mk3 1.8 -92 tyhjäkäynti- ja päästöongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

YALMAR
-
Viestit: 64
Liittynyt: 1.3.2011 9:58

mk3 1.8 -92 tyhjäkäynti- ja päästöongelma

ViestiKirjoittaja YALMAR » 12.8.2011 16:35

Eli otsikon mukainen pommi käy tyhjäkäynnillä kun naapurin honda monkey, prötprötpröt... Heti kun tarjoaa yhtään kaasua niin käynti tasaantuu. Kellään hyviä ideoita mistä moinen voisi johtua ??

Päästöongelma:

Käytin mittauksessa ja tulokset on seuraavat:
rpm 836
% Co 0.06 % CO cor 0.07 % CO2 12.51
ppm HC 90
% O2 2.5
Lambda 1.125

rpm 2230
% Co 0.52 % CO cor 0.57 % CO2 13.33
ppm HC 70
% O2 0.9
Lambda 1.025

Autoon tosiaan muutaman vuoden sisään uusittu: lambda-anturi, hall-anturi, puola, johdot, ja putki katista taaksepäin.

Mikä neuvoksi?? Masinolia tankki täyteen ja putki punasena uuteen mittaukseen??

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.8.2011 17:00

Imusarjassa oleva jarrutehostimen alipaineletku rikki. Lähtee 4.sylinterin kohdalta, letku murenee siitä 90asteen kulmasta alapuolelta ja aiheuttaa imuvuodon.

RäSänen
-
Viestit: 423
Liittynyt: 21.4.2009 13:46

ViestiKirjoittaja RäSänen » 12.8.2011 17:10

Milläs vitulla tuon muuten uskaltaa repiä tehostimesta irti?Itsellä ko letku on milteinpä putkea ja aivan helevetin tiukassti tehostimessa kiinni.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.8.2011 18:51

??
Se letku murenee siitä imusarjan päästä, 90mutkan juuresta. Ei sitä tehostajan päätä tartte irroittaa, sehän on kovaa muovia, ainakin kuuluisi olla.

YALMAR
-
Viestit: 64
Liittynyt: 1.3.2011 9:58

ViestiKirjoittaja YALMAR » 13.8.2011 20:17

Imusarjassa oleva jarrutehostimen alipaineletku rikki. Lähtee 4.sylinterin kohdalta, letku murenee siitä 90asteen kulmasta alapuolelta ja aiheuttaa imuvuodon.


Jos tarkotat sitä pientä muotoon väännettyä letkun pätkää, niin se on vaihdettu. Voiko se sitten olla että se kara mihin se tulee, että vuotaisi siitä juuresta tms. ?

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 13.8.2011 20:55

Ruiskun kumijalka vuotaa?

YALMAR
-
Viestit: 64
Liittynyt: 1.3.2011 9:58

ViestiKirjoittaja YALMAR » 14.8.2011 21:37

Ruiskun kumijalka vuotaa?


Jännä nähdä, huomenna se työn alle.

YALMAR
-
Viestit: 64
Liittynyt: 1.3.2011 9:58

ViestiKirjoittaja YALMAR » 15.8.2011 18:00

ei ainakan se kumijalka ollut, pari letkua oli ihan uskomattomassa hapessa, mutta ei niidenkän vaihto vaikuttanut mitenkään. Lisää ehdotuksia?

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 15.8.2011 19:45

Jotenkin kuitenkin tuntus että haukkaa ilmaa jostain rakosesta... Olitko mittaillu puristuspaineita?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 15.8.2011 20:04

Voiko se sitten olla että se kara mihin se tulee, että vuotaisi siitä juuresta tms. ?

Käytä moottoria hetki, sammuta se ja heiluta/väännä jarrutehostajaan menevää alipaineputkea. Jos heiluttaessa kuuluu sihinää ja se lakkaa heti kun päästät irti, putkessa oleva takaiskuventtiili toimii ja putkisto takaiskuventtiilin jälkeen on tiivis.

Voihan se putki olla 90 letkun juuresta halki, mistäs noista tietää. Kannattaa kone käydessä käydä kaikki alipaineputket ja letkut läpi, jostain se minunkin tulkintani vuotaa imuja jos heti kaasua antaessa rauhoittuu. Samaan viittaa myös hc:n laskeminen.

YALMAR
-
Viestit: 64
Liittynyt: 1.3.2011 9:58

ViestiKirjoittaja YALMAR » 15.8.2011 21:30

Jotenkin kuitenkin tuntus että haukkaa ilmaa jostain rakosesta... Olitko mittaillu puristuspaineita?

Ei ole tullu mittailtua. Mitään käryä mitä sen pitäs näyttää ??

Käytä moottoria hetki, sammuta se ja heiluta/väännä jarrutehostajaan menevää alipaineputkea. Jos heiluttaessa kuuluu sihinää ja se lakkaa heti kun päästät irti, putkessa oleva takaiskuventtiili toimii ja putkisto takaiskuventtiilin jälkeen on tiivis.


Jos meinaat sitä mikä siinä on suoraan tehostajassa, semmonen kippura letku/putki, niin luulin että siinä on vikaa kun vääntelin sitä ja sihisee. Loppuu tosiaan heti kun laskee irti siitä.

Olen koittanut myös starttipilottia suihkia sinne tänne että jos se antais jotain merkkejä vuodosta lisäämälllä kierroksia. Tuloksetta on sekin tapahtunut.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 16.8.2011 18:27

Ei oo tietoo arvoista, mutta jos on pyttyjen välillä isoja heittoja, niin kertoo jostakin vuodosta siellä päin. Venttiilit tai männänrenkaat päästää läpi. Tämä taas vaikuttaa siihen käyntiin.

Niin, uusittujen listalla loisti poissa olollaan uudet sytytystulpat. Onko niitä vielä uusittu?

YALMAR
-
Viestit: 64
Liittynyt: 1.3.2011 9:58

ViestiKirjoittaja YALMAR » 16.8.2011 21:01

Niin, uusittujen listalla loisti poissa olollaan uudet sytytystulpat. Onko niitä vielä uusittu?


Vähän kiireessä vissiin kirjotin, mut onhan nuo vaihdettu, samalla kun meni hall-anturi ja johdot vaihtoon. Voisihan sitä vähän mittailla puristuksia, ja vaihtaa vaikka tulpatkin vielä samaan syssyyn.

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 7.9.2011 9:43

Moro
selviskö syy??

mikä on muuten moottorikoodi?
ruisku? kaasari?

itelläni oli RP-koodilla varustettu 1-piste ruisku ja siinä oli samaa vikaa ja syy oli kumilaippa ja tyhjäkäynti-moottori :)

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 7.9.2011 15:04

Itsellä ventossa samanlaista ongelmaa, alko noin viikko takaperin.
Ensin käynnistäessä kylmänä kauhea röpötys ja mustaa savua pukkaa.
Vie bensaa ajossa varmaan 15litraa.

Vaihtanu oon:
öljyt +suodatin
Virranjakajan kannen
Tulpat (boch 3-kärki)
venakopan tiivisteen (vanha vuoti)

Mitä neuvoja? vuotoja en ole havainnut. Miten muuten nuo vuodot huomaa, tunnustelemalla sormin?

Tuossa ääninäyte

http://www.youtube.com/watch?v=dbZ0X8Itx3g

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 8.9.2011 13:52

Tänään sitten loppui bansa tien päälle. savuttaa kuin nokivasara! Käynti huonoa ei kiihdy, eikä oikein uskaltas ajaa, jos ei kiihdy. puolassa ie mitään ulkoisia vikoja, kannattasko tuota vaihtaa, irrotin ja tsekkasin sen, metalliosat toki hapettuneet.

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 10.9.2011 12:19

Auto oulun autotyöllä korjattavana lasku tulee tänne sit ku ei tullu vastauksia ;)

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 12.9.2011 10:55

Vika olikin mielenkiintoinen. Autonpohjassa bensaletkussa jatkopala joka oli vedetty liian tiukkaan ahisti bensaletkua. Uusi jatko ja auto pelaa kuin uusi.

Suuttimilla ilmeisesti liikaa bensaa ja tämä aiheuitti sen käynti häiriön.

Samalla tarkastettin
kaasutin, oli puhdas.
Lambda, kunnossa.
Lämpöanturi, kunnossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa