Moottorin pesu?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mikkis
-
Viestit: 34
Liittynyt: 19.8.2003 14:41

Moottorin pesu?

ViestiKirjoittaja Mikkis » 14.9.2004 8:54

Varasin ajan (autopesulaan) moottorin pesuun…Kaveri varoitteli kuitenkin jo ennakkoon, ettei ota vastuuta mahdollisista sähkö ym. ongelmista, joita pesusta saattaa aiheutua? Sanoi kuitenkin tämän olevan äärimmäisen harvinaista.

Onko siis moottorin pesussa jotain erityistä huomioitavaa? Kaveri sanoi, että ottaa muun muassa akkukengät irti, aiheuttaako tämän mitään ongelmia? Joskus kuullut, että jos akku on irti tarpeeksi kauan, tästä saattaa aiheutua jotain häikkää? Akkuhan on sellaisessa "kotelossa", suojaako tämä miten paljon?

Ibiza_1.8T
-
Viestit: 19
Liittynyt: 15.8.2003 8:49

ViestiKirjoittaja Ibiza_1.8T » 14.9.2004 9:29

Monet autonpesupaikat eivät enään tee ollenkaan moottorinpesua koska niissä on kuulemma liian suuri mahdollisuus tulla jotain ongelmia. Ja joissain paikoissa on juuri tuo "Emme ota mitään vastuuta" asenne ja pesu tyyli sen mukaista.

janraja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 16.6.2004 19:37

ViestiKirjoittaja janraja » 14.9.2004 9:34

Paikallinen pesula ei suostu pesemään ranskalaisia autoja muita kylläkin. Audi 80 ei pysynyt pesun jälkeen käynnissä mutta muutaman tunnin päästä kuivuttuaan kukku ihan normalisti.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 14.9.2004 10:26

Kaikki sellaiset kohdat jotka voivat ottaa itseensä vedesä (virranjakajat, sulakeboksit, jne.) kannattaa suojata muovipussilla tms. konehuoneesta. Moottoritilaa pestessä kannattaa varoa ruiskuttamasta suoraan mihinkään sähköliittimeen. Jos auto ei käynnisty tai toimi heti pesun jälkeen, ei kannata huolestua vain antaa auton kuivua useita tunteja. Esim äidin -91 mersu käynnistyi n.4h pesun jälkeen ongelmitta, vaikka heti pesun jälkeen ei käynnistynyt ollenkaan.

Golfspeed
-
Viestit: 50
Liittynyt: 27.7.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Golfspeed » 14.9.2004 10:49

Todellakin kannattaa katsoa mihin sitä vettä suihkii, itselläni hajosi golfista jäädytysveden lämpötila-anturi viime pesussa. Joten lopetin koko moottorin pesemisen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.9.2004 11:05

Itse käytän metodia sääli on sairautta. Kun Corradon ostin vähänaikaa sitten niin konetila täyteen liuotinta ja täydellä paineella kuumalla vedellä puhdistus hetken päästä. Mutta tuo tapa tosiaan yleensä tuo joitain ongelmia, vastapainona on todella puhdas konetila. Tuollainen puhdistus ei ole tarvinnut tehdä autoihini kuin kerran, ostettaessa. Myöhemmin riittää pienempikin huuhtelu kun ei päästä todella likaiseksi. Tosiaan raadossakin tuli pieniä käyntihäiriöitä kun ilmeisesti vesi pääsi jakajaan ja höyrystyi kanteen. Kyllä se konehuone pitää sen verran hyvin olla rakennettu että ei kaikkea tarvii varoa. Twincam koneissa kannattaa ennen käynnistystä katsoa että onko tulppien koloissa paljon vettä, jos tulpanhatun tiiviste vuotaa.

Ja konehuone pestään kylmänä, kuumana jos pesee saattaa esim pakosarja haljeta.

Harald73
-
Viestit: 76
Liittynyt: 19.8.2004 14:52

ViestiKirjoittaja Harald73 » 14.9.2004 15:20

Miksi konetta pitäisi pestä itse? Omassa ex-Polossani likaantui moottori melko tehokkaasti ennen ensimmäistä huoltoa ja pesetin sen huollon yhteydessä, eikä hinnaksi tullut kuin n. 18€. Voi ainakin olla varma, että jos rikkovat, korjaavat ;)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.9.2004 15:35

Jos tuota Corradoakin joutuisi joka kerta viemään huoltoon kun jotain häimää on niin ei edes Ollilan palkat riittäisi siihen... Ja ei sieltä pesemällä mitään rikki pitäisi saada, sytkälaitteet voi joutua kuivaamaan ennenkuin käynnistää.

Mikkis
-
Viestit: 34
Liittynyt: 19.8.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Mikkis » 14.9.2004 15:38

Ihan hyvä kysymys :-) Kone on vaan niin paskainen...Tuosta -03 Variantti Golfista nimittäin puuttuu se moottorin alaosan "kurasuoja". Tämän takia moottori likaantuu aika tehokkaasti :-( Kuuluuko sellainen muuten uudessa autossa olla ylipäänsä?

Itselläkin kävi mielessä odottaa ekaa long-life huolto, sinne tosin matkaa vielä noin 8000 km...Miksi moottorin pesua muuten suositellaan tehtäväksi 2 kertaa vuodessa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.9.2004 15:44

2-golfissa ei valitettavasti ole alla mitään suojaa, kaikki kura on konehuoneessa...

Miksi konetta pitäisi pestä itse? Omassa ex-Polossani likaantui moottori melko tehokkaasti ennen ensimmäistä huoltoa ja pesetin sen huollon yhteydessä, eikä hinnaksi tullut kuin n. 18€. Voi ainakin olla varma, että jos rikkovat, korjaavat ;)

Jos käyttää autoa huollossa, minä ainakin teen kaiken itse. Jos lähden erikseen konehuonetta pesettämään, en taatusti selviä 18 eurolla.

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 14.9.2004 16:09

Viimeksi muokannut J.N, 22.12.2006 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mulderi
-
Viestit: 126
Liittynyt: 23.9.2003 21:49

ViestiKirjoittaja Mulderi » 14.9.2004 18:38

Itse olen pessyt noin 200-300 autosta moottorin ja näistä alle 10 on temppuillut pesun jälkeen. Eli suhteellisen harvinaisia ovat ongelmat olleet. Ja näistäkin reilusti yli puolet on ollut ranskalaisvalmisteisia.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 28.9.2004 23:43

No näkyy tota vikaa olevan saksalaisissakin. Pesin tänään konehuoneen, kun sain viimein pienen öljyvuodon korjattua(öljynpaineanturi). Ihan puutarha letkulla laskin vettä ja vanhalla tiskiharjalla vähän sudin sinne tänne. No eipä lähteny enää kortsu käyntiin sen jälkeen. Onneks oli faijan auto lainassa, ni pääsin töihin. Kävin äsken koittamassa (12h pesun jälkeen) eikä vieläkään. Sytytyksessä tuntus olevan vika. No jään kauhulla odottamaan huomista..

Tänään oli tosin aika kostea keli..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.9.2004 23:59

Mites olis virranjakajan kannen kuivatus?

TET
-
Viestit: 234
Liittynyt: 5.8.2003 11:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja TET » 29.9.2004 8:46

Olen pessyt omasta Golffista n.4 kertaa koneen, auto ollut 2v. Kesällä ei ole ollut mitään ongelmia, on voinut suhuutella ilman ongelmia ja käyntiinkin on lähtenyt aivan normaalisti..talvella taas jouduin pesemään moottorin öljyvuodon takia ja lämpimässä hallissa (ulkona pakkasta), oli sisällä kosteusprosentti varmaan 99%!!Silloin ei lähtenyt käyntiin..Ei muuta ku virranjakajan kansi irti, kuivaus ja het käyntiin...

On se toisaalta mukava kun on puhdas kone, on siistin näköinen ja huoltoja mukava tehdä kun ei ole joka paikka paskan peitossa!

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 29.9.2004 10:33

Nonni. Ja taas toimii! Kuivailin tänään tulpanjohdot, joista yks oli vuotanu vettä sinne tulpan koloon aika paljon. Virranjakaja oli kanssa täynnä vettä. Kumma että se pääsee sinne sisään, mutta ei ulos. Kiitos kommenteista.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 28.8.2005 12:15

Täytyy itsekin joku päivä pesasta toi boran konehuone. Joskus vuosi sitten viimeksi pesty ja on sen näköinenkin. Toivottavasti ei tulisi mitään häikkää...

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 28.8.2005 12:31

^ Tuskinpa tulee mitään häikkää... Pesin omasta eilen konehuoneen ja
ainoat häikät oli kiekkamittarin toimimattomuus, öljyvalon vilkunta ja
kello pysähtyi. Tänä aamuna kaikki toimi taas moitteettomasti.
Niinkuin edelläkin oli mainittu, sähkölaitteisiin ja liitoksiin ei kannata
ainakaan paineella laskea vettä liiaksi.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 28.8.2005 12:54

itse olen pessyt jetan konehuoneen kymmeniä kertoja ilman sääliä ja koskaan ei ole tullut mitään ongelmia minkään laitteiden kanssa... kyllähän sitä sytty alkaa pätkimään jos virranjakajassa on huono kansi halkeamilla, tulpanjohdot ovat kehnot tai sähköliittimet ovat huonossa kunnossa. kun kaikki on konehuoneessa kunnossa niin kyllä auto selviää niin moottoripesusta tai märällä kelillä ajamisestakin ihan kunnialla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.8.2005 13:37

Kun sitä konetta pesee, niin kannattaa ajaa se ensin hieman lämpimäksi. Lisäksi laitetaan se kone heti pesun jälkeen käyntiin ja käytetään lämpimäksi vaikkapa vielä konepelti auki että kaikki kosteus haihtuu pois.

Herkimmät sähkölaitteet (laturi, elektroniikkaboksit, virranjakaja) on hyvä suojata vaikkapa muovipussilla.

^ Tuskinpa tulee mitään häikkää... Pesin omasta eilen konehuoneen ja
ainoat häikät oli kiekkamittarin toimimattomuus, öljyvalon vilkunta ja
kello pysähtyi. Tänä aamuna kaikki toimi taas moitteettomasti.
No jos moista tapahtuu, niin silloin kosteutta on päässyt sähköliittimiin ja kontakti pätkii. Kosteus liitoksissa taas aiheuttaa ajan mittaan hapettumista ja syöpymistä. En pitäisi moisia oireiluja ihan vaarattomina jos tuollaista aina pesun jälkeen ilmenee. Tosin ei tuosta välttämättä mitään pysyvää haittaa jää jos liitokset kuivuvat kunnolla eivätkä likoa jatkuvasti kosteana.

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 28.8.2005 16:51

^ Kuivassa tallissa oli yön yli. Ei se tietysti takaa sitä, että kaikki
mahdolliset suojatut liitokset olisi kuivunut yhdessä yössä.
Täytyy vielä katsella kriittisimmät liitokset läpi ja laittaa jotain
sähkö CRC : ä tjms.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.8.2005 17:22

^No jos oireet katosivat eivätkä ole uusiutuneet niin kaipa se vesi on sieltä jo hävinnyt.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 28.8.2005 17:23

Raskaskoneliuottimella olen nissanini dieselin konehuonetta pessyt silloin tällöin se kun aina joskus nuilla mettäteillä sotkeentuu =D ja aina on toiminut. 80-luvun tekniikka kun ei kaadu sähkövikoihin. Uudempaa autoa pelottaa käyttää jo vesisateella =D

TommiP
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.7.2005 13:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja TommiP » 11.9.2005 19:20

Jos haluaa käyttää vähän hellempää kättä, niin liuotinta johonkin osaan konehuonetta, tiskiharjalla pyykätään ja hetken kuluttua huuhdellaan vaikka jollain biilteman maaliruiskulla, jonka säiliöön on siis laitettu vettä :) Saa vähän paremmin tähdättyä minne vesi menee, kun on suppeampi suihku.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.9.2005 20:29

Tai ihan normaalilla puutarhaletkuun liitetyllä pesu- tai kastelupistoolilla.

Toni.H
-
Viestit: 430
Liittynyt: 23.2.2004 13:37

ViestiKirjoittaja Toni.H » 13.9.2005 7:53

Katsokaa ihmeessä, että millä liuottimella koneenne pesette, ettei käy niinkuin minulla; Luulin/muistin, etttä painepullossa oli laimennettua pinelineä, mutta eipä ollutkaan vaan raakaa. Tämän seurauksesta ilmastoinnin kompura paskaksi, (kytkin lensi mäkeen, kun liuotin vei kaikki rasvat booreilta ja magneettikytkin ei enään liukunutkaan kivuttomasti akselilla), sekä muita pienempiä vikoja, tosin jälki oli erittäin puhdas :)
Konehuoneessa sijaitsee kuitenkin varsin paljon sellaisia kohtia joihin tuo rasva kuuluu ja sitä ei saisi pestä pois.

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 13.9.2005 11:27

   
Viimeksi muokannut Aum, 6.3.2010 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 4.11.2005 19:31

Voe simpura! Niinhän siinä kävi, että moottoripesun jälkeen ei lähe käyntiin. EPC, moottori- ja laturivalo palaa, eikä inaha. Puoliksi laimennettua Pinelineä ja puutarhaletkua käytin. Ompas aika köpösiä liittimiä kun tommosella paineella saa jo mykäksi. Ei onneks ois tällai Perjantai ehtoolla menojakaan prkl...

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 4.11.2005 22:03

Heh, moottoritilaa ei tosiaan kannata pestä jos autoa tarvii vielä samana päivänä.

golf 1.8t
-
Viestit: 4
Liittynyt: 3.11.2005 11:06

ViestiKirjoittaja golf 1.8t » 4.11.2005 22:54

Minun kokemuksella moottorin voi pestä ihan hyvin. mielestäni kannattaa vain välttää paine pesuria (vain letku ja harja+samppoo rittää).

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 5.11.2005 0:06

En tajua miten porukat saa "rikki" koneita pesemällä! Mulla on ollu joka autossa aina puhdas konehuone(pessyt noin kerran 2kk) eikä mitään ongelmia ole ollut sen suhteen. Pikkasen ku varoo eikä pese kovalla paineella ainakaan ihan joka paikasta niin ei tule ongelmia. Ja älkää viekö autojanne sellaiseen paikkaa konehuoneen pesuun, jos sanovat etteivät ota vastuuta. Sillon ei ole taitoa pestä ollenkaan. Ja automerkistä riippumatta voi pestä huoletta, Fiat kyllä kuulema hankala, ainakin jotkut.

Antsa2
-
Viestit: 13
Liittynyt: 4.11.2005 17:10

ViestiKirjoittaja Antsa2 » 5.11.2005 13:14

Esim. uudehkot meganet ei kestä konepesua, kertoi merkkiliikkeen fiksari. Mun A4 ADR koneen puolarikon syyksi epäilivät edellisen omistajan tekemää konepesua, eli en aio pestä enää ikinä yhdestäkään autostani moottoria, olkoot sitten kuinka paskasia tahansa.

TheEnemy
-
Viestit: 40
Liittynyt: 28.10.2005 16:02

ViestiKirjoittaja TheEnemy » 5.11.2005 16:55

Jos tuota Corradoakin joutuisi joka kerta viemään huoltoon kun jotain häimää on niin ei edes Ollilan palkat riittäisi siihen...


En olekkaan ainoa jolla tuntuu välillä että corradosta hajoaa kaikki mahdollinen :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa