Penkitys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

rsskoda
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.4.2005 14:35

Penkitys

ViestiKirjoittaja rsskoda » 11.4.2005 21:19

Missä sais tarkan ja luotettavan penkityksen???Ja noin mitä semmonen maksaa???Pääkaupunki seudul.

Audi_A3
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.4.2004 17:57

ViestiKirjoittaja Audi_A3 » 12.4.2005 9:49

ST-motors Juvanmalmilla muistaakseni n.80€

rsskoda
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.4.2005 14:35

ViestiKirjoittaja rsskoda » 20.4.2005 13:24

Auto :octavia rs combi.Oudot tulokset penkityksestä.Kävin paikallisen ford klubin penkissä ja tulokset olivat 169hv ja 314nm.Mulla on kiinni bsr:n ohjelman vaihdos lastussa ja vapaavirtaus ilman suodatin.Normaalisti pitäis olla 180hv ja 235nm.Hallissa oli noin 20 astetta lämpöä.Voiko se olla syynä hevosvoimien kadotukseen???Puhallin oli kyllä auton edessä,mutta ei mielestäni puhaltanut mitenkään erityisen kylmää ilmaa.

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 20.4.2005 13:28

kymmen heppaa sinne tai tänne ei merkkaa mitään mutta tuo 100nm on jo sitten ihan eri juttu. Mikäs tää ford klubin penkki on merkiltään ja missäs sellanen sijaitsee?

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 20.4.2005 13:31

virityshän on onnistunut jos ei yli 25% tehoista kadonnu :D

Ei vaan...onko toi laskennallinen moottoriteho vai vetopyöristä mitattu teho?
Kyllähän se lämpötilakin vaikuttaa tehohin mutta ei noin paljoa (mikäli oli kyse laskennallisesta moottoritehosta).

rsskoda
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.4.2005 14:35

ViestiKirjoittaja rsskoda » 20.4.2005 13:31

En tiiä paikkakunnan virallista nimeä,mut nummelasta 10km hyvinkään suuntaan.Ohjelman vaihdoksesta luvattiin vaan 200hv ja 320nm.Sen takia ihmettelin.En tiedä penkin merkkiä.Vetopyöristä mitattu.

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 20.4.2005 13:40

No sittenhän siinä on reilusti enemmän tuon dynon mukaan.
BSR:n lupaamat luvut on moottoritehoja.

rsskoda
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.4.2005 14:35

ViestiKirjoittaja rsskoda » 20.4.2005 13:47

Käyn tänään laittamas putkiston ja intake letkun uusix,ja sen jälkeen jonnekki kunnon penkitys paikkaan.Kiitoksia vastauksista

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 20.4.2005 14:13

Mikäli kierroslukutieto on mitattu syystä tai toisesta väärin tuo toinen lukema on samassa suhteessa väärin.

rsskoda
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.4.2005 14:35

ViestiKirjoittaja rsskoda » 20.4.2005 14:18

Tohon en osaa sanoa,mutta tuntui olevan ihan ammattimies.On ne kuulema penkitelleet siellä paljon norm autoja ja se on kuulema hankittu ralli vehkeitten penkitykseen.Enempää en tiedä.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 20.4.2005 21:10

Tuning World myllylampi, tai joku tuollainen.... en nyt varmasti tuota nimeä muista. Muutti kuitenkin Veikkolasta tuohon myltsille. Pätevä sälli.

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 20.4.2005 22:16

Auto :octavia rs combi.Oudot tulokset penkityksestä.Kävin paikallisen ford klubin penkissä ja tulokset olivat 169hv ja 314nm.Mulla on kiinni bsr:n ohjelman vaihdos lastussa ja vapaavirtaus ilman suodatin.Normaalisti pitäis olla 180hv ja 235nm.Hallissa oli noin 20 astetta lämpöä.Voiko se olla syynä hevosvoimien kadotukseen?Puhallin oli kyllä auton edessä,mutta ei mielestäni puhaltanut mitenkään erityisen kylmää ilmaa.


Kaverilla Seat Leon 1.8t, 180hp tehtaan ilmoitusten mukaan. Käytti tuossa Lappeenrannassa AM-Worksillä. Tulos: 170hp ja vääntöäkin kateissa. AM-Worksillä näkee myös seoksen mikä vaeltelikin aihan ihmeellisesti. Ennen turbon tuloa mukaan auto kävi reippaasti rikkaalla. Lopun ajan se sitten seilasikin kuin känniläinen kotimatkalla.

Reseptinä ilmeisesti ilmamäärämittarin uusiminen.

A418TAPU
-
Viestit: 23
Liittynyt: 10.5.2005 14:56

ViestiKirjoittaja A418TAPU » 12.5.2005 13:14

VM:ssä oli viime vuoden jossakin numerossa vertailu dynamometeista eri puolilta suomea. Niissä oli yllättävän suuria vaihteluja.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 12.5.2005 16:02

OT: Alko kiinnostamaan tuo dynovertailu...onko jollain nurkissa noita viime vuoden vm:iä josko viitsisi vaikka kaivella tuon numeron niin voisi itse jostain metsästää tuon.

Audi_A3
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.4.2004 17:57

ViestiKirjoittaja Audi_A3 » 12.5.2005 16:25


Aksu

ViestiKirjoittaja Aksu » 13.5.2005 16:24

Ei ole tuning world:in penkki missä on käyty penkittänässä,se taas on 10km lohjalle päin. Tuo penkki on ilmeisesti kaverin broidin penkki (VHL ja nesteen välissä hanko tiellä). Ovat vertailleet tuota penkkiä tuning world:in penkkiin ja pitäisi näyttää samoja lukuja.
Kävin tuolla penkittämässä oman edellisen sierran ja jotain siltä budjetti koneesta saatiin paperille näkyviin. Hitto jos sulla oli vain 169hv niin mitähän mulla oli...
Tuo paikallinen "ford klubi" taitaa tarkoittaa paikallisia foordisteja jotka tuntevat toisensa,on siellä joitain mielenkiintoisia lukuja kyläläisillä pirsseissä peltien alla,joskus nimetty Nummela->cossucity:si taisi jopa lukea jossain tie opasteessakin hetken.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 22.9.2005 14:21

Olen tässä miettinyt Corradon penkittämistä ja Tuning World olisi aika hyvin ulottuvissa, mutta onko kellään kokemusta ko. paikan tuloksista ja pääseekö rullille matalallakin laitteella? Tuo keskustelu dynoista on jo kadonnut historiaan, koten sitä ei sitten enää voinutkaan lukea...

Jos vielä saisi pari mutkaa oijottua ahtoputkista ja filtterin kuntoon, niin sitten vois käydä testaamassa ihan onko tuolla kaikki kotosalla.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 22.9.2005 18:32

Myös isot vanteet huonontaa tulosta yllättävän paljon jos vetopyörätehosta puhutaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2005 19:56

Mites ihmeessä rengastus vähentää tehoa?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 22.9.2005 19:59

Siis nimenomaan ohjeissa korostetaan sitä, että pitää olla hyvät renkaat ja kuluneet kesärenkaat on paremmat, kuin isokuvioiset.

Yhdyn edellisen kysyjän ihmettelyyn, että miten?

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 22.9.2005 20:52

No prkl, painoahan se lisää. Lisää jousittamatonta massaa ja yleensä renkaan + vanteen kokonaishalkaisija kasvaa, ainakin mulla näin on. Vai ettekö ole kuullut lausetta että sama auto kulkee ihan eri tavalla kevyillä 16" kuin painavilla 19".....? Ja siinä voi tosiaan olla isokin ero. Nim. kokemusta on. Mullekin Karala sano että hanki jostain pienemmät ja kevyemmät vanteet ja tuu sit penkkiin uusiks niin saat "todellisemmat" tehot.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 22.9.2005 22:16

Arvelisinpa että tässä ei ole painolla eikä jousittamattomalla massalla mitään tekemistä, mutta sen sijaan kiihtyvyyttä isot ja painavat renkaat huonontaa, mikäli se vaikuttaa jollain tapaa mittaustulokseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2005 22:50

Nuo kitkat ja vanteen massathan pitää saada eliminoitua pois mittaustuloksesta. Eihän tehomittauksessa mitään järkeä ole jos sitä ei tehdä kunnolla.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 22.9.2005 23:59

Jos kuvio joustaa älyttömästi, ei penkki pysty kompensoimaan sitä. Häviöthän mitataan/arvioidaan sitten vedon jälkeen kytkin pohjassa rullattaessa. Renkaan muodonmuutosta ei tule silloin juuri esille.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.9.2005 9:21

Tosiaan mikään vannekoko tai paino ei vaikuta tehomittaukseen, kiihtyvyys on kumminkin niin hidasta siinä vaiheessa. Mutta jos on jotkut vanhat talvikumit mitkä hukkaa tehoa enemmän kuin vanha taunus, niin silloin tuppaa menemään laskelmat pieleen. Joskus penkitettiin vanhoilla Hakkapelita kympeillä kun muuta ei ollut siihen hätään saatavilla, ja vetopyörähäviöt nousivat niin isoiksi/omituisiksi ettei kone enää pystynyt niitä poistamaan täysin.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 23.9.2005 9:30

Oma auto kun penkitettiin, ni käskettiin pistää ylipainetta (3.5bar) renkaisiin kun kuulemma muuten tulokset ei ole niin tarkkoja. Sen paineen se myös näppäili siihen koneeseen...

Pystyykö muuten noi koneet jotenkin laskemaan vetopyörähäviön, vai onko siinä vaan aina joku vakioarvo etu- ja taka- ja nelivetoisille erikseen? Aattelin vaan, kun oon jostain lukenu, et Haldexilla ois pienemmät hävikit mitä torsenilla...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 23.9.2005 10:10

^ Eikö se suoriteta ihan kytkin pohjassa pyöriä rullaamalla, kuten edellä sanottiin. Tällöinhän voidaan mitata miten paljon voimaa tarvitaan pyörittämään koko kytkimen jälkeistä osaa.

Nelikoiden mittauksista sitten en tiedä mitään, kun niitähän ei saa kait edes rullata jarrudynolla.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 23.9.2005 10:18

kuten edellä sanottiin


Vois tietty lukea vähän tarkemmin ekaks läpi...kiitti kuitenki.

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 23.9.2005 18:09

Tietääkö kukaan onko seinäjoella penkkiä missään, ja jos on niin mitä maksaa?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 23.9.2005 21:15

Olen tässä miettinyt Corradon penkittämistä ja Tuning World olisi aika hyvin ulottuvissa, mutta onko kellään kokemusta ko. paikan tuloksista ja pääseekö rullille matalallakin laitteella?


Tuning worldin tulokset on tarkkoja ja paikan pyörittäjä tietää mitä tekee.En ole nyt vähään aikaan kaynyt paikassa,mutta tarkoitus olisi taas mennä. Ainoa miinus oli että syvälle painui auto noilla rullilla,joten omasta oli ainankin etupuskuri irti ja helma oli 2mm päässä maasta.

tässä kun oli näitä foorti heppujakin,niin kuis toi oli toi S:n penkki vihdissä? pääseekö siihen matalammalla pirssillä?

No kuitenkin,molemmissa on pätevät sällit,joten ei muuta kun Helakammo rullille,niin nähdään 2 corron arvot samassa penkissä.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 23.9.2005 21:36

^^Seinäjoella taitaa olla penkki AMK:lla, näin ainakin muistaisin. Ja sitte autosähkö Matalamäellä on penkki mut se tosin sijaitsee Ilmajoen Koskenkorvalla heidän vanhalla korjaamolla. Itse kävin sielä penkissä 2003 ja silloon penkitys maksoo 50 euroa.
Kannattaa käyrä kysääsemäs mitä nykyään kustantaa.

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 23.9.2005 23:35

Kiva tietää että korvallakin on penkki, sinne kun olis lyhyempi matka kuin seinäjoelle!

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 23.9.2005 23:41

Näin mulle Karala kyl sano. Sano et monilla paranee tulokset ku vaihtaa vähän kevyemmät ja pienemmät nakit alle. En mä tota ite keksiny. Veikkaan kuitenkin että Karalalla on enemmän kokemusta noista penkitysjutuista ku kellään teistä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.9.2005 2:17

Mistäs sen tiiät...

Ja sitten kyseinen tehodynamometri on huono jos ei tommosta saa kompensoitua.

B 50
-
Viestit: 7
Liittynyt: 2.10.2005 12:13

ViestiKirjoittaja B 50 » 2.10.2005 14:35

Paska dyno, jossei tule tarpeeksi isoja lukuja... niimpä.
Dyno mittaa voimaa ja nopeutta, millä rullia pyöritetään. Se näyttää sen todellisen tehon millä rullaa pyöritetään, ei mitään jossittelu tehoja, jos olis kevyemmät vanteet, jos olis hennompi laatikko, jos olis kevyempi vauhtipyörä... Ei se tosielämä liikennevaloissakaan kompensoi isompaa tehonhukkaa pienemmäksi.
Renkaan kuvio ja ilmanpaine vaikuttaa ilman muuta. Toisilla renkailla on isompi pyörintävastus, kuin toisilla. Leveys vaikuttaa myös. Esim. vrt. suola-aavikko kilpureiden sirkkelinterät/ F1 mutka-ajorenkaat. Mun koslan dynottanu heppu turisi, että aina tasasin välein tulee rallimiehiä sorarenkailla dynolle ihmettelemään, kun ei ole tehoa. Sano lähettävänsä hakemaan asfalttikumit.
Tää massahomma nyt pitäis ainakin olla jokaiselle ihan selvä. Se ei rullilla vaikuta onko jousitettua vai jousittamatonta. Kaikki pyörivä massa tarvii pyöriäkseen voimaa, muuten ollaan taas ikiliikkujaa keksimässä. Mitä enemmän massaa sen enemmän tarvii voimaa. Lisäksi massan kiihtyvyyteen vaikuttaa kuinka isolla kehällä massa on(vipuvarsi). Kaikille vauhtipyörää sorvanneille tuttu juttu. Ainetta ulkokehältä pois, sisäkehä ei ihmeemmin mihinkään vaikuta. Vanteista puhuttaessa sama asia käänteisesti. Mistä päästään vanhaan totuuteen, että vanteen suurentaminen ratkaisee pito-ongelmat. Ei enää jaksa sutia.

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 2.10.2005 16:46

Peke: Paljos se Karalan penkki sulle näytti lukemia, muistelen että jossain kirjoittelit, oisko ollu SCF puolella 160hp lukemista mutta oliko tuo ennen Karalan ohjelmointia. On vaan useampi tutun 1.8T Karalalla käynyt 18-20" vanteilla ja kyllä noi mitatut arvot ihan samoissa lukemissa kun pienemmillä vanteilla varustetuissa.

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 3.10.2005 12:50

No kommentoidaan nyt tähän omaakin faktaa, ikävä kyllä en käppyrää oo saanut vielä näkyville. Karalalla mitattu 188kw ja 385nm ja 19" vanteet oli alla. Ja ihan linjassa on mitatut lukemat tavoiteltujen kanssa, koska enemmänkin olis vielä saanut rutistettua jos olis halunnut...

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 5.10.2005 14:17

Mistäs löytyy Tampereen suunnalla penkit? Harinen Valkeekoskella ainakin ja Nekalassa olis kuulemma jossain ammattikoululla mutta ite en löytänyt tolta suunnalta edes amista saati penkkiä...

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 5.10.2005 14:51

On siinä helsingintien varressa, ennen Essoa, se Pirkanmaan taitokeskus. Siellä on kaksivetopenkki.

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 5.10.2005 19:10

Eli jos vaan menee sinne amatsulle kyseleen niin onnistuiskohan homma?
Ootteko varmoja että siellä nekalassa on joku autopuoli ja penkki?

jeppe1975
-
Viestit: 41
Liittynyt: 26.1.2005 23:50

ViestiKirjoittaja jeppe1975 » 5.10.2005 20:53

Noista vetopyörästön häviöistä mulla on tällänen kokemus.Oltiin Tupalassa köyliössä penkittämässä samalla reissulla kahta B-Asconaa,eli mun ja kaverin.Autoissa oli taysin samat vaihteistot ja perät välityksiä myöden.Ainoat erot löytyi moottorista ja renkaista.Kaverilla 225/40/16 ja mulla 205/50/15.Vetopyörästö häviö oli mulla 24heppaa ja kaverilla 43heppaa.Mistä lie ero johtui,ehkä öljyistä,kulumista ym.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.10.2005 21:54

Siis iso rengastushan juurikin pienentää tiehen välittyvää tehoa jos sitä tutkitaan. Moottoritehoa mitattaessa nuo pitäisi saada eliminoitua.

mk
-
Viestit: 185
Liittynyt: 5.9.2003 23:39

ViestiKirjoittaja mk » 5.10.2005 23:07

Kun tehonmittaus perustuu inertiamittaukseen, ajoneuvon inertiaa ei voi tietää tarkasti. Tehopenkin pyörivä massa on tiedossa mutta ajoneuvon inertialle annetaan arviolta korjauskerrroin.

Renkaan/vanteen suurempi paino lisää kiihdytysmassaa ja pienentää mitattua tehoarvoa. samalla se vaikuttaa hidastuvuuteen joka pitenee kun penkki laskee häviötehoa. Yhteisvaikutus voi olla 10kW kevyen ja raskaan pyörän välillä 4-vetoisessa tuplaten.

Sama probleemi on kevyellä kisamoottorilla ja painavalla dieselillä. Inertia
-arvon määrittely pitää tehdä arviolla, mikään penkki ei voi laskea sitä.

Suurin yksittäinen mittausvirhe tulee kuitenkin renkaan kulutuspinnan muodonmuutios häviöistä. Häviö on enimmäkseen X%-siirretystä momentista. Tämänkään häviön osuutta ei voida mitata.

Ainoa luotettava keino käyttää alustadynamometriä on tehdä vertailevaa mittausta, eli paljonko teho muuttuu viriteltäessä. Jos autoa pitää mitata eri aikoina samassa penkissä pitää ainakin renkaat olla samat joka kerralla.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.10.2005 23:19

Kertokaas onko dynotus tavassa eroa kun ajetaan turbo ja vapari konetta. On tullut nähtyä muutama erilainen tapa noita ajattaa, että onko olemassa joku oikea.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2005 0:06

Mimmosia tapoja oot nähny?

Mä en oo nähny kun sen isolla vaihteella kiihdytyksen ja vapaalla rullauksen.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 6.10.2005 15:25

Ensimmäinen oli sellainen että ajettiin kaikki vaihteet läpi rajoittimeen, kun 5:sellä päästiin sinne himmattiin vapaalla. Toinen oli sellainen että 1 ja 2 kiihdytettiin normaalisti ja kolmosella sitten rajoittimelle ja sen jälkeen himmattiin vapaalla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2005 15:46

No sama asiahan tuo on... Eri vaihde vaan.

nrx
-
Viestit: 20
Liittynyt: 16.4.2005 11:13

ViestiKirjoittaja nrx » 7.10.2005 0:10

Missä ois kuopion lähellä hyvä dyno jossa voisi käydä mittauttamassa noin tehot? kenelläkään tietoa?

Aksu

ViestiKirjoittaja Aksu » 8.10.2005 2:36

Ensimmäinen oli sellainen että ajettiin kaikki vaihteet läpi rajoittimeen

Oliko paikkana ST-motors ? Tuolta suunalta kuullut huonoa palautetta että repivät jokin aika sitten aivan turhaan kaikki pykälät läpi.
Kyllä kaikki omat penkitykset tehty siten että 1-3 nätisti kelaten läpi ja 4:lla lappu lattiaan n.2000 kohdalta ja veto lopetettu kun käyrä lähtee laskuun.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 8.10.2005 3:02

Pääsääntöisestihän tehon määritystapoja pyörädynamometrissa on kaksi:

Dynaaminen: eli jollain vaihteella (yleensä suurin) kiihdytetään kierrolukualueen läpi ja penkki mittaa inertiaan perustuen (kuten mk tuossa selvitti) moottoritehon.

Staattinen: Moottoria ajetaan täydellä kuormalla eri kierroslukualueilla siten, että penkki jarruttaa kierrosluvun määrättyyn arvoon.

Eli kaasu pohjassa ajetaan jarrua vasten esim 1500 rpm, 2000 rpm, 2500 rpm jne

Tästä penkki määrittää jokaisen pisteen tehoarvot ja piirtää käyrästön koko kierroslukualueesta.

Juhop
-
Viestit: 96
Liittynyt: 26.2.2004 15:02

ViestiKirjoittaja Juhop » 18.10.2005 10:27

Klaukkalan diesel 30e sis. pari vetoa..

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 18.10.2005 10:39

^ Mitäs niiden sivuilla oleva teksti:

Testeri piirtää tehokäyrän josta saa laskettua väännöt (jos autossa on kierrolukumittari ja manuaalivaihteet), asteikko riittää 370hp asti ja nopeus max 210km/h


käytännössä tarkoittaa? Pitää itse ilmeisesti tehokäyrästä laskea vääntö ja mittari ei loggaa ollenkaan edes kierroslukua vaan sekin pitää arvioida mittaristosta luetusta arvosta?

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 18.10.2005 14:33

Kyllä juuri näin eli vääntö pitää itse laskea ja kyllä siitä saa noi kierroksetkin aika helposti laskettua. Äsken tuli siellä käytyä. Tosiaan ei kannata olla mitään 40 profiili renkaita. Itsellä siirtyi tuo dynottaminen sen takia.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 18.10.2005 14:41

^ Oliko liian heikot vannesuojat?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 18.10.2005 19:25

Tosiaan ei kannata olla mitään 40 profiili renkaita.


kuin? eikö se sidota kiinni,ettei liiku mihinkään? vai mitä meinasit...

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 18.10.2005 20:07

ei sidota.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 18.10.2005 21:07

Ei vai? ihme paikoissa olen itse sitten käynyt kun aina on ollut etupää sidottuna kiinni. Juuri sen takia ettei loikkaa sivuun ja riko vannetta /rengasta. Aika pieni vaiva kuitenkin...

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 18.10.2005 22:16

Pikkusen kyseenalaistan tuon klaukkalan penkin arvoja...taitaa olla hieman yläkanttiin ne. Itse kävin klaukkalan dieselissä ja sen jälkeen Stadian penkissä ja moottoritehon ero oli 14kW...aikas paljon!!! Eli klaukkalan penkki näytti moottoritehoksi 14kW enemmän kuin Stadian penkki. Autolle ei tehty mitään mittausten välillä ja mittausolosuhteet oli aikalailla samanlaiset ja kummassakin mitattiin 4-vaihteella huipputeho.

Kyllä mulla oli Klaukkalassakin auto sidottu kiinni. Mutta halpahan se toki on ja saahan sitä "kivat" arvot konetehoksi :)

TDITipi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 30.7.2003 14:59

ViestiKirjoittaja TDITipi » 8.11.2005 10:06

Onkohan Jyväskylän lähistöllä muuta dynopenkkiä tarjolla kuin Karalan penkki. Olisi yks lastutettu 1.8T Audi , joka pitäisi mitata. Tietääkseni Karala suorittaa penkityksiä vain ohjelmoinnin yhteydessä, pelkkää penkitystä ei saa.

repo
-
Viestit: 194
Liittynyt: 12.8.2003 10:36

ViestiKirjoittaja repo » 8.11.2005 10:10

Klaukkalassa renkaat ohjataan rullilla suoraan erillisillä teräksisillä ohjausrullilla. Yleensä autoa ei juuri sidota, koska penkissä ei ole jarrua.

Klaukkalan penkki näyttää lähempänä totta ku stadian. Stadian penkki näyttää liian vähän. Johtuu huonosta ilmasta hallissa, kun pitää penkittää ovet kiinni.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 8.11.2005 12:05

Tosiaan oli mua ennen klaukkalan penkissä tuollainen e36 325 bemu, jossa putkisto, vapari ja teholastu niin noissahan on vakiona 192hv niin tulos 190hv.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.11.2005 16:57

Viritys on ilmeisen onnistunut, kaverilla on samanmoinen bemu vakiona. Siitä penkitettiin Boschin juuri kalibroidulla penkillä vähän päälle 200hp ulos. Juurikin ennen lastun asennusta miltä luvattiin ummet ja lammet, yllättäen mitään muuta ei tapahtunut kuin se haluttu, eli keskialueen vääntökuoppa pois (saastehommia).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa