1.2 tsi ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

MANONTHEMOON
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.1.2011 22:50
Viesti:

1.2 tsi ongelma

ViestiKirjoittaja MANONTHEMOON » 26.2.2021 16:30

Moi,

Octavia 2011 surullisella ketju koneella. Moottorikoodi CBZB. Ongelmana oli että ketju oli venynyt, auto kävi huonosti, oletettavasti oli jako hypännyt pari hammasta. Huom. Kävi kuitenkin, mutta vaivalloisesti. Lisäksi mittaristossa paloi luistoneston varoitusvalo, sekä myöhemmin moottorin vikavalo.

Vaihdettiin ketju, ohjurit ja kiristin. Rattaat oli ok joten niitä ei alettu vaihtamaan.
Käytettiin oikeita tähän moottoriin tarkoitettuja ajoitustyökaluja, eli kampiakselin liikkeen stoppaava pultti sekä nokka-akselin päätyyn tuleva holkki. Työ tehtiin tarkalleen valmistajan ohjeiden mukaan.

Lopputulos = auto ei käynnisty.
Ajoitusta haettu uudelleen ja uudelleen, taas ohjeiden mukaan. Kaikella järjellä nämä kyseiset ajoitustyökalut on kuitenkin niin idioottivarmat että niitä ei saa paikalleen kuin yhdessä asennossa, eli ajoitus ei voi olla pielessä jos tapit menee oikeille paikoilleen?

Moottori pyörii hyvin, ei mitään stoppeja tai takertelua. Puristukset tuntuu normaalisti ja tulpatkin uusittiin samalla.
Starttaa hyvin, mutta starttaus äänestä jo kuulee että ei pamahda sylinterissä niin kuin normaalisti kuuluisi. Ei myöskään paukuta putkessa tms. Ainoastaan startti pyörittää konetta.

Vikakoodina boschin kts350 testerillä ¨Nokka-akseli, epälooginen signaali.¨ Ei muuta.

Neuvoja? Mitä seuraavaksi? Kaikki apu ja vinkit tervetulleita. Kiitos.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 1.2 tsi ongelma

ViestiKirjoittaja Axi » 27.2.2021 7:46

Nyt menee arvailun puolelle, mutta oliko sulla käytössä työkalua hammaspyörän kiristystä varten? Elikä semmoinen tapeilla varustettu kaksihaarainen väännin, jolla pidetään nokka-akselin hammaspyörää paikallaan kiristäessä.

MANONTHEMOON
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.1.2011 22:50
Viesti:

Re: 1.2 tsi ongelma

ViestiKirjoittaja MANONTHEMOON » 27.2.2021 13:57

Ei ollut virallista työkalua, mutta vastaava. Mielestäni sain aika hyvin pidettyä kyllä vastaan, ja toki nokka oli toisesta päästä edelleen lukittuna kun pulttia kiristin. Mitäs tässä voi pahimmillaan käydä?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 1.2 tsi ongelma

ViestiKirjoittaja Axi » 27.2.2021 16:32

Menevätkö ajoitustyökalut nyt paikalleen? Kampiakselin tappi on kohtuu helppo laittaa paikalleen, ja nokka-akselin takapäässähän on luukku? Jos ei mene, jako on pielessä kuten vikakoodikin kertoo.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

Re: 1.2 tsi ongelma

ViestiKirjoittaja J.S.P » 27.2.2021 18:22

Onko anturiviat kuitenkin poissuljettu?

MANONTHEMOON
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.1.2011 22:50
Viesti:

Re: 1.2 tsi ongelma

ViestiKirjoittaja MANONTHEMOON » 28.2.2021 10:54

Ajoitustyökalut menee nyt vaivatta paikalleen ja niiden mukaan jako olisi kohdallaan. Ketju on kireällä ja kaikki silmämääräisesti niin kuin pitääkin.

Voiko nokan ajoitus olla esim kierroksen pielessä? Kuulostaa vähän hölmöltä koska tosiaan noi työkaluthan ei mene kuin oikeassa asennossa paikalleen.

Antureita ei testattu koska niihin ei ole koskettu ollenkaan niin on aika erittäin epätodennäköistä että olisi voinut hajota.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 1.2 tsi ongelma

ViestiKirjoittaja Axi » 4.3.2021 7:09

Tee puristuspainemittaus. Jos paineet kunnossa, ei jää oikein muuta kuin sähköinen vika jäljelle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa