Monojetronicin paineensäätäjä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lunkku
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.2.2005 20:16

Monojetronicin paineensäätäjä

ViestiKirjoittaja Lunkku » 22.1.2006 16:20

Purin ja kasailin aivot nollilla tuon monojetronicin ja vasta nyt jälkeenpäin aloin miettimään tuon paineensäätimen toimintaa.

Kysymykseni koskee siis tuota paineensäädintä (pressure regulator, itse suomensin), tai lähinnä sitä pyöreää kantta kiinnipitävää metallilevyä. Purin koko systeemin ja laitoin osat samassa järjestyksessä takaisin. Aloin siis miettimään tuleeko tämän peitelevyn tulla niinkuin se nyt on, eli teljetä tuo jousen varassa mahdollisesti edestakaisin liikkuva kuppi visusti paikalleen? Vaikken olekaan sisäistänyt tuon säätimen toimintaperiaatetta niin pohdiskelin ja tulin siihen tulokseen ettei se tietenkään sitä saisi teljetä, vaan sen kipon pitäisi päästä liikkumaan ylös-alas -suunnassa.

Lyhyesti: pitääkö paineensäätimen kansi/kotelo/mikälie pyöreän yläprofiilin omaava metallimokkula päästä liikkumaan?

Yrittänyt kyllä noita intervepistä löytyviä manuaaleja ja kuvia ja hässäköitä kahlata läpi, mutten siitä sen viisaammaksi ole tullut.

Krapula+liikaa aikaa ajatella ja mahdollinen mahdollisuus päästä taas puuhaamaan konepellin alle ei välttämättä ole hyvä yhdistelmä.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 22.1.2006 16:55

Siis onko kyse paineensäätimen kannesta, joka tulee neljäruuvisella kauluksella kiinni? Ei siinä mitään pystysuuntaista välystä saa olla.

Katsopa kuvia ja kaavioita vaikkapa tuolta. Selviää se toimintaperiaatekin siinä samalla... :)

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 22.1.2006 16:57

En nyt ota kantaa varsinaiseen asiaan, mutta tuo on paras kuva mikä minulla on aiheesta:

Kuva

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 22.1.2006 17:02

Tosta ylläolevasta kaaviosta näkee myös hyvin sen mitä tapahtuu kun paineensäätimessä on kalvon päällä kosteutta ==> joka tietenkin pakkasella jäätyy ==> säädin ei toimi ja pumppu painaa täyden paineen suuttimelle ==> kone käy "pikkaisen" rikkaalla. Jos on mono*tronicissa kylmäkäynti rikkaalla, kannattaa purkaa ja puhdistaa ekaksi tuo paineensäädin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 29 vierailijaa