1.8i RP Tyhjäkäynti seilaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

1.8i RP Tyhjäkäynti seilaa

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 30.4.2008 17:30

Kakkiksessa ilmenee välillä semmoista vikaa, että tyhjäkäynti alkaa seilaamaan. Tyhjäkäynti jää myös välillä liian korkeaksi, välillä se on 1200rpm, välillä 2000rpm ja pahimmillaan oli 3000rpm. Auton sammuttaminen korjaa ongelman, mutta jonkin ajan päästä ilmenee uusiksi. Jos auto käy ensin normaalia 850rpm tyhjäkäyntiä, niin se voi lämpimänäkin yhtäkkiä hypätä jonnekkin 1500rpm tietämille.

Auto ei nyki, käynnistyy normaalisti ja muutenkin on ihan kuin ennen mutta tuo tyhjäkäynti seilaa. Tympii vaan kun liikennevaloissa huutaa 2000rpm tyhjäkäyntiä... Ja kulutuskin pyörii 6.6-7 litran välillä sekalaisessa ajossa. Joskus kun seilaaminen alkaa, niin lämpömittarin ledi vilahtaa kerran, vaikka lämmöt on puolessa välissä !

Auto kävi huollossa vähän aikaa sitten, jossa vaihdettiin ainoastaan termostaatti ja flektin anturi, koska tämän näköiset osat eivät sopineet kuulemma paikalleen, joten siellä on nyt jotain epämääräisiä tarvikeosia paikallaan?

Kuva
Nuo pitäisi vaihtaa perjantaina laakkosella tähän autoon sopiviin osiin, mutta mitä antureita nuo ovat? Liittyvätköhän nuo tähän vikaan?

Laittakaahan ehdotuksia mistä vikaa voisi alkaa etsimään.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.4.2008 18:51

Vasemmanpuoleinen "temperature sender for coolant temperature gauge" jos tuo numero pitää paikkansa.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 30.4.2008 18:54

Eli lämpömittarin anturi?
Toinen osa oli ruiskuun liittyvä laakkosen myyjän mukaan, onko ruiskulle lämpöanturia tms ja voikohan vika johtua siitä? Onko tuossa tyhjäkäynnin säätelylle jotain rasiaa, jostain muistelen lukeneeni?

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 30.4.2008 19:45

Mutsin pösön monojetti asettui kun putsasin siitä huohotusmömmöt jarrujenputsausteutorantilla. Siis auton ollessa sammuksissa. :)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 30.4.2008 21:58

Escmk3, vasemman puoleinen on lämpömittarin anturi, joka löytyy siitä ylävesiletkun muovikalikasta alapuolelta. Sen tosin vaihoin uuen viikkoa ennen ku auton ostit. Oikeanpuoleista en kyllä rp-koneisissa ole nähnyt..

Kokeileppa uusia se sininen lämpöanturi siihen ylävesiletkuun, mulla ei ole siitä tietoa mikä on nyt paikallaan, ja se yleesä aiheuttaa ihme humpaamiset/tyhmäkäynnin sekoilut. Tarvikeanturi toimi ainakin edellisessä kuten kuuluu, maksoi n.15€. Tyhjäkäynti moottori löytyy siitä ruiskun etupuolelta, semmonen musta laatikko. On niitäkin nuista mennyt, mutta aloita tuosta sinisestä anturista.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 30.4.2008 22:02

Asia selvä, tuo toinen anturi on varmaan olevinaan se sininen anturi mutta Laakkosen myyjä antoi väärän osan vain :D Pitää käydä vaihtamassa tuo anturi oikeanlaiseen, jospa se auttaisi...

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 20.8.2008 20:04

Jatketaan topikkia nyt uutena omistajana. Joo minulla tekee siis ihan täysin samaa hommaa tuo auto. En tiedä mitä osia Jak3 ja EscMk3 on siihen tarkalleen vaihtanut. Mutta kaiken järjen mukaan vissiinkin ainut vaihtoehto on enää uusia tuo tyhjäkäyntiboxi, olenko oikeassa. Kylmänä tätä ei juurikaan minulla ei tee, mutta moottorin lämmetessä se alkaa. Todella häiritsevää. :S Että tehhäänkö jottain poppaskonsteja vai lähdetäänkö metsästämään tuota ruiskun "mustaa laatikkoa" ? :o

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 20.8.2008 20:11

Jos se sininen anturi on vaihdettu (ylävesiletkussa sen punaisen vieressä), niin eipä taida muuta vaihtoehtoa olla kuin se tyhjäkäyntimoottori. Toki senkin puhdistus voi auttaa, mutta kannattaa kokeilla kun kierokset jää huutelemaan, niin sormeile sitä "tappia" mikä siitä mustasta boksista tulee. Jos tuolla vaikutusta niin siinäpä se vika sitten on.

Edellisessä RP:ssä se tyhjäkäyntimotikka oli uudehko tarvikemallinen ja pelasi kyllä moitteetta. Olethan vaijerin liikkumisen testannu?

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 20.8.2008 20:17

Sininen anturi on vaihdettu siihen ylävesiletkuun kyllä. En ole sen tarkemmin vielä tutkinut tuota ongelmaa. En usko että vaijerista on kiinni, jos kylmänä kaikki pelaa moitteetta. 60 euroa pyöristettynä on tuo uusi mötikkä motonetissä, että eipä tuon ostaminen maailmaani kaataisi jos siihen uuden ostaisi. Tappia sormeilla, hmm. Joutunee testaamaan ensikerralla kun tuota tekee. Yleensä tekee vaan julkisilla paikoilla, eli sillon kun on liikenteessä, tällöinhän ei peltiä avata. Tutkiskella tosin ensin että on oikee tappi mitä vemppaan sitten, ettei käy hassusti. :) Mut eihän tuossa muuta, toimii ku junan vessa. :]]

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 21.8.2008 8:18

Sininen anturi on tosiaan uusi orggis, ja tuon anturin vaihtamisen jälkeen tyhjäkäynnin seilaus loppui eikä tehnyt sitä enää sinä aikana mitä tuo auto minulla oli.

Sitä tyhjäkäyntimoottoria siihen ei ole vaihdettu, jos se vielä seilaa niin sen vaihtamalla se loppuu.

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 21.8.2008 9:16

Mulla toi neloskoppanen kans heittelee tuota tyhjäkäyntiä niin mites on, saako noita tyhjäkäyntimoottoreita ihan yleisesti varaosaliikkeistä vai pitääkö mennä merkkitiskille? Missähän hintaluokassa noi yleensä pyörii?

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 21.8.2008 11:23

Kertokaapas idiootille kuinka tuo tyhjäkäyntimötkö niinkun käytänössä toimii, jos kukaan ees tietää. Ohjaako se sitä tyhjäkäyntiä elektronisesti vai mekaanisesti ? Vai rukoileeko se siellä jotenkin laskemaan ne kierrokset tarpeeksi alas.

60 euroa näyttäisi ainakin motonetissä maksavan RP koneeseen tuo tyhjäkäyntisäädin jos on samasta osasta vaan kyse...

II 1,8i Tyhjäkäyntisäädin jos Bosch-YKSIpiste (RP/GX-moott) 28-1467 56.90 ?

AD varaosalla ne pelotteli minua 250 euron hinnalla ku huvikseen kysyin ku kävin ostamassa muita tuotteita.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 24.8.2008 13:05

Se tyhjäkäynnin säätömoottori toimii siten, että ECU käskee sitä pyörimään eteen- tai taaksepäin elektronisesti jolloin se säätömoottori säätää mekaanisesti kaasuläppää auki/kiinni. Vaikutus on sama kuin itse painaisi vähän kaasua.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 26.8.2008 6:58

Juup. Vika taitaa melko varmasti olla tyhjäkäyntisäätimessä. Eilen sain oivallisen tilaisuuden testata tätä. Läksin ajelemaan iltamassa ja huomasin liikennevaloissa että nyt jättää kierrokset siihen 1500 paikkeille. Seuraava bussipysäkki auto siihen ja peltiauki. Hamustin sitä tappia siinä auton käydessä ja taisin löytää sen tapin jonkun kumisen "suojuksen" alta. Painoin siitä varovasti ja kierrokset autossa laskivat. Sormen otin pois, kierrokset nousivat ja painoin vähän kovempaa siitä niin kierrokset laskivat taas ja jäivät nyt alas. Tais mennä uusiks se osa kyl.

Se on jännä kun rupesin nyt oikein urakalla seuraamaan milloin se sitä tekee.

Kylmä kone -> ei tee
Ajat koneen lämpimäksi ja käyt vaikka kahvilla jossain, lähdet ajamaan -> jää ylös
Sen kahvittelun jälkeen kun lähdet ajamaan, jää korkealle, mutta ajelet vähän "pidemmän" lenkin niin kierrokset tippuvat sen jälkeen lähelle tonnia, lähes kokoajan. Aika juvela. Täytynee vaihtaa tuo tyhjäkäyntisäädin ja toivoo että tuo perseily loppuu siihen. Onko kenties hankala vaihtaa itse, vai otanko suoraan puhelua huoltomiehille...?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 26.8.2008 11:33

Itsellä on tuossa hyllyssä yksi Mono-Jetronic odottamassa asennusta. Siitä yhtäkkiä vilkaisemalla vaihtoon ei pitäisi montaa minuuttia kulua. Kolme ruuvia ja sähköliitin irti jolloin mötikkä putoaa irti. Kokoaminen vastakkaisessa järjestyksessä.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 26.8.2008 13:55

Kysellään lisää tyhmiä kun tunnutte tietävän. Mikä voisi olla siellä tyhjäkäyntisäätimessä rikki...? Vai onko se vaan niin monta vuotta siellä pyörinyt ettei se enää jaksa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 26.8.2008 20:35

Tuohon en osaa mennä sanomaan. Perstuntumalta voisin pistää vaikka kuluman piikkiin.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 5.11.2008 8:54

Tervehdys kaverit. Tulin kyselemään taas apuja. Ei liity nyt kyllä millään tavalla RP koneen käyntiin. Taino liittyy, mut kuitenkin. En tee uutta aihetta tällaisen takia jos valmiitakin ko. tekniikkaan löytyy. Asiaan...

Jep. Golffissa on havaittu nytten tässä lähiaikoinan ajottaista nykimistä. Tekee sitä kylmällä että lämpimällä koneella. Ja tuntuu että se nykiminen tapahtuu silloin kun laitetaan kaikki vääntö kehiin ja ajetaan matalilla kierroksilla. Mutta tekee joskus myös maantieajossa tasaisesti huruutellen. En ole havainnut nykimistä ainakaan, korkeilla kierroksilla tähän asti, että jos muristaan alhaalla niin se tekee sitä.

Tuolla toisella voorumilla jo ohimennen kysyinkin että mistä kannattaa etsiä ja mitä. Puhetta oli alipaineletkuista, että pitäisi uusia ne kaikki varmuuden vuoksi. Ja taas tralalalaa, tuli puhetta myös tästä tyhjäkäyntisäätimestä jota en ole saanut vieläkään vaihdettua. Että se voisi johtua myös siitä. Olen pahoillani, ei ole riittänyt aika vaihtamaan sitä. Polttoainesuodatinta en myöskään ole kertakaan tuohon vaihtanut, että voi tietysti sielläkin se roska pyöriä. Toivottavasti tässä ei ole suuresta viasta kysymys ja kaikki apu on tarpeen. Olisihan se mukavaa ajella tasaista kyytiä eikä mitään Nissansunny pomppimista.

Se tosiaankin on silloin tällöin tapahtuvaa nytkähdystä tällä hetkellä. Mutta tuossa yksi ilta läksin ajelemaan ja en meinannut päästä parkkipaikkaa pidemmälle. Veto hävisi ihan kokonaan nykimisen jälkeen ja tappelun jälkeen sain auton käyntiin, teki sen uudelleen kun yritin liikkua ja sit myös kerran sammahti kun polkasin vain paikallani sitä. Mitä lähdetään ensimmäisenä uusimaan tästä. P-Suodatin ja alipaineletkut...?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 5.11.2008 9:15

Pa-suodatin ei ole kovin vanha siinä vehkeessä. Alottele kurkkimalla ne alipaineletkut ensimmäisenä, sitten vaiha se tyhjismoottori. Jos ei vieläkään niin koitappa heilutella koneen käydessä sitä ite ruiskua että olisko se kumilaippa sieltä väsymään käsin. Samoten tarkista huolella sen muovisen putken kunto mikä menee imusarjasta jarrutehostimelle. Tosin jos on laiska niin sen voi testata myös niin että auton käydessä paikoillaan, pumppaa jarrupoljinta, jos käynti alkaa hivenen röpöttämään niin on ok.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 5.11.2008 11:31

Ourait. No jos mie varmuudella kuitenkin vaihdan sen polttoainesuodattimen. Tuolla itärajan pensiinillä kuitenkin oon ehtinyt huruutella jo jonkin verran, että siinä on aina roskaa ja kakkaa seassa. Vaikka se sihdin kautta tankiin meneekin. Siinä ei taida turpaan tulla kovin montaa euroa, vaikkapa sen uuteen vaihtaisikin. Laitetaan alipaineletkut vaihtoon, tyhjäkäyntisäädin ja se ruiskun kumilaippa. Eiköhän tuossa oo rahaa palanut jo ensi alkuun ihan sopivasti, jos se vaikka pomppimatta kulkisi. :D

Entäpä jos ei tapahdu mittään kun tyhjäkäynnillä poljeskelee sitä jarrua -> entinen...?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 5.11.2008 11:37

Sillon siinä tehostimelle menevässä putkessa voi olla vuoto, eli repii ilmaa ja aiheuttaa nykimistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa