"Vanhat turboluvat"
Valvoja: ffp jäsenet
"Vanhat turboluvat"
Eli jos autossa on ns. "Vanhat turboluvat", "Ei tehorajoitusta" niin mitä se tarkoittaa?
Esimerkiksi joku 80-luvulla viritetty/muutoskatsastettu auto, jossa on rekisteriotteeseen merkitty tehoksi "A" tai vastaavaa.
Näitä mainostetaan/hehkutetaan tehorajattomina vehkeinä, mutta mikä on todellisuus?
Faktoja ja spekulaatiota saa ja pitää esittää :)
Esimerkiksi joku 80-luvulla viritetty/muutoskatsastettu auto, jossa on rekisteriotteeseen merkitty tehoksi "A" tai vastaavaa.
Näitä mainostetaan/hehkutetaan tehorajattomina vehkeinä, mutta mikä on todellisuus?
Faktoja ja spekulaatiota saa ja pitää esittää :)
laki
Siinä se tehoraja ainakin on.
Ja olen kyllä sitä mieltä että näihin pätee nykyisellään myös tämä 20 %:n tehonnosto säätö, mutta siitä ei aivan 100 % varmuutta ole.
moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW
Siinä se tehoraja ainakin on.
Ja olen kyllä sitä mieltä että näihin pätee nykyisellään myös tämä 20 %:n tehonnosto säätö, mutta siitä ei aivan 100 % varmuutta ole.
Eikös tuo periaatteessa tarkoita sitä, että muinoin muutoskatsastetun auton rekisteriotteessa voi lukea vaikkapa "moottori varustettu pakokaasuahtimella" ja ei tehorajaa, niin silloin siihen saa lykätä maailman suurimman turbon ja enemmän ahtopaineita kuin kellään koskaan, eikä viranomaisilla ole siihen mitään sanomista. Eri asia on, jos vaikkapa sen ahtimen malli on siihen otteeseen merkitty, niin sitähän ei saa vaihtaa ilman muutoskatsastusta, ja tällöin sovelletaan nykyisiä sääntöjä.
Toisin sanoen niillä osilla mitä rekisteriotteessa on mainittu, saa sitä tehoa ihan huoletta repiä, mutta jos sitä moottoria niin alkaa muuttamaan että siitä otteeseen erillinen maininta tulisi, niin vanha tehorajattomuus ei enää auta.
Selvisiköhän tuosta nyt mitään...?
Toisin sanoen niillä osilla mitä rekisteriotteessa on mainittu, saa sitä tehoa ihan huoletta repiä, mutta jos sitä moottoria niin alkaa muuttamaan että siitä otteeseen erillinen maininta tulisi, niin vanha tehorajattomuus ei enää auta.
Selvisiköhän tuosta nyt mitään...?
Niin ja tarkennuksena vielä, että jos sitä tehoa on silloin "vanhoina hyvinä aikoina" puskettu vaikkapa 700-kiloiseen laitteeseen joku vaatimaton 1400 hv (en kai kärjistä liikaa?) eikä laitetta sittemmin ole muuttamaan menty, niin inssihän ei muuta voi kuin toivottaa varovaisia kilometrejä. Toisin sanoen, tämän päivän teho/painoraja ei laitetta koske, ellei sitä nyt aleta muuttamaan ja näin uudelleen muutoskatsastamaan.
Mista T.S tietää Rollen moottorin puristussuhteen ym ym..
En mistään. Ei ole hajuakaan mitä koneelle on tehty.
Mutta jos ilmoitetulla teholla ajetaan 14sec aika varttimaililla, niin oikei olin vääräs.. Kevyt auto voi tietenkin kulkea hyvin näillä tehoilla.
Enkä mä halua kinastella liikaa laillisuuksista, ei mua oikeesti kiinnosta millä tehoilla auto on leimattu.
Viimeksi muokannut T.S, 27.8.2005 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja mitäköhän tekemistä tällä kaikella "viisaudella" ja asioiden tietämisellä on vanhojen turbolupien kanssa. Tuo mun auto on muutoskatsastettu vuonna 2004 ja siinä on suurin sallittu tieliikenteessä käytettävä tehomäärä merkitty rekisteriotteeseen. Kiihdytysareenallahan nuo säännökset eivät ole voimassa.
Rolle kirjoitti:100 pros varmasti koskee
Pointtinahan mulla tuossa oli, että jos autoon joskus muinoin ilman tehorajaa on sullottu vaikkapa 700-hv moottori ja koko laitos painaa vaikka 600 kiloa, niin se alittaa tuon nykyisen teho/painorajan, mutta sillä saa silti ajella huoletta koska muutokset on silloisten säädösten mukaan hyväksytty ja rekisteriotteeseen merkitty. Nykyään tuollaisen yhdistelmän muutoskatsastus ei enää olisi mahdollista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”