Jäi päästöistä kiinni... tais selvitä syy!?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Flog
-
Viestit: 40
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

Jäi päästöistä kiinni... tais selvitä syy!?

ViestiKirjoittaja Flog » 10.1.2006 14:07

Autona on 1.3 -91 Golf katilla. CO-pitoisuus seilas 0.3-0.7 korkeilla kierroksilla ja 0,3 on sallittu maks. Auto on käyny välillä vähän oudosti: kone lämpimänä meinaa sammua ja kun antaa vähä aikaa kaasua, ni si toimii taasen. Tyhjäkäynti kierrokset on 1500rpm, joka on vähän korkee. Autoo on koetettu joskus säädellä, ku oli kylmäkäyntianturi rikki. Voiks tälläst katti autoo säädellä, niin et saa arvoja kuntoon? Niin, ja auto ei ole mun, et en tiedä kauheesti...
Viimeksi muokannut Flog, 25.1.2006 23:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.1.2006 14:57

Voihan sitä säätää, kannattanee säädättää se jossain asiantuntevalla pajalla. Eivät paljoa veloita moisesta operaatiosta. Toki jos sieltä on esimerkiksi happitunnistin rikki, niin siinä tapauksessa pelkkä säädätys ei riitä.

Flog
-
Viestit: 40
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Flog » 24.1.2006 0:54

Kävin uudes mittauksessaja ei tullu arvot kuntoon... sano setä lopuks et käy arvojen perusteelle kolmella pytyllä vaan.... ohessa on kuva tulpista. Onks noi tulpat tiensä päässä, vai miltä ne näyttää? Mikkä tulpat kävis kyseiseen autoon, malli on CL-1300-19E-G/247.. tulpanjohdot, virranjakaja ja pyörijä on melko uusii

Auto käy nyt kyllä selvästi kolmella vaan ku tarkemmin kuuntelee... jos jollain olis vinkkejä tilanteeseen, niin ottaisin mieluusti vastaan :)!

Kuva tulpista

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 24.1.2006 9:17

yks`kolmosissahan on venttiili vikaa niin että joku vena jää kantamaan, ja siksi ei saa päästöjä läpi.
hoitona usein venttiilien hionta, mutta seuraavaksi aion kokeilla sumuttaa vettä kaasariin koneen käydessä. ja poistaa näin karstaa venttiilin päältä.
Kuuluu taas sarjaan "älä kokeile kotona"

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 24.1.2006 10:12

Eikö keskielektronin kuulu olla pyöreä? Eli ovat mielestäni aika loppu.

Hämis
-
Viestit: 33
Liittynyt: 27.1.2004 21:41

ViestiKirjoittaja Hämis » 24.1.2006 10:52

Jekun kanssa samoilla linjoilla. Omaan autoon vaihdoin ensin: tulpat, johdot, jakajan kannen, lambdan... Ei vaikutusta huonoon käytiin.
Eräs volkkarirakentelija osasi neuvoa minulle noista venttiilivioista, ovat aika yleisiä. Kansi irti ja koneistamolla venttiilit ja kansi kuntoon ja osat takaisin nippuun. Tämän jälkeen käynti on ollut kuin ompelukoneessa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.1.2006 13:31

Eikö keskielektronin kuulu olla pyöreä? Eli ovat mielestäni aika loppu.
Mielestäni se on alunperinkin hieman kolmikulmainen. Mutta kannattanee nuo siltikin varmuuden vuoksi vaihtaa ja ostaa NGK:n tulpat.

Viallisen pytynhän pystyy tarkistamaan sillä että nykii auton käydessä tulpanjohtoja irti yksi kerrallaan. Jos käynti ei muutu jonkun tulpan kohdalla, vikapaikka on löytynyt. Tosin se vika saattaa siinäkin tapauksessa olla muuallakin kuin sytkäpuolella.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 24.1.2006 13:36

Mittaa tai mittauta puristuspaineet, siitä selviää moottorin kunto ja mahdolliset venttiili viat.

Flog
-
Viestit: 40
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Flog » 25.1.2006 23:01

Nyt on tulpat vaihdettu ja auto käy ihan moitteetta ja kiihtyy vähä eri tavalla. Pitää viel käydä ottaan päästötulokset, ni homma on selvä. Tuli mieleen tos et miten tällänen kattikone reagoi jos siihen laittaa 98 oktaanista bensaa? Ku mul on sellanen tunne et auton omistaja olis laittanu sitä....?

Täs on kuva, millaset tulppien pitäis olla :)! Nää uudet on NGK:n ja vanhat oli Densot.
Kuva tulpista

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 26.1.2006 12:06

ei mitenkään, oktaaniluku muuttaa auton nakutusarvoa, esim. jos mun autoon menee laittamaan 98 sijaan 95 täytyy muuttaa sytytys ennakkoa hieman, ja auto alkaa muutenkin "nakuttamaan". ainostaan lyijyllinen bensa vahingoittaa kattia...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.1.2006 16:26

ainostaan lyijyllinen bensa vahingoittaa kattia...
Ja sitähän ei ole suomessa myyty vuosikausiin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa