Golf IV jakajapumppu vuotaa
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV jakajapumppu vuotaa
'00 vuoden 90 hp Golf haisee dieselille ja pohjalevy on märkä. Jakajapumpun ympärillä koko lohkon kylki on dieselissä. Putsasin paikat brakleenilla ja käytin autoa tyhjäkäynnillä. En löytänyt paikkaa mistä olisi alkanut kostumaan.
Seuraavan kerran konetta tutkaillessani jälleen sama juttu eli jostain vuotaa.
Pumppu ilmeisesti pitää irrottaa kokonaan tutkimuksia varten vai saako tiivisteitä vaihdettua vaakatasossa? Mistä nuo yleensä vuotaa ulospäin?
Mitä tuollaisen pumpun huolto keskimäärin maksaa? Entä kannattaako maksaa muille vai tehdä itse? työkalut pysyvät kädessä ja puhtaat tilat löytyvät mutta jos homma ottaa puoli päivää tai päivän niin ajasta tulee pula.
Autolla lienee ajettu noin 180 tkm. Aikoinaan ohjelmoitaessa Karala mainitsi että tässä on jotkut isommat elementit pumpussa johtuen ilmeisesti siitä että se on automaattivaihteistolla tms.
Seuraavan kerran konetta tutkaillessani jälleen sama juttu eli jostain vuotaa.
Pumppu ilmeisesti pitää irrottaa kokonaan tutkimuksia varten vai saako tiivisteitä vaihdettua vaakatasossa? Mistä nuo yleensä vuotaa ulospäin?
Mitä tuollaisen pumpun huolto keskimäärin maksaa? Entä kannattaako maksaa muille vai tehdä itse? työkalut pysyvät kädessä ja puhtaat tilat löytyvät mutta jos homma ottaa puoli päivää tai päivän niin ajasta tulee pula.
Autolla lienee ajettu noin 180 tkm. Aikoinaan ohjelmoitaessa Karala mainitsi että tässä on jotkut isommat elementit pumpussa johtuen ilmeisesti siitä että se on automaattivaihteistolla tms.
Tossa ei oo edes kaasuvaijeria =)
tiivistesarja ei hirveitä siihen maksa, nestepään tiiviste niissä usein vuotaa tai sen ylemmän kannen tiiviste =) molemmat on sarjassa mukana, en ehkä lähtis ite vaihtamaan ilman et joku neuvoo selän takana =) nestepään irrotuksen yhteydes voi saada vahinkoaki aikaan jos hilut tippuu sieltä pumpun sisältä
tiivistesarja ei hirveitä siihen maksa, nestepään tiiviste niissä usein vuotaa tai sen ylemmän kannen tiiviste =) molemmat on sarjassa mukana, en ehkä lähtis ite vaihtamaan ilman et joku neuvoo selän takana =) nestepään irrotuksen yhteydes voi saada vahinkoaki aikaan jos hilut tippuu sieltä pumpun sisältä
http://www.youtube.com/watch?v=VR44StvcXms
Tossa hyvät ohjeet.
Tossa hyvät ohjeet.
Nyt ei enää vuoda. tilasin sen hylsyn ja tiivistesatsin Dieselgeeksilta. Kalliiksi tuli (Fedex+tulli) mutta youtube-videon ohjeiden avulla se tuli vaihdettua.
Videolla tutkailevat lopuksi jotain arvoa vagcomilla jonka tuli olla noin 3. Videosta ei selvinnyt mikä se arvo on mutta lainasin tänään kyseistä ohjelmaa ja kaapelia ja tarkastin omastani että kone otti 6,8 ml/isku dieseliä käydäkseen noin 900 rpm tyhjäkäyntiä. Jos tuo arvo olisi 3, niin kaiken järjen mukaan se kävisi vain noin 450 rpm koska dieselissä ei ole kaasuläppää vaan polttoaineen määrän pitäisi korreloida suoraan käyntinopeuden kanssa..?
En siis tehnyt pumpun kannelle mitään säätöjä. Tuntuu toimivan kuten ennenkin eikä savuta tai herjaa millään vikakoodeilla.
Videolla tutkailevat lopuksi jotain arvoa vagcomilla jonka tuli olla noin 3. Videosta ei selvinnyt mikä se arvo on mutta lainasin tänään kyseistä ohjelmaa ja kaapelia ja tarkastin omastani että kone otti 6,8 ml/isku dieseliä käydäkseen noin 900 rpm tyhjäkäyntiä. Jos tuo arvo olisi 3, niin kaiken järjen mukaan se kävisi vain noin 450 rpm koska dieselissä ei ole kaasuläppää vaan polttoaineen määrän pitäisi korreloida suoraan käyntinopeuden kanssa..?
En siis tehnyt pumpun kannelle mitään säätöjä. Tuntuu toimivan kuten ennenkin eikä savuta tai herjaa millään vikakoodeilla.
Golf III 1Z -koneella vaihto onnistui aikas helposti videon ohjeilla myös. Vaihdoin 2 ylimmän kannen tiivisteet. Auton ajomäärästä ei tietoa. Läppärin kanssa laitoin tuon videolla näkyvän arvon kohdilleen, mutta taisi jäädä hieman pieleen - nyt auto kiihtyy "heijaten" kun laittaa kaasun pohjaan esim 80 km/h vauhdissa. Kulutuksessa en ole huomannut eroa.
Täältä muuten saa lainaan tuon erikoishylsyn jos jollakulla on tarvetta - laita YV. Varovaisuutta noudattaen onnistunee myös pakottamalla 7 mm hylsy siihen erikoispulttiin.
Täältä muuten saa lainaan tuon erikoishylsyn jos jollakulla on tarvetta - laita YV. Varovaisuutta noudattaen onnistunee myös pakottamalla 7 mm hylsy siihen erikoispulttiin.
Videolla tutkailevat lopuksi jotain arvoa vagcomilla jonka tuli olla noin 3. Videosta ei selvinnyt mikä se arvo on mutta lainasin tänään kyseistä ohjelmaa ja kaapelia ja tarkastin omastani että kone otti 6,8 ml/isku dieseliä käydäkseen noin 900 rpm tyhjäkäyntiä. Jos tuo arvo olisi 3, niin kaiken järjen mukaan se kävisi vain noin 450 rpm koska dieselissä ei ole kaasuläppää vaan polttoaineen määrän pitäisi korreloida suoraan käyntinopeuden kanssa..?
Injection Quantity vissiin kyseessä. En tuota IQ-arvon ja tyhjäkäynnin sovituksen välistä suhdetta osaa selittää, mutta tyhjäkäynti kyllä säätyy automaattisesti IQ-arvosta huolimatta, liian pienellä arvolla(=suuret syöttömäärät) alkaa tyhjäkäynnin säätökin tosin rakoilemaan, ilmenee rynkytyksenä tyhjäkäynnillä. Tuossa on ohjeet, jos haluat pientä piristystä koneeseen laittaa IQ:ta säätämällä. http://www.tdiblog.com/tdi-do-it-yourse ... y-vag-com/
Vastaa tehoboksia tai itse rakennettevaa evry-modia, kaikilla näillä tarkoitus pudottaa IQ-arvoa riittävästi alaspäin.
MJ: en tiedä missä malleissa tuo IQ:n säätö onnistuu ohjelmallisesti, mutta ainakaan ei -95 Golfin 1Z-koneessa. Siinä säätö pitää tehdä ns. hammer mod -menetelmällä, eli pumpun kannen pultit löysälle ja sen jälkeen erittäin hienovaraista kannen paikan säätämistä oikealle tai vasemmalle. Meinasin juuri yrittää saada omasta Golfista tuon heijaavan kiihdytyksen pois pienentämällä IQ-arvoa. Hammer modista lisätietoa googlella tai täältä:
http://www.myturbodiesel.com/wiki/injection-quantity-adjustment-fuel-pump-hammer-mod/
http://www.myturbodiesel.com/wiki/injection-quantity-adjustment-fuel-pump-hammer-mod/
VCDS:llä säädetään kiertomagneettisäätimen kulmaa ja hammer modilla säätimen paikkaa. Molemmilla on samanlainen vaikutus säätöluistin asemaan.
Jos tehoa alkaa hakea, niin kannattaa VCDS:llä nostaa IQ:n arvoa reilusti ja pumpun kansi taas hakata nestepäähän päin, jolloin arvo laskee sopivaan lukemaan.
Jos tehoa alkaa hakea, niin kannattaa VCDS:llä nostaa IQ:n arvoa reilusti ja pumpun kansi taas hakata nestepäähän päin, jolloin arvo laskee sopivaan lukemaan.
MJ: en tiedä missä malleissa tuo IQ:n säätö onnistuu ohjelmallisesti, mutta ainakaan ei -95 Golfin 1Z-koneessa. Siinä säätö pitää tehdä ns. hammer mod -menetelmällä, eli pumpun kannen pultit löysälle ja sen jälkeen erittäin hienovaraista kannen paikan säätämistä oikealle tai vasemmalle. Meinasin juuri yrittää saada omasta Golfista tuon heijaavan kiihdytyksen pois pienentämällä IQ-arvoa. Hammer modista lisätietoa googlella tai täältä:
http://www.myturbodiesel.com/wiki/injec ... ammer-mod/
ALH kone taisi Tapilla olla, jossa iq-säätö pitäisi oletettavasti onnistua ohjelmallisesti. Jos VCDS on käytössä, niin helppo sillä on testata ennen hammerointia, että saako vaikutusta syötön määrään. Hammerointi sitten asia erikseen, jos savun kanssa halutaan lähteä :) Miten lie helppo palautella siitä alkuperäistä vastaavia asetuksia hammermodin jäljiltä? VCDS:llä taasen jos vähän testaa, niin äkkiähän nuo saa takas alkuperäiset syötöt, jos alkaa kytkin oireilla tai vikatilaa paukkua.
Re: 7 mm hylsy
vvt kirjoitti:Golf III 1Z -koneella vaihto onnistui aikas helposti videon ohjeilla myös. Vaihdoin 2 ylimmän kannen tiivisteet. Auton ajomäärästä ei tietoa. Läppärin kanssa laitoin tuon videolla näkyvän arvon kohdilleen, mutta taisi jäädä hieman pieleen - nyt auto kiihtyy "heijaten" kun laittaa kaasun pohjaan esim 80 km/h vauhdissa. Kulutuksessa en ole huomannut eroa.
Täältä muuten saa lainaan tuon erikoishylsyn jos jollakulla on tarvetta - laita YV. Varovaisuutta noudattaen onnistunee myös pakottamalla 7 mm hylsy siihen erikoispulttiin.
Vieläkö tuollainen hylsy olisi lainattavissa/ostettavissa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa