Venton käynnistymis ongelma... ratkennut! =)
Valvoja: ffp jäsenet
Venton käynnistymis ongelma... ratkennut! =)
elikkäs olis -93 1.8:ssa pikku ongelma.
Kun noit pakkaskelit hellitteli eli oli vika kova pakkaspäivä niin siirsin Ventoskan kylmään talliin ja toimi komeasti silloin. Aamulla piti starttailla niin kävi erittäin huonosti ja sammu het. saman teki kun uudelleen kokeilin ja seuraavilla kerroilla ei enään yrittänytkään.
Vian etsintä alkoi.....
Uutta on jo aiemmin vaihdetut tulpan ja puolan johdot, virranjakajan kansi, pyörijä, ja nyt hommattu puola sekä sytkän ohjausboksi.
Näisen toimien jälkeenkään ei merkittävää muutosta. Auto siis köhäisee kerran parin yrityksen jälkeen mutta seuraavilla starttauksilla ei inahdakkaan ja Bensa haisee ja tulpat märkinä. Ja kipinää saa.
Nyt tänään tutkiskelin jakopäätä ja havaitsin että hihna hypännyt muutaman hampaan välin pieleen ja pistin uuden hihnan ja kiristimen ja asettelin YKK: kohdilleen ja nyt siis jakopää on kunnossa ja samoin sytkän kohdistelin merkin kohdille.
Nyt kyllä alkoi joka kerralla köhimään ja jäi käymään mutta todella ontuen.
Kuin olis kolme ja vajaa sekin käytössä. Kaasua ei kärsinyt painaa tai sammu.
Kääntelin jakajaa ja parani hieman kun myöhästi mutta eipä juuri auttanut kyllä.
Nyt siis ihmetyttääkin että mitä vielä pitäisi katsoa. Hall-anturi? Jostain luin että ei pitäis käynnistyä jos se on rikki, mutta pitääkö se täysin paikkansa?
Tarttettas pikaisia neuvoja.
Luultavasti kaiken varmuudeksi haen huomenna Hall-anturin.
Olisiko Moottorin ohjausboksissa häikkää....joka sijaitsee kojelaudan alla vai missä lie?
Oliskos kellään täällä Tampereen seudulla VAG-Comia niin vois katsoa vikakoodit?
Tai keltä näitä kaapeleita ja ohjelmia saa edullisesti... kun kuulemma saa halvemmalla kuin mitä tuolla jenkkien? päässä ( 200~dollaria).
Kun noit pakkaskelit hellitteli eli oli vika kova pakkaspäivä niin siirsin Ventoskan kylmään talliin ja toimi komeasti silloin. Aamulla piti starttailla niin kävi erittäin huonosti ja sammu het. saman teki kun uudelleen kokeilin ja seuraavilla kerroilla ei enään yrittänytkään.
Vian etsintä alkoi.....
Uutta on jo aiemmin vaihdetut tulpan ja puolan johdot, virranjakajan kansi, pyörijä, ja nyt hommattu puola sekä sytkän ohjausboksi.
Näisen toimien jälkeenkään ei merkittävää muutosta. Auto siis köhäisee kerran parin yrityksen jälkeen mutta seuraavilla starttauksilla ei inahdakkaan ja Bensa haisee ja tulpat märkinä. Ja kipinää saa.
Nyt tänään tutkiskelin jakopäätä ja havaitsin että hihna hypännyt muutaman hampaan välin pieleen ja pistin uuden hihnan ja kiristimen ja asettelin YKK: kohdilleen ja nyt siis jakopää on kunnossa ja samoin sytkän kohdistelin merkin kohdille.
Nyt kyllä alkoi joka kerralla köhimään ja jäi käymään mutta todella ontuen.
Kuin olis kolme ja vajaa sekin käytössä. Kaasua ei kärsinyt painaa tai sammu.
Kääntelin jakajaa ja parani hieman kun myöhästi mutta eipä juuri auttanut kyllä.
Nyt siis ihmetyttääkin että mitä vielä pitäisi katsoa. Hall-anturi? Jostain luin että ei pitäis käynnistyä jos se on rikki, mutta pitääkö se täysin paikkansa?
Tarttettas pikaisia neuvoja.
Luultavasti kaiken varmuudeksi haen huomenna Hall-anturin.
Olisiko Moottorin ohjausboksissa häikkää....joka sijaitsee kojelaudan alla vai missä lie?
Oliskos kellään täällä Tampereen seudulla VAG-Comia niin vois katsoa vikakoodit?
Tai keltä näitä kaapeleita ja ohjelmia saa edullisesti... kun kuulemma saa halvemmalla kuin mitä tuolla jenkkien? päässä ( 200~dollaria).
Viimeksi muokannut Chrysler, 29.1.2006 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jako siinä luultavasti on pielessä edelleen. Yleensä se apuakseli asennetaan (edellisen jakohihnanvaihtajan toimesta) väärin ja virhe korjataan kääntämällä virranjakajaa. Kun näitä hihnanvaihtajia alkaa olla tarpeeksi, niin virranjakajan kääntö ei enää auta.
Jos kyseessä on siis yksipisteruisku. Se varmin järjestelmä, jossa myöskään ei venttiilit hakkaa mäntiä.
Jos kyseessä on siis yksipisteruisku. Se varmin järjestelmä, jossa myöskään ei venttiilit hakkaa mäntiä.
Bensa haisee ja tulpat kastuu....eli saa löpöä.
Revin kylläkin äsken "kaasarin" pois ja tutkailen ja puhistelen sen.
Hall-anturin hain mutta tuntu olevan tuo jakajan varressa kiinni oleva siipi hökötys sen verran tiukassa että ei lähteny hevillä joten testasin käsissäni tuon hallin toiminnan ja vissii?? toimii kun napsu ruiskussa jokin kun pyörittelin siis jakajaa.
Eikös se siipi tsydeemi lähde siitä ylöspäin vetämällä vai olenko vallan väärässä?? Pitääkö ensin alapään ratas irroittaa ja koko akseli vetää ylä kautta ulos?
Tuota jakopäätä asentaessa ja ohjeita siinä katsellessa pistin siis sen apuhyrrän pisteen ja kampiakselin merkit kohdakkain .... mutta kertokaas kun jäi hieman ymmärtämättä että eihän se OT merkintä sittenkin merkkaa sitä että sen pitäis olla kohdistettuna kampiakselin merkin kanssa. Kun ohjeista lukiessani asiasta ei mainittu mitään vaan kuvissa esiintyi sellainen pieni pallukka jonka minäkin sitten siinä kohdistin.
Se meinaan voisi sitten olla yksi vaihtoehdoista. Ohje kirja on ainakin silloin aivan perseestä kun eivät osaa oikeita merkkejä laitella esille.
Edit: Juu ja tosiaan ei ota paikat kiinni vaikka heittelis hihna. ykspiste ruutta.
Revin kylläkin äsken "kaasarin" pois ja tutkailen ja puhistelen sen.
Hall-anturin hain mutta tuntu olevan tuo jakajan varressa kiinni oleva siipi hökötys sen verran tiukassa että ei lähteny hevillä joten testasin käsissäni tuon hallin toiminnan ja vissii?? toimii kun napsu ruiskussa jokin kun pyörittelin siis jakajaa.
Eikös se siipi tsydeemi lähde siitä ylöspäin vetämällä vai olenko vallan väärässä?? Pitääkö ensin alapään ratas irroittaa ja koko akseli vetää ylä kautta ulos?
Tuota jakopäätä asentaessa ja ohjeita siinä katsellessa pistin siis sen apuhyrrän pisteen ja kampiakselin merkit kohdakkain .... mutta kertokaas kun jäi hieman ymmärtämättä että eihän se OT merkintä sittenkin merkkaa sitä että sen pitäis olla kohdistettuna kampiakselin merkin kanssa. Kun ohjeista lukiessani asiasta ei mainittu mitään vaan kuvissa esiintyi sellainen pieni pallukka jonka minäkin sitten siinä kohdistin.
Se meinaan voisi sitten olla yksi vaihtoehdoista. Ohje kirja on ainakin silloin aivan perseestä kun eivät osaa oikeita merkkejä laitella esille.
Edit: Juu ja tosiaan ei ota paikat kiinni vaikka heittelis hihna. ykspiste ruutta.
Kampiakselin hihnapyörässä ja apuakselin hammaspyörässä olevat merkit kohdakkain ja nokka-akselin hammaspyörässä oleva OT-merkki venttiilikopan päälle tulevan muovilätkässä olevan nuolen kohdalle (jossa myös OT-merkintä).
Karstan määrä vaikuttaa aika paljon asiaan.
Hihna heitti pykälän - Tuloksena "lukkiutunut" ABS-moottori. ;)
Juu ja tosiaan ei ota paikat kiinni vaikka heittelis hihna. ykspiste ruutta.
Karstan määrä vaikuttaa aika paljon asiaan.
Hihna heitti pykälän - Tuloksena "lukkiutunut" ABS-moottori. ;)
Viimeksi muokannut jii_bee, 28.1.2006 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mitä tarkoitat lukkiutuneella? Kone ei vaan pyöriny mihkän vai?
Nyt pistin uudelleen jaon kohdilleen ja sama tulos. Yrittää käydä mutta hemmetin ontuen ja sammahtaa heti.
Rupee tietämys loppuu. ja hermot siinä samalla. Ehkäpä pitäs viedä tonne romuttamolle koko p*a.
Kertokaapas nyt joku tietäväinen että mitä seuraavaksi tutkia.
Nyt siis on jakokin katsottu kahteen kertaa kohdillee ja tarkastin että 1 ja 4 mäntä oli ylhäällä ja nokkapyörä OT asennossa ja käänsin kampiakselin mouvikopan merkin kohdille ja sen jälkeen pyörittelin apuhyrrän kampiakselin merkin tuntumaan ja samalla katsoin virranjakajasta että merkki osoitti lähes tulkoon koneen oikeaa reunaa (edest katottuna).
Mutta siis mitä tarkoittaa OT merkintä apuhyrrässä?
Moottorin ohajusboksin revin mäjelle ja vaikutti sisältänsäkin puhtaalta eli ei ole vettä imassu. ja liitin oli kunnossa. ruiskun liittimet olen putsannut.
Tulpan ja puolan johdot katsottu läpi noin kymmeneen kertaan.
kuka vielä veikkais hall-anturia??
Nyt pistin uudelleen jaon kohdilleen ja sama tulos. Yrittää käydä mutta hemmetin ontuen ja sammahtaa heti.
Rupee tietämys loppuu. ja hermot siinä samalla. Ehkäpä pitäs viedä tonne romuttamolle koko p*a.
Kertokaapas nyt joku tietäväinen että mitä seuraavaksi tutkia.
Nyt siis on jakokin katsottu kahteen kertaa kohdillee ja tarkastin että 1 ja 4 mäntä oli ylhäällä ja nokkapyörä OT asennossa ja käänsin kampiakselin mouvikopan merkin kohdille ja sen jälkeen pyörittelin apuhyrrän kampiakselin merkin tuntumaan ja samalla katsoin virranjakajasta että merkki osoitti lähes tulkoon koneen oikeaa reunaa (edest katottuna).
Mutta siis mitä tarkoittaa OT merkintä apuhyrrässä?
Moottorin ohajusboksin revin mäjelle ja vaikutti sisältänsäkin puhtaalta eli ei ole vettä imassu. ja liitin oli kunnossa. ruiskun liittimet olen putsannut.
Tulpan ja puolan johdot katsottu läpi noin kymmeneen kertaan.
kuka vielä veikkais hall-anturia??
Luin nyt tämän ketjun ihan ajatuksella läpi, ja yksi ilmeisesti tarkistamaton vikapaikka tuli vielä mieleen: kampiakselin hammashihnapyörä.
On ihan tyyppivika, että ajan myötä tuo pääsee löystymään, hajottaa siinä samalla sen pikku nystyrän joka pitää hihnapyörän kohdallaan - ja luonnollisesti silloin jako on ihan mitä sattuu. Joudut ehkä irroittamaan kampiakselin kiila- (tai moniura-) hihnapyörät ja muovisuojat pois jotta pääset asiaa kunnolla tutkimaan.
On ihan tyyppivika, että ajan myötä tuo pääsee löystymään, hajottaa siinä samalla sen pikku nystyrän joka pitää hihnapyörän kohdallaan - ja luonnollisesti silloin jako on ihan mitä sattuu. Joudut ehkä irroittamaan kampiakselin kiila- (tai moniura-) hihnapyörät ja muovisuojat pois jotta pääset asiaa kunnolla tutkimaan.
nyt minä en jymmällä.
siis tarkoitatko nyt....tai siis luultavasti tarkoitat kampiakselin hammasratasta?
Ja kyllä se näyttää tukevasti olevan eikä anna myöden kun koneta käsinkin pyöräyttää. nystyrähän on ulkopuolella tuota ratasta ja tämän avulla saa paikoitettua tuon kampiakselin ajotusmerkin. sekin siis kunnossa.
Jakopää on revitty levälleen nyt siis 2:een kertaan. Joten näät jokapään hommat rupee jo luonnistuun liiankin hyvin volkkarin osalta.
siis tarkoitatko nyt....tai siis luultavasti tarkoitat kampiakselin hammasratasta?
Ja kyllä se näyttää tukevasti olevan eikä anna myöden kun koneta käsinkin pyöräyttää. nystyrähän on ulkopuolella tuota ratasta ja tämän avulla saa paikoitettua tuon kampiakselin ajotusmerkin. sekin siis kunnossa.
Jakopää on revitty levälleen nyt siis 2:een kertaan. Joten näät jokapään hommat rupee jo luonnistuun liiankin hyvin volkkarin osalta.
Oikein ymmärsit, tarkoitin nimenomaan sitä hammashihnapyörää kampiakselin päässä. Jostain syystä VAG-koneissa on ollut ongelmaa tuon suhteen, löystyy suhteessa kampiakseliin ja jako menee tietenkin sekaisin.
Allaolevassa kuvassa on tuo kyseinen hihnapyörä numerolla 3 ja 4, riippuu siis mallista onko siellä kiila (2), vai sellainen nystyrä vain. Muistan täällä foorumilla nähneeni aika äskettäinkin kuvia ko. hihnapyörästä ja kampiakselin päästä, en vaan niitä nyt searchilla tähän hätään löytänyt. Ehkä joku muu muistaa?

Allaolevassa kuvassa on tuo kyseinen hihnapyörä numerolla 3 ja 4, riippuu siis mallista onko siellä kiila (2), vai sellainen nystyrä vain. Muistan täällä foorumilla nähneeni aika äskettäinkin kuvia ko. hihnapyörästä ja kampiakselin päästä, en vaan niitä nyt searchilla tähän hätään löytänyt. Ehkä joku muu muistaa?

mutta itse en oikein tuohon uskoisi. Luulis jotta se luistaisi alvariinsa jos on alkanutkin luistamaan. eikä löysällä ainakaan tunnu olevan. Ja luultavasti oma on tuo kiila malli.ehkä...
Nyt siis omat veikkaukset pyörii jossain sähköjen puolella koska kumminkin jotenkin rykii. Mekaaninen vika on jotenkin omasta mielestä suljettu pois.
Jos olis mekaaninen niin luulis että olis jo jonkinlaista metakkaa kuulunut.
Ja vika siis alkoi aivan yhtäkkiä. auto kävi viimisellä kerralla aivan mainiosti( miten nyt kylmä pakkasessa seissyt kone voi käydä). Sammui aivan normaalisti ilma ylimääräisiä kolinoita tai ääniä.
Seuraavana aamuna siis syttyi mutta kävi ontuen(vajaammin kuin 3:lla), seuraavalla kerralla sama ja sitä seuraavilla ei enään puhuttu mitään (akkukin ontu jo siinä vaiheessa).
Nyt siinä mielessä vois olla toi vag-comi hyvä että näkis jos siellä on jokin elektroniikka vika pukannu.
Ruiskuboksi(moottoriohjaus; mikä lie nimeltään) sisältään vaikutti hyvältä. mittailuja en raaskinut tehdä.
Pian täytyy ryhtyä mittailee johto johdolta tuolta ruiskuboksin päästä että onko jokin poikki. voipi olla niin että ottaa välillä hieman kontaktia mutta ei anna pysyvää jännitettä.
Heittäkää jotain vinkkiä tai jos nyt Jollain olis se VAGCOM että vois kokeilla.
Huoltamolle en tuota korjaukseen vie. Joko se vika löytyy tai ruvetaan tekeen isompia rojekteja ton suhteen =)
Nyt siis omat veikkaukset pyörii jossain sähköjen puolella koska kumminkin jotenkin rykii. Mekaaninen vika on jotenkin omasta mielestä suljettu pois.
Jos olis mekaaninen niin luulis että olis jo jonkinlaista metakkaa kuulunut.
Ja vika siis alkoi aivan yhtäkkiä. auto kävi viimisellä kerralla aivan mainiosti( miten nyt kylmä pakkasessa seissyt kone voi käydä). Sammui aivan normaalisti ilma ylimääräisiä kolinoita tai ääniä.
Seuraavana aamuna siis syttyi mutta kävi ontuen(vajaammin kuin 3:lla), seuraavalla kerralla sama ja sitä seuraavilla ei enään puhuttu mitään (akkukin ontu jo siinä vaiheessa).
Nyt siinä mielessä vois olla toi vag-comi hyvä että näkis jos siellä on jokin elektroniikka vika pukannu.
Ruiskuboksi(moottoriohjaus; mikä lie nimeltään) sisältään vaikutti hyvältä. mittailuja en raaskinut tehdä.
Pian täytyy ryhtyä mittailee johto johdolta tuolta ruiskuboksin päästä että onko jokin poikki. voipi olla niin että ottaa välillä hieman kontaktia mutta ei anna pysyvää jännitettä.
Heittäkää jotain vinkkiä tai jos nyt Jollain olis se VAGCOM että vois kokeilla.
Huoltamolle en tuota korjaukseen vie. Joko se vika löytyy tai ruvetaan tekeen isompia rojekteja ton suhteen =)
no tuota ledi hommaa kokeilin mutta jostain syystä ei ledi inahtanut. Mutta jätin homman sikseen. Testataan uudelleen vaikkapas tänään kunhan tästä ehdin.
Siis olikos se niin että sen hyppylanka viritelmän tarkoitus on nollata se vika koodi systeemikin? Sillä siis saa ne esiin ainakin? Mittarilla mittasin noista A1 ja B2 navoista niin tuli ulos tuo n. 12V:a yhtäjaksoisena...ennenkuin siis kytkin sitä hyppylankaa. A2 ja B2 välille.
Mitäs muuten onko nyt niin että tuo valkoinen liitin on se A ja musta B....toivon mukaan niin.
Siis olikos se niin että sen hyppylanka viritelmän tarkoitus on nollata se vika koodi systeemikin? Sillä siis saa ne esiin ainakin? Mittarilla mittasin noista A1 ja B2 navoista niin tuli ulos tuo n. 12V:a yhtäjaksoisena...ennenkuin siis kytkin sitä hyppylankaa. A2 ja B2 välille.
Mitäs muuten onko nyt niin että tuo valkoinen liitin on se A ja musta B....toivon mukaan niin.
Tässä vielä selkeämmät (?) ohjeet vikakoodien lukuun. Ohjeet ovat USA-malleille, mutta toimivat OK euromalleillakin.
VW Blink Codes (PDF)
VW Blink Codes (PDF)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa