AEB (1.8T) kansi KR lohkon päälle...
Valvoja: ffp jäsenet
AEB (1.8T) kansi KR lohkon päälle...
Jossain oli tosta juttua ja oikein kuviakin, mut missä ne oli? Vortex?
Mut siis kysymyshän olis, et mitä muutoksia tarvii tehdä, että saa koneen pyörimään ilman mäntä/venttiili kosketuksia ;) ? Ne pari öljyn paluukanavaa joutu muuttamaan, mutta miten jakopää? Onko lohkon korkeus sama, eli jos sorvaan vanhan kampuran ja apuakselin päät sopiviks AEB:n hihnapyörille, niin jakoremmi käy suoraan...
Alotetaan vaikka tästä...
Mut siis kysymyshän olis, et mitä muutoksia tarvii tehdä, että saa koneen pyörimään ilman mäntä/venttiili kosketuksia ;) ? Ne pari öljyn paluukanavaa joutu muuttamaan, mutta miten jakopää? Onko lohkon korkeus sama, eli jos sorvaan vanhan kampuran ja apuakselin päät sopiviks AEB:n hihnapyörille, niin jakoremmi käy suoraan...
Alotetaan vaikka tästä...
Ei sitten...
Kokeillaas jotain helpompaa. Eli käykö noi APY, AEB jne 1.8T koneen lohkot tohon Corradon Vakiolootaan ihan pulttaa kiinni??? Vauhtipyörän pulttijako ilmeisesti olis sama...
Ja missä noissa 1.8T lohkoissa on järkevimmät moottorikannakkeet silmällä pitäen mk2/Corrado???
Ja sitten, jos mennään pintaa syvemmälle, niin onkohan mitenkään mahdollista, että esim KR/PL/PG jne kampiakseli kävis tollaseen AEB/APY lohkoon. Koska laakerit näyttäs olevan saman kokoset, 20mm männäntappi, kiertokanget saman mittaset, sama poraus, vauhtipyörän pulttijako sama... Kai joltain löytyy joku paska 1.8T lohko johon tota vois kokeilla. Multa saa sit kampuran tai kaks, jos ei omista nurkista löydy... Kokeiluhan ei maksa mitään, mutta oltais taas yhtä asiaa viisaampia.
Kokeillaas jotain helpompaa. Eli käykö noi APY, AEB jne 1.8T koneen lohkot tohon Corradon Vakiolootaan ihan pulttaa kiinni??? Vauhtipyörän pulttijako ilmeisesti olis sama...
Ja missä noissa 1.8T lohkoissa on järkevimmät moottorikannakkeet silmällä pitäen mk2/Corrado???
Ja sitten, jos mennään pintaa syvemmälle, niin onkohan mitenkään mahdollista, että esim KR/PL/PG jne kampiakseli kävis tollaseen AEB/APY lohkoon. Koska laakerit näyttäs olevan saman kokoset, 20mm männäntappi, kiertokanget saman mittaset, sama poraus, vauhtipyörän pulttijako sama... Kai joltain löytyy joku paska 1.8T lohko johon tota vois kokeilla. Multa saa sit kampuran tai kaks, jos ei omista nurkista löydy... Kokeiluhan ei maksa mitään, mutta oltais taas yhtä asiaa viisaampia.
TH: Mä voisin ostaa sulta ne hilut, mitä on pultattu 16v kanteen kiinni ;)
Hitto, kun täällä olis sama lainsäädäntö kuin Ruotsissa, niin oisin jo ajat sitten haalinu nelivetohilppeitä Corradoon. Laitat ne siihen sun ykköseen... Mulla on sellanen hämärä muistikuva, että auto kärsi viime testiringillä pito-ongelmista :D
Hitto, kun täällä olis sama lainsäädäntö kuin Ruotsissa, niin oisin jo ajat sitten haalinu nelivetohilppeitä Corradoon. Laitat ne siihen sun ykköseen... Mulla on sellanen hämärä muistikuva, että auto kärsi viime testiringillä pito-ongelmista :D
Mutta eikös tollanen neliveto corrado olis periaatteessa helppo tehdä... Lattia kun on jo ok. Peräkontin lattiaakaan tuskin tarvii muuttaa jos käyttää turvatankkia peräkontissa.
Sinne vaan mk2 syncron taka-akseli kiinni, th:lta vähän voimansiirto osaa ja multa konetta :)
Niin joo, ja multa saisit noi syncron palikatkin... Takakontinlattiankin.
EDIT: niin joo ja tietääkseni mk2:sen/corradon peräkontinlattia ei ole kantava. Eli sitä saa muokata...
Sinne vaan mk2 syncron taka-akseli kiinni, th:lta vähän voimansiirto osaa ja multa konetta :)
Niin joo, ja multa saisit noi syncron palikatkin... Takakontinlattiankin.
EDIT: niin joo ja tietääkseni mk2:sen/corradon peräkontinlattia ei ole kantava. Eli sitä saa muokata...
Samout: ei taida enää olla imusarjaa... ;)
Taitaa olla aika vaikea saada AKE:n pojat innostumaan neliveto ratkasusta. Ku tota korimallia ei oo koskaan tehty nelivetosena. Täytys jonkun viisaan(?) insinoorin laskee ensin kaiken maailman lujuus ja kantavuus jutskat tolle korille. Ei meinaan mene suoraan läpi, jos yrittää verrata Golffin koriin ja pohjalevyyn.
Edit: Ja siinä vaiheessa, jos hakisin nelivetolupia, niin tekniikan luovuttajana olis vanhempi ässä-audi. Taitaa olla harvassa noi vitoskone-Corradot :)
Taitaa olla aika vaikea saada AKE:n pojat innostumaan neliveto ratkasusta. Ku tota korimallia ei oo koskaan tehty nelivetosena. Täytys jonkun viisaan(?) insinoorin laskee ensin kaiken maailman lujuus ja kantavuus jutskat tolle korille. Ei meinaan mene suoraan läpi, jos yrittää verrata Golffin koriin ja pohjalevyyn.
Edit: Ja siinä vaiheessa, jos hakisin nelivetolupia, niin tekniikan luovuttajana olis vanhempi ässä-audi. Taitaa olla harvassa noi vitoskone-Corradot :)
Sun ei tarvi tehä öljyreikiä lohkoon, voit tukkia kannessa olevat.
Keräilin sulle tietopaketin kun noi on niin perkeleen hajalleen toi tieto.
Hihnapyörät(pg-mottiin neuvot mutta eikö se kr oo sama):
1. Kampiakseli - Käytä 20v kamp.aks.pyörää
2. Nokka-akseli - käytä 9a 16v pyörää tai 1.8 16v pyörää
3. Apuakseli - 20v kampiakselin pyörä modattu käymään 8v apuakseliin
tossa lisäinfoo englanniksi->
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1674618 <-Tosta linkistä ootkin sitten illan saunakaljat auki :) tuntus löytyvän kaikki info ja enkkuahan osasit täydellisesti.
No joko tehdään corradosta neliveto? kaikki on nykyään mahollista ;)
eli ei muuta kuin modailemaan niitä pyöriä.

Keräilin sulle tietopaketin kun noi on niin perkeleen hajalleen toi tieto.
Hihnapyörät(pg-mottiin neuvot mutta eikö se kr oo sama):
1. Kampiakseli - Käytä 20v kamp.aks.pyörää
2. Nokka-akseli - käytä 9a 16v pyörää tai 1.8 16v pyörää
3. Apuakseli - 20v kampiakselin pyörä modattu käymään 8v apuakseliin
tossa lisäinfoo englanniksi->
Now this is the Tricky part.I see above that you had mentioned trying to fit a 16V Gear onto the PG IM shaft.I think the problem with this setup is the format you have it in.
Now from what i have seen and remember you use the 16V IM Shaft and Pulley but you remove the gear that spins that oil pump(16V dizzy in head remember ).You then take the dizzy gear off the PG IM shaft and have it machined/fitted to the 16V shaft.Apparntly using the 16V Shaft directly will spin your distributor too fast and that is not a good thing.Also it is better to tackle the gears than the key ways and what not.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1674618 <-Tosta linkistä ootkin sitten illan saunakaljat auki :) tuntus löytyvän kaikki info ja enkkuahan osasit täydellisesti.
No joko tehdään corradosta neliveto? kaikki on nykyään mahollista ;)
eli ei muuta kuin modailemaan niitä pyöriä.
Eli miksi autosta tarvii jotain lujuuksia laskea jos akselit sun muut käy suoraan? Eli periaatteessa mitään ei ole muokattu/tehty itse. Ainakin oletan, että syncron taka-akseli tulee samalla tavalla kiinni kuin etuvetosen taka-akseli.
Ei se nyt ihan suoraan sinne vaan käy, kaikki akseliston kiinnikkeet puuttuu kopasta. Helppohan sinne on tehdä kiinnikkeet, mutta kiinnikkeiden ja kiinnikekohtien lujuuslaskenta lähentelee mahdottomuutta koska kysessä on itsekantava koppa (missä jokainen korin pelti kantaa kuormaa, myös se takakontin lattia).
Tästä lujuuslaskelma hommasta:
tuntuu taas olevan hieman katsastusinssistä kiinni. Äänekoskella ei ole eräs inssi vaatinut mitään laskelmia kunhan ovat vain asiallisesti tehtyjä ja kestävän näköisiä.
Tuttu on laitellut useita moottoreita toisesta autosta toiseen, eivätkä ole edes saman konsernin moottoreita aina, esim volvon kori ja nissanin motti.
Jos käyttäisi perusteena että mk2 golvissa on sama pohjalevy ja hitsailisi sen perusteella ne kiinnikkeet?
Tuota vain rupesin miettimään silloin kun Anagondan kanssa väittelimme näistä vr6 hommista. Muistatko Anagonda?
Sitten muistin että perkele, kaverihan laittoi gt corollaansa toisenlaisen akselin, muistaakseni hiacesta ja hitsasi itse kiinnikkeet yms ja leima on paperissa ilman mitään lujuuslaskelmia.
Sitten kun rupesin vielä muistelemaan niin kaverilla on amazon jossa on kanssa itse tehdyt kiinnikkeet, eikä sekään vaatinut mitään lujuuslaskelmia.
Homman pointti on se että ovat asiallisesti tehty ja kunnon aineksesta.
Kyllähän se inssikin miettii varmasti että ei tuo kaveri nyt niin tyhmä ole että ihan huolettomasti laittaisi kiinni koska autolla aikoo ajaa.
tuntuu taas olevan hieman katsastusinssistä kiinni. Äänekoskella ei ole eräs inssi vaatinut mitään laskelmia kunhan ovat vain asiallisesti tehtyjä ja kestävän näköisiä.
Tuttu on laitellut useita moottoreita toisesta autosta toiseen, eivätkä ole edes saman konsernin moottoreita aina, esim volvon kori ja nissanin motti.
Jos käyttäisi perusteena että mk2 golvissa on sama pohjalevy ja hitsailisi sen perusteella ne kiinnikkeet?
Tuota vain rupesin miettimään silloin kun Anagondan kanssa väittelimme näistä vr6 hommista. Muistatko Anagonda?
Sitten muistin että perkele, kaverihan laittoi gt corollaansa toisenlaisen akselin, muistaakseni hiacesta ja hitsasi itse kiinnikkeet yms ja leima on paperissa ilman mitään lujuuslaskelmia.
Sitten kun rupesin vielä muistelemaan niin kaverilla on amazon jossa on kanssa itse tehdyt kiinnikkeet, eikä sekään vaatinut mitään lujuuslaskelmia.
Homman pointti on se että ovat asiallisesti tehty ja kunnon aineksesta.
Kyllähän se inssikin miettii varmasti että ei tuo kaveri nyt niin tyhmä ole että ihan huolettomasti laittaisi kiinni koska autolla aikoo ajaa.
Se on totta että on harkinnanvarainen asia, eli kun hankkii inssiltä kenelle menee näyttämään suostumuksen niin asia on kunnossa.
Moottorin vaihdot yms on yleensä paljon helpomia, koska kiinnikekohtina koriin käytetään alkuperäisiä pisteitä. Tässä on vaan se pointti että kukaan ei pysty todistamaan että kestääkö se Corradon takakontin pohja 100% varmasti sitä akselituentaa (vaikka kyllä se kestää oikeasti), koska se ei ole sama kuin syncrokolffissa. Itse kiinnikkeethän on helppo tehdä niin kestävän näköisiksi ettei niistä tarvitse mitään laskelmia, ja toisaalta niistä ne laskelmatkin on todella pikaiset tehdä vaadittaessa. Itsellä on itsetehdyt etujarrujen kiinnikkeet Minissä, mistä on laskettu kestävyydet yms jottei tule sanomista, vaikka maalaisjärkikin sanoo että kyllä ne kestää.
Moottorin vaihdot yms on yleensä paljon helpomia, koska kiinnikekohtina koriin käytetään alkuperäisiä pisteitä. Tässä on vaan se pointti että kukaan ei pysty todistamaan että kestääkö se Corradon takakontin pohja 100% varmasti sitä akselituentaa (vaikka kyllä se kestää oikeasti), koska se ei ole sama kuin syncrokolffissa. Itse kiinnikkeethän on helppo tehdä niin kestävän näköisiksi ettei niistä tarvitse mitään laskelmia, ja toisaalta niistä ne laskelmatkin on todella pikaiset tehdä vaadittaessa. Itsellä on itsetehdyt etujarrujen kiinnikkeet Minissä, mistä on laskettu kestävyydet yms jottei tule sanomista, vaikka maalaisjärkikin sanoo että kyllä ne kestää.
^ OT: mitäköhän perustetta on vaihtaa edes jarruja, kun suomen oloissa ainoat tekijät mitkä vaikuttaa on 120 km/h -> 0 km/h pysähtyvyys ja auton massa? Kyllä ne 1.6:n vakio jarrut riittää tuohon suoritukseen vaikka keulalla olisi mikä 1.8 20vT. Itse olen ihmetellyt perustetta siitä, että miksi koneteho on jarrujen ratkaiseva tekijä maassa, jossa ei saa ajaa kuin 120 km/h, eikö ainoat tekijät ole silloin auton massa ja se 120 km/h. Ei sitä jarrua käytetä kuin kumin polttoon takavetoisissa siten että koneteho olisi jarrutehoa vastassa.
Tämä jossittelua maalaisjärjellä, radalla meno onkin sitten eria asia.
Tämä jossittelua maalaisjärjellä, radalla meno onkin sitten eria asia.
http://www.myphotospace.com/upload/940/headflowgraph2.jpg
Siinä pientä infoa kansista
big port on AEB
small port on nämä uudemmat 20v koneitten kannet
16v on kr/pl koneen
Vaikka 16v näyttäisikin virtaavaan paremmin osittain kuin 20vpieni, niin kannattaa muistaa että 20v palotila on paljon paremmin muotoiltu kuin 16veen. Palotapahtuma "optimaalisempi".
löysin kanssa että 20v palotila on n.41-42cc
Siinä pientä infoa kansista
big port on AEB
small port on nämä uudemmat 20v koneitten kannet
16v on kr/pl koneen
Vaikka 16v näyttäisikin virtaavaan paremmin osittain kuin 20vpieni, niin kannattaa muistaa että 20v palotila on paljon paremmin muotoiltu kuin 16veen. Palotapahtuma "optimaalisempi".
löysin kanssa että 20v palotila on n.41-42cc
Juu 20v:n palotila on noin 40cc
Tämän jo Dona nähnytkin, mutta tossa tosiaan mun omat piirrokset isokanava ja pikkukanava kansista:
http://anagonda.com/kuvat/kanavat.jpg
Ton agu-kannen imukanava on vähän portattu, mutta pako vakio.
Pako on noin 3mm muistaakseni suurempi kuin pikkukanavaisessa. Eli melkein saman kokoinen kuin pakosarjan(muistaakseni pakosarja +1mm) reiät.
Imukavana onkin sitten melkosesti isompi, mutta kun laskee ventiileiden yhteispinta-alan pienenee kanava sopivasti koko matkalla. Kun taas pikkukanavassa on saman kokoset venat, mutta helvatan pieni reikä imusarjan päässä. Vääntöä väittävät että tuo, mutta tehoa ei varmasti.
Tossa vielä toi mun kuva mitä tarvii muokata, että 20v kansi käy vanhan malliseen lohkoon: Noin 1mb! http://koti.mbnet.fi/anagonda/muokattavaa.jpg
Eli sininen reikä on vääränmallinen, jenkit väittää, että menee ok, mutta noin puolet tosta reiästä osuu väärään kohtaan.
Punaset on sitten ne mitkä tarvii tukkia. Tai siis tehdä niin kuin mä mietin, että ulkonen öljynkierto... Noi kolme kun tukkii niin öljy jää pakonostimien luokse kellumaan ja nokka varmasti läiskyttää oikein huolella.
EDIT: Niin joo ja noi öljykanavat siis tarvii aina tukkia, vaikka tekeekin ulkosen kierron. Ne kun tulee puoliksi lohkon ulkopuolelle :)
Tämän jo Dona nähnytkin, mutta tossa tosiaan mun omat piirrokset isokanava ja pikkukanava kansista:
http://anagonda.com/kuvat/kanavat.jpg
Ton agu-kannen imukanava on vähän portattu, mutta pako vakio.
Pako on noin 3mm muistaakseni suurempi kuin pikkukanavaisessa. Eli melkein saman kokoinen kuin pakosarjan(muistaakseni pakosarja +1mm) reiät.
Imukavana onkin sitten melkosesti isompi, mutta kun laskee ventiileiden yhteispinta-alan pienenee kanava sopivasti koko matkalla. Kun taas pikkukanavassa on saman kokoset venat, mutta helvatan pieni reikä imusarjan päässä. Vääntöä väittävät että tuo, mutta tehoa ei varmasti.
Tossa vielä toi mun kuva mitä tarvii muokata, että 20v kansi käy vanhan malliseen lohkoon: Noin 1mb! http://koti.mbnet.fi/anagonda/muokattavaa.jpg
Eli sininen reikä on vääränmallinen, jenkit väittää, että menee ok, mutta noin puolet tosta reiästä osuu väärään kohtaan.
Punaset on sitten ne mitkä tarvii tukkia. Tai siis tehdä niin kuin mä mietin, että ulkonen öljynkierto... Noi kolme kun tukkii niin öljy jää pakonostimien luokse kellumaan ja nokka varmasti läiskyttää oikein huolella.
EDIT: Niin joo ja noi öljykanavat siis tarvii aina tukkia, vaikka tekeekin ulkosen kierron. Ne kun tulee puoliksi lohkon ulkopuolelle :)
eli AEB ja AGU konettein kannet on ns. bigport kansia.
Eli ensimmäiset A4 ja passatit ja Gti-golffit oli ainakin noilla koneilla.
AEB-näyttää olevan myös avartelijoiden suosiossa kovasti jenkeissä.
Todellakin suuri virtaavuus ero noitten kansien välillä, tuossahan tuo AEB:n kansi on unelma turbotuskäyttöön, ei ne ihan turhia sitten ookkaan siellä volkkarilla.
Ilmeisesti sittemmin ovat lopettaneet erilaisten kansien valmistuksen ja siirtyneet yhteen ja samaan vapareissa kuin turboissakin.
Tuota mietin että eikös joissakin 20v malleissa ole muuttuva nokka-akselin ajoitus tai jotain?
Eli ensimmäiset A4 ja passatit ja Gti-golffit oli ainakin noilla koneilla.
AEB-näyttää olevan myös avartelijoiden suosiossa kovasti jenkeissä.
Todellakin suuri virtaavuus ero noitten kansien välillä, tuossahan tuo AEB:n kansi on unelma turbotuskäyttöön, ei ne ihan turhia sitten ookkaan siellä volkkarilla.
Ilmeisesti sittemmin ovat lopettaneet erilaisten kansien valmistuksen ja siirtyneet yhteen ja samaan vapareissa kuin turboissakin.
Tuota mietin että eikös joissakin 20v malleissa ole muuttuva nokka-akselin ajoitus tai jotain?
Onhan noi Vortexin tyypit nyt sekasin! G-ahtimia ja koojettejä pultattu noihin vekottimiin...
No joo... Mut taisin saada vastauksen alkuperäseen kysymykseen. Eipä tuo näytä kummoiselta hommalta. Ainut et arveluttaa ruveta hitsauttaan noita öljyreikiä umpeen. Eikä se ulkoisen paluukierron tekokaan innosta. Taitaa olla viisaampi ostaa koko motti, jos tää mun ajatus saada neljä venttiiliä lisää kummittelee vielä pitkäänkin pääkopassa.
Mutta mitenköhä on noitten kannenpulttien kanssa? Ku tuli hommattua noi ARP:n pultit kr-kanteen. Käyköhän ne? Mikäs kiristysmomentti 20v kannen pulteilla on?
Niin ja mitä maksaa tarvikkeena kannentiiviste?
No joo... Mut taisin saada vastauksen alkuperäseen kysymykseen. Eipä tuo näytä kummoiselta hommalta. Ainut et arveluttaa ruveta hitsauttaan noita öljyreikiä umpeen. Eikä se ulkoisen paluukierron tekokaan innosta. Taitaa olla viisaampi ostaa koko motti, jos tää mun ajatus saada neljä venttiiliä lisää kummittelee vielä pitkäänkin pääkopassa.
Mutta mitenköhä on noitten kannenpulttien kanssa? Ku tuli hommattua noi ARP:n pultit kr-kanteen. Käyköhän ne? Mikäs kiristysmomentti 20v kannen pulteilla on?
Niin ja mitä maksaa tarvikkeena kannentiiviste?
Kansipahvin hinta mulla voi olla jossain vanhassa mailissa. Kyselin joskus... Hinta ei muistaakseni kauhean paha ollut. Voin yrittää muistaa kotona kaivaa. VW kyllä juuri muutteli hintoja, että ei välttämättä pidä enään paikkaansa.
Tässäkin on sellanen jippo, että kun hakee seatin tiskiltä samat osat niin saa halvemmalla. Ainakin muutamat spessummat osat oli paljon halvempia seatilla.
Mä mietin kanssa, että teen noin, että "ruuvaan" reiät umpeen. Mutta sitten aloin miettimään, että mitenköhän erinlainen lämpölaajeneminen tolasessa pultissa on kuin alumiinissa. Varsinkin kun ne on noin sentin päässä pakokanavista. Voi olla kansi kohta kahdessa osassa. Minähän en metalleista mitään tiedä, että ehkä joku pro kaveri osais sanoa millä aineella tukkia.
Ulkosen öljynkierron ongelma on se, että ne reiät täytyy tehdä pakokanavien väliin. Eli pakosarja on aivan vieressä(letkut tulis jokasen putken välistä).
Tässäkin on sellanen jippo, että kun hakee seatin tiskiltä samat osat niin saa halvemmalla. Ainakin muutamat spessummat osat oli paljon halvempia seatilla.
Mä mietin kanssa, että teen noin, että "ruuvaan" reiät umpeen. Mutta sitten aloin miettimään, että mitenköhän erinlainen lämpölaajeneminen tolasessa pultissa on kuin alumiinissa. Varsinkin kun ne on noin sentin päässä pakokanavista. Voi olla kansi kohta kahdessa osassa. Minähän en metalleista mitään tiedä, että ehkä joku pro kaveri osais sanoa millä aineella tukkia.
Ulkosen öljynkierron ongelma on se, että ne reiät täytyy tehdä pakokanavien väliin. Eli pakosarja on aivan vieressä(letkut tulis jokasen putken välistä).
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tiiviste on ovh:lta 41€
Ilmoittele Dona jos tarvii niin katotaa sopiva hinta.
Miehän sanoin että ne on sekaisin kun pulttailee kaikkea ihmeellistä noihin esim noitten muitten lisäksi digifantteja :)
ja onhan ne kestäneet noilla vortexin äijilläkin tuo kierre ja tulppa homma.
Pultit:
AEB M 11x1,5x96
KR/PL M 11x1,5x148
Eli ei käy ne pultit.
Ilmoittele Dona jos tarvii niin katotaa sopiva hinta.
Miehän sanoin että ne on sekaisin kun pulttailee kaikkea ihmeellistä noihin esim noitten muitten lisäksi digifantteja :)
ja onhan ne kestäneet noilla vortexin äijilläkin tuo kierre ja tulppa homma.
Pultit:
AEB M 11x1,5x96
KR/PL M 11x1,5x148
Eli ei käy ne pultit.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa