Passat 1.8T AEB lämmöt nousee vain 70°C
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 1.8T AEB lämmöt nousee vain 70°C
Eli vm. 98 Passat 1.8T AEB-koneella ei nosta pitkälläkään matkalla jäähdytysnesteen lämpöjä juurikaan yli 70°C:n.
Kiinnitin huomiota vikaan vasta helmikuun alussa, olen melko varma, että lämmöt nousivat normaalisti alkutalvesta. Ensimmäinen havainto ajoittui sen jälkeen, kun vaihdoin moottoriöljyiksi Redlinen 5W30:t Shell Helix Ultra 5W40:n tilalle, voiko (mainosten mukaan) "liukkaampi" öljy aiheuttaa tällaista?
Vikakoodeja lukemaan miittiin, kunhan ehdin.
Muutama vikakohde tulee mieleen täällä käytyjen keskustelujen perusteella, mutta rajoittunut tietämys pakotti kysymään erikseen.
Olisiko kyseessä joku seuraavista:
- moottorin lämpötila-anturi tms
- kansipahvi
Vikakoodeja lukemaan pääsyä odotellessa, onko jotain selviä tunnusmerkkejä, joilla vian syy tarkentuisi?
Kiinnitin huomiota vikaan vasta helmikuun alussa, olen melko varma, että lämmöt nousivat normaalisti alkutalvesta. Ensimmäinen havainto ajoittui sen jälkeen, kun vaihdoin moottoriöljyiksi Redlinen 5W30:t Shell Helix Ultra 5W40:n tilalle, voiko (mainosten mukaan) "liukkaampi" öljy aiheuttaa tällaista?
Vikakoodeja lukemaan miittiin, kunhan ehdin.
Muutama vikakohde tulee mieleen täällä käytyjen keskustelujen perusteella, mutta rajoittunut tietämys pakotti kysymään erikseen.
Olisiko kyseessä joku seuraavista:
- moottorin lämpötila-anturi tms
- kansipahvi
Vikakoodeja lukemaan pääsyä odotellessa, onko jotain selviä tunnusmerkkejä, joilla vian syy tarkentuisi?
Termostaattia ensimmäisenä epäilisin & vaihtaisin. Voi hyvinkin alkaa jumittamaan, ja jäädä "auki", eli päästää veden kiertämään koko ajan jäähdyttimen kautta -> ei lämpene normaaliin.
Lämpötila-anturi yleensä oireilee seilailevalla lämpötilalla.
Älä nyt ainakaan sitä kansipahvia vaihda, ellei mitään muita oireita ole :D
Lämpötila-anturi yleensä oireilee seilailevalla lämpötilalla.
Älä nyt ainakaan sitä kansipahvia vaihda, ellei mitään muita oireita ole :D
Moottorin alapuolella oleva suojamuovi irti, sieltä sitten alavesiletkua seuratan bongaat termarin.
Nesteethän sieltä sitten tulevat pihalle, joten ne kannattaa varata myös, kuten se tiiviste termariin ;)
Varmaan puolessa tunnissa/vajaassa tunnissa sen vaihtaa ite, mutta se on eri asia haluaako sitä pihalla tehdä, ja mihin nuo myrkkynesteet laittaa.
Nesteethän sieltä sitten tulevat pihalle, joten ne kannattaa varata myös, kuten se tiiviste termariin ;)
Varmaan puolessa tunnissa/vajaassa tunnissa sen vaihtaa ite, mutta se on eri asia haluaako sitä pihalla tehdä, ja mihin nuo myrkkynesteet laittaa.
samaa merkkiä vaan eri malli. lämmöt ei ajossa noussu normaaliin, paikalla ollessaan jonkun ajan päästä kylläkin. termari oli jymähtänyt auki. kannattaa litkuja vaihtaessa täyttää ja käyttää jonkin hetken pelkällä
vedellä pari kertaa että saa suurimman osan vanhasta jäähdytysnesteestä ulos kun sitä jää aina lämppärin kennoon reilu pari litraa kun nesteet lirauttaa alaletkusta ulos.
vedellä pari kertaa että saa suurimman osan vanhasta jäähdytysnesteestä ulos kun sitä jää aina lämppärin kennoon reilu pari litraa kun nesteet lirauttaa alaletkusta ulos.
Hieman lainaten topiccia:
On tässä koko syksyn ja talven mittariston lämpömittari toiminut satunnaisesti. Näyttää 50 astetta tai 80 astetta tai jotain siltä valiltä. Välillä tippuu 50 asteeseen vaikka kone on lämmin. Mittasin lämpötila-anturin ohmimäärät ja se näytti 300ohmia(=90 astetta), mutta mittaristossa oli 70 astetta ja välillä 50. Termostaatti on vaihdettu 2 vuotta sitten ja lämmityslaite puskee lämpöä hyvin.
Voiko vika silti olla lämpötila-anturissa? Kuulemma jotenkin kaksitoiminen? Vai onko vika mittaristossa?
On tässä koko syksyn ja talven mittariston lämpömittari toiminut satunnaisesti. Näyttää 50 astetta tai 80 astetta tai jotain siltä valiltä. Välillä tippuu 50 asteeseen vaikka kone on lämmin. Mittasin lämpötila-anturin ohmimäärät ja se näytti 300ohmia(=90 astetta), mutta mittaristossa oli 70 astetta ja välillä 50. Termostaatti on vaihdettu 2 vuotta sitten ja lämmityslaite puskee lämpöä hyvin.
Voiko vika silti olla lämpötila-anturissa? Kuulemma jotenkin kaksitoiminen? Vai onko vika mittaristossa?
Mulla on kanssa tuota vikaa, että ei meinaa lämmöt nousta kunnolla, paitsi parkissa tyhjäkäynnillä. Kabiiniin tulee kuitenkin lämpöä, joten tuo anturi lienee sökönä. Minulla on tässä A4:n haynesin manuaali edessä, onko kyse kenties kohdassa sivulla 3.6 yläreunassa esiintyvästä jutskasta nimeltään coolant temperature gauge/warning light sensor? Löytyiskö keneltäkään varaosanumeroa?
Edit: sehän se on.
Edit: sehän se on.
Mulla teki tosa A4:ssa (AEB) kans et ajossa lämmöt tippu mittarin mukaan 60-70 asteeseen, mut kun katoin moottorin boxille menevän signaalin näyttämän tuolta ilmastoinnin näytöstä niin näytti 90 astetta ja lämmintä tuli normaalisti kabiiniin.
Uus anturi laakkoselta 27€ niin rupes lämpömittarikin toimiin.
Tossa anturissahan on periaatteessa kaks anturia, mittarille ja moottorinohjaukselle omansa.
Uus anturi laakkoselta 27€ niin rupes lämpömittarikin toimiin.
Tossa anturissahan on periaatteessa kaks anturia, mittarille ja moottorinohjaukselle omansa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 12.8.2004 21:46
Tähän topiciin vielä jatkoksi liityn. Eli autona S2 avant, ABY kone siis.
Sama vika, että mittarin mukaan lämmöt tuolla matkaajossa tippuu tonne 50-70 paikkeille. Oletan termostaatin olevan vikana.
Tuossa kuitenkin hieman epäilyä heräsi, kun lämmintä kopissa kuitenkin riittää. Olisikohan mullakin sit anturi sökö? Toimiiko tuo ilmastoinnin näytön kautta kikkailu minun autossa? Ilmastointi on samanmoinen kun uudemmissakin.
Ajattelin kuitenkin, jos puhdistaisi tuon koko systeemin ja vaihtaisi sit uuden termarin ja nesteet.
Onko se forte (vai mikä se nyt oli?) hyvä aine siihen puhdistukseen?
Mitä jäähdytinnestettä tuohon kannattaa laittaa? Jotain vagin omaa vai kelpaako jokin tarvikeliikkeen peruskama?
Tutkailin konetta ja ilmeisesti termari on ihan koneen etupäässä imusarjan ja sen ns. vesiharavan alla?
Onko vaihto millainen operaatio? Joutuuko mitä kaikkea purkamaan ympäriltä? Homman jo tehneet voisi valaista tuoretta rinkelimiestä.
Sama vika, että mittarin mukaan lämmöt tuolla matkaajossa tippuu tonne 50-70 paikkeille. Oletan termostaatin olevan vikana.
Tuossa kuitenkin hieman epäilyä heräsi, kun lämmintä kopissa kuitenkin riittää. Olisikohan mullakin sit anturi sökö? Toimiiko tuo ilmastoinnin näytön kautta kikkailu minun autossa? Ilmastointi on samanmoinen kun uudemmissakin.
Ajattelin kuitenkin, jos puhdistaisi tuon koko systeemin ja vaihtaisi sit uuden termarin ja nesteet.
Onko se forte (vai mikä se nyt oli?) hyvä aine siihen puhdistukseen?
Mitä jäähdytinnestettä tuohon kannattaa laittaa? Jotain vagin omaa vai kelpaako jokin tarvikeliikkeen peruskama?
Tutkailin konetta ja ilmeisesti termari on ihan koneen etupäässä imusarjan ja sen ns. vesiharavan alla?
Onko vaihto millainen operaatio? Joutuuko mitä kaikkea purkamaan ympäriltä? Homman jo tehneet voisi valaista tuoretta rinkelimiestä.
Mittari saattaa valehdella kovalla pakasella ajoviiman vaikutuksesta. Katso tuolta ilmastoinnin näytöltä kanavaa 51, että mitäs siellä näyttää nesteen lämpötilaksi. Noita tietoja pääsee katselemaan kun painaa yhtä aikaa sisäkierron nappia ja puhallus ylös nappia.
Termarin vaihto vaatii vähän näpertelyä. Tavaraa joutuu purkamaan edestä pois, että pääse termariin käsiksi joka sijaitseen siinä hydraulipumpun alla.
Jäähdytysnesteeksi käy ihan tavallinen vihreä liemi ja termari kannattaa ostaa alkuperäisenä, niin ei tarvitse vaihtaa heti uudestaan.
Termarin vaihto vaatii vähän näpertelyä. Tavaraa joutuu purkamaan edestä pois, että pääse termariin käsiksi joka sijaitseen siinä hydraulipumpun alla.
Jäähdytysnesteeksi käy ihan tavallinen vihreä liemi ja termari kannattaa ostaa alkuperäisenä, niin ei tarvitse vaihtaa heti uudestaan.
Kokeilin eilen tuota ilmastoinnin kautta kanavien katselua, niin sehän toimii tuossakin S2:ssa. En kyllä käynyt ajamassa, mutta ihan kokeeksi vaan testasin.
Pitää joku päivä ajossa kokeilla lämpöjen katsomista tuota toista kautta, jos se varsinainen lämpömittari näyttää vaan pakkasen takia liian alhaisia lukemia.
Tutkitaan ensin, sitten aloitetaan ropaaminen, jos se nyt kuitenkin on viallinen se termostaatti.
Kiitoksia vinkeistä.
Pitää joku päivä ajossa kokeilla lämpöjen katsomista tuota toista kautta, jos se varsinainen lämpömittari näyttää vaan pakkasen takia liian alhaisia lukemia.
Tutkitaan ensin, sitten aloitetaan ropaaminen, jos se nyt kuitenkin on viallinen se termostaatti.
Kiitoksia vinkeistä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa