G60 ja voimaa tarvittais! d...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

G60 ja voimaa tarvittais! d...

ViestiKirjoittaja jekku » 1.10.2004 18:57

Olen hommailemassa tommosta -91 mallista syncro pasuunaa.
Vaikken ole autoa vielä nähnyt, saati ostanut, niin tiedustelisin "käytännön" vinkkejä ko. auton piristämiseen.
Viimeksi muokannut jekku, 12.4.2007 18:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

@CorradoG60
-
Viestit: 112
Liittynyt: 10.6.2004 21:56

ViestiKirjoittaja @CorradoG60 » 1.10.2004 19:51

pienempi ahdinpyörä+lastu vapaavirtaus suodatin putkisto

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 1.10.2004 20:50

Ahdinpyörä+lastu, ne saa Dopi:lta edullisesti. Asennettuna myös.
Kartiosuodin tuo v.mäiset äänet hyttiin, en suosittele.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 1.10.2004 20:59

siitä vaapaavirtausiotimesta ja G:stähän on ollut aikasta paljon juttua.
se päästää hienoa pölyä läpi, eli jos ajaa paljon hiekkateitä niin en laittaisi.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 1.10.2004 21:32

jos auto tulee, niin dopilta tulee myös pienempi pyörä ja lastu.
Mutta ilman saantia tietty vois parantaa. coolerin modifionti tai imu putkiston muokkaus olisi suunnitelmissa. niistä jos jollain olisi kokemuksia?
kartiofiltterikö on persiistä? entäs onkohan paneelista hintansa haukkujaksi?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.10.2004 22:22

Alkuperäisessä ilmasuodatinsysteemissä ahdistaa ilmaputki ulkoa putsarikoteloon. Ja jos siihen koteloon poraa reijän parantamaan ilmasaantia (2-3kaakkia lisää juttujen mukaan) niin samat äänet tulee kuin kartiosuodattimella. Vapaammin virtaavalla suodattimella sitten vielä kuulemma voi saada 2kaakkia lisää. Eikä ainakaan itseäni haittaa nuo kartiosuodattimen äänet, normaaliajossa sitä ei huomaakkaan. Sittenkun on yli 2500kierrosta niin rupee huomaamaan, paitsi vitosvaihteella alkaa vauhtia olemaan jo niin paljon että se hukkuu muihin ääniin.

Imuputken modifionnista. Se äänenvaimennin ahtimen painepuolelta pois ensimmäiseksi. Tai oikeastaan samantien kannattaa laittaa RSR-ahtimen pääty, itsellä nosti maksimi ahtopaineita 0,15bar tuo päädyn vaihto suhteessa alkuperäiseen ilman vaimmenninta. Samoin Ahtimen RS-muokkaaminen pitäisi tuoda 0,1bar lisää paineita.

@CorradoG60
-
Viestit: 112
Liittynyt: 10.6.2004 21:56

ViestiKirjoittaja @CorradoG60 » 1.10.2004 23:19

ite tykkään ainaki niist äänist ku on kartio kiinni.mielipide kysymys.Heikentää tietty g:een ikää mut jos puhdistaa usein ni kyl se toimii.....kai?:)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 1.10.2004 23:49

Mä ajelin sen kartion kanssa muutaman minuutin ja kuulosti siltä että se ahdin hajoaa ihan just. Se ääni ei ollut minusta yhtään sporttinen. Kuullosti että olisi jotain vikaa autossa. Ei ollut parin hepan arvoinen. IMO.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 2.10.2004 8:44

Tuossa kartiosuodattimessa on lähinnä se vika että ei sitä kuitenkaan tule pestyä ja öljyttyä tarpeeksi usein ja puhdistuskyky heikkenee... joka taas johtaa siihen että sontaa pääsee ahtimeen...

Jos ajaa paljon sorateita niin kannattaa harkita pariin kertaan, laittaako tuollaista suodatinta ollenkaan...

Imuäänet tosiaan muuttuu ja ahdin "vinkuu" kun jalkaa nostaa kaasulta... Ainakin jos on imupuolen käyränä yhtenäinen metalliputki. Jos siihen taas jättää tuona alkuperäisen haitariputken ja virittää siihen kartion niin tuo haitari absorboi aika hyvin nuo vinkumiset.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.10.2004 10:20

Kyllä se minusta vinkui sillä haitariputkellakin ihan riittävästi. Omassa ja Tuomo L:n ex-autossa olen äänet nyt kuullut ja ei se se mukava ole.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.10.2004 11:46

Itse mittasin tehot penkissä niin että paikoillaan oli pelkästään alkuperäinen haitariputki imupuolella. Tehot tippuivat muistaakseni 12hevosta. Sen verran se pelkkä haitariputki pistää ilmaa pyörteilemään että ilmasaanti ahdistuu.

Ja tosiaan ainakaan itsellä ei alle 2500kierroksen edes huomaa koko suodatinta, teki sitten mitä tahansa. Sen yläpuolella sitten rupeaa kuulumaan takaisinkierron suhinat. Itsellä on varmaan vielä kaikkein kuuluvimmalla menetelmällä tehty imuputki, loiva mutka ja rosteria.

Itsellä tuo on lähinnä sen takia laitettu että saan webaston mahtumaan sen alkuperäisen ilmaboksin tilalle, joten senkinpuolesta olisi vain pakko tottua ääniin. Voima se on mikä sielä puhuu ;)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.10.2004 12:32

Tuossa nyt sitten jonkunnäköinen ääninäyte kännykällä otettuna, auton sisältä.

http://koti.mbnet.fi/mjarvela/corrado/corrado.wav

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.10.2004 14:04

Itse mittasin tehot penkissä niin että paikoillaan oli pelkästään alkuperäinen haitariputki imupuolella

Siis ilman vakiosuodatinta vai mihin siis verrattuna 12 hp hävisi? En tajunnut.

Onkos kukaan ajatellut tuota vesiruiskutusta G60 tekniikkaan? Olisikohan millanen hyöty corradossa jossa on vakiona aika surkean kokoinen cooleri?[

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 2.10.2004 15:06

Jotkut kertovat että se cooleri ahdistais niin paljon kaikkine mutkineen että paremman hyödyn sais kun laittais suoraan sen putken menemään ahtimelta imusarjalle. Sen putken muokkaaminenkaan ei näyttäis olevan kovinkaan vaikeaa saada käännettyä sinne ahtimelle menemään ja pätkä pois. Jos jollain on faktatietoa niin korjatkoon.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.10.2004 15:31

Tuota en oikein jaksa uskoa että se cooleri mutkineen haitallinen olisi verrattuna suoraan vetoon. Tuskinpa tehtaalla olisivat edes kiinni laittaneet jo pelkistä kustannussyistä.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 2.10.2004 15:44

Mulla olisi sellainen mutu tieto tuolta shellin baarista,että pahin ahdista olisi tuo cooleri,joka ei jäähdytä mitään. Ja se hölmön mallinen muoviputki. Ja ettei niillä muilla mutkilla pitäisi suurempaa vaikutusta olla.
Ens viikolla pitäis keritä tehojen mittaukseen,jossei työt vie kaikkea aikaa,sittenhän se selvinnee,koska itsellenikin tuli yksi mutka lisää ja 60cm letkua,kun en raaskinyt ilmastoinnin kompuraa poistaa coolerin letkujen tieltä.
Jotkut on viiveistä höpöttänyt ,mutta jotkut sanoo,ettei se näissä remmi vehkeissä ole niin tarkkoja. No ,sen näkee sitte.
Tuosta ilmanputsari letkusta ei mitään hajua,mutta täytynee kokeilla onko mitään vaikutusta.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 2.10.2004 16:43

Loistavaa!!!
kokeilkaa kaikkia variaatioita jos vaan rullille pääsette!
jos se coolerin ja muun turhan rojun poisto toisi lisää tilaa ja ehkä muutaman hevosen, niin sehän olisi hienoa jo pelkästään webastoa asentaessa.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 2.10.2004 18:15

Kyllä tuo vakio cooleri itseasiassa ahdistaa... sen lisäksi että se on surkeassa paikassa...

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 2.10.2004 19:04

Miten on. Geehän ei kait kestä oikein ylikierroksia?
Mikä sieltä räjähtää? Auttasko dumppi tai kierros rajoitin.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 2.10.2004 19:24

Rajoitinta vasten kun vedättää niin paineet heittelee ahtimessa ja jos on ennestään heikkoja kohtia niin voipi jotain murtua... toinen johon tuo vaikuttaa on tuo pienen pieni hammashihna... jos ei ole vaihdettu ajoissa tai päätystefa tiputtaa öljyä päälle niin siinä kun paineet heittelee voi tuo hypätä hampaitten yli --> ahtimen voi nakata järveen siinä vaiheessa...

Se nyt on vähän liioiteltua tuo Geen heikkous... On se varmaan herkempi hajoaman mitä turbo mutta mielestäni ihan riittävän luotettava...

Huolsin reilu viikko sitten corradon ahtimen... 218 tkm ajettu eikä ahdinta ollut ikinä avettu... pieni hammashihna oli aika väsyneen näköinen mutta muuten ahdin oli ihan ok... Auto oli tosin ollut 14 vuotta 1937 syntyneellä pariskunnalla... yllättävää oli että kytkin oli kuitenkin vielä kunnossa... :-)

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 2.10.2004 19:45

Geen omistamisen onni;) Ajettu 199tkm, ahdin muuten täysin virheetön(vaikka saanutkin kenkää aika rankasti).
Kuva
Kuva
Kuva

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.10.2004 20:31

Eli se 12hepan tehomenetys pelkällä alkuperäisellä haitariputkella on suhteessa siihen että on täysin alkuperäinen ilmaputsarisydeemi paikoillaan. Ilmeisesti ilmavirta pyörteilee siinä pelkässä putkessa niin voimakkaasti että rupeaa ahdistamaan oikein kunnolla.

On muuten sitten kohtuullisen onneton pakoputki alunperin Geessä, ja mielestäni täysin järjetön... Katilta lähtee 2,25", sitten se keskiputki on 1,75" mikä 5cm ennen keskipönttöä laajenee 2":seksi, keski- ja takapöntön välillä on sitten 2,25":sta taas. On joku insinööri ollut sekaisin kun tuon on suunnitellut ;). No nyt on sitten tasaista 2,5":sta katin jälkeen.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 2.10.2004 21:02

minkä putkiston muuten laitoit? kun olen omaan ajatellut putkiston vaihtoa ja mietiskellyt sen keskimmäisen vaimentajan poistoa. Kaverilla oli muistaakseni joskus se poistettu,enkä muistais sen pahemmin ääniä nostaneen...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.10.2004 21:17

Joku supersportin tekele tuo oli. Keskellä semmoinen noin 400mm pitkä isompi ovaalivaimennin ja takana sellainen normaali kun yleensäkkin. Äänet on todella hiljaiset, semmoinen _todella_ matala ääni mutta hiljainen.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.10.2004 21:47

TArkoitin sitä tuolla että kai tuo COrrado paremmin toimii sen coolerin kanssa ku ilman. Ahdisti tai ei. Vai olisko muka parempi ilman??

Onko noissa kuvan ahtimessa tehtynä RS muutokset? Näyttäs hieman siltä ja näin ollen tuo murtuminen on todennäköisempää. (edit:Taisin katsoa väärin..)
keskiputki on 1,75"

Tota mä ihmettelin myös. Näyttää melko pilliltä muuhun putkeen nähden.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 2.10.2004 22:15

Kirjoitin tosta cooleri aiheesta jo aikasemminkin. Jos ton vakio coolerin ohittaa suoralla putkella imuilma lämpenee rajusti. Koneen teho tippuu selkeästi ja ilmeisesti rupeaa nakuttamaan ->sytkä myöhäisemmälle ja taas tippuu teho. Pakosarja hohkaa punaisena, jota coolerin kanssa ei tapahdu. Terveellistä!
Ja tämä on kokeiltu...
Kuumana päivänä huomaa kuinka onneton vakio cooleri on. Se ekana vaihtoon, jos tehoa haluaa.
-vakio nokan 250ast 10.2 tilalle joku 270ast 10.5-11.0 keppi.
-Imupuoli kuntoon, josta jo olikin juttua.
-Peltipakosarja
-puristussuhteen nosto 8.0 ->8.5-9.0 ->KUNNON LASTUTUS

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.10.2004 22:39

En sitten tiedä mitä tuo pakoputkiston vaihto oikeesti vaikutti, mutta nyt persdynolla taas arviotuna niin voimoo tuli lisää. Nyt ykkösellä lähtee ihan hervottomasti hakkaamaan tyhjää kun laittaa kaasun pohjaan, sitä se ei ennen tehnyt. Tosin kelitkin on kylmentynyt... Dynokäyntejä haittaa nykyisin tuo 8cm maavara, joutuu ruuvaamaan etulipan pois ennen rullille menoa. Noh, kattoo jos ensiviikolla kerkeäisi. Tuskimpa vielä 200hevosen rajoja kolistellaan, mutta jos 190heppaa menisi rikki.

Itsekkään tuota coolerin poistoa noin mutu-tuntumalta pitäisi hyvänä ideana, vaikka se huono onkin. Yleinen sääntö kun on että huonokin cooleri on parempi kuin ei mitään.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 2.10.2004 23:20

Turboa kehiin kuin allekirjoittaneella ja sitten seosta laihalleen yms. sitten pakoventtiilli p*skaksi ja ahtimeen siruja. En ole kuullut yhtähienoa ääntä edes metabon porakoneesta iskulla kuin ahtimesta kuuluu... Jea! ja ollla vituksesssa ja kännissä :I

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 3.10.2004 23:36

Laitoin tonne myyntiin yhden nokkakepin, jos jotakuta Gee-miestä kiinnostaa kokeilla virikeppiä. Jos keppi ei toimi, niin sovitaan palautusehdoista. Mua meinaan kiinnostaa sen toimivuus!

Sumppi
-
Viestit: 53
Liittynyt: 15.12.2003 16:37

ViestiKirjoittaja Sumppi » 6.10.2004 20:12

Suosittelen coolerin vaihtoa ehdottomasti,ite vaihdoin ja vaikutuksen todella huomaa huom.hyvällä välijäähyllä! Ja siitä ahtimen kiljahtelusta mikä kuuluu vapaavirtaus suodattimen kanssa mistä täällä on paljon puhuttu,se on vaan ääni kun by bass venttiili päästää ilman takaisin kiertoon,vakio suodatin vaan peittää sen äänen.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 7.10.2004 11:58

Jos kaikki menee niinkuin pitää, niin passattiin olisi tulossa Dopilta lastu ja se pienempi ahdin pyöra. nokaksi tulee hiottu 270/10.5 .
Olisko kellään imupuolesta räjäytys kuvia,toiminta kaaviota/periaatteita kun nyt kuulostais siltä että se imupuoli ahistaa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.10.2004 12:11

Ei siitä imupuolesti millää pienellä kikkailulla saa parempaa.. Uusi isompikanavainen imusarja ja kanteen samankokoiset aukot. Ja samalla kanteen tietenkin kaikki muutkin muokkaukset (palotila...). Imusarja on pullonkaula, kannen muokkaaminen pelkästään auttaa vain hieman.

Uusi nokka-akseli ilman kanavamuutoksia ei ihmeitä tee, mutta kyllä tuolla paketilla voidaan jo yli 190hepan mennä. Itsekkin olen ajatellut teettää nokka-akselin, 270-280asteisen. Tuo Donankin keppi voi toimia ihan ok, mutta optimaalinen se ei missään nimessä ole remmiahdettuun moottoriin. Ei sen huonompi maksimitehoiltaan luulisi olevan kuin alkuperäinen. Tuollainen remmiahdettu vaatii periaatteessa vapaastihengittävän nokka-akselin, hieman pidemmällä imuaukioloajalla ja miedolla overlapilla. Esim 280asteisessa vaparin nokassa on jo turhan iso overlap, kun taas turbokäyttöön tehdyssä nokassa sitä on liian vähän.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 7.10.2004 12:35

meinasin niitä ilmanputsari cooleri imuäänen vaimennin hässäköitä.
kumpi parempi? donan vai gti:iin nokka?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.10.2004 12:51

kumpi parempi? donan vai gti:iin nokka?


Jaa'a, kyllä aika varmasti tuolla Donan nokalla enemmän huipputehoa tulee. Ongelmaksi vain muodostuu overlapin puute, sylinteriin jää vanhaa palanutta kaasua. Ongelmaa pystyy poistamaan avaralla pakoputkella ja peltisarjalla, mutta yllätysyllätys, kannen pakokanavat ahdistavat myös hyyyvin.

Se ahtimen painepuolen vaihto on ihan simppeli homma, alkuperäinen muovipönttö pois (neljä pientä pulttia ensin että kotelo halkeaa, sen jälkeen se on yhdellä isolla pultilla kiinni ahtimessa) ja uusi RSR-lähtö paikalleen. Lisäksi tarvitsee letkukartion 76-63mm ja lyhkäisen pätkän 63mm putkea, näillä saat uuden päädyn kiinni alkuperäiseen ahtoputkistoon.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 7.10.2004 12:57

MikaJ: Ei tuota ahtimen painepuolen mustaa boksia tarvi halkasta. Ottaa vaan pitkan jatkon, nivelen siihen päähän ja 13 mm hylsy... sillä saa suoraan avettua sen yhden pultin jolla boksi on kiinni...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.10.2004 13:01

No öh... Jos minä olen sen hankalasti tehnyt niin saa muutkin tehdä ;)

Mutta tosiaan, niinhän se menee. Jos sielä on se alkuperäinen äänenvaimennin (mitä mulla ei ollut) niin sitten varmaan joutuu purkamaan?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 7.10.2004 13:13

Mikä on "RSR" mitä se tekee ja mitä se maksaa mistä saa?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.10.2004 13:19

Kuva

Tuollainen sen muovisen pömpelin tilalle. Dopilta saa pienellä rahalla.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 7.10.2004 13:24

Ompa se hieno!
mitä se vaikuttaa?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.10.2004 13:29

Mun ei kyllä ollu ihan noin kiiltävä :(... Mutta 0,15bar nousi mulla maksimipaineet, verrattuna siihen alkuperäiseen muovipömpeliin mistä oli jo poistettu äänenvaimennin.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 7.10.2004 13:36

Pitas alkaa GSI miehiä "ahdistaa"
Sitten siihen vielä kartio ja parempi cooleri.
Vaan mistä ja mihin hintaan?

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 7.10.2004 13:56

Jekku: Jos laitat paremman coolerin niin silloin tuo RS-lähtö on turha... tarviit todennäköisesti siinä tapauksessa sellaisen käyrän siihen ahtimen päähän kun on golffeissa... 170 asteinen käyrä, mikä kääntää sen suoraan oikealle etukulmaan...cooleri eteen, ja vasemmalta puolelta takaisin konehuoneeseen...

Jekku: tuossa passatissa oli sitten ilmastonti että voi olla hiukan ahtaampaa...

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 7.10.2004 15:34

Piru kun siihen pitäis vielä se webastokin mahduttaa :(

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 7.10.2004 15:57

lyö kuule akku konttiin tai hanttarin jalkotilaan :D

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 7.10.2004 16:17

Juu. jalkatilastahan yltäs vaikka starttikaapelit ikkunan raosta ;)

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 7.10.2004 16:24

eihän siihe mitää vepastoo tarvii, ajelet vaan kesällä ja hiihät sitte talvella :d

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.10.2004 16:46

Siis mihin tuo RS palikka oikein tulee? Ennen ahdinta korvaamaan sen haitariputken vai ahtimen jälkeen? Ei hahmota oikein. Paljos Dopi tolla on hintaa, privaa vaikka?

*Edit: ilmeisesti siis ahtimen jälkeen. Onko kuvaa ni tajuais paremmin´?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 7.10.2004 21:16

Jos laitat paremman coolerin niin silloin tuo RS-lähtö on turha...


Miksi? ja mikä on tuon hyöty? ja minuakin rupes kiinnostamaan tuo hinta...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.10.2004 21:22

Tuossa jonkunmoinen kuva.
Kuva

Dopi varmaan sitä meinasi että jos haluaa saada ahtoputken hanttarinpuolelta keulalle (mikä on tietenkin järkevin vaihtoehto), niin on saatavissa sellaista päätyä ahtimeen mikä on parempi kyseiseen tarkoitukseen.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 7.10.2004 21:26

Corradoissa on ahtimen ulostulossa se muovinen äänenvaimennin, tuo "RS palikka" korvaa sen. Ja jos keulalle aikoo laittaa kunnon välijäähdyttimen jossa on sisäänmeno ja ulostulo eri päissä, tarvitaan Golffin U-mutka joka on heti ahtimen ulostulossa ja ohjaa höögan oikeaan kulmaan auton etupäässä.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 7.10.2004 22:26

Eli juuri niin kuin juice tuossa kirjoitti... taisin ilmaista itseni epäselvästi tuossa aiemmin. Tuo äänenvaimenninboksi aiheuttaa kai sen verran pyörteilyä tai jotain että virtaus huononee noinkin paljon.

Kun sitä nyt on niin monet kysyneet niin se hinta on 45e.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.10.2004 10:05

Onkos nuo letkut tuohon minkä arvoisia ja mistä niitä esim. Lahdessa saisi? Jos innostus jotain päivänä...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.10.2004 10:19

Silikoniletku joku 30-40euroa. Ja sitten ainakin Arekselta sai tavallista jäähdytinletkua noin kympillä. Itse kävin Arekselta hakemassa, miinuksena on että se letkukartion koko on 70-50mm. Mutta kyllä se sinne menee kun vaan persauksella tarpeeksi puristaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.10.2004 21:42

Tänään katselin hieman tuota ahdistavaa muoviboxia, mutta en löytänyt kyseistä ruuvia joka sitä paikallaan pitää. Omituisen näköinen laatikko. Enpä ollut sitä edes aiemmin tiedostanut olemassa olevan!

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 8.10.2004 23:04

Otat sen lähtevän ahtoputken pois siitä ja työnnät siitä reiästä 13mm hylsyn nivelellä ja jatkovarrella sinne sisään ja kierrät auki. Koko pömpeli lähtee yhtenä klimppinä irti. Voi olla et joudut hetken haeskeleen sitä pultin päätä ennenkuin hylsys osuu siihen.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 8.10.2004 23:11

Levis: Kato tota RS-lähtöä... se on keskeltä yhdellä pultilla kiinni... tuo musta muoviboksi on samanlaisesti! Voi tosiaan mennä hetki että saa hylsyn osumaan mutta on nopeampi ja varmempi keino saada tuo boksi ehjänä pois... toisaalta jos sen ottaa väkivalloin niiin silloin on pakko laittaa tuollainen RS lähtö... ;-)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.10.2004 0:01

Onko tuosta RS-lähdöstä jotain haittoja? Lyhentää huoltoväliä, lisää ääniä (kartiosuotimen tapaan?) tjms.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 9.10.2004 0:31

Huoltoväliin se ei vaikuta, ääneen ehkä vähän, se alkuperäinenhän on äänenvaimennin...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.10.2004 0:42

Cool. Tuo lienee seuraava palikka joka tarvii tilata ku ei älyttömän kalliskaan ole.

j0ne
-
Viestit: 571
Liittynyt: 24.7.2003 5:49

ViestiKirjoittaja j0ne » 9.10.2004 15:50

Levis: juuri niin :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.10.2004 15:57

Nonii, jatketaas Gee-koneen virttämistä. Muailmalta saa sarjoja joilla tyhjäkäyntimoottorin ilmaletku siirretään siitä ahtimen takaisinkiertoputkelta, ahtopaineletkuun (siihen kumimutkaan juuri ennen kaasuläppää. Tällä saavutetaan se että vaikka se alkaisi rajoittamaan ahtoja/vuotamaan niin ahtopaineet eivät katoa mihinkään. Mutta kysymys onkin, kun minulla on sellainen softa mikä ei rajoita ahtoja, niin vuotaako tuo tyhjäkäyntimoottori 1,2barin paineella niin paljon että olisi hyötyä muuttaa sen imuletkun sijoituspaikkaa?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 15.10.2004 11:15

Tilanne katsaus.

Nyt on gee persiin alla ja dopilta tuli lastu ja se pienempi ahdin pyörä.
Voimoo on ooppelimiesten mielestä. mutta itseä ei vielä pelota.

Seuraavaksi kartiofiltteri jo päästöjenkin takia.
Mutta miten? suoraan ahtimen kylkeen vai siihen hanuri putkeen?
Ahtimen kylkeen asennettaessa pitäisi kai tehdä jokin adapteri?

Nokkakin tilataan HETI rahatilanteen salliessa ;)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 15.10.2004 11:38

Mulla kävi siihen haitariputkeen filtteri suoraan kiinni. Dopilta saat varmaan siihen sellasen alukäyränkin jos haluat.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 15.10.2004 12:30

haitariputki ahdistaa... pois sellanen. Äänet voimistuu, mutta virtaapahan kunnolla. MikaJ:n noita on kokeillut ja dynotellut eri versioita....

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 15.10.2004 14:13

Oisko noita käyriä mahdollista saada julkisuuteen, kun tuon haitariputken ja painepuolen lähdön vaikutuksia on täällä kovasti spekuloitu.

Jos niistä oikeasti on luokka +10 hp hyöty, niin aika käsiä suunnittelioita tuolla VW:llä taitaa olla. Varsinkin, kun kysessä on aivan puoli-ilmainen teho, kun kanavat virtaa kunnolla. Tosin coolerihan noissa on kanssa aika kehnosti mitoitettu, joten ihmekkö nuo ahdistuksetkaan ahdinputkistoissa olisi...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 15.10.2004 18:32

Voikohan tuosta olla mitään etua, että jollain ihmeen tavalla tuo ahdistava putkisto kaikkineen voisi jopa edistää ahtimen elinkaarta? Että jos nuo jotenkin vaikka hillitsevät ahdinta hyödyllisellä tavalla...Vaikka painevaihtelujen osalta? En osaa nyt tarkemmin selitellä. Tuskin voinkaan, voihan se olla päinvastoinkin! Keksikää joku teorioita ni olen sitten vaikka samaa mieltä. :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.10.2004 18:52

Eli autossa missä oli pelkästään virilastu ja 68mm ahdinpyörä, niin jättämällä pelkän sen alkuperäisen kurttuletkun imupuolelle tehot väheni 12hevosta. Tämä siis verrattuna täysin alkuperäiseen ilmanputsaripömpeliin. Todella likaisen suodattimen vaihtaminen puhtaaseen taikka kokonaan poistaminen ei vaikuttanut mitenkään tehoon, syynä että se alkuperäinen ilmanotto boksiin ahdistaa. Papereita en tulostanut tuosta mittauksesta, ja en tiedä miten käy jos siihen kurttuletkun päähän pulttaa kartiosuodattimen.

Nyt en ole vielä käynyt dynolla kun on asennettuna lisäksi kartiosuodatin (kunnon adapteriputkella), RSR-ahtimen lähtö ja 2,5":n putkisto. Mutta jotain on tapahtunut koska nyt ei enää pysty ykkösvaihteella kiihdyttämään poljin lattiassa, ennen moinen ei tuottanut ongelmia. Dynolla käymistä nyt rajoittaa 8sentin maavara, 12senttiä alkaa olemaan minimi että mahtuu rullille. Pitää jokupäivä ruuvata helma irti ja karauttaa uudet lukemat ennenkuin virittää enemmän.

http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/index.html Väsäsin tuollaiset sivut tuossa sairaslomalla kun muutakaan tekmistä ollut, tuosta näkee millainen käyrä pitäisi tulla Dopin myymällä lastulla+pyörällä. Vääntöä on julmasti enemmän kuin vakiossa, kun vielä lisää tuota ennakkoa. Voisin vielä lisätä tuonne sen vääntökäyrän vakioennakoilla kun saan skannerin kuntoon.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 15.10.2004 19:58

Pitäskö munkin vääntää jotain ennakkoa lisää? Vai onko järkeä ilman dynoa? Dopin lastu mullakin.

KArtiosuodatinta kokeilin sillä haitariputkella ja tuli kauheat äänet. Jos ne lisääntyvät vielä aluputkella ja kuluttavat ahdinta enemmän niin en todellakaan laita. Vakiokotelon avartaminen, pestävä filtteri ja sitten joku alukäyrä ja RS-lähtö olis omalla kohdalla realistinen, mutta ei ole varaa pistää nyt yhtään rahaa autoon.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 15.10.2004 20:08

no nii.. pitäs itekkin penkissä käyttää kuhan putken väsää mutta ainakin 68mm ja dopin lastulla jäi kikkorokokkaro kun akat typer kivikille. mutta olihan auto täynnä ja amatööri kuski. seli seli... Mutta miten tuo kansi tässä pgssä ahistaa jos sen käyttää työstössä niin onkohan paljov hevosia ootettavissa?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 15.10.2004 21:23

Tuolla jutustelua imupuolen ahdistuksista...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.10.2004 21:46

Levis: mitä olen kuullut/lukenut niin ne äänet lisääntyvät todella paljon jos siihen vakiokoteloon tekee ison lisäilmareijän, minkä se vaatii että saa tarpeeksi ilmaa. Eli lopputulos taitaa olla ääniltään lähes sama, mutta suodattavuus on varmaan hieman parempi. Puhuivat tosiaan että 2heppaa lisää (ilmeisesti vakioon) kun tekee 50mm reijän siihen koteloon, ja 2-3hp sitten vielä lisää jos vaihtaa k&n paneelisuodattimen. Eli yhteensä 4-5heppaa tulisi lisää. Voisin piruuttaan seuraavalla kerralla ottaa tuon oman alkuperäisen kotelon mukaan ja tehdä siihen ison reijän ja ottaa suodattimen pois kokonaan, sitten sen näkee miten vaikuttaa.

Ja suosittelen sitä 10asteen ennakonlisäystä, vaikuttaa meinaan alavääntöön yli 20Nm. Jos ei sun auto sitä kestä niin takuulla huomaat kun nakuanturi tiputtaa tehot alas, itsellä ei vielä kertaakaan ole niin tehnyt.

PG-kone näyttäisi hengityksen osalta olevan aika tasainen paketti, eli kaikki on rakennettu sitä 160hepan tehoa silmillä pitäen. Kaikki menee vaihtoon jos oikein tehoa lähtee hakemaan, koska imusarja ja pakosarja/pakoputki ahdistaa myös. Itsellä tarkoitus ottaa tehoa siitä sen verran että kestää päivittäistä käyttöä ilman mitään ongelmia.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.10.2004 12:53

Itse en kyllä osaa tuota sytkää säätää sillai, että menis just 10 astetta maksimissaan. Ei ole tarvinut sytkiä säädellä. Vois mennä kyllä aika päin hel...sinkiä. Mites tuollanen ennakon aikaistaminen 10 astetta vaikuttaa polttoainetalouteen? Lisää, vähentää vai ei vaikutusta? Vai vähentää esim. alakierroksilla ja yläkierroksilla lisää kulutusta, hä?

Putsarikotelon rei'itys lisää ääntä ihan imuäänenä vai rupeaako se kiljumaan niinkuin kartiofiltsulla? Mihin kohtaan tuo reikä tulisi tehdä, tarviiko jonkun letkun (pituus?) siihen ja mihin päin otto? Voiko sitä vaimentaa jotenkin?

j0ne
-
Viestit: 571
Liittynyt: 24.7.2003 5:49

ViestiKirjoittaja j0ne » 16.10.2004 13:04

Mul oli ostaessa semmonen vakioputsari joka on reijitetty ja ääni oli kyllä lähes sama ku kartiosuodattimella...

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 23.10.2004 18:29

Ei liiku vieläkään kunnolla!

elikkä nyt on laitettuna Dopin lastu, pyörä, rpm imukäyrä, kartio ja seokset kohillaan.

Tuntus että säädöt mättää mutta miten täälä rollossa mitään säädättää.
Seokset OK. mutta entä sytkä ennakot?

Jäin perskuti turbotetulle 740 volvolle :(

Niin ja pajjonko pitäs em. paketilla ahtaa noin suuurin piirtein? saan pian paine kellon :)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 24.10.2004 17:22

Ihan mutua, mutta 1barin luokkaa?

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 24.10.2004 19:39

Sytkäennakot löytyy siitä vihkosesta jonka sulle laitoin paketin mukana, tai ainakin olin laittavinani.

Noilla palikoilla pitäis tehot olla kai jossain 185-195 hv paikkeilla riippuen vähän ahtimen kunnosta.... joka ainakin näytti ihan siltä että tuolla 68 ahdinpyörällä ahtaa sen 0.9-1.0 bar...

Ennen alat suuremmin sytkää säätelemään niin kannattaa tarkastaa onko nokkaremmin jako kohdillaan. Jos vaikka nahkapöksy on vaihtanyt remmin ja on mennyt hampaan sivuun...

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 24.10.2004 20:18

Juu, tuli vihkokin.

käytin autoa paikallisessa korjaamossa säädössä, ja pakokaasut näytti hyviltä. asentaja sanoi että kone käy hiukan kylmänä ja että termari kannattaisi vaihtaa. tämä oletus perustui auton oman lämpömittarin näyttämään.
Ajossa vetoja tuntuu olevan vaihtelevasti ja kiihdyttäessä esiintyy miettimistä ja nykimistä 3000-4500rpm.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.10.2004 21:41

Jos sytkäennakko on myöhäsellä hiukankin niin tehot katoaa aika hyvin. Kannattaa koittaa 16asteen perusennakkoa, itsellä (samalla lastulla) 98-99oktaanisella toimii vallan mainiosta. Ilmeisesti tehty sytkäkartta hieman matalaoktaanisemmalle alunperin. Itellä pelkällä ahdinpyörällä ja lastulla ahdot oli 1,05bar rajoittajalla. Silloin tehoa 183hevosta, eli uudella imukäyrällä ja putsarilla ehkä semmoiset 185-190kaakkia. Tosin Passatissa vissiin on kanssa parempi ahtimen lähtö ja cooleri kuin corrossa, eli siten siinä voi olla 200hevostakin kun on kunnossa.

G60 kone kuuluu käydä viileenä, mitä kylmempänä sen parempi. Maailmalta saa termostaatteja pienemmille lämmöille sen takia. Tämä tosin on tehojen takia, ei välttämättä muuten kaikkein paras. PG-koneesta en tiedä, mutta monen muun koneen optimaalinen teholämpö on sellaiset 60astetta.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 24.10.2004 22:14

Passatissa on samanlainen surkea cooleri kuin corradossa. Tai ainakin noissa ilmastoiduissa versioissa...

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 24.10.2004 22:50

Sama cooleri on tavallisissakin.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.10.2004 21:59

Tein nyt sitten tuollaisen piirroksen mistä selviää millainen vääntö oli eri ennakoilla meitin autossa. Eli tuossa vaiheessa oli vain se lastu+68mm pyörä, ja ahtoja rajoittimella 1,05bar.

http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/index.html

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 31.10.2004 23:29

Loistavaa!
Täytyypi testata itsekin.
Kiitoset käppyröistä.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 6.11.2004 21:16

Hyvin on voimaa!!!
poroki kuoli heti ku tuli keulaan...
vittu että vituttaaaaaa........


p.s. onneksi on kasko ja korjaaja jo tiedossa :)

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 8.11.2004 9:24

Menikö pahastikin?

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 8.11.2004 11:22

juu jekulla kyllä on niitä kuvia kamerassa ku se sais vaan purettua ne koneelle. vääntyi/tuhoutui: konepelti, maski, oikee ajovalo, oikee takaovi. Eli pää oikeeseen etukulmaan perse takaoveen :(

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 8.11.2004 17:34

*heh heh. vai vielä voimaa..

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 8.11.2004 18:10

Oliko edes puukkoa mukana että sai laskettua veret pois? :-)

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 8.11.2004 18:41

tais jekulla olla kirves kontissa...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.11.2004 18:53

Nonii, noista mun käyristä... Ilmeisesti mulla on ollut 70mm hihnapyörä, mikäli se kuuluu mitata urien päältä? Eli muutama newtoni lisää vääntöä pitäisi olla 68mm pyörällä, no täytyy pistää vaihtoon lähipäivinä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 8.11.2004 19:19

Pitää seurata noita sivuja, toivottavasti jaksat päivittää noita muutoksia sinne. Ihan kiinnostava projekti.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 8.11.2004 19:44

Tuli veret ihan itestään! Pää osui lamppuun :)
Olisi ollu pyroteknisiä tuotteita kontissa ja meinasimme räjäyttää raadon. Poliisi kuitenkin halusi nähdä tapahtumapaikan,joten jätettiin väliin.
Olisi saattanut virkavalta ihmetellä kun palanutta lihaa olisi ollut ympäri tannerta.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.11.2004 20:30

Korvathan niiltä kannattaa vittuillessaan leikata veks... Ei saa poromies rahoja jos ei voida todistaa kenen merkillä se poro on. Niin ja sitäpaitsi jos ajaa poron teuraaksi ja auton vakuutus korvaa elukan poron omistajalle, on poro sen jälkeen auton omistajan omaisuutta. Jos ei mee suolisto mäskiksi niin konttiin vaan, siinä on kymmeniä kiloja laatulihaa syötäväksi, vakuutusyhtiön kustantamana ;) Tai no, omavastuun verranhan se maksaa mutta jotain hyvitystä sentään. Muuten saattaa poromies viedä raadon mennessään, pistää lihoiksi ja JACKPOT - vakuutukselta saatujen rahojen lisäksi myy lihat. Näin yhdestä porosta voidaan saada tuplahinta, sillä ostaa ski-doo tundraan jo monta litraa gasoa tai Alkosta litrakaupalla viinaa, jota nuissa hommissa kuluu. (Tästä syystä eivät vahingossakaan tee asialle mitään ettei porot parveilis tiellä autoilijoiden yliajettavina) Eri asia tietysti minkä ikänen poro on kyseessä. Yleensä kun syödään poroa niin syödään vasaa.

Eri asia tietysti on kuka tuommosia jaksaa miettiä ku mäiskäsee autolla poronpäälle ja vitutus on melkoinen. Kuka alkaa raahaamaan veristä poronraatoa auton konttiin suppareiden sekaan jne.

Kieltämättä meni vähän turhan OT:ksi...

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 9.11.2004 14:59

Niin no joo! tuttuja konsteja kaikki, paitsi että vois vielä koiralle syöttää vähän muussaantunuttakin lihaa :)
korvathan täytyy tietysti kerätä aina kun sattuu paikalle osumaan, mutta tässä tapauksessa aikoi poliisi tutkia paikan niin ei sitte viittinyt alkaa häröilee.

G-Mies
-
Viestit: 22
Liittynyt: 29.11.2004 17:40

ViestiKirjoittaja G-Mies » 2.2.2005 16:47

Myydäänkö Helsingin seudulla noita letkunpätkiä tuohon RS-lähtöön 76mm --> 63mm? Ja paljonko niillä on hintaa? Eikö voi suoraan laittaa 76mm letkua lyhyt pätkä?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.2.2005 16:52

Eipä oikeen onnistu, kun se on tosiaan about 60millistä se alkuperäinen putki. Ei varmaan oikein kiristy 76millinen letku kunnolla sen päälle.

j0ne
-
Viestit: 571
Liittynyt: 24.7.2003 5:49

ViestiKirjoittaja j0ne » 2.2.2005 18:00

Mulla on vaik mitä patenttia siin et pysyy ne letkut... Pitää kunnon silikooniletkut asennella keväällä ku jaksaa =)

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 4.2.2005 12:12

Itse heitin tuon RS-lähdön 76mm letkulla suoraan orkkikseen siten, että laitoin rakennetta tukemaan 2½" parokoputken pätkän alle, ja päälle vaan klemmari. Ahtoletkut ostin ihan Etolasta, vaikka aika hintavia nekin. Tuo ratkaisu tosin on väliaikainen, mutta toimii hyvin.

Ja aika hassua, tutuis koneen paineet nousseen yli 4000 rpm:llä hitusen, eli aikaisemmin paineet tuntui jäävän siihen ja jopa laskevan, mutta nyt löyytyy viisarin verran vajaa 1 bar ylös 6000 asti. Ja ahtimeen oli vaihdettu 68 mm pyörä ja lastutettu. Mutta myös ihan persdynolla vaikutusta oli, ja se muovipurkki siinä välissä mitään ääniä tuntunut vaimentavan, ehkä hitusen jos ulkoa kuuntelee, mutta ei se sen äänekkäämpi ole sisälle. Itse en uskonut tuolla olevan paljoakaan vaikutusta, mutta kyllä sillä vaan oli.

Saap nähdä, mitä saan aikaa coolerin vaihdolla...

EDIT: ai siellä pöntössä pitäisi olla joku vaimenninkikkare? Eipä ollut kuin tyhjää, onko moisesta mitään kuvaa tai onko se poistettu kaikista G-vehkeistä jo?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.2.2005 13:00

Juu, ilmeisesti sielä jotain pitäisi sisällä olla. Taitaa vaan kaikista olla tempastu se pois ensimmäisessä ahdinhuollossa. Itselläkin tuon vaikutus ahtopaineisiin oli mykistävä, 0,15bar lisää painetta rajoittajalla. Saas nähdä mihin ahdinrempan/modifionnin/68pyörä jälkeen saadaan paineet nousemaan, nyt on se 1,2bar. Penkissä kuulemma huomaa hyvin koska alkuperäinen MAP lyö pohjaan (itse olen aina istunut kabiinissa kenkimässä autoa), alkaa tulemaan mustaa omiksi tarpeiksi putken päästä. Kyllä tuon aika hyvin lambdastakin näkee, bensaa saa hieman liikaa. Mutta parempi että se käy reilusti rikkaalla kuin laihalla, koska eculla ei tuon ylilyönnin jälkeen ole enää mitään keinoa laskea koneeseen menevää ilmamäärää.

Jos ei ole suodatinkotelo on täysin alkuperäinen niin se ahdistaa aika hyvin sitten. Se kannattaa vaihtaa kartiosuodattimeen samalla kuin rsr-pääty. Vakiokoneessakin tuo ilmasuodationkotelo on ahdistava, koska se on tehty vaimentamaan todella tehokkaasti ahtimen ääniä. Kannattaa käyttää kunnon suodatinta, kunnolla öljyttynä, ja hyvin putsattuna. Sanomatakin selvää minkälaista tuhoa paska aiheuttaa Geessä, kun sitä pääsee rungon ja tiivistenauhan väliin hinkautumaan.

Kartiosuodatin, rsr-lähtö, 68/lastu, cat-back putkisto. Nuolla tehot on +-200hp, tuollaisella virityksellä ei se ole enää sellainen kuminauhamainen ajettava, vaan tulee jo hieman räjähtävyyttäkin. Luulen että ei maksa vaivaa viritellä muita osa-alueita tuosta Geestä ennekuin kanavat on isonnettu kannesta ja imu/pakosarjasta. Nokka-akselilla voi saada muutaman hevosen lisää, mutta kalliita hevosia niistä tulee.

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 4.2.2005 13:25

Mulla on rallyessä 68 ahdinpyörä, dopin lastu, 272 virinokka, säädettävä nokka pyörä ja filsu. ahdot on n.1 bar.
3" putkisto on tulossa ja kannen avarrus edessä, saas nähä miten vaikuttaa..

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 4.2.2005 14:32

Oiskohan ahtimelta tuleva öljymöhnä mahdollisesti tukkinut noita äänenvaimentimia tai vastaavaa, ja todettu ihan merkkiliikkeessä, että se on turha koko kapistus?

Nuo Etolan jäähdytinletkut muuten on aika siloisia sisältä, eli varsin hyvää tavaraa ahtoputkiin, päällä tosin lukee vain "cooler" ja luulisin noiden kestävän myös öljyä. Paineet on sen verran matalat, että paineen se kyllä kestää.

Itse en oikein haluaisi tuollaista kartiofiltteriä, ihan vain sen huoltotarpeen takia, eli joku hyvä ratkaisu paperisuodattimeksi olisi hyvä. Lisäksi se melunlisä, jota tuo kartiofiltteri tuo lienee aika suuri?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa