Jetta mk2 korjailua
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta mk2 korjailua
Elikkäs on muutama korjauskohde jedissä ja ajattelin kysyä kokemuksia/vinkkejä/neuvoja. Autolla ajettu: ~212 000km
1. Kytkin levy: Eli täryyttää liikkeelle lähdettäessä ja vaihdetta pienemmälle vaihdettaessa aika mukavasti. Luultavasti ne jouset levyssä ikänsä eläneet? Onko kuinka kova homma vaihtaa? Paljo suurinpiirtein maksaa levy?
2. Kannentiivisteet: Tai tarkemmin öljykannen. Eli jetan ja golffin vakio vika--> öljyä valuu hiljalleen. Tosin mulla ei ole öljyä mennyt yhtään, mutta ärsyttävä piirre tuo. Onko esim. tiivisteiden vaihdosta apua, vai vuotaako se anyway?
3. Vaihdelaatikko: Edellisestä johtuen tai ei: Vaihdelaatikon pohja on litimärkä...?!? Nivel myös märkä... Mistä ja kuinka mahdollista vuotoa etsimään? Ja voiko laatikon öljymäärää mitenkään tarkistaa? muutakuin lisäämällä? Mitäs öljyä tuonne laatikkoon kannattaa laittaa?
4. Laturi: No joo eli ajovalot pois, lämmin kone->akusta mitattuna jännite on 13.70V eli melko huono. Auttaako jos laturista vetäisi uudet/omat piuhat suoraan akkuun? Vai mitä tuolle laturille tekisi... kylmänä laturi antaa muistaaksen reippaasti 14V päälle.
thanks
1. Kytkin levy: Eli täryyttää liikkeelle lähdettäessä ja vaihdetta pienemmälle vaihdettaessa aika mukavasti. Luultavasti ne jouset levyssä ikänsä eläneet? Onko kuinka kova homma vaihtaa? Paljo suurinpiirtein maksaa levy?
2. Kannentiivisteet: Tai tarkemmin öljykannen. Eli jetan ja golffin vakio vika--> öljyä valuu hiljalleen. Tosin mulla ei ole öljyä mennyt yhtään, mutta ärsyttävä piirre tuo. Onko esim. tiivisteiden vaihdosta apua, vai vuotaako se anyway?
3. Vaihdelaatikko: Edellisestä johtuen tai ei: Vaihdelaatikon pohja on litimärkä...?!? Nivel myös märkä... Mistä ja kuinka mahdollista vuotoa etsimään? Ja voiko laatikon öljymäärää mitenkään tarkistaa? muutakuin lisäämällä? Mitäs öljyä tuonne laatikkoon kannattaa laittaa?
4. Laturi: No joo eli ajovalot pois, lämmin kone->akusta mitattuna jännite on 13.70V eli melko huono. Auttaako jos laturista vetäisi uudet/omat piuhat suoraan akkuun? Vai mitä tuolle laturille tekisi... kylmänä laturi antaa muistaaksen reippaasti 14V päälle.
thanks
Vaihto vaatii vaihdelaatikon irrotuksen, ei ihan pikku homma jos asiasta ei ole kokemusta. Hintatasoa kannattaa tiirailla motonetin nettiluettelosta www.motonet.fi. Sachsin osat on ihan laadukkaita.1. Kytkin levy: Eli täryyttää liikkeelle lähdettäessä ja vaihdetta pienemmälle vaihdettaessa aika mukavasti. Luultavasti ne jouset levyssä ikänsä eläneet? Onko kuinka kova homma vaihtaa? Paljo suurinpiirtein maksaa levy?
Ilmeisesti kyse on venttiilikopan tiivisteestä. Itse vaihdoin tuohon kumisen tiivisteen, alkuperäinen on jotain korkkia. Tiivistepinnat vaan kunnolla puhtaiksi ennen kasausta ja hyvin pitää, nyt pysyy kone kuivana.2. Kannentiivisteet: Tai tarkemmin öljykannen. Eli jetan ja golffin vakio vika--> öljyä valuu hiljalleen. Tosin mulla ei ole öljyä mennyt yhtään, mutta ärsyttävä piirre tuo. Onko esim. tiivisteiden vaihdosta apua, vai vuotaako se anyway?
Luultavasti vuotaa vetolaippojen tiivisteistä, vuoto vähenee tiivsiteiden vaihdolla. Mulla on sama homma edessä luultavasti seuraavana viikonloppuna. Öljyistä löytyy infoa searchilla ja hakusanalla "VS200".3. Vaihdelaatikko: Edellisestä johtuen tai ei: Vaihdelaatikon pohja on litimärkä...?!? Nivel myös märkä... Mistä ja kuinka mahdollista vuotoa etsimään? Ja voiko laatikon öljymäärää mitenkään tarkistaa? muutakuin lisäämällä? Mitäs öljyä tuonne laatikkoon kannattaa laittaa?
No ei tuo nyt niin onneton ole, mittaapa jännitehäviöitä yleismittarilla. Ensin maadoitukset laturin runko-auton runko ja sitten akun plussa-laturin plussa. Huonot liitokset kannattaa ainakin putsata. Toki myös siitä johdon vaihdosta voi olla jotain iloa.4. Laturi: No joo eli ajovalot pois, lämmin kone->akusta mitattuna jännite on 13.70V eli melko huono. Auttaako jos laturista vetäisi uudet/omat piuhat suoraan akkuun? Vai mitä tuolle laturille tekisi... kylmänä laturi antaa muistaaksen reippaasti 14V päälle.
Edit: Kokemukset 1.6:sta, mutta samat ovat näemmä ongelmakohdat myös 1.3:ssa. 1.3:n lootaöljyistä en osaa 100% varmaksi sanoa.
juu, kumiset olisi tietysti ihan hyvät... Vieläkun niitä jostain saisi ostettua :)
Jos noita vetolaippojen tiivisteitä vaihtaa, niin hoituuko homma ilman laatikon irroitusta? Jos monttu on käytössä... jos homma hoituu ilman irroitusta, niin tuo kytkinlevy remppa saa sitten jäädä... Muuten samalla.
Niin no ei se jännite onneton ole, mutta ei mikään vahva :) Onko muutes kokemusta niistä latureista/ylläpitimista, jotka kytketään akun napoihin. Eli vaikka sen laittaa sitten, niin että kun lohkolämmitin talvella on päällä, niin se lataa/pitää yllä akkua samalla. Onko noi ihan susia? Meneekö akku vialliseksi ajan myötä noiden takia/tuleeko akku riipuvaiseksi?
Jos noita vetolaippojen tiivisteitä vaihtaa, niin hoituuko homma ilman laatikon irroitusta? Jos monttu on käytössä... jos homma hoituu ilman irroitusta, niin tuo kytkinlevy remppa saa sitten jäädä... Muuten samalla.
Niin no ei se jännite onneton ole, mutta ei mikään vahva :) Onko muutes kokemusta niistä latureista/ylläpitimista, jotka kytketään akun napoihin. Eli vaikka sen laittaa sitten, niin että kun lohkolämmitin talvella on päällä, niin se lataa/pitää yllä akkua samalla. Onko noi ihan susia? Meneekö akku vialliseksi ajan myötä noiden takia/tuleeko akku riipuvaiseksi?
Silloin taannoin kun tuohon 1.6:seen kumista etsin, niin niitäkään ei pitänyt saada mistään. Mansen VW-osilla myyjä kuitenkin löysi Victor-Reinzin kataloogista sopivan mallin ja tilasi sen, hintaa tuolla oli silloin 15e jos en ihan väärin muista.Kumisia venttiilikopan tiivisteitä saa 1.3 -koneeseen vain vm -86 eteenpäin.
Eli onko tuo tieto varma vai katsottu vain Motonetin luettelosta?
Edit:
Onnistuu, vetoakselit vaan sisäpäästä irti ja vetolaipat pois. Näin ainakin 020-laatikossa, luulisi onnistuvan tuossakin.Jos noita vetolaippojen tiivisteitä vaihtaa, niin hoituuko homma ilman laatikon irroitusta? Jos monttu on käytössä... jos homma hoituu ilman irroitusta, niin tuo kytkinlevy remppa saa sitten jäädä... Muuten samalla.
Siis onko akun virran riittävyys tosiaan ongelma? Jos on, niin onko autossa erityisen paljon sähkölaitteita? Jos akku on ehjä ja latausjännite kunnossa niin kyllä tuolla pitäisi pärjätä kovimmillakin pakkasilla. Latausjännitettä voisi muuten kokeilla nostaa vaihtamalla siihen vaikkapa 14,5V säädin.
Tuossa latausjännitteessä ei ole mitään outoa, olettaen että se on kylmänä ja kuumana mitattu samasta kohdasta. Elektroniset jännitteensäätimet on lämpötiläkompensoituja, jolloin ne antavat kylmässä hieman korkeamman latausjännitteen kuin kuumassa. Ero on juurikin kuvailemaasi luokkaa. Mittaa jännitehäviö akun ja laturin väliltä laturi kuormitettuna (esim ajovalot ja lämppärin puhallin) niin tiedät onko johdotuksessa hapettumia mitkä vaatisivat nysväystä.
No mankka on ja yksi vahvistin, mutta ei niiden pitäisi olla mitään virran imijöitä... Akkuna on Vartan Silver n. vuoden vanha. Ja laturin säädin vaihdettiin aiemmin 14,2V, mutta ei se nostanut jännitettä. Vuosi sitten mentiin kaikki piuhat läpi, mutta mitään ihmeellistä ei löytynyt. Joten taitaa itse laturi olla aikansa elänyt, ellei nyt yleensäkään VW:n latureista mitään huipputehoja saada irti...?
No kyllä ehjä Boschin 65A tai 90A laturi taatusti riittää jos akku on kunnossa.Joten taitaa itse laturi olla aikansa elänyt, ellei nyt yleensäkään VW:n latureista mitään huipputehoja saada irti...?
Siis tyhjeneekö akku vai mikä on ongelma? Voihan siinä akussakin olla vikaa. Tai sitten joku autossa syö sähköä jatkuvasti.
Edit: Akku pitäisi kyllä saada tuolla jännitteellä täyteen jos mittari pitää paikkansa. Kunhan se jännite on yli tuon 13,5V myös ajossa...
Edit2: Onko tuo jännite mitattu tyhjäkäynnillä vai kierrosten kanssa?
Joo, akku tyhjenee n. 1 kerta/kk. Vuotoja ei ole, se on tarkistettu. Tuo on mitattu, tyhjäkäynnillä kun on lämmin kone. Ajovalot pois päältä.
Voisi tänään/huomenna mitata uudestaan kaikki. tyhjäkäynnillä, kierroksilla, kylmänä ja kuumana. Nyt voisi laittaa ajovalot päälle ja ehkä tuuletus 2:lle (mitä ne nyt yleensä on)
Silloin kun ostin akun paikallisesta akkuliikkeestä, niin myyjä sanoi, että laturin teho ei tule piisaamaan. Siksi koitettiin laturinsäädintä vaihtaa, mutta ei auttanut... Tiedä sitten voisiko se akussa olla vika...
EDIT: Eli voltit kylmänä 13.66V kierroksilla ja ilman. Kuuma kone niin voltit 13.44V kierroksilla ja ilman. Eli näin ne oli, kun ajovalot päällä ja puhallin 2:lla. Lisäksi koitin laittaa mankan päälle (kuuma kone) niin voltit oli ~13.35V. Eli mistä tuota purkaantumista lähtisi ns. pärvöttämään?
Voisi tänään/huomenna mitata uudestaan kaikki. tyhjäkäynnillä, kierroksilla, kylmänä ja kuumana. Nyt voisi laittaa ajovalot päälle ja ehkä tuuletus 2:lle (mitä ne nyt yleensä on)
Silloin kun ostin akun paikallisesta akkuliikkeestä, niin myyjä sanoi, että laturin teho ei tule piisaamaan. Siksi koitettiin laturinsäädintä vaihtaa, mutta ei auttanut... Tiedä sitten voisiko se akussa olla vika...
EDIT: Eli voltit kylmänä 13.66V kierroksilla ja ilman. Kuuma kone niin voltit 13.44V kierroksilla ja ilman. Eli näin ne oli, kun ajovalot päällä ja puhallin 2:lla. Lisäksi koitin laittaa mankan päälle (kuuma kone) niin voltit oli ~13.35V. Eli mistä tuota purkaantumista lähtisi ns. pärvöttämään?
Ilmeisesti laturi on vaan liian tehoton tai viallinen, 13.35V on jo kyllä liian alhainen.
Helpoimmalla selvinnee kun ostaa suosiolla kunnostetun ja hieman tehokkaamman laturin, rahaa kyllä menee jonkin verran...
Mikä ja minkä tehoinen laturi siinä on? Entäs akun kapasiteetti?Silloin kun ostin akun paikallisesta akkuliikkeestä, niin myyjä sanoi, että laturin teho ei tule piisaamaan. Siksi koitettiin laturinsäädintä vaihtaa, mutta ei auttanut...
Helpoimmalla selvinnee kun ostaa suosiolla kunnostetun ja hieman tehokkaamman laturin, rahaa kyllä menee jonkin verran...
Johdot ilmeisesti tsekkasitte jo?Mittasitteko myös jännitteen paljonko jää laturilta akulle tulevaan johtoon?Yhdessä edellisessä autossani oli jännitehäviö yli 1v pelkästään siinä johdossa. Kannattaa mitata myös vuotovirta eli paljonko virtaa kuluu kun auto ja sähkölaitteet on sammutettuna.(Ampeerimittari johdon ja navan väliin).
Akkuliikkeessä sanoivat että laturi on kunnossa kun :
auto tyhjäkäynnillä,ajovalot päällä ja jännite on yli 13.4v.Ei muita sähkölaitteita päällä mittuaksen aikana.
Akkuliikkeessä sanoivat että laturi on kunnossa kun :
auto tyhjäkäynnillä,ajovalot päällä ja jännite on yli 13.4v.Ei muita sähkölaitteita päällä mittuaksen aikana.
Joo, akku on Vartan Silver 62Ah ja laturista ei ole tietoa... Olisiko tuossa vakiona 65A laturi? Saako tuohon 90A:n laturin kiinni? Vai onko tuosta isommasta laturista tässä tapauksessa iloa? (kun kerta soittovehkeet autossa) Ei varmaan autopurkaamolla paljoa maksa laturi?
Piuhat tarkistettiin vuosi sitten, jolloin oli jo samaa vikaa. Eli luultavasti se on laturi paskana.
Piuhat tarkistettiin vuosi sitten, jolloin oli jo samaa vikaa. Eli luultavasti se on laturi paskana.
Motonetin luettelossa ei 1.3:seen näy kuin 65A laturia, tosin kyllä senkin pitäisi riittää.
Edit: Purkamojen osista ei yhtään tiedä, mitä saa. Tosin kaipa niilläkin joku toimivuustakuu on.
Hinnat ovat vaihtohintoja, eli vanha liikkeeseen ja uusi kouraan.II 1,1/1,3 84--85 65A (lattapikaliitin). . . . . . . . . . 13-2171 96.00 ? P20
II 1,6/1,8 84--85 65A (-"-). . . . . . . . . . . . . . . . 13-2177 88.50 ? P20
II 1,0-1,3 86--91 65A (B+ pulttiliitos). . . . . . . . . . 13-2111 99.00 ? P20
II 1,6/1,8 86--91 65A (-"-, ei 16V/G60). . . . . . . . . . 13-2104 94.00 ? P20
II 1,6/1,8 86--91 90A (-"-, ei 16V/G60). . . . . . . . . . 13-2163 128.00 ? P20
II 1,6/1,8 86--91 90A (W-nasta, ei 16V/G60). . . . . . . . 13-2178 144.00 ? P50
II 1,8-16V 86--91 90A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2217 134.00 ? P50
Edit: Purkamojen osista ei yhtään tiedä, mitä saa. Tosin kaipa niilläkin joku toimivuustakuu on.
"Silloin kun ostin akun paikallisesta akkuliikkeestä, niin myyjä sanoi, että laturin teho ei tule piisaamaan."
No miksi ei piisaisi ?
Samahan se akun koolle on vaikka on 100 Ah, akulle laturi kyllä "piisaa".
Virrankuluttajien ottamasta virrasta se laturin "piisaaminen" on kiinni...
Tonnikolmisatasessa saattaa se öljyvuoto tulla kannentiivisteestä, sehän on vähän niinkuin tyyppivika että vuotaa siihen laturin päälle.
No miksi ei piisaisi ?
Samahan se akun koolle on vaikka on 100 Ah, akulle laturi kyllä "piisaa".
Virrankuluttajien ottamasta virrasta se laturin "piisaaminen" on kiinni...
Tonnikolmisatasessa saattaa se öljyvuoto tulla kannentiivisteestä, sehän on vähän niinkuin tyyppivika että vuotaa siihen laturin päälle.
Tietysti se, millaista ajoa ajetaan, vaikuttaa akun varaukseen. Lyhyessä pätkäajossa varsinkaan talvella akku ei ehdi varautua sitä mikä startatessa purkaantuu.
Tässähän akun varautumiseen vaikuttaa vain laturin kapasiteetti, ei akun, koska saman verran siitä pienemmästä akusta otetaan kuin isommastakin esim. startatessa ja saman verran sinne täytyy ladata takaisin.
Koskaan en ole vielä törmänny tilanteeseen jossa (katu)autossa ei ehjä vakiolaturi olisi riittänyt kunnossa olevassa virtajärjestelmässä.
edit: Niin paitsi jos torilla pitää pe-iltana tuntitolkulla houkutella vastakkaisen sukupuolen edustajia teininytkeellä popit täysillä ja sit ajetaan vain yksi kierros torin ympäri kun bensarahat on käytetty isompiin subbareihin ja vahvistimiin ;)
Totta, tarkoitinkin asiaa yleisesti oli akku millainen tahansa.Tietysti se, millaista ajoa ajetaan, vaikuttaa akun varaukseen. Lyhyessä pätkäajossa varsinkaan talvella akku ei ehdi varautua sitä mikä startatessa purkaantuu.
Tässähän akun varautumiseen vaikuttaa vain laturin kapasiteetti, ei akun, koska saman verran siitä pienemmästä akusta otetaan kuin isommastakin esim. startatessa ja saman verran sinne täytyy ladata takaisin.
Minun mielestäni kyllä kone+loota on helpompi nostaa pois nippuna kuin vaan irrottaa pelkkä laatikko, oon tehny molemmat. Ensin purkaa keulan, lukkopelti irti (jonka mukana tulee maski, valot, jne.), sitten vaikka pakoputki ja vetarit irti, sitten merkkailee kaikki koneen johdot, vesiletkut irti, nopeusmittarin vaijeri irti laatikosta, sitten tunkki koneen alle, puskuri irti ja samalla etupalkki (puskuri on kiinni samoissa pulteissa kuin etupalkki) ja koneen etukannatin irti, koneen kiinnitys pultit irti, sitten tunkkaa hieman ylöspäin ja vetää koneen pois. Sitten voikin irrotella laatikon pultit+startin ja nitkutella laatikon irti, vähempi pääsi ainaki itellä perkeleitä ku irrotti laatikon kun konekki oli pois. Hommaa ehkä hieman enempi, mutta aika simppeliä.
No joo. Venttiilikopan tiivisteet korjattu. Tosin piti laittaa korkkiset, mutta laitoin tiivisteliimaa sekaan, jotta eiköhän se auta.
Sitten korjattiin tuo vetonivelen stefa. siinä tulikin ohjelmaa-->no stefa meni mukavasti mutta sitten ruvettiin lisäämään laatikkoon öljyä... No muuta järkevää ruuvia lisäykselle ei löytynyt, kun etuosassa oleva ristipäinen ruuvi. Se oli n. 4cm pitkä ja tiiviste ympärillä. Siitä meni n. 2-3dl öljyä sisään. Mutta ruuvi ei mennyt oikein iloisesti takaisin lisäksi kun meinasin lähteä liikkeelle, niin 1 ja 2 ei mennyt päälle!!! No ruuvi pois ja vaihteet toimi... Sitten vaan ihmetteleen että mitä V!!!
No huomattiin että kytkin ei ota kiinni/vaihteet eivät mene päälle jos ruuvi on irti. (ja ruuvissa messinkisydän) Joten tuo vissiin on joku vaihteiston hätävarapultti? Jotta pyörät eivät lukkiudu jos jotain menee vikaan...?
Mutta siitä me ne vaihteistoöljyt laitettiin :) jotta kai siellä tarpeeksi on. Kytkinlevyä ei sitten ruvettu vaihtamaan eikä vaihdeta, koska jotenkin tuntuu että se ei enään täryytä... tiedä sitten onko ollut öljyt huonona tai jotain muuta tuolla laatikos...
Sitten korjattiin tuo vetonivelen stefa. siinä tulikin ohjelmaa-->no stefa meni mukavasti mutta sitten ruvettiin lisäämään laatikkoon öljyä... No muuta järkevää ruuvia lisäykselle ei löytynyt, kun etuosassa oleva ristipäinen ruuvi. Se oli n. 4cm pitkä ja tiiviste ympärillä. Siitä meni n. 2-3dl öljyä sisään. Mutta ruuvi ei mennyt oikein iloisesti takaisin lisäksi kun meinasin lähteä liikkeelle, niin 1 ja 2 ei mennyt päälle!!! No ruuvi pois ja vaihteet toimi... Sitten vaan ihmetteleen että mitä V!!!
No huomattiin että kytkin ei ota kiinni/vaihteet eivät mene päälle jos ruuvi on irti. (ja ruuvissa messinkisydän) Joten tuo vissiin on joku vaihteiston hätävarapultti? Jotta pyörät eivät lukkiudu jos jotain menee vikaan...?
Mutta siitä me ne vaihteistoöljyt laitettiin :) jotta kai siellä tarpeeksi on. Kytkinlevyä ei sitten ruvettu vaihtamaan eikä vaihdeta, koska jotenkin tuntuu että se ei enään täryytä... tiedä sitten onko ollut öljyt huonona tai jotain muuta tuolla laatikos...
Öljyä lootaan
tarkistus Roppu sivulta auki ja mittarin vaiveri pois josta öljyt sisään. Jos joku osaa sanoo helpomman niksin ni saa sanoo... suhteilla on halpa korjata autoo, mulle vaihettiin vaihelaatikko(200tkm ajettu 5-v loota, kunto tarkistettu ja todettu erinomaiseksi) hinta 180 euroo. Uusi kytkin valmistaja LUK /made in germany,hinta 125euroo. Sitte rupes vähä jännään ku remppa oli valmis ja ruvettiin puhuun hinnast, no rempan tekijä/ ikäsä autoja korjannu kaveri meinas että anna kuuskymppiä ni ollaan sujut. kivi vierähti rinnalta ja lompakko ei paljoo kevenny!!!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa