Akku tyhjenee oudosti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

Akku tyhjenee oudosti

ViestiKirjoittaja mika84 » 25.1.2006 9:31

Kävi tuossa lauantaina sillä tavalla, että ei lähtenyt polo tulille. Pakkasta 28, eikä ollut lämmityksessä, niin en suuremmin ihmetellyt asiaa. Apuvirralla sitten käyntiin ja ajelin n. tunnin sen jälkeen. Sunnuntaina ajelin puolisen tuntia. Maanantaina ja tiistaina ajoin kouluun ja takaisin (25 km/suunta). Mutta tänä aamuna ei lähtenyt käyntiin, koska akku oli taas tyhjentynyt.

Satunnaista oikosulkua epäilisin, mutta miten sitä kannattaisi lähteä etsimään? Joskus akku tyhjenee yhdessä yössä, joskus auto voi seistä päiviä ilman mitään merkkejä akun tyhjenemisestä. Voisiko esim. penkinlämmitin tai muu vastaava laite olla jostain syystä päällä, vaikka virrat ovat pois? Eli siis voisiko virta kulkea virtalukon "ohi", jos penkinlämmittimen säädin on jäänyt lämmitysasentoon?

Jacques
-
Viestit: 93
Liittynyt: 29.9.2005 13:14

ViestiKirjoittaja Jacques » 25.1.2006 9:38

Joskus mulla aiheutti vastaavaa niinkin pieni asia kuin takaloosterin valo, joka söi salakavalasti välillä akun tyhjäksi.
Tuon kummempaa ei välttämättä tarvita.

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 25.1.2006 9:40

ei siinä muutaku mittaamaan paljonko vie virtaa ku on virrat pois ja laitteet sammuksissa ja sen jälkeen yksittäisiä ryhmiä mittaamaan mitkä vie sammuksissa virtaa, itselläni oli jetassa samanlainen vika ja syy oli se ku digiboksi vei valmiustilassa 1A virtaa

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.1.2006 10:00

^ Sopiva virrankulutus silloin ku EI ole mitään laitteita päällä on n.30mA.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 25.1.2006 12:21

Ton Jaquesin mainitseman ominaisuuden olen myös minä kokenut.

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

ViestiKirjoittaja mika84 » 25.1.2006 12:49

Tossa kävin mittailemassa, niin virrankulutus näytti pomppivan välillä 0.8-1.3A, mutta sit alko mankka rallattamaan, jonka jälkeen tasoittui 0.9A:n kohdalle. Johtui nuo lukemat varmaan siitä mankasta. Se nimittäin käynnistyy aina, jos piuhat käyttää irti. Otin sitten etupaneelin irti, ettei käynnistys kun mittailee, niin virtaa kulki enää 0,01A. Ja takakontin valo, päällähän se näytti olevan. Otin sit sulakkeen pois ja mittasin siitä kulkevan virran, niin ei menny ku 0,35A.
Viimeksi muokannut mika84, 25.1.2006 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 25.1.2006 12:53

Kannattaa volkkareissa aina kytkeä mankka niin, että sammuu itsestään kun virta-avaimesta kääntää. Aika paljon poistettu turhia akun tyhjenemisiä sillä, kun korjattu mankan asennuksia, joissa on ollut molemmat virrat kytkettynä jatkuvaan...

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

ViestiKirjoittaja mika84 » 25.1.2006 13:05

Mulla menee kyllä piuhat ihan silleen niinkun pitääkin. Ainakin luulisin. Elleivät sit oo laittanu väärin niitä johtoja volkkarin tehtaalla. Liittimen piuhat menee saman värisiin orkkispiuhoihin. Ja mankkaan voi laittaa sulakkeen kahella eri tavalla. Toinen on semmonen että mankan saa päälle, vaikka avaimia ei ois lähimaillakaan. Ja toinen semmonen että mankka toimii vain kun virrat on päällä. Onkohan tehtaalla menny keltanen ja punanen piuha väärinpäin, vai mitenkä on noin oudosti tuo homma...

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 25.1.2006 13:28

No onkos tämä juuri niitä vaggineita, joissa pitää ne keltainen ja punainen vaihtaa justiinsa toisinpäin?

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 25.1.2006 20:18

Punainen ja keltainenhan ovat aina väärin VW:ssa..... Ne ristiin ja mankan sulake siihen asentoon, että toimii vain avainten kanssa.

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 25.1.2006 20:38

Mulla kävi tossa sillain että meni akku tyhjäks kovalla pakkasella aamulla. Seisoi päivän siinä ja laitoin illalla kaapeleilla käymään. En sitten tajunnu kurkata akkuun sisälle oli piru päässy jäätymään eikä ottanut tästä syystä virtaa vastaan ja siitähän laturi ei tykännyt. Toimi tän jälkeen uudella akulla kyllä päivän ja lähti illallakin vielä käymään kun varuks kokeilin, mutta aamulla ei mihinkää. Eli tarkistappa että lataa kunnolla. Pakkanen tyhjentää huonosti varatun akun aikas tehokkaasti.

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 25.1.2006 20:54

Tohon mankan kytkentään vielä sen verran et siihen "herätteeseen" ei mulla tule virtaa ollenkaan, koska virtalukon pohjassa ei ole sitä liitintä mihin sen johdon tulis kiinnittyä. Johto sinne virtalukolle asti kyllä menee!

Liekkö tuota kakka kopassa tarkotettukkaan koskaan toimivaksi, mut ainakin minulla tuollainen tapaus...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.1.2006 21:25

^Sama vika täällä. Vedin sitten herätteen parkeilta.

Osassa soittimia niille virtajohdoille on ristiinkytkentämahdollisuus. Joko johtoliittimistä vaihtamalla tai sitten ihan kytkimellä.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 25.1.2006 22:56

Joissain kakkiksissakin on ollut s-navallinen virtalukonpohja.
Oisko tehtaan rammarilla tekoa. Omassa oli aktiiviskobet ovissa...

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 25.1.2006 23:22

SS,

Ei sitä herätettä olis tarvinu parkeilta vetää, siihen iso liittimeen tulee kyllä heräte piuha mittariston valoilta...

Muutenki vähän surkee näytös toi kakkiksen virtalukko... Jaappanialaisista löytyvä ACC asento kakkiksen virtalukossa olis aika luksusta!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa