Miten toimii muuttuva-ajoituksinen nokka??

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

Miten toimii muuttuva-ajoituksinen nokka??

ViestiKirjoittaja Jaho » 20.9.2005 12:31

Voisiko joku tietäväinen kertoa millä periaatteella 1.8/1.8T 20V koneen muuttuva-ajoituksinen imu-nokka toimii. Ainakaan Alfamerin korjausoppaan 'räjäytyskuvasta' se ei selviä...

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 20.9.2005 13:21

Ketjunkiristäjä tavallaan kiristää joko ylä tai alapuolelta ketjua. Eli Ketju pitenee/lyhenee yläpuolelta tai alapuolelta. Onpas vaikea selittää.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 20.9.2005 13:33


Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 20.9.2005 14:02

Mitä se auttaa, että ketju kiristyy/matka pitenee? 1:1 pyörii silti.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 20.9.2005 14:20

Joo mutta toinen tulee myöhässä/edellä.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 20.9.2005 15:34

Aivan aivan. Siis itse nokka-akseli ei käytännössä pyöri eri tahtiin tilanteen niin vaatiessa, vaan ketjun "kiristys" aiheuttaa pienen muutoksen ajoituksessa. Puhutaan kyllä aika pienestä muutoksesta...Ymmärsinkö oikein?

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 20.9.2005 15:39

Kyllä.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.9.2005 16:13

Ei nokka voi eri tahtiin pyöriä, saattaa tulla venttiilivaurioita. Eikä säätöalue voi monia kymmeniä asteita ollakkaan.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 21.9.2005 8:03

Juu, eipä tietenkään.

Minä ajattelin tuota nokan asentoa(ajoitusta) eri kantilta. Siis miten ajoitusmuutos tehdään. Vaikea minun on selittää tässä kirjoittamalla miten ajattelin....

Mutta nyt ajattelen tilannetta siten, että jos nokkaketju on vaikkapa alapuolelta "löysällä" ja pakonokka kuvitteellisesti lukitaan. Kun nyt kiristää "löysät pois" ketjusta, niin kyllä imunokka liikkuu hieman.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa