Pyöränlaakeri meni TAAS.
Valvoja: ffp jäsenet
Pyöränlaakeri meni TAAS.
Alle kuukaus sitten meni motarilla kuskinpuolen takalaakeri. Se vaihdettiin ja taas meni samasta pyörästä laakeri. Motarin jälkeen valoissa kauhee savu ja haju :) Olikohan Motonetin halpalaakeri susi vai mikä. Onks muilla menny noita?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Yksi asia, mitä kiristyksessä voi tarkkailla, on se, ettei laakeri jarruta pyörimistä. Pyörä ilmaan ja käsin pyörimään. Samalla kiristetään laakeria. Jos alkaa jarruttamaan, menee liian kireälle. Itse olen jättänyt aivan pienen väljyyden laakeriin ja 300tkm on kestänyt. On se hieman yli käsitiukkuuden mennyt, ihan lyhyellä varrella varovasti kääntäen.
Ja laakerihan kiristetään pyörä paikallaan. Pelkästä rummusta ravistelemalla tiukkuutta on vaikea sanoa.
Ja laakerihan kiristetään pyörä paikallaan. Pelkästä rummusta ravistelemalla tiukkuutta on vaikea sanoa.
Ohjeiden mukaan kartiolaakeri kiristetään "1. kiristä mutteri kevyesti jarrurumpua samalla pyörittäen, jotta laakerit asettuvat oikein 2. Avaa nyt mutteria hitaasti vähän kerrallaan, kunnes löydät kohdan, jossa aluslevyä pystyy juuri liikuttamaan ruuvitaltan avulla sivulta sivulle. Aluslevyn tulee liikkua suhteelisen pienellä voimalla, joten älä KAMPEA sitä ruuvitaltalla"
Eli j4pe oot laittanut laakerin ihan liian tiukalle.
Eli j4pe oot laittanut laakerin ihan liian tiukalle.
kiitoksia vaan, mutta eipä ollut tällä kertaa laakeri. jarrut oli jostain syystä ottanu kiinni ja ne sauhus niin pirusti. tuli ekana vaan mieleen et taas meni laakeri kun oli vauhtia aika lailla. levy on käynyt aika kuumana kun otin irti niin oli täysin musta :) tiedä sit miks oli jumittanu kun käsijarru palauttaa ihan normaalisti.
eikös tässä kuitenkin ollut kysymys takalaakerista, itse en ensin ymmärtänyt että oli kysymys levyllisestä mallista :) mutta kiva että homma järjesty !
joku täälä aikoinaa mainitsikin että tunigkia surkeimmillaan on vaihtaa levyt taakse, että siitä ei seuraa kuin ongelmia.
itselläni on rummut takana ja toimii kuin junan vessa. ja rummuissa on laakerit, jotka prässätään rumpuihin kiinni ja sitten siihen tulee vielä joku rasva stefa.
kun olen tehnyt noita takajarru remppoja itelleni vaihdan aina kummatkin laakerit + rummut + palat ja asennussarja, ja vielä kummallekkin puolelle autoa.
ne osat eivät kuitenkaan ole sieltä kalleimmasta päästä. Ja salettiin pelittää sitten pitempään.
joku täälä aikoinaa mainitsikin että tunigkia surkeimmillaan on vaihtaa levyt taakse, että siitä ei seuraa kuin ongelmia.
itselläni on rummut takana ja toimii kuin junan vessa. ja rummuissa on laakerit, jotka prässätään rumpuihin kiinni ja sitten siihen tulee vielä joku rasva stefa.
kun olen tehnyt noita takajarru remppoja itelleni vaihdan aina kummatkin laakerit + rummut + palat ja asennussarja, ja vielä kummallekkin puolelle autoa.
ne osat eivät kuitenkaan ole sieltä kalleimmasta päästä. Ja salettiin pelittää sitten pitempään.
Yksi harvinaisempi ongelma oli mulla takapään laakerien kanssa. Pari kertaa vaihdoin uudet, ensin tarvikelaakerit ja sitten orkkisosat ( ei kiristetty liikaa, eikä liian vähänkään ). Viikon päästä alkoi jyryytys uudestaan, pikku kiristys ja taas meni muutama päivä niin jyrinä alkoi jälleen.
Ongelman aiheutti väljäksi kulunut akselitappi, joutui vaihtamaan uuden tapin laippoineen johon pyörä ja jarrusatulan kiinnike tulevat kiinni. Loppui laakerien kuluminen ja jyrinä saman tien. Oli uuden tapin kanssa aika paljon tiukempi laittaa levy laakereineen paikoilleen. Vanha oli kulunut ihan selvästi.
Huono puoli on vaan tuon tapin hinta ( orkkisosa svh 230 euroa ) kun ei tarvikkeena ollut olemassa.
Ongelman aiheutti väljäksi kulunut akselitappi, joutui vaihtamaan uuden tapin laippoineen johon pyörä ja jarrusatulan kiinnike tulevat kiinni. Loppui laakerien kuluminen ja jyrinä saman tien. Oli uuden tapin kanssa aika paljon tiukempi laittaa levy laakereineen paikoilleen. Vanha oli kulunut ihan selvästi.
Huono puoli on vaan tuon tapin hinta ( orkkisosa svh 230 euroa ) kun ei tarvikkeena ollut olemassa.
Olen laittanut aina laakerit vähän kireämpään kuin käsikireys koska käsikireyteen jätettyihin laakerehin on tullut aina klappia.
PeterPan: Kun puhuin tuosta että jos rasvakuppi kuumuu on laakeri liian kireällä... Sallitaanko minkäänlaista lämpenemistä? Vaihdoin yhteen autoon takalaakerit ja moottoritieajon jälkeen noiden rasvakuppien lämpötila oli n. 40 astetta. Onko liian kireellä?
Onko laakereiden vastaosien (mitkä on prässätty rumpuun) vaihtamatta jättäminen miten suuri virhe?
PeterPan: Kun puhuin tuosta että jos rasvakuppi kuumuu on laakeri liian kireällä... Sallitaanko minkäänlaista lämpenemistä? Vaihdoin yhteen autoon takalaakerit ja moottoritieajon jälkeen noiden rasvakuppien lämpötila oli n. 40 astetta. Onko liian kireellä?
Onko laakereiden vastaosien (mitkä on prässätty rumpuun) vaihtamatta jättäminen miten suuri virhe?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juu. sama efekti kuin hitsaamisessa, on jos pillillä (kaasuhitsauspilli) lämmittää laakerikehään pienen alueen punaiseksi, ja sitten nopeasti jäähdyttää esim: märällä rätillä laakerin takas. Tällön pitäs kehän kutistua ja melkeen putoo pois. Joissain navoissa ei oo ollenkaan (peräkärryt) noita "ulosvetoaukkoja", jolloin on pakko käyttää jotain hitsaus tms.keinoa. Joskus oon hitsannu lattaraudan laakerikehään poikittain ja lyöny sit toiseltapuolelta lattaan jolloin kehä irtoo.
Se laakerin ulkokehä on vaihdettava AINA jos vaihtaa laakerin sisäkehän rullineen. Eriasia on sitten autot missä rullalaakeri vierii suoraan vetoakselin pinnalla (jenkkiautot), mut ne onkin aivan paskoja.
Toi akselitappien kuluminen on ihan yleinen ongelma. Kartiorullalaakerin sisäkehällä on välyssovite tai välisovite akseliin, eli ne pääsevät hiukan pyörimään ajossa, varsinkin talvella kun vaseliinit on sitkeitä. Kun laakeri sitten pyörii akselin päällä, se kuluttaa akselia. Opeleissa on samaa ongelmaa, mutta kun akseli on hitsattu tukivarten, joutuu vaihtamaan koko taka-akselin jos haluaa korjata ongelman. Itse olen käyttänyt joskus laakerilukitetta, joka täyttää laakerin ja akselin väliin tulleen välyksen. Toimii hyvin mutta on hankala (hankalampi) sitten myöhemmin purkaa.
Se laakerin ulkokehä on vaihdettava AINA jos vaihtaa laakerin sisäkehän rullineen. Eriasia on sitten autot missä rullalaakeri vierii suoraan vetoakselin pinnalla (jenkkiautot), mut ne onkin aivan paskoja.
Toi akselitappien kuluminen on ihan yleinen ongelma. Kartiorullalaakerin sisäkehällä on välyssovite tai välisovite akseliin, eli ne pääsevät hiukan pyörimään ajossa, varsinkin talvella kun vaseliinit on sitkeitä. Kun laakeri sitten pyörii akselin päällä, se kuluttaa akselia. Opeleissa on samaa ongelmaa, mutta kun akseli on hitsattu tukivarten, joutuu vaihtamaan koko taka-akselin jos haluaa korjata ongelman. Itse olen käyttänyt joskus laakerilukitetta, joka täyttää laakerin ja akselin väliin tulleen välyksen. Toimii hyvin mutta on hankala (hankalampi) sitten myöhemmin purkaa.
Laakerin liukupinnat tulee tosiaan mun mielestä helpoiten naputtamalla esim. ruuvimeisselillä tulee helposti. Mut viel ei kukaan tainnu kommentoida noit motonetin laakereita, ite ostin motonetistä ja vaihdoin mutta ei pitkään menny kun vähän liikaa klappii ja metelii alko esiintyy ja kun avasin laakerit ni se oli alkanu jo sulaa (epä muodostumii). Laakerit oli ns. sopivasti kiristetty.
Onx muilla kestänyt ?
Onx muilla kestänyt ?
Siellä on kahta laatua, itse ostin SKF:n laakerin. Yleensäkin kannattaa investoida siihen kalliimpaan vaihtoehtoon niin selviää pidemmän päälle halvemmalla. Halvalla ei saa hyvää :)
Ns. sopivasti kiristetty eli 230Nm etupäässä, takana kevyellä kädellä.
Ulkokehän liukastin kevyesti vaseliinilla, niin menee helpommin paikalleen ne kehät. Ainakin SKF:n laakerissa oli siinä määrin rasvaa etten katsonut tarpeelliseksi lisätä sitä. Mutta jos näyttää kuivalta niin ei siitä liiasta rasvasta pitäisi haittaakaan olla. Kyllä se aina jostain pursuaa pois :)
Edit: Puhutaanko tässä nyt etu- vai takapäästä? Tuo mun kommenttini koski etupäätä. Toki takapäähän pätee soveltaen samat neuvot.
Ns. sopivasti kiristetty eli 230Nm etupäässä, takana kevyellä kädellä.
pitääkö niitten laakerien ulkokehat voidella vaseliinillä? siis kummaltakin puolelta? entä tuleeko vaseliiniä laittaa sinne laakereihin vain sopivasti vai haittaako jos laitaa oikein isosti? =)
Ulkokehän liukastin kevyesti vaseliinilla, niin menee helpommin paikalleen ne kehät. Ainakin SKF:n laakerissa oli siinä määrin rasvaa etten katsonut tarpeelliseksi lisätä sitä. Mutta jos näyttää kuivalta niin ei siitä liiasta rasvasta pitäisi haittaakaan olla. Kyllä se aina jostain pursuaa pois :)
Edit: Puhutaanko tässä nyt etu- vai takapäästä? Tuo mun kommenttini koski etupäätä. Toki takapäähän pätee soveltaen samat neuvot.
oliko muuten vika tikki kiristää molemmista takapyörän laakereista välys kokonaan pois? vaihdoin toisen puolen laakerit ja kiristin käsin niin kuin korjausoppaassa neuvotaan, että prikkaa saa liikuteltua meisselin avulla... mutta välys tuntui hurjan isolta ja kiristin laakerit niin ettei niissä ole pientäkään välystä. täysillä voimilla en tietenkään niitä kiristänyt...
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Veikkaisin, että parhaan tuloksen saa, kun kiristää mutterin vääntiön kanssa siten, että pyörä pyörii vähän naheesti ja sen jälkeen löysää mutterin, että prikkaa voi liikutella. Tällöin laakerin on takuulla istunut pesäänsä. Näin olen edellisten golf 2 / 3 kanssa tehnyt.
Mun mielestä tuossa rullalaakerihommassa kriittisin paikka on se akselin stefa eikä niinkään laakerin kireys. Kun vesi pääsee sisään, laakeri ruostuu ja kulahtaa.
Mun mielestä tuossa rullalaakerihommassa kriittisin paikka on se akselin stefa eikä niinkään laakerin kireys. Kun vesi pääsee sisään, laakeri ruostuu ja kulahtaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa