Muuttuva-momenttinen vauhtipyörä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

Muuttuva-momenttinen vauhtipyörä

ViestiKirjoittaja vk » 14.10.2005 23:21

Onko kukaan valmistaja käyttänyt kyseistä systeemiä missä vauhtipyörän hitausmomenttia muutellaan liikkeessä. Jos ei niin olisi mielenkiintoinen rakentaa tuollainen ja laittaa penkkiin testiin.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 21.10.2005 15:20

Mitä hyötyjä näet tuossa? Tietty kiihdytyksessä massat pyörän keskelle ja tasavauhdissa sitten taas ulkolaidalla. Mutta kuinka paljon tuo käytännössä auttaa?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 23.10.2005 19:18

Itse ajatuskulku lähti liikkeelle siitä perinteisestä peruskoulufysiikan esimerkistä: Pyöritään käsipainot käsissä työtuolissa ja vedetään ne kohti akselia jolloin pyörimisnopeus nousee. Sama temppu mitä taitoluistelijat käyttävät.
Toinen ajatusmalli oli se kun "corolla"-miehet sorvailee vauhtipyöriä kevyemmiksi toivoen saavuttavan jotain hyötyä.

Kuten sanoit, ennen liikkeelle lähtöä massa pyörisi hitaasti suurella säteellä. Normaaliajossa suuri vauhtipyörä tekee normaalin tehtävänsä. Sitten kun pitäisi pellin alla tapahtua, vedetään vedon ollessa kytkettynä hitaasti suurella säteellä pyörivä massa lyhyelle säteelle jolloin pyörimisnopeus kasvaa, moottori reagoi paremmin kaasuun kun hitausmomentti on murto-osa entisestä, ja jos autossa on esim remmiahdin, rupeaa siellä tapahtumaan ahtamista välittömästi, ei vasta kun bensa palaa. Konetekniikan äärimmäisenä amatöörinä en osaa sanoa mitään konkreettista ideasta ja sen toimivuudesta ,mutta fysiikan kannalta tuo vaikuttaa mielenkiintoiselta ajatukselta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.10.2005 19:27

Mistäköhän tuo voima noiden painojen siirtoon otetaan? Kun kierroksia on useampi tuhat ja liikkuvaa massaa kiloja, ei tarvittava voima ole ihan pieni.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 23.10.2005 20:19

Toinen ajatusmalli oli se kun "corolla"-miehet sorvailee vauhtipyöriä kevyemmiksi toivoen saavuttavan jotain hyötyä.

Eikä sitä tee pelkästään "corolla"miehet... missäs ne mun herneet oli.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 23.10.2005 20:35

kyseessä on fysikaalinen teoria. ei valmis tuote. Painojen siirto vaatii valtavasti voimaa, mutta ajatteleppa mitä uudet kopiokoneet tekee paperille. Kaikki tekniset ongelmat on ratkaistavissa. Eri asia on sitten onko se taloudellisesti kannattavaa.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 23.10.2005 20:49

Jokuhan voisi laskemalla todeta, että onko tuo kannattavaa? Jos kerran painojen siirto, ja pito sisällä vaatii voimaa, niin jostainhan se voima otetaan. Ja taas toisaalta, paljonko se lisää vikaherkkyyttä ja korjauskustannuksia?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa