Homassa taustalla on, että virittelen toista ECUa G60 moottorin kaveriksi ja tarvitsisin sille mielellään kaasuläpän asentoanturin (TPS) mitä alkuperäisessä G60 kaasuläpässä ei ole, siinä on tähän tarkoitukseen hyödyttömät idle ja täyskaasu mikrokytkimet.
Korvikkeeksi on löytynyt jonkun 16v koneen kaasuläppärunko missä on asentoanturi tehtaalta. Mutta G60 alkuperäinen bypass venttiili on mekaaninen integroitu alkuperäiseen kaasuläppään ja se liikkuu samassa tahdissa kuin kaasupoljinta liikuttaa.
Pystyykö tuon mekaanisen bypassin korvaamaan järkevästi jollain toisella ratkaisulla mikä ei vihellä ja suhise normi ajossa?
G60 Bypass venttiilin vaihtoehdot
Valvoja: ffp jäsenet
Re: G60 Bypass venttiilin vaihtoehdot
Suosittelisin TPS anturin rakentamista orginaaliin läppärunkoon. Se alkuperäinen mekaaninen bypass on ehkä paras mahdollinen ratkaisu mekaanisesti ahdettuun moottoriin. Turbokoneen bypass on todella kulmikas jos sellaisen laittaa. Uudemmissa remmiahtimissa on alipainetoiminen läppä joka toimii paremmin mutta se on yleensä sen verran integroitu että helpompi se TPS modata G60 läppärunkoon kuin tuollainen bypass.
Re: G60 Bypass venttiilin vaihtoehdot
Sitä vähän epäilinkin. Minin alipaineohjattuja läppiä löytyisi kohtuu edullisesti, mutta nekin on laippakiinnityksellä.
Pitää kokeilla tuota TPS anturin värkkäämistä alkuperäiseen läppärunkoon.
Pitää kokeilla tuota TPS anturin värkkäämistä alkuperäiseen läppärunkoon.
Re: G60 Bypass venttiilin vaihtoehdot
Kaippa joku tälläinen pysyy menossa mukana?


Re: G60 Bypass venttiilin vaihtoehdot
Pitäis pelata, vastaavan tein itse. Kaasuläpän akselilla oli M10x1 kierre ja tein jatkomutterin jostain hydrauliikan osasta. Jarrun ilmausruuvissa on kans M10x1 kierre ja siitä sai muotoiltua karan tps:n sisään. Kannake ensin testitulostettu halvalla materiaalilla ja sen jälkeen varsinainen osa tulostettu polyamidista.
Re: G60 Bypass venttiilin vaihtoehdot
Kierretapeista verrattuna mulla oli läpän akseli 1/8 NPT kierteellä, otin tavan M8 jatkomutterin ja tein uudet kierteet toiseen päähän. Pitää viilata siitä vielä pari mm pois hienosäätöä ja lukita kierretappi toiseen päähän jollain, JB Weldillä tai porata tappi läpi tms.
Pysyykö Polyamidi muodossaan konehuoneen puolella? Välillä olen harkinnut 3D printterin ostamista, tosin pitäisi opiskella 3d mallinnusta jotta sais tehtyä tuohon murenevien muoviosien tilalle uusia.
Pysyykö Polyamidi muodossaan konehuoneen puolella? Välillä olen harkinnut 3D printterin ostamista, tosin pitäisi opiskella 3d mallinnusta jotta sais tehtyä tuohon murenevien muoviosien tilalle uusia.
Re: G60 Bypass venttiilin vaihtoehdot
Polyamidia käytetään orkkisosissa melko paljon.. Öljykorkki, Nokka-akselin roiskesuoja tai loiskeritilä öljypumpun imukaulassa noin esimerkiksi. Suurin osa moottoriin kiinnitettävistä muoviosista on polyamidia (yleensä 20-30 lasikuitua joukossa). Ilmanputsarikotelo on pc-abs muovia ja sekin kestää hienosti konehuoneessa...
Noista tulostimien muoveista löytyy hyvin speksit miten ne lämpöä kestää. Ne ovat harvoin "puhtaita" muovilaatuja koska tulostusominaisuudet jättää silloin paljon toivomisen varaa. Polyamidista löytyy valmistajasta riippuen 120-170 astetta valmiin tuotteen korkeimmaksi käyttölämpötilaksi. Itselle olen moottorin sisälle tehnyt hiilikuitulujitteisesta polyamidista roiskesuojan nokka-akselille (liittyy huohotuksen tekemiseen...).
Mallentamiseen on lukuisia ohjelmia ja valmiita tiedostojakin saa monista lähteistä. Jopa kodinkonevalmistajat tarjoavat nykyisin ilmaiseksi malleja joista voi itse tulostaa esim. imurin suulakkeita... Kannattaa tutustua Autodeskin Fusion360-softaan.. Ilmainen ja löytyy paljon erilaisia ohjeita sen käyttöön (esim youtube)
Noista tulostimien muoveista löytyy hyvin speksit miten ne lämpöä kestää. Ne ovat harvoin "puhtaita" muovilaatuja koska tulostusominaisuudet jättää silloin paljon toivomisen varaa. Polyamidista löytyy valmistajasta riippuen 120-170 astetta valmiin tuotteen korkeimmaksi käyttölämpötilaksi. Itselle olen moottorin sisälle tehnyt hiilikuitulujitteisesta polyamidista roiskesuojan nokka-akselille (liittyy huohotuksen tekemiseen...).
Mallentamiseen on lukuisia ohjelmia ja valmiita tiedostojakin saa monista lähteistä. Jopa kodinkonevalmistajat tarjoavat nykyisin ilmaiseksi malleja joista voi itse tulostaa esim. imurin suulakkeita... Kannattaa tutustua Autodeskin Fusion360-softaan.. Ilmainen ja löytyy paljon erilaisia ohjeita sen käyttöön (esim youtube)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa