aaz kampuranpään oikaisu + kiilaura

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

aaz kampuranpään oikaisu + kiilaura

ViestiKirjoittaja -vellu- » 28.2.2010 19:34

olen saanut tältä foorumilta sellaisen käsityksen että joissain korjaamoilla on sellainen laite jolla kampuranpään pystyy oikaisemaan ja kiilauran tekemään uudestaan kampiakseli autossa paikallaan.

mutta mitä olen soitellu ja kyselly niin ei ainakaan jyväskylässä tunnu kellään olevan kun se vehe että kampiakselinpään pystyy oikaisemaan mutta ei sitä kiilauraa tekemään.

eli siis onko tämmöstä laitetta millä molemmat pystyy tekemään ja jos on niin missä? vai olenko keksinyt koko jutun.

ja onkos kukaan kehitellyt siihen kampiakselinpään hihnapyörään minkäänlaisia virityksiä?
ite ajattelin koneistuttaa siihen hihnapyörään neljä reikää ja porata kampuranpäähän reijät kans ja lyyä putkisokat.

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 28.2.2010 20:19

Ei siihen uran tekoon kai mitään kaluu oo mut sen voi jollain työstää siihen rikki menneen uran vastapuolelle. Se että millä sen tekee on kai sit tekijästä, työkaluista ja tekijän ideoista kiinni.

Ite sain joskus sen oikasu kalun lainaan yheltä korjaamolta ku auto oli koulussa purettuna pukilla ja suora siitä tuli, mutta se oli täällä joensuun seudulla kyllä.. Harvemmin mistään noita lainaavat ainakaan ilmaseks.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 28.2.2010 22:19

Heinolassa ainakin oikaistaan noita kampuran päitä menestyksellä. Kysele täältä.

felisia
-
Viestit: 29
Liittynyt: 6.10.2007 22:29

ViestiKirjoittaja felisia » 28.2.2010 23:29

onko oulun alueella aaz,koneen kampuran pään oikasijaa

Blue_vw
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 16:06

ViestiKirjoittaja Blue_vw » 1.3.2010 6:13

^Tekniikanvaihtoaihioksi aikanaan yhden passatin ostin, siinä oli suoristettu kampuran pää Laasosella. Tosin ei täysin suoraksi ollut sattunut sekään.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.3.2010 6:42

Älä hyvä mies rupea poraamaan mitään lisäreikiä kampuraan. 1. se heikentää aika tavalla tuota kampiakselin päätä, 2. poraaminen on lähes mahdotonta materiaalin kovuuden vuoksi.

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 1.3.2010 8:34

onkohan se sitten suosiolla purettava koko kone tai sitten ohut laikka + rälläkkä ja tekemään uutta kiilauraa...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 1.3.2010 8:47

putkisokka ei kestä kampuran päässä,kova kartiosokka kestäis mutta aika ohuen pinnin joutuis sinne laittamaan että kampiakselin pää ei heikkensi kovin.Mitään uusia kiilauria sinne on turha yrittää millään rälläkällä tehdä.Tietenkin jos tämmöisen kiilauran osaa tehdä rälläkällä,oikealla välyksellä ja suorilla kyljillä on kyllä ehkä kylän kovin jätkä rälläkän kanssa = )

Unohdetaan nuo viritelmät ja jos ei muu auta niin sitten puretaan se kone ja viedään se kampiakseli koneistamolle.Kuinka monta moottoria on suomessa rikkottu kampiakselin pään/kunkkupultin takia..kerralla kuntoon ja kestää seuraavat 300tkm

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 1.3.2010 9:27

Heh ... meitsi on kai sitte se kylän kovin jätkä rälläkän ja viilan kans. Tiedä sitten toleransseista, mutta onpa tuo klonksvaakeni taas jonkun aikaa käydä rötköttänyt.

Ja Oulussa akselinpään kalvain löytyy ainakin Pörhöltä ja Hintan Autosähköltä. Tosin perusjamppa tuskin saa lainaan liki 500€ työkalua. Hintassa ainakin tekevät oikaisun irtomoottoriin tai moottori paikallaan, mutta sinne se akseli pitää saada.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.3.2010 10:02

No toisaalta ei se kiilaura ole kuin asennuspaikoitusta varten, että ei sen toleranssi nyt niin nuuka ole. Tärkeintä on että kampuran pääty on tasainen, kitka päädyn ja hihnapyörän välillä pitää pyörän paikoillaan.

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 1.3.2010 21:46

taitaapa olla järkevin ottaa kone pois pukkiin ja ehostaa samalla koko moottori. menee kuitenkin vituiks jos alan rälläkällä kiilauraa rakentelemaan. sais kytkimenkin samassa remontissa uusittua kun meinaa luistella.

msoilua
-
Viestit: 6
Liittynyt: 24.3.2010 18:48

Noh..

ViestiKirjoittaja msoilua » 1.5.2010 21:14

Jos 30 mm akseli... niin 30*3,14=94,2 mm ja 360/94,=0,26mm Eli..... 0,26 mm 30 mm kehällä on yks aste. Eli puolen millin ero niin ajoitus 2 astetta v..tuillaan. Eihän se niin tarkkkaa ole mut jos rullamitan kans mitailee asennon siihen limppuun niin voi olla et perseelleen menee..

uti
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.8.2007 8:34

Ei mene

ViestiKirjoittaja uti » 2.5.2010 9:03

Eiköhän niitä muita hihnapyöriä voi säädellä sen kampuran pään mukaan. Ainakin mulla on sellaiset irtonaiset, jotka liikkuu.

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

Re: aaz kampuranpään oikaisu + kiilaura

ViestiKirjoittaja peeki » 25.1.2023 8:49

Tehty oma työkalu ja jyrsitty Ahun pyörälle ura aaziin
Liitteet
6B29582D-283F-44AA-B142-3AF7B26E7EF3.jpeg
6B29582D-283F-44AA-B142-3AF7B26E7EF3.jpeg (130.82 KiB) Katsottu 7210 kertaa
9E08F2DC-EF98-4CE9-A156-583D85FE4C68.jpeg
9E08F2DC-EF98-4CE9-A156-583D85FE4C68.jpeg (264.5 KiB) Katsottu 7210 kertaa
B70AD1E0-044A-4CB4-B2C2-ECAD05606CB1.jpeg
B70AD1E0-044A-4CB4-B2C2-ECAD05606CB1.jpeg (249.55 KiB) Katsottu 7210 kertaa

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: aaz kampuranpään oikaisu + kiilaura

ViestiKirjoittaja Axi » 27.1.2023 7:47

Näppärän näköinen keksintö.

Oikaisitko kampiakselin pään? Sen pitää olla tasainen, nuo kiilat ja lovet ovat vain asennuksen helpottamiseksi.

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

Re: aaz kampuranpään oikaisu + kiilaura

ViestiKirjoittaja peeki » 27.1.2023 21:37

Kyllä. Noissa kuvissa nökyy kuinka työ ”etenee”. Kuvat vain ovat hiukan väärässä järjestyksessä. Tulattiin ulkomailta tuo pään jyrsin. Ja toi mikkihiirihässäkkä telineineen on minun ja pojan käsialaa.

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

Re: aaz kampuranpään oikaisu + kiilaura

ViestiKirjoittaja peeki » 27.1.2023 21:44

No eipä onnistunut kuvien lataaminen. Koitan pojan puhelimella laittaa kuvat vielä

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

Re: aaz kampuranpään oikaisu + kiilaura

ViestiKirjoittaja peeki » 27.1.2023 21:45

429F95A8-5E6C-4489-9EBE-2717A628BCBB.jpeg
429F95A8-5E6C-4489-9EBE-2717A628BCBB.jpeg (247.23 KiB) Katsottu 7010 kertaa
Liitteet
6121FDBF-BB78-4126-B7DD-B8560A3EDBA3.jpeg
6121FDBF-BB78-4126-B7DD-B8560A3EDBA3.jpeg (183.44 KiB) Katsottu 7010 kertaa
232C25AF-D27D-4C78-9598-F924AC562FC7.jpeg
232C25AF-D27D-4C78-9598-F924AC562FC7.jpeg (229.09 KiB) Katsottu 7010 kertaa
7AD72B2F-ADC7-4BEF-A999-D885F24B07D3.jpeg
7AD72B2F-ADC7-4BEF-A999-D885F24B07D3.jpeg (228.13 KiB) Katsottu 7010 kertaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa