Ongelmia kampiakselin nokkaremmin pyörän kanssa...1.8T -99 G

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

Ongelmia kampiakselin nokkaremmin pyörän kanssa...1.8T -99 G

ViestiKirjoittaja Murre » 19.9.2005 21:24

Autonahan on edelleen 1.8T Golf -99 ja AGU....

Kampiakselin nokkaremmin pyörä tulisi kiristää seuraavaan momenttiin, mutta mutta.....

Laitoin ensin sen 90Nm ja sen jälkeen yritin sitä 90 astetta, mutta ei *prkl*...Ei hievahdakkaan, vaikka jerkkua löytyisi....

Haynesin oppaan mukaan sen tulisi olla se 90Nm+90astetta....

Mitäs nyt tehdä.....Uskaltaako sen jättää tuohon 90Nm......?

Kiirus......!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.9.2005 21:27

Onko se vaihdettu uuteen? Vai onko tuossa mallissa edes vaihdettava...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 19.9.2005 21:31

Uusi on pultti........Katselin tuota Haynesin kirjaa juuri ja siellä tuo arvo annettiin.....

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 19.9.2005 21:33

Itse asiassa....Tuo pultti liikkui 4mm....ja ei yhtään sen enempää......

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 19.9.2005 21:35

Onko tuolla ruuvilukite tarpeen...?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.9.2005 22:17

Jos sulla on kone lattialla kiristäminen on aika hankalaa, kun puhutaan noin kovista kiristyksistä. Mutta tohon momenttiin ja astekiristykseen kiristät sen pultin etkä mietikkään muita vaihtoehtoja.
Jätä pultti kiristämättä ja kiristä vasta kun moottori on autossa kiinni. Pysyy motti paikallaan. Tai sitten ota pari kaveria avuksi. Lukitset vauhtipyörän lohkoon ja väännät metrisellä jatkovarrella...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 19.9.2005 23:28

Dona:
Kone on moottoripukissa kiinni ja olen tehnyt sellaisen työkalun, jolla saa pidettyä tuon hihnapyörän hyvin paikallaan.....

n. kyynärvarren pituista jatkoa olen käyttänyt!

E: KOne muuten pysyy aika hyvin paikallaan tuossa moottoripukissa...Taitaa vaan alkaa usko loppua ennemmin, kuin voimat...?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.9.2005 23:40

Otat vaan sen metrisen putkenpätkän...
Vertaappa vauhtipyörän pultteihin. Ne on neljä kertaa ohkasemmat ja 60nm+90ast.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 19.9.2005 23:59

Dona:

Minkälaisella työkalulla lukitset tuon vauhtipyörän paikalleen....Oletko tehnyt itse,,,? Tarvisi sellainen vielä väkertää....

TUntuu kyllä aika hurjalta tuo pikku pulttien kiristys arvo....!

Mutta tarvii huomenna hakea piiiitkä putken pätkä.....

E: Jätin sen nyt siihen 90Nm arvoon....Siitä sit jatkan huomenna!

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 20.9.2005 0:07

Köhköh, itsellä sattui olemaan öljypohja irti kun kiristin ko. pulttia eräästä VAG koneesta, niin kekseliäänä kaverina kiilasin kampuran puupalikalla lohkon seinämää vasten. Ja jatkovarttakin oli riittävästi :)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 20.9.2005 0:23

Sehän kuuluu virallisesti kiristää siten, että moniurahihnan pyörä on paikallaan ja siitä pidetään kiinni erikoistyökalulla. Näin varmistetaan ettei kiila pääse hajoamaan hammashihnan pyörästä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.9.2005 0:30

Tein sellaisen työkalun, joka on n5mm paksua lattarautaa...siihen reijät....tavallaan kuin Y-kirjain....

Siitä pulteilla kiinni kampiakselin hihnapyörään omiin pultinreikiin ja pysyy....

Mutta mitä Rolle tarkoitti sillä kiilan hajoamisella....Voiko se tuolla minun kuvailemalla tavalla mennä rikki....?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.9.2005 0:31

Löytyykös tuohon AGU koneeseen säädettävää nokkapyörää, kun jako ei mee sit millään paikoilleen...puoli hammasta viduillaan jompaan kumpaan suuntaan aina...!

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.9.2005 0:33

Näin on. Mutta, jos ei oo erikoistyökaluja, niin pitää soveltaa...
Mää kirjotin ton puukalikka jutun, mutta pyyhin sen pois ettei mua pidettäis enempää hölmönä... Meinaan sinne lohkon ja kampuran vastapainon väliin mahtuu kakkosnelonen just sopivasti ;)
Murre: Ei mulla oo koskaan ollu sen kummempia erikoistyökaluja. Oon pultannu niihin vauhtipyörän reikiin pultteja, josta lattarauta lohkoon kiinni ja sitä rataa. Ei toi 90nm+90ast mikään älytön ole.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.9.2005 0:36

Tänään vaihdettiin APY koneeseen jakohihna/kiristin. Siinä sama homma jaon kanssa. Kaveri vw-huollosta apuna ja sano, et on aika yleistä, et merkit on päin v*tua. Ois kantsinu sun piirtää omat merkit ennen hihnan vaihtoa...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.9.2005 0:45

Mites tuon nyt saa parhaiten selville...?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.9.2005 0:49

Jaa a... Vaikee sanoo täältä käsin. Se on kato nyt 50/60 oikein tai väärin ;)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.9.2005 0:50

Taitaapi saada tuon parhaiten selville tuolta vauhtipyörän puolelta....(Ainakin kampiakseli osuuden....)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.9.2005 0:51

Mistä lähteä liikenteeseen.....V''ttu, et ottaa päähän....

Kattelin juuri nuo koneen kuvat läpi, eikä siellä ollut yhtään jaon kuvaa....

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.9.2005 0:53

Onks sulla uus hihna? Vanhahan vois olla venyny puolen hampaan verran...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.9.2005 0:54

uusi on kyllä.....Kaikkihan meni samassa kone rempassa vaihtoon...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.9.2005 0:57

Kyllähän ykk:n saa tulpanreijästä heittokellolla kohalleen.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.9.2005 1:00

Saa olla vaan niin pirun pitkä varsi heittokellon anturin päässä, kun kansi+koppa on jo kiinni.....

Mites sen heittokellon tulee käyttäytyä, kun sitä käyttää....juuri ykk alku ,vaiko loppu,,,?

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 20.9.2005 1:17

eikäku niitten välissä. Mulla on sellanen tulpanreikään ruuvattava heittokellon teline, se on koneistamossa tehty, mut lienee ihan kaupallisiakin tuotteita olemassa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.9.2005 21:29

Viddu.....Se on siinä.....Tarpeeksi pitkällä jatkolla hommat hoituu....1,5metriä....;)

ps. 02J laatikon kytkimen vauhtipyörä tulee laittaa 40Nm+180astetta....(Vauhtipyörä tulee suoraan kampiakseliin...)
Tuo 60Nm+90astetta näytti olevan 02K-laatikon kytkimelle tarkoitettu kireys...(Jossa näyttettiin paineasetelman tulevan kiinni ensin kampiakseliin...)*Haynes*

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.9.2005 21:45

Niin ja tuon nokkapyörän sain myös tilattua....

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 20.9.2005 23:54

Kuva
Tollasen tein mä, mutta en uskaltanut kuitenkaan avata edes tuota vanhaa... Väki niin pelotteli sen tiukkuutta, että en sitten uskaltanut. En tiedä olisnko sitä talllin lattialla saanut sittten edes kiinni. 4 mm lattarautaa ja nojaa pultin kantaan joka on just ton roikan piuhan takana eli ei näy kuvassa. Olisiko tuo kestänyt? En todellakaan hahmota yhtään noita Newtoneita.

Paljonkos tuollainen 8.8 pultti kestää vääntöä sivuttaissuunnassa eli olisko tuo pultin kanta voinut katketa tosta mihin avain nojaa tai jopa nuo 4 jotka pitävät avainta kiinni?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 21.9.2005 9:14

Kyllähän se pultti oli kyllä kovasti kiinni....Pultti pyssylläkin sitä joutui hetken paukuttaan....:)

Koneen ollessa vapaana lattialla, ET olisi sitä kyllä kiinni saanut...Ainakaan yksin...! Mulla on moottoripukki ja emäntä auttamassa..=)

Kyllä tuo työkalu on ihan passeli, mutta omasta mielestä siinä tulisi olla lisää vartta....! Sit vielä, kun kiilaat vauhtipyörän kiinni, niin helpottaa vielä enemmän...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.9.2005 11:47

Tuo varren puute johtuu siitä, että avaimen ulkopää nojaa tehostimen ja yms. laitteiden tukiraudan pultin kantaan. ELi siitä ei ole tarkoitus käsin kiinni edes pitää. Mutta olisiko tuo pultti edes kestänyt jos sitä vasten tuota olisi vääntänyt?

Voiko vauhtipyörää kiilata laatikon ollessa kiiinni? Auto olisi PG COrrado. Siis omassa tilanteessa auto oli tunkin varassa ja moottori paikallaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.9.2005 18:13

Olen kuullut että laatikko ei tykkää hyvää jos sen hampaita pitkin välitetään joku hervoton momentti. Eri asis mikä on hervoton...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa