Mikäs on otsikon Passatin turbon oikea toiminta alue? Eli kierroslukualue millä turbon tulisi pelata? Toinen kysymys on, että pitääkö turbon alkaa toimimaan tasaisesti ilman kovaa nykäisyä?
Tällä hetkellä autossani on vasta vaihdettu turbo, kun edellinen vihelsi alakierroksilla voimakkaasti. Nyt turbo lähtee ahtamaan vasta 2500kierroksen kohdalla ja nykäisee samalla voimakkaasti. Tästä johtuen ykkösvaihteella liikkeelle lähtö on alussa todella laiska ja kierrosten noustessa auto tempaisee liikkeelle. Samoin tuo viheltävä ääni on palannut vaimeampana, kun sitä heti vaihdon jälkeen ei ollut havaittavissa ollenkaan. Huolto sanoi, että viheltävä ääni johtuisi turbon siipien vääntymisestä. Heillä on kuulemma ollut vastaava tapaus aikaisemminkin...
Vaihto tehtiin Kajaanin Laakkosella takuutyönä, kun ostin auton sillä ehdolla, että turbo laitetaan kuntoon. Olisin vain halunnut nyt selvyyttä tietävämmiltä ja puolueettomimmalta taholta, että toimiiko turbo nyt oikein. Takuuhan työssä on vielä voimassa pitkään :)
Passat TDI 130hv (AFN) -01 turbon toiminta-alue?
Valvoja: ffp jäsenet
Kone on varmaankin AVF tai AWX?
Kuulostaa vähän siltä että johdinsiipien säätö ei pelaa. Alipaineletku voi olla irti tai väärin kytketty turbon vaihdossa? Alipainekellon käyttövarsi pitäisi olla oikeanmittainen jos ahdin on merkkiliikkeen vaihto-osa, mutta koskaanhan ei voi olla varma.
Solenoidi ja MAF on sitten tarkistettava jos ei noista edellisistä löydy vikaa.
Kuulostaa vähän siltä että johdinsiipien säätö ei pelaa. Alipaineletku voi olla irti tai väärin kytketty turbon vaihdossa? Alipainekellon käyttövarsi pitäisi olla oikeanmittainen jos ahdin on merkkiliikkeen vaihto-osa, mutta koskaanhan ei voi olla varma.
Solenoidi ja MAF on sitten tarkistettava jos ei noista edellisistä löydy vikaa.
Jep sekoitin noi kirjaimet eli AVF on tämän koneen tyyppi. TDIfreak : Voisitko kertoa millainen toiminta pitäisi olla ? eli millaisella kierros alueella turbon pitää toimia ja kuuluuko ko nykäisyt ollenkaan kuvaan?
Niin turbo on alkuperäisosa. Itseasiassa laittoivat siihen Skodan turbon. Sanoivat huollossa, että Skodalla on aivan sama turbo, mutta paketin etiketti on eri samoin hinta. Olikohan se VW:n turbo hinnaltaan 1800euroa ja Skodan vastaava 1300euroa :)
Pitänee soittaa Laakkoselle, että katsovat autoa uudelleen...
Niin turbo on alkuperäisosa. Itseasiassa laittoivat siihen Skodan turbon. Sanoivat huollossa, että Skodalla on aivan sama turbo, mutta paketin etiketti on eri samoin hinta. Olikohan se VW:n turbo hinnaltaan 1800euroa ja Skodan vastaava 1300euroa :)
Pitänee soittaa Laakkoselle, että katsovat autoa uudelleen...
Minusta ainakin tuo 2500rpm kuulostaa hieman liian korkealta mistä turbo lähtee mukaan ja jos vielä nykäisee selkeästi niin jotain hämminkiä siellä lienee. Täällä netissä on niin turkasen hankalaa näitä pähkiä. Mielestäni oikeampi moottorin kierrosluku olisi luokkaa 1900rmp josta vedon pitäisi alkaa ja ilman nykäisyä, tasaisesti.
Laakkoselle mars, huoltoneuvoja ajamaan
Laakkoselle mars, huoltoneuvoja ajamaan
Itselläni on tuossa ASV konessa nyt PD130 turbo kiinni eli GT1759VA. Se kyllä alkaa ahtamaan ihan tyhjäkäynnistä asti.
Tietysti vakioautoissa on tuo osien tutkailu hankalampaa, kun on kaiken maailman suojaa edessä, mutta itse lähtisin siitä, että ottaa sen letkun turbon alipainekellolta irti koneen käynnissä. Kokeilee että siellä on alipainetta.
Sitten käyttää sitä letkua alipainekellolla kiinni, ja katsoo että kello vetää johdesiipiä.
Tietysti vakioautoissa on tuo osien tutkailu hankalampaa, kun on kaiken maailman suojaa edessä, mutta itse lähtisin siitä, että ottaa sen letkun turbon alipainekellolta irti koneen käynnissä. Kokeilee että siellä on alipainetta.
Sitten käyttää sitä letkua alipainekellolla kiinni, ja katsoo että kello vetää johdesiipiä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa