Raidevälin levitys olka-akseleita siirtämällä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

Raidevälin levitys olka-akseleita siirtämällä

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 21.6.2005 13:25

Meinasin levittää raideväliä siirtämällä alapalloniveliä tukivarsissa kauemmaksi. Mahtuu vetarit paremmin. Noin 10 mm puoleltaan.

Onkos tässä mitään ihmeellisyyksiä mitä pitäisi ottaa huomioon?
Raidetangonpäitä siirtää vastaavasti, iskarin kulma ei muutu sanottavasti.
Tukivarren päätä joutuu modifoimaan että saa palloniveltä siirrettyä, taikka täytyy etsiä sopivat pallonivelet missä on kiinnityspisteet kauempana.

Potilaana tietysti Golf I

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 21.6.2005 14:02

kuulostaa hullulta...
ja nyt pitää kysyä ihan jo tosissaan, että mitä katsastusmieskin tästä sanoo =)

mikko_a
-
Viestit: 169
Liittynyt: 28.12.2004 6:25

ViestiKirjoittaja mikko_a » 21.6.2005 14:37

Kuulostaa todellakin hurjalle. Oman muistin mukaan noita varsia ei saa mennä muuttelemaan. Pitäs siis löytyy jostain pidemmät varret, jotka käy ilman muutoksia. Kerran sain vanhempaan autoon kats. inssiltä myönnytyksen, että voin hitsata uudet alapallonivelet vanhojen grympättyjen tilalle. Tais inssi mutista, että menee sekin jo säännösten rajoilla ja on vähän tulkinta kysymys. Vanhaan ei kuitenkaan enää suosiolla uusia tukivarsia saanut, jonka inssi hyvin ymmärsi.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 21.6.2005 14:54

Sen takia on harkinnassa uudet pallonivelet missä navan kiinnityspisteen ja tukivarren kiinnityspisteet olis kauempana toisistaan.

Tukivarsia ei saa hitsata muttei katsastusmies kaikkea huomaa.

Mitäs muuta pelättävää on kuin katsari?

okkim
-
Viestit: 244
Liittynyt: 30.9.2004 9:30

ViestiKirjoittaja okkim » 21.6.2005 17:25

No oliskohan se että geometriasta saattaa tulla mitä lie, ja jos tukivarsi napsahtaa kesken ajon niin hellurei?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 22.6.2005 10:06

Tuo jousitusgeometria kävi mullakin mielessä, mutta olisiko kellään asiantuntevaa kommenttia millaisia vaikutuksia sillä olisi? Iskarin yläpään kiinnitystä voi myös siirtää vastaavasti jolloin iskarin kulma pysyy samana.

Täytyy katella sopivaa palloniveltä niin ei tarviis koskea noihin alatukivarsiin

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 22.6.2005 11:50

kilpureihin on tullut levitettyä ja ei kylä vielä oo kertaakaan katkennut tukivarsi.luulisi siis geometrian kestävän siviili autossakin. tosin kyllä tässä tapauksessa toteutus tulisi mielestäni toteuttaa niin että ei tarvisi mennä hitsaamaan/katkomaan noita varsia. eli etsiä semmonen nivel joka levittää...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 27.6.2005 12:06

Nyt vinkkiä alapallonivelestä jossa on mittaa tukivarren puolen kiinnityksessä.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 31.8.2005 13:21

Nytte löyty sopivat alapallonivelet Rellu Cliosta, niissä on kaksi kiinnitysreikää peräkkäin ja varressa on mittaa.

Saakos tukivarteen tehdä uudet kiinnitysreiät?
Tukivarressa on aluperin pari kevennysreikää valmiina

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 28.4.2006 12:39

Jatketaanpa taas, lopulta Audi 80 alapallot on sopivat.

Mutta muistaakseni jossakin Rallye keskustelussa oli puhetta alapallonivelen kiinnityksen siirtämisestä tukivarren päälle.

Kiinnitys on helpompi ja tukivarren kulma on parempi. Onkos tässä taas jotakin syvällisempää mitä pitää ottaa huomioon? Tukivarren sisään tulee sovitepala tukemaan kiinnitystä.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 28.4.2006 13:02

Aika vähän on tullut alustageometriaa opiskeltua, mutta näkisin että jos iskarin yläpäätä ja alapalloniveltä siirretään saman verran ulospäin, ja raidetankoa vastaavasti jatketaan, pitäisi alustageometrian pysyä melkolailla muuttumattomana. Ainoa muutos tulee tuohon alatukivarren kulmaan, mutta sen voi kompensoida autoa madaltamalla.
Toisaalta taas, alatukivarren kulman muuttuminen saattaa olla jopa toivottavaa, jos halutaan saada enemmän "dynaamista" camber-kulmaa
Käsittääkseni raidevälin kasvattamisella on ajovakautta lisäävä ominaisuus.
10mm pituuden lisäys on alatukivarren mitassa niin pieni (prosentuaalisestikin), että jos liitokset tehdään kunnolla, ei lujuuden kanssa uskoakseni ole ongelmaa.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 28.4.2006 15:07


Joksa
-
Viestit: 389
Liittynyt: 15.8.2003 14:57

ViestiKirjoittaja Joksa » 19.10.2008 22:10

Mutta muistaakseni jossakin Rallye keskustelussa oli puhetta alapallonivelen kiinnityksen siirtämisestä tukivarren päälle.

Kiinnitys on helpompi ja tukivarren kulma on parempi


Vaikka tukivarsi näyttäisi olevan paremmassa kulmassa, niin ei se geometria siitä mihinkään muutu, jos nivelpisteet pysyvät ennallaan.

Legendaarista bumsteri-keskustelua ei taida enää löytyä tältä voorumilta?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 23.10.2008 19:48

Olikohan tällä foorumilla joku vaihtanut corradon tai jonkun vr6:sen pidemmät alatukivarret ettei tarvi mitään ihme rimpuloita piilotella katsastuksessa.

Joksa
-
Viestit: 389
Liittynyt: 15.8.2003 14:57

ViestiKirjoittaja Joksa » 23.10.2008 19:58

Ei oo ihan bolt-on ykköseen.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 24.10.2008 9:10

Joutus muuttaa takakiinnitystä, sen verran hankalan oloinen homma että ennemmin käyttää palloniveltä pidemmällä kiinitysvarrella.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa