Akku tyhjenee oudosti
Valvoja: ffp jäsenet
Akku tyhjenee oudosti
Kävi tuossa lauantaina sillä tavalla, että ei lähtenyt polo tulille. Pakkasta 28, eikä ollut lämmityksessä, niin en suuremmin ihmetellyt asiaa. Apuvirralla sitten käyntiin ja ajelin n. tunnin sen jälkeen. Sunnuntaina ajelin puolisen tuntia. Maanantaina ja tiistaina ajoin kouluun ja takaisin (25 km/suunta). Mutta tänä aamuna ei lähtenyt käyntiin, koska akku oli taas tyhjentynyt.
Satunnaista oikosulkua epäilisin, mutta miten sitä kannattaisi lähteä etsimään? Joskus akku tyhjenee yhdessä yössä, joskus auto voi seistä päiviä ilman mitään merkkejä akun tyhjenemisestä. Voisiko esim. penkinlämmitin tai muu vastaava laite olla jostain syystä päällä, vaikka virrat ovat pois? Eli siis voisiko virta kulkea virtalukon "ohi", jos penkinlämmittimen säädin on jäänyt lämmitysasentoon?
Satunnaista oikosulkua epäilisin, mutta miten sitä kannattaisi lähteä etsimään? Joskus akku tyhjenee yhdessä yössä, joskus auto voi seistä päiviä ilman mitään merkkejä akun tyhjenemisestä. Voisiko esim. penkinlämmitin tai muu vastaava laite olla jostain syystä päällä, vaikka virrat ovat pois? Eli siis voisiko virta kulkea virtalukon "ohi", jos penkinlämmittimen säädin on jäänyt lämmitysasentoon?
Tossa kävin mittailemassa, niin virrankulutus näytti pomppivan välillä 0.8-1.3A, mutta sit alko mankka rallattamaan, jonka jälkeen tasoittui 0.9A:n kohdalle. Johtui nuo lukemat varmaan siitä mankasta. Se nimittäin käynnistyy aina, jos piuhat käyttää irti. Otin sitten etupaneelin irti, ettei käynnistys kun mittailee, niin virtaa kulki enää 0,01A. Ja takakontin valo, päällähän se näytti olevan. Otin sit sulakkeen pois ja mittasin siitä kulkevan virran, niin ei menny ku 0,35A.
Viimeksi muokannut mika84, 25.1.2006 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla menee kyllä piuhat ihan silleen niinkun pitääkin. Ainakin luulisin. Elleivät sit oo laittanu väärin niitä johtoja volkkarin tehtaalla. Liittimen piuhat menee saman värisiin orkkispiuhoihin. Ja mankkaan voi laittaa sulakkeen kahella eri tavalla. Toinen on semmonen että mankan saa päälle, vaikka avaimia ei ois lähimaillakaan. Ja toinen semmonen että mankka toimii vain kun virrat on päällä. Onkohan tehtaalla menny keltanen ja punanen piuha väärinpäin, vai mitenkä on noin oudosti tuo homma...
No onkos tämä juuri niitä vaggineita, joissa pitää ne keltainen ja punainen vaihtaa justiinsa toisinpäin?
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=
Mulla kävi tossa sillain että meni akku tyhjäks kovalla pakkasella aamulla. Seisoi päivän siinä ja laitoin illalla kaapeleilla käymään. En sitten tajunnu kurkata akkuun sisälle oli piru päässy jäätymään eikä ottanut tästä syystä virtaa vastaan ja siitähän laturi ei tykännyt. Toimi tän jälkeen uudella akulla kyllä päivän ja lähti illallakin vielä käymään kun varuks kokeilin, mutta aamulla ei mihinkää. Eli tarkistappa että lataa kunnolla. Pakkanen tyhjentää huonosti varatun akun aikas tehokkaasti.
Tohon mankan kytkentään vielä sen verran et siihen "herätteeseen" ei mulla tule virtaa ollenkaan, koska virtalukon pohjassa ei ole sitä liitintä mihin sen johdon tulis kiinnittyä. Johto sinne virtalukolle asti kyllä menee!
Liekkö tuota kakka kopassa tarkotettukkaan koskaan toimivaksi, mut ainakin minulla tuollainen tapaus...
Liekkö tuota kakka kopassa tarkotettukkaan koskaan toimivaksi, mut ainakin minulla tuollainen tapaus...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”