Lainasin avovaimolle lauantaina autoa. Sanoin, että tuplahehkutuksella lähtee paremmin käyntiin ja oli lähtenyt kolmannella-neljännellä pitkällä startilla sitten käyntiin. Ei siis ihan helpolla kuiteskaan(auto oli ollut roikan nokassa n. 2 tuntia). Olin sanonut hänelle, että antaa moottorin käydä minuutin tyhjäkäynnillä ennen ajoonlähtöä ja hän oli tehnyt kuulemma niin. Hän oli ehtinyt peruuttaa parkkiruudusta pois kunnes auto hyytyi ja ei enää lähtenyt käyntiin. Kävin itse paikan päällä sitten katsomassa tilannetta. Remmit oli ehjät, nesteet ei ollut jäässä ja kaikki näytti päällisin puolin ok.
Starttasin muutaman kerran itsekin ja moottori ei lupaillut mitään. Startti jaksaa pyörittää moottoria hyvin, mutta käyntiin ei lähde. Onkohan jollain hyviä vinkkejä, mitä tehdä? Voihan olla tietenkin mahdollista, että diesel-öljy oli jäätynyt (pakkasta oli -27). Toisaalta auto oli käynnistynyt samalaisilla pakkasilla aiempina päivinä. Täytyy tänään käydä kotiinpäästyäni kokeilemassa, lähteekö käyntiin. Joka tapauksessa hyviä vinkkejä kaivataan. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Passatti -97 heitti toimimasta
Valvoja: ffp jäsenet
Veikkaan, että polttoaine ei enää tule läpi suodattimesta eli suodatin on jäässä (vettä) tai polttoaine hyytyy sinne. Jos ei starttaa tai jos starttaakin, niin auto sitten johonkin lämpiämään ja pa-suodatin vaihtoon. Tankki kannattaa laittaa täyteen dieseliä, jonka suodatettavuus riittää pakkasessa.
Säilytä malttisi, älä korota ääntäsi. Kerro avopuolisollesi rauhallisella äänellä, että auton toimimattomuus ei johtunut hänestä vaan vika oli täysin sinun :)
Yleisiä vinkkejä:
1) dieselsuodatin kannattaa uusia kerran vuodessa, syksyllä ennen talven tuloa
2) polttoaineen suodatettavuus ("pakkaskesto") kannattaa varmistaa ennen tankkausta, yleensä mittareissa on hyvissä ajoin oikeaa laatua
3) Jos autossa on normaali lohkolämmitin (ja se toimii), kyllä kahden tunnin lämmityksen pitäisi riittää helppoon käynnistymiseen myös dieselautossa. Tarkista, että lämmitin tosiaan toimii ja myös että tolppaan tulee sähköä
4) lisäaineet, esim. jäänesto tai bensa, toimivat hätätapauksessa ensiapuna eli parantavat suodatettavuutta (ks. kohta 2), mutta näitä ei nykydieseleihin suositella käytettäväksi
5) polttoainejärjestelmän puhdistusta (veden ja hiekan poisto tankista) suositellaan tehtäväksi silloin tällöin.
Säilytä malttisi, älä korota ääntäsi. Kerro avopuolisollesi rauhallisella äänellä, että auton toimimattomuus ei johtunut hänestä vaan vika oli täysin sinun :)
Yleisiä vinkkejä:
1) dieselsuodatin kannattaa uusia kerran vuodessa, syksyllä ennen talven tuloa
2) polttoaineen suodatettavuus ("pakkaskesto") kannattaa varmistaa ennen tankkausta, yleensä mittareissa on hyvissä ajoin oikeaa laatua
3) Jos autossa on normaali lohkolämmitin (ja se toimii), kyllä kahden tunnin lämmityksen pitäisi riittää helppoon käynnistymiseen myös dieselautossa. Tarkista, että lämmitin tosiaan toimii ja myös että tolppaan tulee sähköä
4) lisäaineet, esim. jäänesto tai bensa, toimivat hätätapauksessa ensiapuna eli parantavat suodatettavuutta (ks. kohta 2), mutta näitä ei nykydieseleihin suositella käytettäväksi
5) polttoainejärjestelmän puhdistusta (veden ja hiekan poisto tankista) suositellaan tehtäväksi silloin tällöin.
Kiitos kovasti vastauksesta!
Kävin tänään starttailemassa jälleen, eikä auto lähde käyntiin, vaikka pakkasta on vain -3 astetta. Starttailin kyllä reippaanlaisesti ajatellen jos diesel olisi aiemmin jäätynyt ja letkut olisivat olleet tyhjät, mutta eipä lähtenyt käyntiin. Onko niin että jos suodatin jäätyy, on se vaihdettava joka tapauksessa uuteen ennenkuin se alkaa päästää jälleen läpi diesel-öljyä (kostuu tms?)? Aion siis vaihtaa sen, mutta onko se välttämätöntä, jotta saan edes auton käyntiin?
Avopuolisoani en olekaan syyttänyt. =) Hän toimi kyllä juuri niin kuten olin sanonut. Tuo lohkolämmitin tarttee varmaan tosiaan tarkistaa jossain vaiheessa, mutta tähän ongelmaan se ei taida olla nyt ratkaisu.
Tietäisikö joku vielä onko jotain sulakkeita, jotka voisivat olla palaneet ja syynä käyntiinlähtemättömyyteen? Pikakatsauksen tein sulakkeisiin, mutta en löytänyt palaneita. Onko jossain muualla vielä sulakkeita kuin tuossa "normaalissa" sulakerasiassa?
Kävin tänään starttailemassa jälleen, eikä auto lähde käyntiin, vaikka pakkasta on vain -3 astetta. Starttailin kyllä reippaanlaisesti ajatellen jos diesel olisi aiemmin jäätynyt ja letkut olisivat olleet tyhjät, mutta eipä lähtenyt käyntiin. Onko niin että jos suodatin jäätyy, on se vaihdettava joka tapauksessa uuteen ennenkuin se alkaa päästää jälleen läpi diesel-öljyä (kostuu tms?)? Aion siis vaihtaa sen, mutta onko se välttämätöntä, jotta saan edes auton käyntiin?
Avopuolisoani en olekaan syyttänyt. =) Hän toimi kyllä juuri niin kuten olin sanonut. Tuo lohkolämmitin tarttee varmaan tosiaan tarkistaa jossain vaiheessa, mutta tähän ongelmaan se ei taida olla nyt ratkaisu.
Tietäisikö joku vielä onko jotain sulakkeita, jotka voisivat olla palaneet ja syynä käyntiinlähtemättömyyteen? Pikakatsauksen tein sulakkeisiin, mutta en löytänyt palaneita. Onko jossain muualla vielä sulakkeita kuin tuossa "normaalissa" sulakerasiassa?
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13.2.2004 23:29
Parafiinikiteiden sellainen sulamislämpötila jolloin polttoaine pääsee virtaamaan taas suodattimen läpi on korkeampi kuin mitä se raja jolloin suodatin alkaa tukkeutumaan. Meni vissiin oikeinpäin...
On kait tuolla jossain korvessa, kun ei ole uutta suodatinta ollut saatavilla, niitä sulateltu milloin milläkin hiustenkuivaajalla.
On kait tuolla jossain korvessa, kun ei ole uutta suodatinta ollut saatavilla, niitä sulateltu milloin milläkin hiustenkuivaajalla.
Auto käynnissä vihdoin!!! Soitin pörhön pikahuoltoon ja kyselin, ehtisivätkö vielä tänään katsomaan autoa vaan sanoivat, että on niin kiireinen ilta, etteivät oikein ehtisi. Kerroin taustat ja hän sanoi, että kannattaa vielä kokeilla ottaa kaikki suuttimet auki ja startata jonkin aikaa, jotta ilma poistuu kunnolla.
Minähän tein työtä käskettyä ja starttasin suuttimet auki jonkin aikaa. Sen jälkeen kiristin suuttimet ja starttasin jälleen. Viimeisillä virroilla konetta pyörittäessä olin kuulevinani ihan pientä hörähdystä, mutta ei jaksanut lähteä käyntiin. Ei muutakuin boosteria kehiin ja muutaman sekunnin startti niin alkoi tapahtua ja vähän ajan kuluttua kone hörisi taas entiseen malliin.
Kovasti kiitoksia kaikille vinkkien antajille!
Ps. mittasin vielä pienen koeajokierroksen jälkeen virran kulutuksia lohkolämmittimelle. Lohkolämmitin on aivan sökö. Vastus ei kuluta watin wattia! Sen sijaan sisätilan lämmitin toimii ihan ok. Ei se ihme olekaan, vaikkei se lähemmäs kolmenkympin pakkasilla lähde käyntiin, kuin palmun alta. =) Nyt sitten katselemaan jostain halvalla uutta lohkolämmitintä.
Minähän tein työtä käskettyä ja starttasin suuttimet auki jonkin aikaa. Sen jälkeen kiristin suuttimet ja starttasin jälleen. Viimeisillä virroilla konetta pyörittäessä olin kuulevinani ihan pientä hörähdystä, mutta ei jaksanut lähteä käyntiin. Ei muutakuin boosteria kehiin ja muutaman sekunnin startti niin alkoi tapahtua ja vähän ajan kuluttua kone hörisi taas entiseen malliin.
Kovasti kiitoksia kaikille vinkkien antajille!
Ps. mittasin vielä pienen koeajokierroksen jälkeen virran kulutuksia lohkolämmittimelle. Lohkolämmitin on aivan sökö. Vastus ei kuluta watin wattia! Sen sijaan sisätilan lämmitin toimii ihan ok. Ei se ihme olekaan, vaikkei se lähemmäs kolmenkympin pakkasilla lähde käyntiin, kuin palmun alta. =) Nyt sitten katselemaan jostain halvalla uutta lohkolämmitintä.
Kerrohan kiitokset pörhön pojillekin... http://www.porho.fi/yhteydenotto_info_e ... Pikahuolto
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa