-98 Polo 1.6 Käynti ongelmat

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

polo65
-
Viestit: 5
Liittynyt: 30.10.2005 19:31

-98 Polo 1.6 Käynti ongelmat

ViestiKirjoittaja polo65 » 30.10.2005 20:10

Eli ongelma on kaasun omituinen käyttäytyminen, käynnistettäessä kone kiertää välillä n.3000 ittekseen ja sen jälkeen putoo tyhjäkäynnille.
Kun yrittää pitää kierroksia 2000 niin kierrokset heiluu 2000-tyhjäkäynnin väliä ja samalla tuntuu kaasupolkimessa pieni liike, Eli on aika vaikea ajaa hidasta ajoa.
Mittaisin moottorin imuilman lämpötilan anturin -> OK.
Samassa mutikassa on vissiin myös paine-anturi, voiko sen mitenkään mitata kotikonstein? (Anturi yli 200€ VW-liikkeessä). Vai tarvitaanko tässä VAG-COM purkkia? (on tilauksessa)

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 30.10.2005 23:40

Koitapa testata seuraavat:

Kaasuläpän asentotunnistin:

pinni järjestys on ->
------------
| 5 4 2 1 |
------------

mittaat seuraavien pinnien resistanssit:
- 1 ja 5 pinnien välistä, resistanssi 520-1300 ohm
- 1 ja 2 pinnien välistä, kaasuläppä 0-25% auki, resistanssi muuttuu
- 1 ja 2 pinnien välistä, kaasuläppä 25-100% auki, resistanssi vakio
- 1 ja 4 pinnien välistä, kaasuläppä 0-25% auki, resistanssi vakio
- 1 ja 4 pinnien välistä, kaasuläppä 25-100% auki, resistanssi muuttuu


katso nyt onko tuosta mitään apua.

polo65
-
Viestit: 5
Liittynyt: 30.10.2005 19:31

ViestiKirjoittaja polo65 » 31.10.2005 18:58

Kiitos vastauksesta mutta mulla taitaa olla erillainen kaasuläpän anturi,
siinä on 8 pinnaa kahdessa rivissä.

2-4-6-8
1-3-5-7

Sain vianhaku ohjeita myös muualta:
- Throttle position sensor - Liitin auki ja johto sarjan puolelta pinnat 4&7
5V (min 4,5v)
- Idle speed sensor 1&2 2,7Ohm (3-200 Ohm)
- Closed throttle position switch 3&7 kaasu kiinni=ääretön 0 Ohm heti kun
läppää avataan--> OK
- Johtosarjan puolelta 3&7 10,5V (9V min)

On siellä potikkatietokin välillä 5&7 läppä kiinni n 1,2k läppää avattaessa vastus kasvaa epämääräisesti pomppien n yli 2k sen jälkeen lähtee laskemaan läppä auki 500 ohm (pitäis olla vanha analoginen mittari ;-D)
Onko nämä oikeat pinnat mitata läpän asento ja mitkä pitäis olla oikeat arvot?

t.jt

polo65
-
Viestit: 5
Liittynyt: 30.10.2005 19:31

ViestiKirjoittaja polo65 » 5.11.2005 11:28

No nyt vian oire muuttui. Nyt kaasun alue ->2000 toimii ok, mutta tyhjäkäynti hävisi tyystin. Eli vahvasti haiskahtaa että tyhjäkäynti aktuaattori sanoi työsuhteensa irti (sähkömoottori "kaasarilla"). Vian hakuohje käskee mittaamaan pinnoista 1-2 ohmit, pitäisi olla 3-200ohm mulla 3 ohm.
Löysin lisäksi potikoiden oikeat pinnat: Kaasuläpän asento poljinta painettaessa 5-7 ja 5-4. Tyhjäkäynti aktuaattorin käyttäessä 8-7 ja 8-4
Lisäksi mikro joka avautuu heti läpän alkaessa avautua 3-7.
Onko kellään mitään tietoa miten saisi mitattua testattua ton tyhjäkäynti aktuaattorin 1-2? vai voisiko olla vika ECU:ssa? (ei kylläkään kirjaa mitään vikamuistiin)
Eli kertokaa jos ymmärsin oikein tämän toiminnan. Kylmänä tämä tyhjäkäynti aktuaattori hoitelee tyhjäkäynnin kovemmalle myös lämpimänä säätää tyhjäkäyntiä (nyt lämpimänä kestää käynnissä mutta meinaa ensin sammua kun päästää kaasun nopeasti pois, kierrokset menee tosi alas ja nousee sitten norm tasolle)
t.jt

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 5.11.2005 14:46

Kovasti kuulostaisi kyllä tuolta tyhjäkäyntimoottorin sopimussuhteen raukeamiselta, mutta luepa vielä vikakoodit, sieltä voisi löytyä jotain helpottavaa...

polo65
-
Viestit: 5
Liittynyt: 30.10.2005 19:31

ViestiKirjoittaja polo65 » 5.11.2005 17:23

Ei kirjaa vikamuistiin mitään.

Tietääkö kukaan miten tätä "tyhjäkäyntimoottoria" ohjataan? eli minkälaista sähköä ko. aparattiin tulee ECU:lta , onko läpän avautumiskulma esim suhteessa jännitteeseen? kun näyttäis aika isoa jousikuormaa vastaan se joutuu vääntää, mikä sen pitää valitussa kulmassa?

polo65
-
Viestit: 5
Liittynyt: 30.10.2005 19:31

ViestiKirjoittaja polo65 » 5.11.2005 17:31

Saako ko. "tyhjäkäyntimoottoria" muuten vara-osana vai joutuuko hommaa koko härvelin vai korjaako suomessa joku paja näitä, ulkomailla näyttäis olevan myynnissä "peruskorjattuja" Throttle body:jä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa