"Suora" Putkisto 1.8T?
Valvoja: ffp jäsenet
"Suora" Putkisto 1.8T?
Eli auto on 2002 GTI, voiko poistaa keskivaimentajan ja katin kokonaan, siis onko katin jälkeen viä toinen lamda?
-
- -
- Viesti:
Pakko mainita kun luin Corky Bellin "Maximum Boost"-kirjan niin kirjoittaja kertoi 2,5 tuuman putken olevan riittävän turbokäytössä johonkin 600 hevosvoiman tehoon.
Luulisin tuon perusteella että pakoputken suurentaminen tai virtauksen parantaminen on melko yliarvostettua puuhaa.
Jos viikon ähellyksellä ja pakoäänien kasvamisella saa kolme kilowattia lisää tehoa, niin mielestäni ei ollut kannattava savotta.
Ja käsittääkseni tämä lisäteho ei niinkään ilmene alaväännön lisääntymisenä vaan käyttökelpoisen kierrosalueen kasvamisena.
Varmasti on kumminkin putkistoissakin parannettavaa, en sitä yritä kiistää.
Luulisin tuon perusteella että pakoputken suurentaminen tai virtauksen parantaminen on melko yliarvostettua puuhaa.
Jos viikon ähellyksellä ja pakoäänien kasvamisella saa kolme kilowattia lisää tehoa, niin mielestäni ei ollut kannattava savotta.
Ja käsittääkseni tämä lisäteho ei niinkään ilmene alaväännön lisääntymisenä vaan käyttökelpoisen kierrosalueen kasvamisena.
Varmasti on kumminkin putkistoissakin parannettavaa, en sitä yritä kiistää.
-
- -
- Viesti:
Ei ole kyseisestä mallista kokemusta.
Lähinnä tarkoitin tuota virtausnopeuden kasvulla käyntinopeuden kasvaessa.
Edit: Vähän ohi aiheesta, mutta onko kellään tiedossa tuloksia jossa olisi vertailtu vääntökäyriä eri putkistoilla tai muuten tutkittu vastapainetta?
Supersprintin sivuilla on jotain ollut mutta eipä kummoisia...
Lähinnä tarkoitin tuota virtausnopeuden kasvulla käyntinopeuden kasvaessa.
Edit: Vähän ohi aiheesta, mutta onko kellään tiedossa tuloksia jossa olisi vertailtu vääntökäyriä eri putkistoilla tai muuten tutkittu vastapainetta?
Supersprintin sivuilla on jotain ollut mutta eipä kummoisia...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 17.8.2005 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
Onko tuohon katalysaattorin hitaan lämpenemisen takia tulevaan "vikaan" mitään fiksua ratkaisua?
Saako sen toiminnon esim. ohjelmoitua uudelleen moottorinohjauksen ohjelmoinnin yhteydessä?
Vai pitääkö laittaa sellainen katalaysaattori joka ahdistaa siedettävästi ja lämpenee just just riittävän nopeasti?
Saako sen toiminnon esim. ohjelmoitua uudelleen moottorinohjauksen ohjelmoinnin yhteydessä?
Vai pitääkö laittaa sellainen katalaysaattori joka ahdistaa siedettävästi ja lämpenee just just riittävän nopeasti?
Kyselin todella monesta paikasta tosta putken koosta ku putkistoa olin laittamas et kannattaako 2.5" vai 3" laittaa jos haetaan noin 300HV tehoja? Suurimmaks osaks vastaukseksi tuli että riittää 2.5". Mulla on nyt 2.5" läpivirtaavilla vaimentajilla. Minkäs valmistajan downpipeä porukat suosittelee? En oo kuullukkaan tosta lambda ongelmasta...?
Subaruissa käytetään vastusta lambdan johdon välissä, jolla saa vikavalon pois, jos katit on poistettu.
Taaimmainen lambdahan ei muutakuin tarkkaile katin toimintaa.
En tiedä toimiiko volkkareissa, mutta on ainakin halpa kokeilla.
En jaksanut ettiä minkä kokoinen vastus on, mutta google auttaa(haku: subaru CEL fix).
Taaimmainen lambdahan ei muutakuin tarkkaile katin toimintaa.
En tiedä toimiiko volkkareissa, mutta on ainakin halpa kokeilla.
En jaksanut ettiä minkä kokoinen vastus on, mutta google auttaa(haku: subaru CEL fix).
Mulla oli Golfissa HJS:n pidempi kisakatti juuri nopeamman lämpenemisen takia, eikä mulle tullut vikakoodeja yli 20 asteen pakkasien kylmäkäynnistyksistäkään. Golfissa katti on auton alla ja A4:ssä se katti on lähempänä turboa. Tämän takia A4:n lambdat "aistivat" jotenkin herkemmin, aiheuttaen vikakoodeja. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. Mutta tällanen käsitys mulle on jäänyt.
^Alunperin a4:sen katti on samassa kohti kuin esim. 1,8t passatissa, eli heti turbon jälkeen. Kolffissa en tiedä missä alunperin on. Down pipen laiton jälkeen myös a4:n katti siirtyy pohjan alle. Toinen lambdahan sijaitsee heti katin jälkeen ja kun down pipe laitetaan, siirtyy se n. metrin taaksepäin -------> eli tuskin on saman lämpöinen kuin alkuperäisessä paikassa.
^Nyt saa pähkäily mun puolesta jäädä." Antaa hevosen miettiä, sillä on isompi pää ja ei tuu oma kipeex." Palakoon valokin mittaristossa, ei haittaa, paljoa....ainakaan ajoa...
ps. mutta se kyllä ihmetyttää että miksi vikakoodi on joku " toisen lambdan lämpöön" liittyvä juttu, jos siinä kerta on itsessään lämmitys?
ps. mutta se kyllä ihmetyttää että miksi vikakoodi on joku " toisen lambdan lämpöön" liittyvä juttu, jos siinä kerta on itsessään lämmitys?
Golfissa se katti on siel auton alla jo alunperin, eikä mulla tosiaan tullu vikakoodeja HJS:n pidemmän kisakatin kans. Katin päätylaipoissa oli suoraan paikat lambdoille. Katin ja sen toisen lambdan jälkeen moottorinohjaus ei tiedä enää pakokaasuista mitään. Joten sen suhteen saanet rakennella loppupäähän ihan mitä lystäät...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”