1.8t anb paskasen koneen korjaaminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

curtiswolfe
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 2.4.2023 11:58

1.8t anb paskasen koneen korjaaminen

ViestiKirjoittaja curtiswolfe » 2.4.2023 12:21

tuli taloon hankittua syksyllä tuollainen otsikon mukainen a4 b5 1.8t ANB.
308tkm tuli mittariin niin tuli sitten kerralla kaikki viat.
Öljyä söi maltillisesi 1l/10tkm. itsellä öljynvaihto väli 10tkm.
Sitten siitä hajosi laturi. Tämän koraamiseen meni pari viikkoa kun lakon takia ei osa liikkunut suuntaan eikä toiseen. Laturi jumpan jälkeen auto käyntiin ja hirveä rallatus ja naputus...Ketjukiristäjä vaihtoon (liukupinnat entiset, tarvike osa ollut).
Karstan paskaa venakoppa väärällään.
Auto käyntiin rallatus lakkasi mutta venttiilinostaja naputti ikävästi.
Liqvid mollyn motor flush koneeseen ja öljyjen vaihto. Heti perään toiset öljyt huuhtelemaan jonka jälkeen avattiin öljypohja.
Sihti aivan tukossa. Pohja ja sihti putsaukseen ja kaupasta uudet vena nostajat.

Nyt olemme siinä pisteessä jossa minulla on ongelma. Netistä löytyi ohjeet jolla sain pakonokan pois ottamalla remmi pois paikaltaan ja hihnan kiristinpyörä on kinnattu ettei alakerta menisi sekasin. Nyt hihna ei enää mene kuitenkaan pakonokalle kirveelläkään. Videolla se mene kun laittaa vain. Helposti se lähti pois, mutta jostakin syystä se on nyt kiristynyt. Mielessä kävi pitääkö koko keula purkaa ja laittaa/tarkistaa koko jako uudestaan. Hihna, kiristinrulla, vesipumppu on vaihdettu edellisen omistajan toimesta 29tkm sitten, mutta tuota hydraali kiristintä ei kyllä ole vaihdettu aikoihin. Netistä löysin tälläisen setin joka korvaisi tuon hydraalisen kiristäjän, mutta käykö se tuohon ANB koneeseen kun on tarkoitettu 06a Blokille (en ole vielä perehtynyt näiden eroihin): https://www.futurez.fi/shop/konehuone/k ... t-20v-06a/

Ihan kun sen hydraalisen kiristäjän se tappi ei painuisi sisälle ollenkaan vai kuuluuko sen olla ihan hevletin tiukka? jatkovarrella vääntää vastaan niin ei milliäkään painu sisään päin.
Oisko jollakin antaa hyviä vinkkejä mitä tälle nyt tekisi?
Voiko pakonokka olla jäänyt kantamaan niin paljon hydralinostinten vaihdon yhteydessä että se olisi sen verran jäänyt korkealle ettei hihnaa muka saa nyt laitettua enää takasin?
EN nyt oikeain käsitä että mikä tässä muka kusi :D

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

Re: 1.8t anb paskasen koneen korjaaminen

ViestiKirjoittaja T.Hell » 3.4.2023 14:15

Kiristäjä lienee samankaltainen kuin V6 koneisessa? itse sain parikin kuusiokolohylsyä paskottua kun koitin liian nopeasti ja liian kovaa vääntää kiristäjää löysemmälle. Hoksasin vasta sen jälkeen että se kiristäjän tappi vaatii pidempää ja tasaista painetta että se joustaa sisään. Ei siis muistaakseni tarvitse hirveästi voimaa, mutta malttaa painaa tarpeeksi kauan että alkaa liikkumaan.

curtiswolfe
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 2.4.2023 11:58

Re: 1.8t anb paskasen koneen korjaaminen

ViestiKirjoittaja curtiswolfe » 4.4.2023 14:06

T.Hell kirjoitti:Kiristäjä lienee samankaltainen kuin V6 koneisessa? itse sain parikin kuusiokolohylsyä paskottua kun koitin liian nopeasti ja liian kovaa vääntää kiristäjää löysemmälle. Hoksasin vasta sen jälkeen että se kiristäjän tappi vaatii pidempää ja tasaista painetta että se joustaa sisään. Ei siis muistaakseni tarvitse hirveästi voimaa, mutta malttaa painaa tarpeeksi kauan että alkaa liikkumaan.

Juu samanlainen. 100kg elopainolla metalliputken avulla ei liiku kyllä milliäkään se tappi vaikka painaa sitä alakpäin. muutamalla videolla näkyi kun porukka purkaa sen moottorista ja ruuvipenkissä painaa kasaan ja laittaa tapin reikään sokan. täytynee itse kokeilla samoin, jos en sitten osta kokonaan uutta. En tiedä pystyykö tuo jotenkin jumiutumaan, mutta minulla se ei kyllä ainakaan liiku vaikka kalliilla ja laadukkaalla kuusiokolo sarjalla jotka tehty teollisuus käyttöön yrittää vääntää metrisellä jatkovarrella kiristäjästä.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

Re: 1.8t anb paskasen koneen korjaaminen

ViestiKirjoittaja T.Hell » 5.4.2023 9:32

Ehkä se kiristäjä on jotenkin rikki, Mutta idea tuossa mun tekstissä oli se, ettei sitä voimaa tarvita noin paljoa mitä olet käyttänyt. Pointti oli se, että sitä voimaa tarvitsee antaa muistaakseni melko vähän, mutta niin että se on "jatkuvaa". Koittasin vielä ns. pienellä voimalla kääntää sitä kiristäjää, jolla se tappi lähtee liikkumaan.
Ruuvipenkissä toi idea varmasti toteutuu, kun pikkuhiljaa niillä leuoilla painaa sen tapin sisään, eikä siinäkään sitä voimaa itsessään niin paljoa tarvita.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa