Ongelmia kampiakselin nokkaremmin pyörän kanssa...1.8T -99 G
Valvoja: ffp jäsenet
Ongelmia kampiakselin nokkaremmin pyörän kanssa...1.8T -99 G
Autonahan on edelleen 1.8T Golf -99 ja AGU....
Kampiakselin nokkaremmin pyörä tulisi kiristää seuraavaan momenttiin, mutta mutta.....
Laitoin ensin sen 90Nm ja sen jälkeen yritin sitä 90 astetta, mutta ei *prkl*...Ei hievahdakkaan, vaikka jerkkua löytyisi....
Haynesin oppaan mukaan sen tulisi olla se 90Nm+90astetta....
Mitäs nyt tehdä.....Uskaltaako sen jättää tuohon 90Nm......?
Kiirus......!
Kampiakselin nokkaremmin pyörä tulisi kiristää seuraavaan momenttiin, mutta mutta.....
Laitoin ensin sen 90Nm ja sen jälkeen yritin sitä 90 astetta, mutta ei *prkl*...Ei hievahdakkaan, vaikka jerkkua löytyisi....
Haynesin oppaan mukaan sen tulisi olla se 90Nm+90astetta....
Mitäs nyt tehdä.....Uskaltaako sen jättää tuohon 90Nm......?
Kiirus......!
Jos sulla on kone lattialla kiristäminen on aika hankalaa, kun puhutaan noin kovista kiristyksistä. Mutta tohon momenttiin ja astekiristykseen kiristät sen pultin etkä mietikkään muita vaihtoehtoja.
Jätä pultti kiristämättä ja kiristä vasta kun moottori on autossa kiinni. Pysyy motti paikallaan. Tai sitten ota pari kaveria avuksi. Lukitset vauhtipyörän lohkoon ja väännät metrisellä jatkovarrella...
Jätä pultti kiristämättä ja kiristä vasta kun moottori on autossa kiinni. Pysyy motti paikallaan. Tai sitten ota pari kaveria avuksi. Lukitset vauhtipyörän lohkoon ja väännät metrisellä jatkovarrella...
Dona:
Kone on moottoripukissa kiinni ja olen tehnyt sellaisen työkalun, jolla saa pidettyä tuon hihnapyörän hyvin paikallaan.....
n. kyynärvarren pituista jatkoa olen käyttänyt!
E: KOne muuten pysyy aika hyvin paikallaan tuossa moottoripukissa...Taitaa vaan alkaa usko loppua ennemmin, kuin voimat...?
Kone on moottoripukissa kiinni ja olen tehnyt sellaisen työkalun, jolla saa pidettyä tuon hihnapyörän hyvin paikallaan.....
n. kyynärvarren pituista jatkoa olen käyttänyt!
E: KOne muuten pysyy aika hyvin paikallaan tuossa moottoripukissa...Taitaa vaan alkaa usko loppua ennemmin, kuin voimat...?
Dona:
Minkälaisella työkalulla lukitset tuon vauhtipyörän paikalleen....Oletko tehnyt itse,,,? Tarvisi sellainen vielä väkertää....
TUntuu kyllä aika hurjalta tuo pikku pulttien kiristys arvo....!
Mutta tarvii huomenna hakea piiiitkä putken pätkä.....
E: Jätin sen nyt siihen 90Nm arvoon....Siitä sit jatkan huomenna!
Minkälaisella työkalulla lukitset tuon vauhtipyörän paikalleen....Oletko tehnyt itse,,,? Tarvisi sellainen vielä väkertää....
TUntuu kyllä aika hurjalta tuo pikku pulttien kiristys arvo....!
Mutta tarvii huomenna hakea piiiitkä putken pätkä.....
E: Jätin sen nyt siihen 90Nm arvoon....Siitä sit jatkan huomenna!
Tein sellaisen työkalun, joka on n5mm paksua lattarautaa...siihen reijät....tavallaan kuin Y-kirjain....
Siitä pulteilla kiinni kampiakselin hihnapyörään omiin pultinreikiin ja pysyy....
Mutta mitä Rolle tarkoitti sillä kiilan hajoamisella....Voiko se tuolla minun kuvailemalla tavalla mennä rikki....?
Siitä pulteilla kiinni kampiakselin hihnapyörään omiin pultinreikiin ja pysyy....
Mutta mitä Rolle tarkoitti sillä kiilan hajoamisella....Voiko se tuolla minun kuvailemalla tavalla mennä rikki....?
Näin on. Mutta, jos ei oo erikoistyökaluja, niin pitää soveltaa...
Mää kirjotin ton puukalikka jutun, mutta pyyhin sen pois ettei mua pidettäis enempää hölmönä... Meinaan sinne lohkon ja kampuran vastapainon väliin mahtuu kakkosnelonen just sopivasti ;)
Murre: Ei mulla oo koskaan ollu sen kummempia erikoistyökaluja. Oon pultannu niihin vauhtipyörän reikiin pultteja, josta lattarauta lohkoon kiinni ja sitä rataa. Ei toi 90nm+90ast mikään älytön ole.
Mää kirjotin ton puukalikka jutun, mutta pyyhin sen pois ettei mua pidettäis enempää hölmönä... Meinaan sinne lohkon ja kampuran vastapainon väliin mahtuu kakkosnelonen just sopivasti ;)
Murre: Ei mulla oo koskaan ollu sen kummempia erikoistyökaluja. Oon pultannu niihin vauhtipyörän reikiin pultteja, josta lattarauta lohkoon kiinni ja sitä rataa. Ei toi 90nm+90ast mikään älytön ole.
-
- -
- Viesti:
Viddu.....Se on siinä.....Tarpeeksi pitkällä jatkolla hommat hoituu....1,5metriä....;)
ps. 02J laatikon kytkimen vauhtipyörä tulee laittaa 40Nm+180astetta....(Vauhtipyörä tulee suoraan kampiakseliin...)
Tuo 60Nm+90astetta näytti olevan 02K-laatikon kytkimelle tarkoitettu kireys...(Jossa näyttettiin paineasetelman tulevan kiinni ensin kampiakseliin...)*Haynes*
ps. 02J laatikon kytkimen vauhtipyörä tulee laittaa 40Nm+180astetta....(Vauhtipyörä tulee suoraan kampiakseliin...)
Tuo 60Nm+90astetta näytti olevan 02K-laatikon kytkimelle tarkoitettu kireys...(Jossa näyttettiin paineasetelman tulevan kiinni ensin kampiakseliin...)*Haynes*

Tollasen tein mä, mutta en uskaltanut kuitenkaan avata edes tuota vanhaa... Väki niin pelotteli sen tiukkuutta, että en sitten uskaltanut. En tiedä olisnko sitä talllin lattialla saanut sittten edes kiinni. 4 mm lattarautaa ja nojaa pultin kantaan joka on just ton roikan piuhan takana eli ei näy kuvassa. Olisiko tuo kestänyt? En todellakaan hahmota yhtään noita Newtoneita.
Paljonkos tuollainen 8.8 pultti kestää vääntöä sivuttaissuunnassa eli olisko tuo pultin kanta voinut katketa tosta mihin avain nojaa tai jopa nuo 4 jotka pitävät avainta kiinni?
Kyllähän se pultti oli kyllä kovasti kiinni....Pultti pyssylläkin sitä joutui hetken paukuttaan....:)
Koneen ollessa vapaana lattialla, ET olisi sitä kyllä kiinni saanut...Ainakaan yksin...! Mulla on moottoripukki ja emäntä auttamassa..=)
Kyllä tuo työkalu on ihan passeli, mutta omasta mielestä siinä tulisi olla lisää vartta....! Sit vielä, kun kiilaat vauhtipyörän kiinni, niin helpottaa vielä enemmän...
Koneen ollessa vapaana lattialla, ET olisi sitä kyllä kiinni saanut...Ainakaan yksin...! Mulla on moottoripukki ja emäntä auttamassa..=)
Kyllä tuo työkalu on ihan passeli, mutta omasta mielestä siinä tulisi olla lisää vartta....! Sit vielä, kun kiilaat vauhtipyörän kiinni, niin helpottaa vielä enemmän...
Tuo varren puute johtuu siitä, että avaimen ulkopää nojaa tehostimen ja yms. laitteiden tukiraudan pultin kantaan. ELi siitä ei ole tarkoitus käsin kiinni edes pitää. Mutta olisiko tuo pultti edes kestänyt jos sitä vasten tuota olisi vääntänyt?
Voiko vauhtipyörää kiilata laatikon ollessa kiiinni? Auto olisi PG COrrado. Siis omassa tilanteessa auto oli tunkin varassa ja moottori paikallaan.
Voiko vauhtipyörää kiilata laatikon ollessa kiiinni? Auto olisi PG COrrado. Siis omassa tilanteessa auto oli tunkin varassa ja moottori paikallaan.
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”