Nyt vit....aa sen verran että pakko kysellä täältäkin...
Tätäkin asiaa sivuttu monessa keskustelussa mutta nostan asian silti esille.
Eli Golf 2.0TDI Variant 4Motion -14 (manuaali vaihteet) täristää kiihdytettäessä kun tarvitaan vääntöä (3,4,5 ja 6 -vaihteilla).
Täristys seuraa kierroksia eli jos on sama nopeus (esim. 60 km/h) ja pieni vaihde (=korkeammat kierrokset) -> täristys on tiheämpää, ja mitä suurempi vaihde (sama nopeus) -> täristys on harvempaa mutta samalla myös voimakkaampaa.
Täristys loppuu kun kaasua hellittää.
Ei tärise renkaissa (sama ilmiö oli myös kesärenkailla) vaan tuntuu enemmän penkissä.
Seuraavaa on tähän mennessä tehty:
- Kardaanin ja takalaatikon välissä oleva "kumilimppu" vaihdettu, oli viallinen -> Ei vaikutusta
- Useamman mekaanikon toimesta tuomittu vauhtipyörä vaihdettu (oli kuulemma havaittavasti viallinen) -> Ei vaikutusta
- Vauhtipyörän yhteydessä vaihdettu kytkinpaketti (kuulemma suositeltavaa vaihtaa vauhtipyörän kanssa)
- Vauhtipyöräremontin yhteydessä vaihdettu toinen sisempi vetarin nivel (oli paikoin jumissa) -> Ei vaikutusta
Siltikin vielä täristää...
Rahaa mennyt tähän mennessä sen verran että vois ruveta jo riittämään, autolla kun ei ole ajettu kuin n. 95tkm(!)
Golf 2.0TDI Variant 4Motion täristää kiihdyttäessä
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Golf 2.0TDI Variant 4Motion täristää kiihdyttäessä
Vaihda se toinenkin sisänivel.
Re: Golf 2.0TDI Variant 4Motion täristää kiihdyttäessä
Ja tarkista varuilta nokka-akseli.
Ainakin yhden 2.0 tdi nelikon tiedän, josta etsittiin vikaa 2,6 ke edestä kunnes lopulta vika oli nokka-akselissa/nokasta pala pois. Hyvin samankaltainen oirehdinta. Tuolla vehkeellä oli toki silloin ajettu 250 tkm.
Ainakin yhden 2.0 tdi nelikon tiedän, josta etsittiin vikaa 2,6 ke edestä kunnes lopulta vika oli nokka-akselissa/nokasta pala pois. Hyvin samankaltainen oirehdinta. Tuolla vehkeellä oli toki silloin ajettu 250 tkm.
Re: Golf 2.0TDI Variant 4Motion täristää kiihdyttäessä
Ei mene kyllä nokkia noista koneista..
Re: Golf 2.0TDI Variant 4Motion täristää kiihdyttäessä
Kiertokanki mutkalla? Puristukset tarkastukseen
Re: Golf 2.0TDI Variant 4Motion täristää kiihdyttäessä
-tarzi- kirjoitti:Ei mene kyllä nokkia noista koneista..
Eiköhän se long--life öljyillä onnistune ?
Re: Golf 2.0TDI Variant 4Motion täristää kiihdyttäessä
Ei noista koneista.
Re: Golf 2.0TDI Variant 4Motion täristää kiihdyttäessä
leinoan kirjoitti:-tarzi- kirjoitti:Ei mene kyllä nokkia noista koneista..
Eiköhän se long--life öljyillä onnistune ?
Menee sivuun mutta eikös ne longlife voiteluaineet ole just lisäaineistettu suojaamaan moottoria? eiköhän se huoltoväli syö jos syö;)
Tärinään ääni kans sille toiselle sisänivelelle ja onhan kaikki voimalinjan tuennat tarkistettu ja muutenkin alustan puslat?
-
- -
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27.9.2023 17:58
Re: Golf 2.0TDI Variant 4Motion täristää kiihdyttäessä
Nostoa vanhaan ketjuun: Samankaltaista oireilua itsellä 3c Passatissa vm 2005 4 motion 2,0 tdi ajettu 340 tkm (Sveitsin tuonti, kolaroitu pari kertaa).
Vääntömomentin ollessa huippualueella täristää, kun kiihdyttää tai on ylämäki. Joka vaihteella, paitsi ykkösellä ei niinkään ja pahimmillaan on kierrosalueella 1750-2000. Poikkeuksena kun lähtee paikaltaan täyskaasukiihdytyksellä, ei mitään tärinää millään vaihteella.
Oireiden ja palstojen selailun perusteella veikkasin kardaanin taaempaa kumilimppua, ja tähän diagnoosiin suuntasi myös helppo testi: En muista mikä numero, mutta joku pieni 10 A sulake ottaa nelivedon pois, kun sen nyppäisee irti. Auto on silloin 100% edestä vetävä, mutta kardaani pyörii kyllä mukana tavallista nopeutta, ei vain välitä vääntöä. Sillä poistui tärinä kokonaan eli ei voine olla kardaani kiero, mutta takapään vetämiseen kyllä liittyy.
Vaihdoin taka-ja etulimput, oli karsean näköiset aivan halkeilleet ja täryytys vähän lieveni. Pakkasilla on hyvinkin lievää. Kardaania tutkiskellessa näkyi kannatinlaakerin kumi olevan myös halkeillut, ja väännellessä on erittäin löysä. Epäilen, että tämä löysä kumi tekee tärinää, kylmällä kelillä on jäykempi niin tärinä vähäisempää. Vaihto on kuitenkin ilmeisesti aika hankala. Metsästän varmaankin jostain käytetyn kardaanin ja vaihdan sen alle, sitten voi vanhaan irtokardaaniin vaihtaa kannatinlaakerin jos se onnistuu niin olisi hyvä kampe varalla.
Onko tässä mitään ongelmaa, kun vaihtaa toisen käytetyn kardaanin niin voiko se olla epätasapainossa eri autossa? Eli riittääkö, että itse kardaani on tasapainotettu aikanaan vai voiko esim. autossa olevat laipat tai mahdolliset kiinnitysten välykset tehdä epätasapainoa?
Vielä vinkkinä muille limppujen vaihtajille. Edestä saa ruuvit kätevimmin auki, kun käyttää niveltä ja noin 0,5 m jatkoa ja työntää hylsyn pultteihin takaapäin "alumiinikelkan" yltä. Limppujen poistoon tarvittavan välyksen saa tehtyä, kun aukaisee moottorin/vaihteiston pohjakiinnikkeen pultin jolloin konetta saa vängättyä eteenpäin, ja limppu mahtuu välistä pois. Jostain Youtube-videon kommentista bongasin kiristysmomentiksi limpun pulteille 58 Nm ja itsellä on pysynyt sillä kiinni. Ei ole virallinen momentti siis varmuudella. Kaveri piti tuota ihan lasten momenttina, vaihtelee Mersuunsa näitä limppuja usein ja pistää pyssyllä täysillä kiinni. Liekö siinä syy, miksi kyseinen Mersu syö niitä kuin leipää.
Vääntömomentin ollessa huippualueella täristää, kun kiihdyttää tai on ylämäki. Joka vaihteella, paitsi ykkösellä ei niinkään ja pahimmillaan on kierrosalueella 1750-2000. Poikkeuksena kun lähtee paikaltaan täyskaasukiihdytyksellä, ei mitään tärinää millään vaihteella.
Oireiden ja palstojen selailun perusteella veikkasin kardaanin taaempaa kumilimppua, ja tähän diagnoosiin suuntasi myös helppo testi: En muista mikä numero, mutta joku pieni 10 A sulake ottaa nelivedon pois, kun sen nyppäisee irti. Auto on silloin 100% edestä vetävä, mutta kardaani pyörii kyllä mukana tavallista nopeutta, ei vain välitä vääntöä. Sillä poistui tärinä kokonaan eli ei voine olla kardaani kiero, mutta takapään vetämiseen kyllä liittyy.
Vaihdoin taka-ja etulimput, oli karsean näköiset aivan halkeilleet ja täryytys vähän lieveni. Pakkasilla on hyvinkin lievää. Kardaania tutkiskellessa näkyi kannatinlaakerin kumi olevan myös halkeillut, ja väännellessä on erittäin löysä. Epäilen, että tämä löysä kumi tekee tärinää, kylmällä kelillä on jäykempi niin tärinä vähäisempää. Vaihto on kuitenkin ilmeisesti aika hankala. Metsästän varmaankin jostain käytetyn kardaanin ja vaihdan sen alle, sitten voi vanhaan irtokardaaniin vaihtaa kannatinlaakerin jos se onnistuu niin olisi hyvä kampe varalla.
Onko tässä mitään ongelmaa, kun vaihtaa toisen käytetyn kardaanin niin voiko se olla epätasapainossa eri autossa? Eli riittääkö, että itse kardaani on tasapainotettu aikanaan vai voiko esim. autossa olevat laipat tai mahdolliset kiinnitysten välykset tehdä epätasapainoa?
Vielä vinkkinä muille limppujen vaihtajille. Edestä saa ruuvit kätevimmin auki, kun käyttää niveltä ja noin 0,5 m jatkoa ja työntää hylsyn pultteihin takaapäin "alumiinikelkan" yltä. Limppujen poistoon tarvittavan välyksen saa tehtyä, kun aukaisee moottorin/vaihteiston pohjakiinnikkeen pultin jolloin konetta saa vängättyä eteenpäin, ja limppu mahtuu välistä pois. Jostain Youtube-videon kommentista bongasin kiristysmomentiksi limpun pulteille 58 Nm ja itsellä on pysynyt sillä kiinni. Ei ole virallinen momentti siis varmuudella. Kaveri piti tuota ihan lasten momenttina, vaihtelee Mersuunsa näitä limppuja usein ja pistää pyssyllä täysillä kiinni. Liekö siinä syy, miksi kyseinen Mersu syö niitä kuin leipää.
Re: Golf 2.0TDI Variant 4Motion täristää kiihdyttäessä
tasapainoerot laipoissa on varmaan (ruosteen ja lian myötä) muutaman gramman luokkaa, ja koska säde on niin lyhyt, ei niistä tarvitse välittää. Kardaanikaan tuskin itsestään menee niin paljoa ruosteen myötä epätasapainoon tehtaan painotuksen jäljiltä että sitä tarvitsisi painottaa uudestaan. Ainoastaan silloin jos käyttää kardaanin osiin eikä kytke palasia juuri samaan asentoon takaisin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa