Passat azm lämpö ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

Passat azm lämpö ongelma

ViestiKirjoittaja __joni__ » 1.7.2021 2:16

Missä sijaitsee 2001 vuoden 2l bensa passatissa, moottorikoodi azm termostaatti? Minkälainen homma vaihtaa?
Viimeksi muokannut __joni__, 2.7.2021 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Passat azm termostaatti

ViestiKirjoittaja pete73 » 1.7.2021 13:12

En just kyseistä tapausta tunne, mutta suurella todennäköisyydellä termostaatti löytyy lohkon kyljestä, jäähdyttimeltä tulevan alavesiletkun liitoslaipan alta.
Vaihtaminen yleensä helpohko homma, jotain saattaa tietty joutua purkaa edessä pois että pääsee käsiksi. Ja jäähdytysjärjestelmän joutuu tietenkin tyhjentää...

Vaan mikä on syy vaihdolle?
Usenmiten termostaattivika ilmenee siten että moottori käy alilämpöisenä. Eikä siihen yleensä kesällä kiinnitetä huomiota :)
Eli onko vika mahdollisesti jossain muualla?

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

Re: Passat azm termostaatti

ViestiKirjoittaja __joni__ » 1.7.2021 14:05

Rampilta kiihdytys motarille ja noin kilometrin ajon jälkeen piippaa ja näytössä lukee stop, lämmöt 130. Pysäytin ja konepelti auki. Nesteitä oikea määrä ja kaikki päällisin puolin ok. Autoon takas ja käyntiin. Lämmöt 90 ja kotia noin 5km ja ei mitään ongelmaa. Sen jälkeen testattu ja muutama kilometri ja taas sama homma. Kone seis ja hetkessä taas lämmöt 90 ja pieni ajo ja taas 130. Ajon aikana sisälle ei puhalla lämmintä mutta paikalla käydessä tulee. Kylmää tulee normaalisti. Paikalla käydessä VAGcomilla lämpöjä seuratessa ja paisunta säiliön korkki auki, 100 kieppeillä alkaa höyry nousee ja hetki ja nestettä alkaa lentää säiliöstä pois. Tuolta https://club.autodoc.fi/magazin/auton-t ... en_oireita katsoen termostaatti ei sulkeudu. Ja lisäksi tuo lämpömittarin seilaaminen. Saattaa siis tehdä ajossa että alkaa nousee nopeasti ja nousee jonku aikaa 100,110 tai 120 ja yhtäkkiä samaa vauhtia laskee 90 ja taas kohta saattaa nousta ja laskea ja lopulta sitten yleensä nousee tappiin.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Passat azm termostaatti

ViestiKirjoittaja pete73 » 1.7.2021 14:21

Vahva veikkaus että jokin muu syy tuohon löytyy.
Toki termarin vaihto on helppo ja halpa kokeilu, joka tuskin ainakaan ihan hukkaan menee. Kuhan ei sitä halvinta p**kaa sinne osta..

Ps. Ja tuon lämpömittarin toimintahan ei sitte oo vaggilaisissa lineaarinen.. Vaan se näyttää sitä tasan 90 astetta aina kun todellinen lämpö on suunnilleen 70-110 astetta..
Diaknostiikan kautta luetut lämpötilat on sitte todellisia.
Viimeksi muokannut pete73, 1.7.2021 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

Re: Passat azm termostaatti

ViestiKirjoittaja __joni__ » 1.7.2021 14:25

halpahan tuo on kyllä joten sitä ajattelin kokeilla. mikähän myy syy tuohon voisi olla. jäähdytin nesteet on ihan normaalin värisiä. auto muuten pelaa ja käyttäytyy ihan normaalisti.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Passat azm termostaatti

ViestiKirjoittaja pete73 » 1.7.2021 14:30

Jos ei sieltä kerta saa lämmintä ilmaa tuleen kabiiniin silloin kun on ylilämpöä, ni vaikuttaisi ettei neste kierrä syystä tai toisesta.
Yleisesti veikkailtu syy vois olla vaikkapa kannentiiviste, mutta tässä kohti oma käytännön kokemus loppuu kesken..

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

Re: Passat azm lämpö ongelma

ViestiKirjoittaja __joni__ » 2.7.2021 13:14

nyt termostaatti vaihdettu. järjestelmäkin pitäisi olla ilmattu, akun vieressä olevaa letkua siirsin sen verran että sai ilma reijän esille ja nostin paisarin niin ylös kun sain. hetken odottelun jälkeen kun rupes tulemaan nestettä koko ajan reiästä laitoin letkun takaisin ja paisarin paikalleen. Hetken ajelun jälkeen lämmöt nousee tappiin, sama jatkuu. Ala vesi letku on kylmä. Eikös tuo että tuolta ilmareiästä alkaa tulee nestettä viittaisi siihen että neste kiertää ja taasen tuo kylmä alavesiletku että ei kierrä?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Passat azm lämpö ongelma

ViestiKirjoittaja pete73 » 2.7.2021 14:27

Niin, siis alavesiletkun pysyy viileänä niin kauan kuin jäähdyttimen jäähdytysteho riittää. Vasta sen jälkeen kuumenee.
Toki se käytännössä lämpenee "jonkin verran" muttei lähellekään samaan kuin yläletku...
Siitä kierrosta jäähdyttimen kertoo paremmin se kuumeneeko jäähdyttimen yläosa (tai ylävesiletkun puoleinen pääty) sen jälkeen kun termostaatin avautumislämpö on saavutettu. Sinne se moottorista tuleva kuuma neste menee ja jäähtyy sitten matkalla jäähdyttimen läpi....

Jos sulla on mahdollisuus lukea ajossa lämpötiloja vcds:llä niin lue sekä moottorinohjaimelta että mittaristolta. Pitäisi näyttää kutakuinkin samaa lukemaa. Tieto tulee eri anturista niin näkee onko anturi ehjä..

Niin joo.. Ja se että ilmatessa tulee neste siitä reiästä ei kerro mitään siitä kiertääkö neste kunnolla koneen käydessä ja lämpöjen noustessa liian korkealle.

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

Re: Passat azm lämpö ongelma

ViestiKirjoittaja __joni__ » 2.7.2021 23:57

On mahdollisuus seurata. Tarkoitatko että näitä eri antureiden lukemia molempia seurata vcdsllä. Olen mennyt enigine ja sieltä onko joku meas.blocks ja siitä valikosta up ja siinä oleva lämpötila on aikalailla auton mittaristossa olevaa vastaava. Mistä tämän toisen anturin lukeman löytää ohjelmasta?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Passat azm lämpö ongelma

ViestiKirjoittaja pete73 » 3.7.2021 1:30

Siis menet moottorin sijasta lukemaan mittariston dataa, löutyy sieltä vastaavalla tavalla kuin mootorinohjamen puoleltakin.. En muista ulkoa tarkkaa polkua. Mutta hyvin yksinkertaista..

Pointti siis että ecu ja mittaristo käyttää eri anturin tietoa (fyysinen sijainti sama) ja jos lukemat eroaa toisistaan ja muuttuu eri tavalla niin on syytä epäillä anturivikaa.

Tosin muut mainitut oireet eivät täsmää antiriviaksi. Silloin ei lämpimän tulon pitäis lakata.. Eikä nesteiden roiskua paisuntasäiliöstä...
Nuo vois viitata siihen että jostain sylinteristä pääsee paine karkaamaan jäähdytysjärjestelmän puolelle. Mahdollisesti kannentiivisteen viallisuuden takia. Näitä on täällä foorumilla vuosien saatossa jokunen tapaus käsitelty.. Löytynevät kun jaksaa etsiä..

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

Re: Passat azm lämpö ongelma

ViestiKirjoittaja __joni__ » 24.7.2021 14:19

Aika ollut palata taas auton pariin. Katsoin nuo lämmöt vagcomilla molemmista paikoista ja asteen parin heitto oli. joten ei varmastikkaan anturi ongelma. Nyt otin termostaatin kokonaan pois. lämmöt pysyy 90 asteessa väliin alle ja parhaillaan kävi 102 asteessa kun antoi kunnolla kenkää. Painetta ei myöskään tule. Sisälle ei kuitenkaan tule kuumaa ilmaa, sellaista vähän lämmintä puhaltaa. Ylävesiletku lämpeää kuumaksi ja samoin syylärin yläosasta kuuma. alavesiletku kylmä tai haalea. Akun vierestä olevasta letkun ilmais reijästä tulee vettä, ei kaaressa mutta valuu. kaasua painaessa tai aina kun painaa nopeasti kuuluu konehuoneesta sellainen sihahtava ääni. Oiskohan tässä nyt joku ilma ongelma, vetää jostain ilmaa. jäähdytin nesteet ei kyllä koskaan ole hävinnyt mihinkään.

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

Re: Passat azm lämpö ongelma

ViestiKirjoittaja __joni__ » 24.7.2021 14:48

Ja tälle hetkellä moottorissa pelkkää vettä. Sen verta monta törppöä mennyt jäähdytin nestettä ajattelin mennä vedellä näin kesäkelillä sen aikaa et jotain alkaa selviää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Passat azm lämpö ongelma

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.7.2021 23:51

Onko vesipumppua tutkittu?

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

Re: Passat azm lämpö ongelma

ViestiKirjoittaja __joni__ » 26.7.2021 17:15

Ei ole tutkittu. Onko muuta vaihto ehtoa tutkia kuin irrottaa pumppu? Tässä mallissa ilmeisesti jakohihna pyörittää pumppua? Kokeilin keittää termostaatteja. Vanha aukesi jonkun verran. Uusi huonommin. Laitoin vanhan takaisin ja paikallaan käydessä ilman paisarin korkkia kaasua antaessa alkoi työntämään nestettä ulos korkin reiästä. Ilman termostaattia tätä ongelmaa ei ollut. Lämmintä ei puhaltanut sisälle vaikka lämmöt 90. Lämpömittari ei yli 90 noussut vaikka oli korkki kiinni ja korkki kiinni ei paisarissa mitään liikettä tapahtunut. Ylävesiletku oli kova. Sammutin ja hetken päästä kokeilin niin oli ihan pehmyt. Kuinkahan kova tuon kuuluu olla auton käynnissä ollessa. Kai se ei ihan veltto ole kun onhan siellä jonku verran painetta kuitenkin.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

Re: Passat azm lämpö ongelma

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 27.7.2021 16:40

Pakokaasun vuototestauksella selviäisi mahdollinen kansivika ilman koneen avausta, 79,90€ Bilteman satsi
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020969


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa