Vento ei käynnisty, mikä vikana?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

Vento ei käynnisty, mikä vikana?

ViestiKirjoittaja Jabe » 5.1.2006 22:02

Eli Vento ei lähde käyntiin. Siihen on vaihdettu virranjakajan kansi, pyörijä, puola (moduuli kans), tulpan johdot. eli kaikki puolasta tulpille.
Kun starttaa nii se vaan jurraa eikä anna kipinää (testattu toisella tulpalla), mut kerran viidestä (jos sillonkaan) se lähtee käyntiin.
Eli ongelma on ettei kipinää tule, bensaa tulee kyllä.
Mut mistä sitä vikaa kannattais lähtee ettimään?
Mihin ne kolme johtoa menee, kun tulee puolaan, meneekös ne suoraan ECU:hun?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 5.1.2006 22:04

hall-anturi

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 5.1.2006 22:41

on kokeiltu, se toimii.
tai ainakin kun virranjakaja otettiin irti ja pyöriteltiin kädessä, niin kuulus kun ruisku toimis aina aukon kohdalla.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 5.1.2006 22:50

Mites toi impulssianturi eli kampiakselin asennon anturi, jos se on rikki niin ei tuu kipinää.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 5.1.2006 22:54

missäs sillanen anturi sijaitsee?
se lähtee kuitenkin satunnaisesti käyntiin...

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 5.1.2006 23:07

No vauhtipyörästähän se sitä kattoo ,että kytkinkopassa se on kiinni. mulla näyttäis olevan tossa öljynsuodattimen vieressä. Ainakin edellisessä autossa se oli vikana monta kertaa, auto oli tosin ranskalainen... tai lähinnä siinä liitimessä oli huono kontakti. mittaa se vastusmittarilla vaikka ja kato mitä näyttää.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 5.1.2006 23:26

löytyiskös jostain sähkökaaviota missä olis kans toi sytytys järjestelmä täydellisenä.
tarkastetaan toi anturi.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 6.1.2006 20:31

nyt on johdot testattu ohjausyksikölle asti ja kaikki näyttäis olevan OK.
vaikuttais siltä että ohjausyksikössä olis se ongelma, mistäs löytyy diaknostiikka portti, onkos se ohjausyksikössä vai jossain auton sisällä?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 6.1.2006 20:39

Tuhkakuppi pois ja sen viereinen muovi liukuu vasemmalle.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 6.1.2006 21:13

pystytäänkö samat asiat lukemaan suoraan moottorinohjausyksiköstä, kun se on nyt kerran irti. vai saako jostain niitä lukulaitteita lainaksi?

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 6.1.2006 21:52

en löytäny sitä diaknostiikka porttia, pitääkö sitä keskikonsolia purkaa että saa sen näkyviin?
tuhkakupin vieressä on tupakansytytin ja se ei liiku siitä mihinkään, on meinaan samaa muovia kun tuhkakupin kiinnitys.
auton vm. on -93

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 7.1.2006 10:27

Ne diagnostiikkaliittimet taitaa olla tossa vanhemmassa siinä takalasin lämppärin kytkimen vieressä. Eli poistat siitä niitä suojakansia, niin alta löytyy musta ja valkoinen liitin.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 7.1.2006 12:18

noniiin, hyvä, ne löytys.
mut pystyykö tosta moottorinohjausyksiköstä lukemaan ne samat tiedot kun noista liittimistä, meinaan on vähän helpompi viedä se yksikkö johonkin liikkeeseen luettavaks kun kerran toi auto ei tuolta tallista mihinkään liiku.
vai oliskos mahdollista saada jostain sillanen lukulaite lainaan, turun seudulta, joku liike tai yksityinen?

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 7.1.2006 15:55

itellä oli vika kaas ku vento ei lähteny käyntiin..mutta en sitte muista antoiko kipinää mutta siihen vaihdettiin starttimoottoriin se ratas siihen päähän niin rupes pelaamaan.. ja kaas satunnaisesti lähti käyntiin, kun avaimesta käänti niin hurisi vaan..mutta sitten muutaman toiston jälkeen lähti kyäntiin

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 7.1.2006 16:38

Jabe: minkäs vuosimallin Vento on kyseessä, ja mikä moottorikoodi? Eikö noissa ole vielä ihan lediviritykselläkin luettavissa nuo vikakoodit? Vikakoodilistaa vilkutuksien tulkintaan löytyy vaikkapatäältä. Itse tarkistaisin nuo vikakoodit kyllä ihan auton omista liittimistä, boksi kiinni ja virrat päällä - ja mielellään moottori käynnissä. Jos kone ei käy, tulee boksista aina Hall-anturin vikakoodi vaikka anturissa ei vikaa olisikaan.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 7.1.2006 19:12

-93, no pitääpi kokeilla tota ledi systeemiä.
E: niin se moottori tyyppi on ABS.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 8.1.2006 11:29

ABS-kone, eli Mono-Motronic -yksipisteruiskulla. Kyllä sieltä vilkkukoodit saa ulos diagnostiikkaliittimistä. Sellaisen testiledin saa muuten helpoimmin valmiina kun ostaa Biltemasta tai vastaavasta merkkivaloksi tarkoitetun kauluksellisen 12 v ledin. Niissä on vastus sisällä valmiiksi, sopii siis suoraan tuohon tarkoitukseen.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 9.1.2006 16:55

kokeilin tota ledi hommelia, mutta ei toiminu, se palo kokoajan himmeesti ja kun yhdisti ne A1 ja B1 ni ledi palo kirkkaasti, se ei ruvennu vilkkumaan vaikka kuin kauan sitä olis pitäny päällä. ihan ton ohjeen mukaan sen tein mikä tossa yläpuolella on linkitetty.
tänään kyseltiin tosta moottorinohjausyksiköstä ja likkeessä sanottiin että tuskin löytyy ketään Suomesta ketä sais niitä tietoja sieltä ulos, käskettiin vaan auto tuoda liikkeen pihalle... halvemmaks tulee tilata sillanen vag-com kaapeli ja kattoo ite mikä on vikana.

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 9.1.2006 18:52

Irroititko "hyppylangan" neljän sekunnin kuluttua? koodit alkaa tulla vasta sitten.

Koodi: Valitse kaikki

Connect A1 and B1 together for at least 4 seconds, then disconnect.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 9.1.2006 21:05

juu, irrotin, mut mitään ei ikinä tapahtunu, ledi palo vaan himmesti niinkun aina muutenkin, virrat oli päällä kuten pitiki. en usko et se vaikutti että käytin superkirkasta lediä, meinaan kyl se kirkkaasti palo kun yhdisti A1 ja B1, muullon ihan himmeesti.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 11.1.2006 19:22

en huomannu tossa ensimmäisessä viestissä laittaa, en tiedä et liittyykö tämä mitenkään tähän käynnistys vikaan. auto oli n. viikon seissyt nokka ylhäällä tallissa vaihteiston vaihdon takia, siitä se lähti kun palmun alta, mut kun anto kierroksia ensimmäisen kerran niin koko auto tärisi (niinkun joku epäkesko olis ollu moottorissa kiinni), toisella kerralla se ei tärissy ollenkaan. sitte ajoin pienen lenkin pihalla ja yht'äkkiä valot sammus(jälkiasennuksena tehty valoautomatiikka) vaikka katkasiasta väänsi niin ei menny kuin parkit päälle, kun laitto pitkät päälle(jäi myös päälle) ja otti pois niin ajovalot syttys normaaliin tapaan. kun pysähtysin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä jonkun aikaa, niin öljyvalo rupes vilkkumaan mutta lopetti kuitenkin kolmannen vilkauksen jälkeen. sammutin auton kun aattelin tarkistaa öljymäärän, kaikki oli OK, sitte yritin käynnistää niin ei lähteny ekalla käyntiin, toisella vasta ja sen jälkeen on aina lähteny huonommin käymään (piti koittaa monta kertaa) ja nyt ei lähde enää ollenkaan.
se valorele hässäkkä roikkus ihan irtoimenaan kojelaudan sisällä kun otin sen kerran irti, tarkotuksena vaihtaa se mikroreleillä toimivaksi ja laittaa suojatut abico liittimet. voi olla että kun se valorele on siellä roikkunu irtoimenaan, niin joku liitin on osunu maihin ja tullu oikosulku (tämä selittäis valojen toiminta häiriön).
mistä löytyy valonvaihtorele, ihan se releen päällä oleva numero taitaa riittää tai edes väri.
kun olen tässä mittaillu, niin olen todennu että vika minkä takia moottori ei lähde käymään on että moottorinohjausyksiköltä ei tule pulssia puolalle, mutta silti se antaa pulssin ruiskulle ja hal-anturin ja puolan moottorinohjausyksikölle menevät johdot on ehjiä.
nyt on postissa tulossa vag-com johto, että saa luettua vika koodit.
kuinka yleistä on että moottorinohjausyksikkö hajoaa. piirilevy oli täysin ehjä, ei likainen eikä mitään merkkejä kosteudesta ja kaikki komponentit näytti päälisin puolin ehjiltä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.1.2006 19:35

Tarkista, että se vaihdelaatikolle tuleva maadoituspiuha on kunnolla paikallaan.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 11.1.2006 19:50

moottori on maadotettu ja vaihteisto on pulteilla moottorissa kiinni, niin luulis sen vaihteiston olevan hyvin maadotettu tota kautta...
eikä siinä kyl tainnu olla vaihteistossa mitään omaa maadotus johtoa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.1.2006 20:55

Ok. Ainakin kakkosgolfeissa/jetoissa se maadoituskaapeli on yhden vaihdelaatikon kiinnityspultin alla. Ajattelin vaan, että jotain olisi saattanut tapahtua lootaa vaihdettaessa. Ilmeisesti ei kuitenkaan jos kerran maadoitus on siirretty parempaan paikkaan korimallivaihdoksessa.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 13.1.2006 16:03

äsken koitin tolla vag-comilla lukea virheet moottorilta ja ainut virhe jonka se anto oli hal-anturi ei signaalia kun kerran ei saanu moottoria käyntiin.
mut se hal-anturi on kyllä todettu toimivaks.
onkos se ohjainyksikkö sitte rikki, kun ei anna puolalle sytytys signaalia...

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 13.1.2006 21:04

nyt se ongelma selvis, olishan sitä pitäny epäillä kun ei valotkaan toiminu... virtalukon pohjahan se oli mikä tän aiheutti.
no onneks se vika löytys ennen kun rupes uutta moottorinohjainyksikköö ettimään, mut silti ihmetyttää toi et miksei niit vikakoodei saanu ulos ledillä, mut vag-comilla sai.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 16.1.2006 19:00

joo työkaverilla oli ventos sama vika eli virtalukon pohja. On aika yleinen vika volkkareis..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa