta vuokralle T10262 kehystä, T10051 nokka-akselin kiinnipitäjää ja T10052 ulosvetäjää? Ja muuten vinkkejä hommaan? Jälkimmäiset 2 työkalua pystynee jotenkin soveltamaan, kehys lienee haastavampi rasti.
Projekti, vm 2005 Octavia lepää Espoossa.
Työkalut BKD kannen irroitukseen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27.9.2023 17:58
Re: Työkalut BKD kannen irroitukseen
Kuulostaa isolta projektilta pelkän kierteen takia. Itselle tulee mieleen pari kevyempää keinoa. Ensimmäisenä, onnistuisiko kehitellä tai hommata jostain tukisysteemit, jolla saisi porattua reiän suoraksi ja siihen sitten helicoili?
Toinen, voisin kuvitella että ammattihenkilöllä löytyy vehkeet ja osaaminen tehdä tuommoinen homma paikan päällä. Esim. traktorihommissa yms on yleistä, että korjaaja ajaa pakulla korjauskohteen viereen ja tuo pelit sekä rensselit mukana. Ihan kahvipaketilla tämmöinen tekijä tuskin liikkuu, mutta voisi olla vertailukelpoinen hinta jos miettii kannen irrotusta työkaluineen, uudet kannenpultit ja tiiviste, koneistamolle vienti ja itse homman teko, menisi noihinkin rahaa ja ennenkaikkea aikaa.
Toinen, voisin kuvitella että ammattihenkilöllä löytyy vehkeet ja osaaminen tehdä tuommoinen homma paikan päällä. Esim. traktorihommissa yms on yleistä, että korjaaja ajaa pakulla korjauskohteen viereen ja tuo pelit sekä rensselit mukana. Ihan kahvipaketilla tämmöinen tekijä tuskin liikkuu, mutta voisi olla vertailukelpoinen hinta jos miettii kannen irrotusta työkaluineen, uudet kannenpultit ja tiiviste, koneistamolle vienti ja itse homman teko, menisi noihinkin rahaa ja ennenkaikkea aikaa.
Re: Työkalut BKD kannen irroitukseen
Mielelläänhän nuo uudet kierteet tekisi kevyemmän kautta kannen ollessa paikallaan. Joku tukisysteemi kävi kyllä mielessä, vaan veto vinoon lienee vahva nykyisen reiän mukana. Nyt kun eka yritys meni vinoon, tokan pitäisi osua kohdilleen tai kansi lienee entinen.
Pienen korjaamosoittelukierroksen (ja Autojerryn) perusteella innokkuutta projektiin ei löydy, ja koneistamot ottaisivat vain irtokannen työstettäväksi. Löytyispä vaan se kaveri jolle tämä ongelma olisi helppoa peruskauraa.
Pienen korjaamosoittelukierroksen (ja Autojerryn) perusteella innokkuutta projektiin ei löydy, ja koneistamot ottaisivat vain irtokannen työstettäväksi. Löytyispä vaan se kaveri jolle tämä ongelma olisi helppoa peruskauraa.
Re: Työkalut BKD kannen irroitukseen
Kuva olis kiva niin näkis vähän että paljonko sitä tilaa on (tai ei ole)
Sinne voisi porata vielä 10mm reiän suoraan ja tehdä siihen m12 kierteet, maailmalta löytyy sitten kyllä m12-m8 adaptereita joilla saa sitten taas sen m8 pinnapultin takaisin kiinni.
Sinne voisi porata vielä 10mm reiän suoraan ja tehdä siihen m12 kierteet, maailmalta löytyy sitten kyllä m12-m8 adaptereita joilla saa sitten taas sen m8 pinnapultin takaisin kiinni.
-
- -
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27.9.2023 17:58
Re: Työkalut BKD kannen irroitukseen
Jos tilaa on, niin periaatteessa pelkkä johonkin ehjään pultinreikään kiinnitetty suorakulman tapainen systeemi riittäisi poran tueksi. Ja jos reikä on kovin vino, lienee paras hommata jyrsivä terä, joka leikkaa myös sivulta eikä niin paljoa vetele vanhan reiän mukaan toisin kuin perus poranterä.
Autokorjaamoista ei varmaankaan helpolla löydy tuollaista palvelua, kun korjausohjetta ei löydy koneelta ja homma on kuitenkin tehtävä suht pienellä katteella. Esimerkkinä Kangasalla on yhden miehen sorvaamo, jonka yrittäjä on kuulemma käynyt naapurissani tekemässä korjauksen, kun Valmetin pakoputken kiinnitysvaarna katkesi. Eli tällainen "pienemmän byrokratian" firma tai sitten joku työkonepuolen liikkuva korjaaja voisi olla hyvä.
Kuitenkin kun jakopään remontin olet itse tehnyt, niin olettaisin että työkalut pysyy käsissä sen verran että hyvällä suunnittelulla tuo homma olisi ihan mahdollista tehdä itsekin. Jos moottori on tässä pitkittäin, niin edestähän saa helpohkosti kaikki pois ja rakennettua semmoisen jigin että ei mene pora vinoon.
Autokorjaamoista ei varmaankaan helpolla löydy tuollaista palvelua, kun korjausohjetta ei löydy koneelta ja homma on kuitenkin tehtävä suht pienellä katteella. Esimerkkinä Kangasalla on yhden miehen sorvaamo, jonka yrittäjä on kuulemma käynyt naapurissani tekemässä korjauksen, kun Valmetin pakoputken kiinnitysvaarna katkesi. Eli tällainen "pienemmän byrokratian" firma tai sitten joku työkonepuolen liikkuva korjaaja voisi olla hyvä.
Kuitenkin kun jakopään remontin olet itse tehnyt, niin olettaisin että työkalut pysyy käsissä sen verran että hyvällä suunnittelulla tuo homma olisi ihan mahdollista tehdä itsekin. Jos moottori on tässä pitkittäin, niin edestähän saa helpohkosti kaikki pois ja rakennettua semmoisen jigin että ei mene pora vinoon.
Re: Työkalut BKD kannen irroitukseen
Tässä kone on poikittain. Tilaa on sen verran että kulma-adapteria käyttäen pääsi poraamaan isompaa reikää, kun nosti moottoria sen verran että pahaa teki kun jakopään puoleinen moottorin kannake oli irti. Kävi mielessä myös poranterän katkaisu lyhemmäksi jotta olisi paremmin tilaa.
Ollapa Kangasalla. Työkalut pysyy jotakuinkin käsissä mutta juuri tämän homman mielellään ulkoistaisi jollekin jolla on itsevarmuutta. Vinkkejä (vaikka yksityisesti)?
Jos T10262-kehystä (jota ehdottomasti suositellaan käytettävän ettei nokkapukki väänny irroittaessa) ei löydy kohtuulliseen hintaan ostettavaksi/vuokralle/lainaksi, alkaa tukijärjestelmän rakentaminen. Kannen irroitus tuntuu edelleen vähäriskisemmältä vaihtoehdolta.
Ollapa Kangasalla. Työkalut pysyy jotakuinkin käsissä mutta juuri tämän homman mielellään ulkoistaisi jollekin jolla on itsevarmuutta. Vinkkejä (vaikka yksityisesti)?
Jos T10262-kehystä (jota ehdottomasti suositellaan käytettävän ettei nokkapukki väänny irroittaessa) ei löydy kohtuulliseen hintaan ostettavaksi/vuokralle/lainaksi, alkaa tukijärjestelmän rakentaminen. Kannen irroitus tuntuu edelleen vähäriskisemmältä vaihtoehdolta.
-
- -
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27.9.2023 17:58
Re: Työkalut BKD kannen irroitukseen
Onhan siinä porauksessa oma riskinsä mukana, mutta niin on purkamisessakin varsinkin jos ei ole oikeanlaisia työkaluja. Poratessa ja myös kierteyttäessä kun peilailee monesta suunnasta että on suorassa, ja tekee ajan kanssa ja hyvää tukisysteemiä vasten niin on se kumminkin huomattavasti pienempi riski kuin ensimmäinen poraus oli. Ja teränä tosiaan suosisin jotain tämän https://www.ikh.fi/fi/jyrsintera-12mm-x ... IGsqiXUKZN kaltaista, koska normi terä kyllä tahtoo vedellä entisen reiän suuntaan enemmän. Kierretapeissakin on muuten erikseen pohjareiälle tehty versio, kun yleensä kierteytyssetit ovat läpirei'ille.
Kai tuo iso reikä on mahdollista aina myös hitsata umpeen ja porata siihen oikean kokoinen, jos ihan pieleen menee.
Kai tuo iso reikä on mahdollista aina myös hitsata umpeen ja porata siihen oikean kokoinen, jos ihan pieleen menee.
Re: Työkalut BKD kannen irroitukseen
Esim. Aliexpressistä löytyy jonkinlainen setti hakusanoilla steel drill jig. Vajaa 80 mm kehikko johon tulee erilliset puslat poranteriä varten 12 milliin saakka. Ei ole käsitystä mahtuisiko tollainen teline pinnapultin kohtaan.
Re: Työkalut BKD kannen irroitukseen
Kuullut että on irroitettu sisälokasuoja ja porattu rasiaporalla reikä jotta päästään ulkopuolelta poraamaan reikä helpommin. Kuinka vinossa pulttisi on, voiko sitä yhtään napauttaa suoremmaksi vai onko niin vinossa
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa