mk2 vs mk3 1,8i

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jasper
-
Viestit: 29
Liittynyt: 21.11.2004 18:03

mk2 vs mk3 1,8i

ViestiKirjoittaja jasper » 8.1.2006 19:32

Kuinka paljon on käytännön eroa kakkos ja kolmos golffien 1,8 ykspisteruisku moottoreissa? Meikäläisellä on työmatka autona kakkoskorin jetta jonka konhe rupee pahaenteisesti esittämään lopun merkkejä. Monennäköisiä suunnitelmia mielessä auton suhteen mutta kuinka hirmu homma olisi koneen vaihto uudemmasta golffista. Molemmathan on 1,8 litraisia ja (samanlaisilla?) ruiskulla varustettuja? Vaan onko sittenkään? Onko esimerkiksi sähköt täysin erilaiset? Yksi vaihtoehtohan olisi tietenkin vaihtaa vaan perusmoottori uudempaan ja ottaa vanhasta koneesta ruisku ym. apulaitteet. Onko touhussa ylipäänsä mitään mieltä? Paalaanko auton vai mitä teen? Mielipiteitä otetaan vastaan...

Kerrottakoon vielä että tarkoituksena EI ole tehdä mitään supernopeaa "ruiskuturpohöpönhöpön" viritelmää vaan ihan työmatkoilla toimivaa käyttöautoa joka ei vie 20:tä litraa satasella niinkuin tällä hetkellä. Kilpuri on erikseen....

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 8.1.2006 19:49

Jos ne sun ruiskutuslaitteet toimii ni voisi tosiaan vaihtaa vaan uudempaan peruskoneeseen. Kolmoskoppasesta vaan peruskone, ja onhan sitä samaa lohkoa vielä nelosessakin mut varmaks en mee sanoo et kävis kanteen imusarja visaammat tarkentaa. Onhan niissä kakkosen ja kolmosen sähköissä vähän eroa ainakin ohjainlaite on eri eikä johtosarjat ole varmaan ihan samanlaiset.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 8.1.2006 20:18

Sähköt vaihtuivat mk2 Golfeissa 8/89 ja Jetoissa 1/89, sen jälkeen on varmaan melko samanlaiset sähköt kuin mk3:ssa.

jasper
-
Viestit: 29
Liittynyt: 21.11.2004 18:03

ViestiKirjoittaja jasper » 8.1.2006 20:22

Meikän jetta on rekisteröity 4/90 eli sen perusteella sähköt(kin) on samat. Katsotaan mitä tapahtuu. Nelipyttyinen auto ois kyllä aikast kiva...

Jims1
-
Viestit: 31
Liittynyt: 30.6.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Jims1 » 8.1.2006 23:58

Taitaa olla noissa viimesissä Jetta flaireissa ja ekoissa 3 kopissa käytetty samaa ABS koodilla kulkenutta 1-piste ruiskulla varustettua 1,8:a.

Ainakin pariin ABS:llä varustettuun Jettaan olen törmännyt.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 9.1.2006 20:44

2 korin RP vastaan 3 korin ABS

1: RP puristukset 9:1, ABS puristukset 10:1
2: RP lohko perinteinen kaasarimallin lohko, ABS puuttuu bensapumpunpaikka "16v lohko" huohotinreikä siinä kohdalla
3: RP moottorinohjaus ja ruisku monojetronic, ABS moottorinohjaus monomotronic
4: RP virranjakajassa alipaineella toimiva mekaaninen ennakkosäätö, ABS moottorissa moottorinohjaus hoittaa syttysäädöt ja virranjakajassa ei oo tuommosia leluja
5: RP moottorissa kaasuvaijeri kääntää suoraan läpän akselia, ABS moottorissa itse ruiskumurikka on muuttunut sen verran että siinä on vipusysteemi jonka kautta vaijeri menee.. kaasu tuntuu tasaisemmalta.


osat ovat vaihtokelpoisia, jopa ruiskumurikan ja anturit voi vaihtaa ristiin nuissa.. kunhan sytyn ja sen ohjausboksin pitää samasta mallista.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 9.1.2006 23:40

Lainaanpa topiccia:

Onko 1-pisteruiskija- Golf/Jetan tankki mallia "loiskelevyllinen" kuten on Gti:ssä?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 10.1.2006 17:50

jasper: mikä siinä sun nykyisessä moottorissa on vikana jos se vie sen 20l/100km ? Nimittäin tuon RP moottorin saa parilla pienellä kikalla kuluttamaan ihan vitusti ainetta.

1: Asenna italialainen virranjakajankansi + pyörijä - Auto ei sytytä joka tahdilla ja happitunnistimen arvojen mukaan ruiskuboksi korjaa seokset tappiin, auto käy kolmella kylmänä. Ainoastaan alkuperäistä vastaava Bosch toimii kunnolla.

2: Asenna tuning triple hyper super silicone tulpanjohdot - sama vika kuin edellisessä. Kyseisen suurtehopuolan kanssa toimivat ainoastaan Berun tai Boschin kuparipiuhat joissa tuplanhatussa 5k vastus ja jakajan päässä 1k vastus, sekä puolanjohdossa molemmissa päissä kiloset vastukset. Silikonieristettä mainostavat hiilijohtimella varustetut johdot palavat poikki ennen kuin Bilteman pihasta pääsee pois.

3: Asenna vapaavirtaussuodatin ilman esilämmitystä. - Ohjausboksi ei ymmärrä tilannetta ja imusarjassa oleva lämpöanturi saa vääriä arvoja verrattuna ylävesiletkun lämpöanturiin.

4: Asenna Walker tai Bosal merkkinen pakoputki. Putken tukkiuduttua ja villojen pakkauduttua takapönttöön on hyvä tarkastaa myös venttiilinvarrenkumit.

5: Asenna tarvikelaatuinen halvin KW merkkinen tai vastaava italialainen lambda. Kyseiset tuotteet sopivat anustapeiksi patonginpurijoille ja muille punaviinipelleille.

6: Älä putsaa polttoaineenpaineentasaajaa ruiskussa, jää kalvon yläpuolella jousen välissä auttaa ja nostaa bensanpaineet kivasti tappiinsa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.1.2006 18:58

1 ja 4 osui :) Tosiaan tuon putken tukkeutumisen kyllä huomaa, varmaankaan tuosta ei ole kyse.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.1.2006 19:30

4 osui myöskin, tosin jo edesmenneeseen kotteroon..
ilmankos pirssi savutteli ja vv-kumit oli aika loppu (mukamas) 130tkm ajetussa koneessa kun putkistona oli Bosal.

Noita Rp oikuttelutopikkejahan on melkosesti joten ne kyllä kannattaa lukea läpi, vaikka Zemial jo pistikin aika tyhjentävän tietopaketin.
Ainakin oma aikaisempi kys. koneella varustettu vekotin yli 400tkm ajettunakin toimi oikein pirteästi kun suoritti tiettyjä huoltotoimenpiteitä.

jasper
-
Viestit: 29
Liittynyt: 21.11.2004 18:03

ViestiKirjoittaja jasper » 10.1.2006 20:49

Aika lähellehän nuo kaikki kuvaukset kieltämättä meikäläisen auton suhteen kohdistui...

1. Jakajankansi on vaihdettu useampaankin otteeseen. Tällä erää se on paikallisen autotarvikeliikkeen "paras" malli, ei tosin volkkarilta haettu alkuperäisosa mutta kuulemma hyvä. Pyörijällä sama kohtalo ----> Ei vaikutusta.

2. Tulpanjohtojen kanssa suht sama räpä. Kokeiltu monenlaisia. Motonetin paukkulangoista Nologyn johtoihin. Tulppia vaihdettu myös useasti, tällä hetkellä muistaakseni NGK ----> Ei vaikutusta.

3.Vapaavirtaussuodatin? Mikä se on? Se porkkanaa muistuttava tötterö jonka päässä lukee F1, Tuning, Turbo (vast.) Uskallan väittää että ihan tarvikesuodatin suodattaa kaikki jänistä suuremmat ja pienemmät ötökät pois vääristä paikoista. Vaihdettu/ putsattu suht säännöllisesti. ----> Ei vaikutusta

4.Pakoputkea vaihdettu tarpeen mukaan. Viime viikolla takapönttö, tosin motonetin versioksi. -----> Ei pörise!!!

5. Lambda- anturi vaihdettu samalla päivällä kuin pakoputken takapönttö. Ostettu oikeen Volksvagenliikkeestä alkuperäisosa. ----> CO arvo (muistaakseni) tippui aika reilusti.


6. Ruiskuköntistä ei hajuakaan! Eräs asentaja on sen kertaalleen ottanut irti ja putsannut sen huolella. Jatkoi siitä tutkimista kun käyntiviat eivät ottaneet loppuakseen.

Rupee oikeesti usko loppumaan koko härvelin suhteen. Mukava auto ajella työmatkaa. Ainakin silloin kun käy. Tällä hetkellä tosin ottaa kuuppaan aika kovin... Ai niin, vaihdelaatikon yksi kiinnityskorvakin on poikki. Kai salkkukin tarttis vaihtaa jos konetta rupee vaihtamaan.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 11.1.2006 7:48

Ja sitten myös katotaan onko jako kohdillaan. :)

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 11.1.2006 18:08

Tässä tulikin Zemialilta tiukkaa tekstiä ja ymmärtääkseni sullakin onkin jonkin mittainen kokemuspohjainen suhde tähän kilpamoottoriin? ;) Mun omat kokemukset on osittain hieman eriäviä.

1: Asenna italialainen virranjakajankansi + pyörijä - Auto ei sytytä joka tahdilla ja happitunnistimen arvojen mukaan ruiskuboksi korjaa seokset tappiin, auto käy kolmella kylmänä. Ainoastaan alkuperäistä vastaava Bosch toimii kunnolla.


Näistä en väitä mitään. Kumpikaan (italo/originaali) ei korjannut silloista häiriötä.

2: Asenna tuning triple hyper super silicone tulpanjohdot - sama vika kuin edellisessä. Kyseisen suurtehopuolan kanssa toimivat ainoastaan Berun tai Boschin kuparipiuhat joissa tuplanhatussa 5k vastus ja jakajan päässä 1k vastus, sekä puolanjohdossa molemmissa päissä kiloset vastukset. Silikonieristettä mainostavat hiilijohtimella varustetut johdot palavat poikki ennen kuin Bilteman pihasta pääsee pois.


Bullshit. Hiilijohdot ja päästöt 80 tkm jälkeen tyhjäkäynnillä/kierroksilla CO 0,01/0,05, CO2 14,2/14,2 ja HC 0/1. Lähtee käyntiin ja vetää heti tasasesti aina, ei pätki koskaan.

3: Asenna vapaavirtaussuodatin ilman esilämmitystä. - Ohjausboksi ei ymmärrä tilannetta ja imusarjassa oleva lämpöanturi saa vääriä arvoja verrattuna ylävesiletkun lämpöanturiin.


Vapaavirtaussuodinhan laskee em. lisäksi paskaakin enemmän koneeseen.

4: Asenna Walker tai Bosal merkkinen pakoputki. Putken tukkiuduttua ja villojen pakkauduttua takapönttöön on hyvä tarkastaa myös venttiilinvarrenkumit.


Alkuperäisvaraosana tuli ainakin mulle Bosal... Olen siis eri mieltä tuosta Bosalista.

5: Asenna tarvikelaatuinen halvin KW merkkinen tai vastaava italialainen lambda. Kyseiset tuotteet sopivat anustapeiksi patonginpurijoille ja muille punaviinipelleille.


Joo, halpistarvikelambdat on mulla kestäny alle 10 tkm.

6: Älä putsaa polttoaineenpaineentasaajaa ruiskussa, jää kalvon yläpuolella jousen välissä auttaa ja nostaa bensanpaineet kivasti tappiinsa.


Tuo ruisku on monestakin kohtaa herkkä, taitaa olla naispuoleinen koko laite :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.1.2006 18:48

Näistä en väitä mitään. Kumpikaan (italo/originaali) ei korjannut silloista häiriötä.
Tuosta jakajan kannesta voisi sen verran kommentoida, että kyllä se italiaano siellä uutena toimii. Mutta metalli hapettuu herkemmin ja käynnistysongelmat kosteilla keleillä alkavat.

Mulla tuossa alkuperäisenä ostetussa takapöntössä ei tainnut olla villaa lainkaan. Ta jos on, niin se on sellaista pitkää kuitua. Tukkeutuneessa Bosalissa oli ihan selvää lasivillaa se kuitu, kaipa ovat sittemmin parantaneet rakennetta.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 11.1.2006 19:52

Alkuperäisvaraosana tuli ainakin mulle Bosal... Olen siis eri mieltä tuosta Bosalista.

Tarvikemyymälät myyvät "alkuperäisenä" useita merkkejä. Muistan elävästi sen tilanteen (ehkä n.7 vuoden takaa), kun minulle myytiin Walker-takaputkea alkuperäisvaraosana. Kun kysyin miksi se on 2 kiloa kevyempi kuin alkuperäinen ja siinä on villat sisällä loppui alkuperäisenä myyminen. Sattui olemaan edellinen pönttö juuri villat päästänyt Walker. Alkuperäisessä pöntössä on VW:n ja/tai Audin logot. Ei lue Walker - eikä Bosal.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 11.1.2006 21:29

Joo, vw:n tiskiltä sen pöntön hain.. Kyllä ne alihankintana tulee alkuperäisosat.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 11.1.2006 22:11

Niistä tulpanjohdoista vielä. Se on ihan sama mikä NOLOGY tai muu TUNING siinä lukee.. ihan yleismittarin kanssa ne on hyvä katsoa läpi että onko niissä samat vastusarvot. Esimerkiksi Champion merkkisen alkuperäisen näköiset piuhat ovat vakiona lyhin piuha 1kohm ja pisin piuha 5kohm, kuukauden käytön jälkeen lyhimmästä piuhasta ei löytynyt vastusta ollenkaan ja virranjakajasta oli keskeltä hiili kadonnut.

Nuo italialaiset osat saattavat tosiaan toimia hyvinkin, tuuristahan se on vain kiinni. Itseäni on monesti harmittanut esimerkiksi jäähdytysnesteiden valuessa pakkasessa auton alla roplatessa hihasta sisään.. sitä Valeon valmistamaa laadukasta muovinippeliä vaihtaessa.. ETTÄ MIKSI HITOSSA HITLER EI LOPETTANU NIITTE KEHITYSMAITTE AUTOPUUHASTELUA? Oisivat vaa keskittyny bordellien pyörittämisee ja punaviinin kehittelyyn, sen ne osaa.

Tosiaan pientä kokemusta minulla tästä highperformance-moottorista jo on tässä 200tkm matkalla kerttynyt mitä tuolla olen edennyt ja perheessä nuita on pari tuolla kyseisellä moottorilla varustettua menopeliä... ja ABS moottorikin löytyy yhdestä projektista :).

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 11.1.2006 22:41

Joo, vw:n tiskiltä sen pöntön hain.. Kyllä ne alihankintana tulee alkuperäisosat.

Kumma juttu, mutta varmaan totta. Minulla on ollut toista vuotta "long life"-orggisputki ja siinä ei ainakaan mitään tarvikemerkkejä ole. Alkuperäisessä putkessa ei kuitenkaan pitäisi olla villoja sisällä.

Esimerkiksi Champion merkkisen alkuperäisen näköiset piuhat ovat vakiona lyhin piuha 1kohm ja pisin piuha 5kohm, kuukauden käytön jälkeen lyhimmästä piuhasta ei löytynyt vastusta ollenkaan ja virranjakajasta oli keskeltä hiili kadonnut.

Rikkoontuneen lambda-anturin vuoksi olen käytellyt kolmisen vuotta noita Championin piuhoja. En kyllä ole huomannut vielä niiden mitenkään huonosti toimineen. Tosin eivät korjanneet sitä viallista anturiakaan ;-) No on mulla ne 15 vuotta vanhat alkuperäiset vielä jemmassa. RP siis kyseessä.

jasper
-
Viestit: 29
Liittynyt: 21.11.2004 18:03

ViestiKirjoittaja jasper » 16.1.2006 15:33

Asia jetan suhteen ratkesi suht helposti. Auto vaihtui muutaman vuoden uudempaan ventoon. Saa nähdä tuliko yhden rimpulan tilalle toinen samanlainen. Ainakin vehjes käy neljällä ja vaikuttaa muutenkin näppärältä laitteelta. Toivottavasti vaan ei ketään tuttu menisi ostamaan jettaa riesakseen....


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa