Moottorin pesu?
Valvoja: ffp jäsenet
Moottorin pesu?
Varasin ajan (autopesulaan) moottorin pesuun…Kaveri varoitteli kuitenkin jo ennakkoon, ettei ota vastuuta mahdollisista sähkö ym. ongelmista, joita pesusta saattaa aiheutua? Sanoi kuitenkin tämän olevan äärimmäisen harvinaista.
Onko siis moottorin pesussa jotain erityistä huomioitavaa? Kaveri sanoi, että ottaa muun muassa akkukengät irti, aiheuttaako tämän mitään ongelmia? Joskus kuullut, että jos akku on irti tarpeeksi kauan, tästä saattaa aiheutua jotain häikkää? Akkuhan on sellaisessa "kotelossa", suojaako tämä miten paljon?
Onko siis moottorin pesussa jotain erityistä huomioitavaa? Kaveri sanoi, että ottaa muun muassa akkukengät irti, aiheuttaako tämän mitään ongelmia? Joskus kuullut, että jos akku on irti tarpeeksi kauan, tästä saattaa aiheutua jotain häikkää? Akkuhan on sellaisessa "kotelossa", suojaako tämä miten paljon?
-
- -
Kaikki sellaiset kohdat jotka voivat ottaa itseensä vedesä (virranjakajat, sulakeboksit, jne.) kannattaa suojata muovipussilla tms. konehuoneesta. Moottoritilaa pestessä kannattaa varoa ruiskuttamasta suoraan mihinkään sähköliittimeen. Jos auto ei käynnisty tai toimi heti pesun jälkeen, ei kannata huolestua vain antaa auton kuivua useita tunteja. Esim äidin -91 mersu käynnistyi n.4h pesun jälkeen ongelmitta, vaikka heti pesun jälkeen ei käynnistynyt ollenkaan.
Itse käytän metodia sääli on sairautta. Kun Corradon ostin vähänaikaa sitten niin konetila täyteen liuotinta ja täydellä paineella kuumalla vedellä puhdistus hetken päästä. Mutta tuo tapa tosiaan yleensä tuo joitain ongelmia, vastapainona on todella puhdas konetila. Tuollainen puhdistus ei ole tarvinnut tehdä autoihini kuin kerran, ostettaessa. Myöhemmin riittää pienempikin huuhtelu kun ei päästä todella likaiseksi. Tosiaan raadossakin tuli pieniä käyntihäiriöitä kun ilmeisesti vesi pääsi jakajaan ja höyrystyi kanteen. Kyllä se konehuone pitää sen verran hyvin olla rakennettu että ei kaikkea tarvii varoa. Twincam koneissa kannattaa ennen käynnistystä katsoa että onko tulppien koloissa paljon vettä, jos tulpanhatun tiiviste vuotaa.
Ja konehuone pestään kylmänä, kuumana jos pesee saattaa esim pakosarja haljeta.
Ja konehuone pestään kylmänä, kuumana jos pesee saattaa esim pakosarja haljeta.
Ihan hyvä kysymys :-) Kone on vaan niin paskainen...Tuosta -03 Variantti Golfista nimittäin puuttuu se moottorin alaosan "kurasuoja". Tämän takia moottori likaantuu aika tehokkaasti :-( Kuuluuko sellainen muuten uudessa autossa olla ylipäänsä?
Itselläkin kävi mielessä odottaa ekaa long-life huolto, sinne tosin matkaa vielä noin 8000 km...Miksi moottorin pesua muuten suositellaan tehtäväksi 2 kertaa vuodessa?
Itselläkin kävi mielessä odottaa ekaa long-life huolto, sinne tosin matkaa vielä noin 8000 km...Miksi moottorin pesua muuten suositellaan tehtäväksi 2 kertaa vuodessa?
2-golfissa ei valitettavasti ole alla mitään suojaa, kaikki kura on konehuoneessa...
Jos käyttää autoa huollossa, minä ainakin teen kaiken itse. Jos lähden erikseen konehuonetta pesettämään, en taatusti selviä 18 eurolla.
Miksi konetta pitäisi pestä itse? Omassa ex-Polossani likaantui moottori melko tehokkaasti ennen ensimmäistä huoltoa ja pesetin sen huollon yhteydessä, eikä hinnaksi tullut kuin n. 18€. Voi ainakin olla varma, että jos rikkovat, korjaavat ;)
Jos käyttää autoa huollossa, minä ainakin teen kaiken itse. Jos lähden erikseen konehuonetta pesettämään, en taatusti selviä 18 eurolla.
No näkyy tota vikaa olevan saksalaisissakin. Pesin tänään konehuoneen, kun sain viimein pienen öljyvuodon korjattua(öljynpaineanturi). Ihan puutarha letkulla laskin vettä ja vanhalla tiskiharjalla vähän sudin sinne tänne. No eipä lähteny enää kortsu käyntiin sen jälkeen. Onneks oli faijan auto lainassa, ni pääsin töihin. Kävin äsken koittamassa (12h pesun jälkeen) eikä vieläkään. Sytytyksessä tuntus olevan vika. No jään kauhulla odottamaan huomista..
Tänään oli tosin aika kostea keli..
Tänään oli tosin aika kostea keli..
-
- -
- Viesti:
Olen pessyt omasta Golffista n.4 kertaa koneen, auto ollut 2v. Kesällä ei ole ollut mitään ongelmia, on voinut suhuutella ilman ongelmia ja käyntiinkin on lähtenyt aivan normaalisti..talvella taas jouduin pesemään moottorin öljyvuodon takia ja lämpimässä hallissa (ulkona pakkasta), oli sisällä kosteusprosentti varmaan 99%!!Silloin ei lähtenyt käyntiin..Ei muuta ku virranjakajan kansi irti, kuivaus ja het käyntiin...
On se toisaalta mukava kun on puhdas kone, on siistin näköinen ja huoltoja mukava tehdä kun ei ole joka paikka paskan peitossa!
On se toisaalta mukava kun on puhdas kone, on siistin näköinen ja huoltoja mukava tehdä kun ei ole joka paikka paskan peitossa!
^ Tuskinpa tulee mitään häikkää... Pesin omasta eilen konehuoneen ja
ainoat häikät oli kiekkamittarin toimimattomuus, öljyvalon vilkunta ja
kello pysähtyi. Tänä aamuna kaikki toimi taas moitteettomasti.
Niinkuin edelläkin oli mainittu, sähkölaitteisiin ja liitoksiin ei kannata
ainakaan paineella laskea vettä liiaksi.
Niinkuin edelläkin oli mainittu, sähkölaitteisiin ja liitoksiin ei kannata
ainakaan paineella laskea vettä liiaksi.
itse olen pessyt jetan konehuoneen kymmeniä kertoja ilman sääliä ja koskaan ei ole tullut mitään ongelmia minkään laitteiden kanssa... kyllähän sitä sytty alkaa pätkimään jos virranjakajassa on huono kansi halkeamilla, tulpanjohdot ovat kehnot tai sähköliittimet ovat huonossa kunnossa. kun kaikki on konehuoneessa kunnossa niin kyllä auto selviää niin moottoripesusta tai märällä kelillä ajamisestakin ihan kunnialla.
Kun sitä konetta pesee, niin kannattaa ajaa se ensin hieman lämpimäksi. Lisäksi laitetaan se kone heti pesun jälkeen käyntiin ja käytetään lämpimäksi vaikkapa vielä konepelti auki että kaikki kosteus haihtuu pois.
Herkimmät sähkölaitteet (laturi, elektroniikkaboksit, virranjakaja) on hyvä suojata vaikkapa muovipussilla.
Herkimmät sähkölaitteet (laturi, elektroniikkaboksit, virranjakaja) on hyvä suojata vaikkapa muovipussilla.
No jos moista tapahtuu, niin silloin kosteutta on päässyt sähköliittimiin ja kontakti pätkii. Kosteus liitoksissa taas aiheuttaa ajan mittaan hapettumista ja syöpymistä. En pitäisi moisia oireiluja ihan vaarattomina jos tuollaista aina pesun jälkeen ilmenee. Tosin ei tuosta välttämättä mitään pysyvää haittaa jää jos liitokset kuivuvat kunnolla eivätkä likoa jatkuvasti kosteana.^ Tuskinpa tulee mitään häikkää... Pesin omasta eilen konehuoneen ja
Katsokaa ihmeessä, että millä liuottimella koneenne pesette, ettei käy niinkuin minulla; Luulin/muistin, etttä painepullossa oli laimennettua pinelineä, mutta eipä ollutkaan vaan raakaa. Tämän seurauksesta ilmastoinnin kompura paskaksi, (kytkin lensi mäkeen, kun liuotin vei kaikki rasvat booreilta ja magneettikytkin ei enään liukunutkaan kivuttomasti akselilla), sekä muita pienempiä vikoja, tosin jälki oli erittäin puhdas :)
Konehuoneessa sijaitsee kuitenkin varsin paljon sellaisia kohtia joihin tuo rasva kuuluu ja sitä ei saisi pestä pois.
Konehuoneessa sijaitsee kuitenkin varsin paljon sellaisia kohtia joihin tuo rasva kuuluu ja sitä ei saisi pestä pois.
-
- -
Voe simpura! Niinhän siinä kävi, että moottoripesun jälkeen ei lähe käyntiin. EPC, moottori- ja laturivalo palaa, eikä inaha. Puoliksi laimennettua Pinelineä ja puutarhaletkua käytin. Ompas aika köpösiä liittimiä kun tommosella paineella saa jo mykäksi. Ei onneks ois tällai Perjantai ehtoolla menojakaan prkl...
En tajua miten porukat saa "rikki" koneita pesemällä! Mulla on ollu joka autossa aina puhdas konehuone(pessyt noin kerran 2kk) eikä mitään ongelmia ole ollut sen suhteen. Pikkasen ku varoo eikä pese kovalla paineella ainakaan ihan joka paikasta niin ei tule ongelmia. Ja älkää viekö autojanne sellaiseen paikkaa konehuoneen pesuun, jos sanovat etteivät ota vastuuta. Sillon ei ole taitoa pestä ollenkaan. Ja automerkistä riippumatta voi pestä huoletta, Fiat kyllä kuulema hankala, ainakin jotkut.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”