Octavia tärisee, 3. rengassarja korjasi tärinän pois

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

Octavia tärisee, 3. rengassarja korjasi tärinän pois

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.5.2004 7:06

Octaviaan on ilmaantunut lievää täryytystä 80km/h eteenpäin. Eli ratti vispaa hieman. Seuraavat asiat on tehty:

* renkaat on tarkistettu ja tasapainotettu uudestaan -> ei vaikutusta
* renkaiden paikkoja vaihdettu, edestä taakse ja toisinpäin -> ei vaikutusta.
* nelipistesuuntaus tehty -> ei vaikutusta

Mitä pitäisi seuraavaksi tarkistaa?

Tampereen Stockmannilla tätä on alettu jo pitää dieselille "ominaisena" tärinänä, mutta sen mitä olen muita V.A.G.:n diesel henkilömalleja ajanut, en ole vastaavaan törmänny.

Voisiko tärinä johtua jarruista? Ajattelin vain, voisko 20 tonnia ajetussa autossa olla levyt kierot. Lievää ravistusta on havaittavissa jarruttaessa, mutta ei tunnu kuitenkaan polkimessa, ainoastaan ratti 'vemppaa'.

Alkaa ideat loppumaan, eikä viitsis joka viikko kiikuttaa kulkinetta huoltoon vain saadakseen 60 - 100 euron laskun lähtiessään, vian silti poistumatta.

e: otsikkoa muokattu.
Viimeksi muokannut kilpijoki, 7.11.2005 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Esa Y
-
Viestit: 61
Liittynyt: 28.4.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Esa Y » 12.5.2004 10:15

Levyissä voi olla hiushalkeamia jommalla kummalla puolen.

Esa Y
-
Viestit: 61
Liittynyt: 28.4.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Esa Y » 12.5.2004 10:16

Sitäpaitsi noi hommat täytyy mennä takuuseen, jos noin vähän ajettu.

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Squash » 12.5.2004 12:39

Muutamia asioita, jotka näin akkiseltään tulee mieleen:
-Kannattaa varmistaa ettei ohjausvaihteen kiinnitys ole löysällä.
-Kovin paljoa vakiosta poikkeava rengaskoko ja/tai offset voi aiheuttaa ongelmia vaikka suuntaus olisikin ohjemitoissaan.
-Joissakin rengasmerkeissä (etenkin kotimaisessa/talvirenkaissa) on niin paljon heittoa jotta niitä on vaikea saada kunnolla tasapainoon (pitäisi tosin näkyä tasapainotuskoneella).
-Jarrulevyt voi hyvinkin mennä ihan uutena kieroiksi, tuo oli tyypillistä aikoinaan esim. useissa Fordeissa (<= anteeksi tuo kirosana).

Oletan, että ajelet jo kesärenkailla :) Tuleeko tuo sama vaiva esiin tavirenkaillakin?

Tottakai toi on takuunalainen juttu, jos tärinä on autosta johtuvaa. Jos syy on erikseen hankkimiesi renkaiden, voi painostaa niiden myyjää :)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.5.2004 13:04

- Rengaskoko on vakio (195/65/15), merkkinä GY, Hydragrip. Ja renkaiden pitäisi olla nyt iskussa eli tasapainossa.

Vika ilmaantui keväällä vielä kun talvirenkailla päästeltiin ja ajattelin, josko olisi vaikka paino lähtenyt liikkeelle/ irti. Tämän johdosta vaihdoin heti kun uskalsi kesäkiemurat alle, mutta vika ei poistunutkaan. -> huoltokierre.

Jarrulevyjä olen nyt kahtena viime kertana yrittänyt huollossa ehdottaa, mutta minut on tyrmätty 6-0, kun semmoista ei ole aikaisemmin esiintynyt.

Täytyypä kysästä voisivatko kurkata ton ohjausvaihteen kiinnityksen. Käyn tänään jokatapauksessa kokeilemassa Stocalla heidän koeajoautoaan, josko siinäkin olisi toi "tyypillenen dieselin tärinä". Jos ei niin sitten on piru irti...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.5.2004 6:46

Eilen sitten autoon vaihdettiin etujarrulevyt -> eipä ilmene tärinää enään. Hieman vaikeaa kyllä tuntui olevan... Tietääkö kukaan onko Hämeenlinnassa valtuutettua Skoda huoltoa, jos vaikka sitten vastaisuudessa kokeilis sitä, kun täällä päivittäin töissä käyn.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 22.5.2004 0:43

Itselläni on samaa vuosimalli oleva octavia.. ja tossa kun olin ajellut autolla kjo 40000km alkoi täristää.... (talvirenkaat alla) käytin huollossa ja ei löytäneet mitään...
Tärinää oli vain silloin tällöin.... enemmän silloin kun olin ajellut n. 3h sitten vasta täristi.

Huollossa katsasti, että levyt olivat suorat.

Nytte Huhtikuussa kun vaihdoin kesärenkaat ei ole ollut tärinää ollenkaan...

Katsotaan nytten kesäkuussa kun lähden pohjoiseen päin ajelemaan, että alkaako täristämään sitten, jos alkaa niin ei muuta kuin levyt takuuseen...

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 22.5.2004 9:39

Mulla vaihdettiin kanssa etulevyt takuuseen moisen tärinän vuoksi 20tkm kohdalla, auto oli Golf TDI 4motion -00

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 22.5.2004 9:50

Vaihdatin myöskin etulevyt omaan kulkineeseen, mittari tais näyttää hiukan alle 10tkm, takuujuttuja

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 22.5.2004 15:12

Voisinkohan mennä sanomaan, että olen kuullut tälläisestä tapauksesta ja minulla oli myös tälläistä ja silloin ei tehty mitään...

Et jos ne vaihtais jarrulevyt...?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 22.5.2004 15:40

Kumma kyllä, mutta ocu täristää vieläkin. Ei tosin ilmene heti liikkeelle lähtiessä vaan joutuu jonkin aikaa päästeleen (näin se on ollut koko ajan). Ilmeisesti jokin paikka lämpenee ja alkaa sitten täristään. Ilmenee edelleen 80 km/h nopeudesta eteenpäin. Ratti ei tosin vispaa enään samalla lailla kuin ennen levyjen vaihtoa...

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 22.5.2004 15:43

Sama juttu oli minulla.

Eli kun ajat enemmän kuin tunnin niin sitten alkaa täristämään, mutta jos ajat vaikka 1km niin ei täristä..

Ja tärinä alkaa vasta siinä 80km/h ja ratti tärisi n. 0.5-1cm


Kilpijoki: sullehan vaihdettiin ne levyt?
vaihdettiinko taaksekin?

Täriseekö sulla silloin kun ajat vai silloin vaan kun jarrutat 80km/h vauhdista? luja jarrutus vai pehmeä?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 24.5.2004 6:56

Ei täryytä enään jarruttaessa, vaan ihan suoralla tiellä n 80 nopeudesta eteenpäin. 20 minuuttia riittää tuomaan tärinän esiin.
Ratti tärisee juurikin kuvatulla tavalla 0,5-1cm heitolla. Ei vaihdettu levyjä taakse.
Tosin enään en kykene paikallistamaan täryytyksen alkulähdettä, kun tuntuu että koko auto on muuttunut hieromalaitokseksi ;)
Mitähän siellä muuta hajoaa, kun nyt on täristelty eteenpäin ainakin 5tkm?

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 24.5.2004 12:19

Hmm...
varmaan pitäis mun testata huomenna ja käydä lahdessa ja takas.... kestää n. 1h 50min et alkaa tärinä ennen kuin lähden pohjoiseen ajamaan...

Sitten vaan sanomaan et levyt vaihtoon ja kunnon syyniin

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 24.5.2004 12:34

Oletkos koittanut vaihtaa renkaiden ilmanpaineita ? Joskus taannoin yhdessä autossa vastaavaa ongelmaa korjattiin rengaspaineilla ja oli ihan valmistajan suositus. En enää vaan muista lisättiikö vaiko poistettiin, mutta homma johtui siitä, että ajettaessa kitka lämmittää rengasta ja ilmanpaine muuttuu ja se vaikutti jotenkin johonkin ja lopputulos oli vatkausta.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.5.2004 11:51

Tänään vaihdettu etupyörien laakerit. En vielä tiedä lopputulosta, kun auto on korjaamolla ja itse 80km päässä. Btw, laina-auto vm.2000 Octavia 1.9TDI (90hv) ravistaa samalla tavalla... onko siis kyseessä epidemia vai omituisuus?

Täytynee kokeilla tota ilmanpaineen muutosta, voi hyvinkin olla vaikutusta. Tällähetkellä autovalmistajan suosituspaineet 3 hengen kuormalle (ed. 2bar, ta. 2.2bar). Kokeilen ensin täyskuorman paineita (0.2bar lisää nykyiseen) ja jos ei vaikutusta niin sitten tiputetaan.

Renkaat on "takuuvarmana" tasapainossa, kun on nyt neljään kertaan 2 kuukauden sisään tasapainotettu ;)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 26.5.2004 6:46

Nypyyttää vieläkin... :(

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 26.5.2004 10:10

kilpijoki: oiskohan joku tyyppivika...

kysäsin vaimoltani ku käy silloin tällöin hämeenlinnassa et täriseekö ratti niin sanoi et tärisee....

mitäköhän pitäis käydä vaihdattamassa et lakkais tärinä...
ja kuitenkin silloin kun auton ostin ei mitään tärinää, mut käytin ekaa kertaa huollossa 38888km kohdalla niin sen jälkeen tärinä on alkanut...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 26.5.2004 12:08

Ens viikolla kokeillaan eri renkailla... voinen kuvitella jo etukäteen lopputuloksen. :P

Miksi vasta ensi viikolla? jotta pääsen itse mukaan tähän koeajotilaisuuteen.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 27.5.2004 23:47

Soittelin tänään huoltoon (metro auto viikki) ja kysyin et onko vastaavia tapauksia tullut... niin sanoivat että ei ole tullut.... ja jos oli niin levyt oli vaihdettu ja taas mentiin...

huomenna saan uudet vanteet ja renkaat katsotaan täristääkö sitten

nokian neule
-
Viestit: 148
Liittynyt: 23.7.2003 8:17

ViestiKirjoittaja nokian neule » 28.5.2004 7:28

Tällähetkellä autovalmistajan suosituspaineet 3 hengen kuormalle (ed. 2bar, ta. 2.2bar). Kokeilen ensin täyskuorman paineita (0.2bar lisää nykyiseen) ja jos ei vaikutusta niin sitten tiputetaan


Eikö auto ole noilla paineilla jo lähes "ajokelvoton"? Mulla on 205/55x16 renkaissa yli kolmea baria...
Kahdella barilla en edes haluaisi kokeilla ajaa mutkatiellä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.5.2004 7:54

Ei ole. Taitaa kulua sulla renkaat keskeltä aikas haipakkaa, tuskin 55 sarjan gummi nyt kuitenkaan yli kolmea baria kaipaa? (Itselläni oli edellisessä kiesissä 195/50/15 gumit, paineet 2.5 just sopiva).

Muistaakseni noille 205/55/16 kumeille Sokota suosittelee 3 hengen kuormalle 2.4 bar, tää ihan muistikuvana siitä tankkausaukosta.

nokian neule
-
Viestit: 148
Liittynyt: 23.7.2003 8:17

ViestiKirjoittaja nokian neule » 28.5.2004 8:07

Ajettavuuden / turvallisuuden perusteella kieltäydyn uskomasta (noudattamasta) tuollaisia lukuja. :D

Ei nykyiset renkaat ole tuosta moksiskaan, sen mitä vajaasta 20tkm:stä kesärenkailla tuossa yksilössä voi nähdä. Kuluu aivan tasaisesti.

No, se oli offtopiccia se. Toivottavasti homma ratkeaa.

Miten muuten mainittu Tre:n liike on muuten toiminut, pitäisi viedä auto kohta 30tkm:n huoltoon eikä itse ostotapahtuma oikein vakuuttanut...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.5.2004 8:13

Mulla on onnesta puolituttu automyyjä, joten sijaisauto on järjestynyt hienosti. Huollon toiminnasta en voi kovin isoa plussaa antaa, koska edelleen täryyttää vaikkakin nyt reilu kuukausi on asiaa puitu.

muokkausta: enhän mä kyllä huollonpoikia voi syyttää, nehän tekee sen mitä työnjohto käskee.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 28.5.2004 9:06

Noh, mä taas olen "joututunut"/tutustunut hyvin myyjän jo... ku olen aika monesti joutunut käymään siellä vikoja valittamassa....

ja aina olen saanut jonkun auton...
viimeksi oli sitten BMW

Huolto on aina huolto.... niilläkin on provikkaliksa kuulemma.... mitä enemmän huoltaa sitä parempi palkka... ja jälki on sitten sen näköistä sitten

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 30.5.2004 9:51

Nyt perjantaina vaihdoin uudet renkaat + vanteet alle ja tärinää alkoi olla vähän enemmän... 80km/h eteenpäin...


Kävin muuten tossa Helkaman maahantuojalla.... ja kysyin et onko vastaavia niin miekkonen mietti vähän aikaa ja sano et hän käy kysyy asentajilta... noh, sit ku tuli niin sano et yksi vastaava on tullut ja siinä oli jos oikein ymmärsin niin se keskiö olisi ollut soikea... ja myös vanne sen myötä mennyt soikeaksi...

Oisko sitten se... noh, ensi viikolla pohjoiseen ja takas sitten ja jos täristää niin huoltoon vaan....


Kilpijoki: Mitkä renkaat sulla on alla? (koko?)

Mulla on 225/45r17 Ja nokialaiset

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.5.2004 6:26

Ylenpänä topiccia jo renkaat mainitsin, eli 195/65/15 eli orggiskoko. Muttei kuitenkaan orggisrenkaat.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 31.5.2004 20:11

Mulla oli ekaks Michelin Energy ja orkkiskoko
ja nytten Nokia Nrvi ja toi koko

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 1.6.2004 12:16

Ensi viikon keskiviikkona vaihdetaan etu ja takajarrulevyt + palat...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.6.2004 15:24

Dodiii.

Puoliltapäivin laitettiin orggissetti kumeja+vanteita alle. Lähdin koeajolle ja kas kummaa, auto kulki kuin kiskoilla. Juuri niin kuin sen tulisikin. Ei tärinöitä eikä minkäänsortin vispauksia. Vika siis vanteissa tai kumeissa.

Soitin sitten rengasliikkeeseen ja sovin omistajan kanssa, että tulen vielä tänään paikalle. Irroitettiin renkaat ja kokeilun ilosta pistettiin tasapainoituskoneeseen... taasen heittoja painoissa. Uudet kumit vanteille (sama merkki sama koko), tasapainoitus ja kokeilulenkki. Ei värinöitä.

Kumit lähti reklamaationa GoodYearille, saavat siellä ihmetellä mikä niissä on vikana. Rengasliikkeen omistaja lupasi ottaa yhteyttä kun saavat itse tietää mikä niitä renkaita vaivasi. Loppupelissä homma hoitui hienosti ja taasen ollaan tyytyväisiä.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 1.6.2004 16:21

hmm..
Mun varmaan pitäis tehdä kaikille... eli siis nokia q kitkarenkaat...
nokia nrzi
ja michelin energy...


Aika kova homma olis...

eli olisko mulla sitten joku toinen ongelma... ku kuitenkin on uudet kummit alla ja vanteet ja täristää..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 2.6.2004 9:55

Toivotaan nyt että kohdallasi levyjen vaihto auttaa. Itselläni se poisti nypytyksen polkimesta.

Mutta kukaan ei varmaan voinut veikata, että kaikki neljä rengasta olisi viallisia? Mikä olisikaan todennäköisyys? Luultavasti noita 195/65/15 kumeja tehdään muutama miljoona ja niistä neljä viallista sattuu samaan autoon?

Kohtalon ivaa sanoisin.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 2.6.2004 10:16

Kaippa siellä rengastehtaalla jos jokin kone menee rikki, niin tulee monta viallista peräkkäin...

Tuli mullekin taannoin neljä viallista vannetta (O.Z.)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 2.6.2004 10:22

Juu varmaan tulee monta viallista sarjassa, sitä en kiellä. No nyt on kuitenkin taas mukava huristella ja mailit taittuu :)

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 6.6.2004 11:20

Kilpijoki: Jouduitko itse kustantamaan jarrupalat, kun jarrulevyt vaihdettiin?

Olis kiva tietää, kun multa vaihdetaan kaikki levyt ja myös palat...

Tietty autolla on jo ajettu n. 52000km.

Jarrupalojen vaihtoväli on jotain 100000km

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 6.6.2004 11:24

En maksanut asiasta mitään. Mulla oli tuolloin mittarissa 23tkm.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 6.6.2004 13:58

Silloin kun mulla oli mittarissa n. 40000km ja käytin huollossa tosta syystä niin sanoi et jos levyt vaihdetaan niin palat pitää vaihtaa ja ne joutuu itse kustantamaan...

Eihän se levyjen kierous minusta johdu vaan valmistajasta... ja jos sen takia vaihdetaan palat niin ei minun mielestä tarvitsisi paloja kustantamaan...

Katsotaan miten käy.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 10.6.2004 23:06

Empä vielä ole saanut autoa kun huollossa on ollut jo kohta kaksi päivää...
ensiksi olivat vaihtaneet

Etujarrulevyt ja sitten olivat huomanneet, että laakerit pitää meteliä.

Noh, sitten kun laakerit oli asennettu niin oltiinkin rattilaitettu vinoon... eli aurauskulmat olivat vinot... (ennen huoltoon menoa suorassa ratti)

Noh... sanoin huollon tyypille puhelimessa, että helkama-autossa oli yksi vastaava tapaus ja tyyppi soitti sitten sinne ja siellä antoi lisäinfoa...

Kohta soittikin sitten takas... ja kertoi, että vaihdetaa jotkut suuttimet... et vika vois olla noissa...

aina välissä oli käyneet testaamassa autoa.. ja aina täristänyt...


et semmoista

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.6.2004 6:42

Pistäpä sitten infoa mitä kaikkea ne vaihtoi.

Vaikka viime viikolla vaihdettiin renkaat, niin aina silloin tällöin tekee edelleen täryytystä, nyt ei tosin enään kokoaikaa. Taidan ajaa niinkauan kunnes jokin paikka pettää. Kerpele!

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 11.6.2004 13:28

- Etujarrulevyt olivat vaihtaneet
- Vasemmanetupyörän laakerit
- Aurauskulmat säätäneet (laakereiden takia)
- Ratti vinossa (vieläkin hiukan) (laakereiden takia vinossa)


Ensi keskiviikkonna uudestaan huoltoon...

Silloin pitäisi näitä tehdä
- tarkastaa vetoakselisto
- tarkastaa jotkut suuttimet

sitten tais jotain muutakin sanoa, mutta eihän niitä kaikkea muista....

Mut ei nytten ole niin pahaa tärinää kun ajelin 110km/h, kun ennen levyjen vaihtoa... mutta ihan hyvä vaan et tutkii... jos vaikka löytyisi muitakin vikoja....


[soitin meni kans huoltoon.... (ei tietoa milloin saan takas)]

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 17.6.2004 23:28

Keskiviikkona, kun hain auton huollosta... suuttimet oli vaihdettu ja sitten oli aurauskulmat säädetty uudestaan... ja taas oli heittoa....

Noh, sen jälkeen kävin tasapainottamassa renkaat.
Vasemmassa eturenkaassa oli 10g heittoa ja oikeassa eturenkaassa vähän enemmän...

Nytten kun on ajellut ei ole enää täristänyt...

(en ole kyllä pitkiä matkoja ajellut.... pitäis testata pitkää matkaa täristääkö sitten...)

Kilpijoki: ootko tehnyt sun autolle nytten mitään?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.6.2004 6:35

Ajanut ;)

Väliin täristää ja sitten taas ei. Ei kuitenkaan mitenkään mahdottomasti täryytä. Katsotaan mitä tuleman pitää.

Jaru
-
Viestit: 77
Liittynyt: 30.11.2003 19:11

ViestiKirjoittaja Jaru » 5.8.2004 16:47

Mulla oli Nokian NRY renkaat kokoa 225/45/17. Renkaita yritettiin tasapainottaa moneen kertaan mutta tuloksetta. Käänettiin myös renkaita vanteella, kun niissä oli pystyheittoa. Sain uudet renkaat. Myyjä suositteli Kleber rengasta. Nyt 100km kokemuksella rengas on hiljaisempi kuin Nokian NRY ja muutenkin vetelee vähemmän urissa. Että tällaista tällä kertaa.

Ovat tehneet Nokian renkaassa sen olka-alueen liian jäykäksi= huono.
Nokian renkaista on muutenkin tullut melko paljon palautetta , kuulemma...

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 22.6.2005 13:59

Viime vuonna kesäkuussa (2004) vaihdettiin etujarrulevyt... ja nytten tammikuussa uudestaan alkoi täristää... maahantuoja vaan sano et loskaa yms. paskaa vanteissa... sanoin vaan et katsotaan kesällä sitten uudestaan.

Eilen vein huoltoon, et täristää et jarrulevyt kierot ja meneekö vielä takuuseen (takuu ummessa). Ja menihän se takuuseen.

Kilpijoki: onko autosi jo kunnossa, ettei täristä?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.6.2005 7:10

Kylmänä ei täryytä, mutta sit kun paikat saa lämpöiseksi alkaa täryyttään. Vaihtoivat viime kesänä etulevyt ja laakerit. Itse sain renkaat takuuna vaihdettua, kun epäilivät, että niissä olisi vikaa. Nyt on vanteetkin vaihdettu ja sama rumba jatkuu. Mielestäni mukaan on ilmaantunut myös lievää jurinaa (laakeri/tasauspyörästö??). Täytyy ottaa ja viedä nyt kesäloman pian koittaessa se huoltoon, niin saavat tutkailla.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 23.6.2005 7:50

Aivan, kylmänä ei mullakaan täryttänyt, mutta sitten kun oli ajanut n. 10km niin kyllä alkoi täristää rattia.
Mulla kans alkoi jurina ja kumit olivat menneet.

Johtuiskohan siitä et kumit on mennyt ku jarrylevyt on kierot?

Eli keulasta on vaihdettu
- etujarrylevyt (kahteen kertaan)
- laakerit kummaltakin puolen
- kumit kummaltakin puolen

Mulla kesti n. puoli vuotta jarrulevyt kilometreissä n.20tkm-40tkm.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.6.2005 8:39

Täytyy katsoa mitä tuleman pitää, Stocalle vien (tre). Siellä on se huoltopäällikkö vaihtunut tällä välin, joten toivo elää ;)

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 23.6.2005 12:52

Itse olen aina käyttänyt autoa huollossa Metro Auto Viikki ku sieltä on autokin ostettu..

Mut nyt aattelin et ku on lähempänäkin huoltopaikka niin viedään sinne...

eli tonne Metro Auto airport. Ja ihan hyvin palvelu pelas...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 24.7.2005 20:30

Huollonvastaanottajan kanssa heitettiin viime tiistaina noin 30min lenkki (itse olin kuskina) ja tultiin siihen tulokseen, että kuskinpuolen laakeri nyt ainakin vaihdetaan ja mahdollisesti napa. Nyt tulevana tiistaina menee laittoon. Toivottavasti tilanteeseen tulee muutos tämän myötä.

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 24.7.2005 23:07

Nyt eka kertaa luin tätä Kilpijoen/ Vesaxin keskustelua. Arvelin, että vikaa on omassa päässä koska minunkin sotkasta löytyy juuri nuo kaikki luetellut "ominaisuudet". Juuri tultiin 500 km lomareissulta kotiin. Tätä ennen kävin tasapainottamassa renkaat, täristystä on ollut n.2kk, jota ei ensikilometreillä tunnu. Kun oli ajettu 100 kilsaa, niin vas.etusesta rupesi kuulumaan jurnuttava ääni. Tämä ihmekyllä hävisi, eikä enää paluumatkalla kuulunut. Nyt vituttaa ja jännittää lähteä jälleen tien päälle kun ei voi tietää millon skeida leviää. Eli aamulla jälleen "lomareissulle", jolle matkaa kertyy n. 800 kilsaa. Autolla on nyt ajettu 78tkm ja on vm.02. Taitaa olla siirtyminen takas Audille...

jive
-
Viestit: 22
Liittynyt: 22.4.2004 12:42

ViestiKirjoittaja jive » 26.7.2005 15:28

No jos ny määkin lisään nimeni adressiin.

Auto on Octavia 1.8T 4x4 Combi -04 ajettu nyt 18tkm->22tkm.

Vanteet originaali RS:n vanteet 205/55R16 Pzero Neroilla. Vanteet/renkaat tasapainoitettu kahdesti -> aina tärinä palannut ja ilmenee inhottavasti välillä 90km/h -> 110 km/h.

Reilummissa nopeuksissa ei täristä ollenkaan ja matalammissa suhteessa ajonopeuteen.

Täähän alkaa kuulostaa tyyppivialta. Ilmankos Tampereen Stockalla onkin hyvä vaihtovaranto 1.8T Octavioita.

Paljonkos yli 3bar on noissa RS:n kiekoissa pidetty paineita? Jos joku sattuu tietämään RS:n ja tavis 1.8T:n eroista jarrupuolella, niin pistäkää privaa. Olis tarkoitus käydä lastuttamassa auto Dahlbäck racingillä ihan lain sallimissa rajoissa ;)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 26.7.2005 20:41

Eilen otin '03 Octaviastani etulevyt irti kun alkoi rassaamaan se ratin vispaus.
Olin ihan varma että johtuu renkaista, mutta lueskeltuani ajattelin että vois olla levyissäkin vikaa.. niin ja kyllä jarrut ihan vähän nypyttivätkin

Isäni sorvasi levyt ja sanoi että oli todella vähän heittoa, mutta lastun ääni ei ollut tasainen. Tarkoittaa sitä että levyn matsku on paskaa.. epätasalaatuista.
Eli ei varmaan mee pitkään kun alkavat jälleen nypyttämään.. sit haen tarvike levyt, brembot tms.

Kannattaa ne jarrut muuten fiksata. Renkaat kuluu muuten epätasaisesti ja edellisessä autossaninkin menivät renkaat puolessa kesässä.
(jarru paine sykkii joka jarrulle ja jumputus ei ole pelkästään yhdellä pyörällä)

Eli ongelma parani, mutta ihmettelen vaan että miten se ratti voi vauhdissa vipottaa jos on levyt kierossa.. Aikaisemmissa autoissani on täristänyt vain jarruttaessa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.7.2005 20:34

Ei muutosta kuskin puolen laakerin vaihdolla, oli kuulemma vanha laakeri ehkä liikahtanut. Jurisee ja tärisee vanhaan malliin.

16.8 menee toinen puoli vaihtoon. Vahva epäilys, että vika ratkeaa tuolloinkaan.

MarkoP: millain renkaat kuluivat epätasaisesti? Tuliko niihin porrastusta kuviointiin??

Ratti siis vipottaa 3-7mm heittoa cruise aseteltuna 107-110km/h.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 27.7.2005 23:47

Mulla on onneksi ratkennut vika... (toistaiseksi)... uutta autoa jo katselemassa... toiselta merkiltä :( ei vaan ole VAG:n autoissa niin tilavaa ja suht halpaa...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 28.7.2005 7:37

ooppelista kuluivat renkaat soikeiksi.
Eli kun tulee jarrulevyn "ei jarruttava kohta" niin rengas ei jarruta.. sitten kun taas alkaa pitämään niin siitä kohti kuluu enemmän ja kun jarrukohta on aina samassa ja jarrua tulee painettua suhteessa enemmän kun jarruteho on huonompi niin kuluu aika nopeasti renkaat enemmän yhdestä kohtaa.

..siihen ei auta enää edes tasapainoitus, mutta helpottaa kyllä vähän.

juu ratti vippasi about 10mm ja nopeutta yleensä ~110km/h.

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 28.7.2005 8:50

Porukoitten Octaaviaan on vaihdettiin 13tkm paikkeilla uudet jarrulevyt ja palat. Osasyynä noiden vaihtamiseen oli jarrujen kirskuminen ja ravistus jarruttaessa jota ei saatu loppumaan kuin vaihtamalla merkkiliikkeessä tarvikepalat alkuperäisien tilalle uusien levyjen vaihdon yhteydessä. Myös ensiasennus Dunlopin kumit on tasapainotettu useampaa otteeseen epämääräsen ravistuksen vuoksi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.7.2005 10:03

Näitähän piisaa, lisää kiitos.

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 28.7.2005 10:31

Okei lisätään itseni kans auto on -01 kaks litranen bensa ja täristää myös tuossa noin satasen nopeudessa. No sen tiedän että kuskin puolen etulaakeri on sökö (pitää ääntä) mutta täytyy varmaan itsekin tutkituttaa nuo etulevyt. Tällä hetkellä ajettu noin 79tkm ja renkaina nokian nrvi ja koko 205/55 16.

Edit: on muuten sit viel farkku mites muilla?
Viimeksi muokannut Teppo S, 28.7.2005 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vesax
-
Viestit: 248
Liittynyt: 10.3.2004 16:19

ViestiKirjoittaja Vesax » 28.7.2005 10:37

Kyllähän näitä alkaa ilmenemään kun pyydetään... :)

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 28.7.2005 10:49

Tuli mieleen että onks porukalla noita laakereita menny enemmänkin kun itseä ainakin ihmetyttää että kuitenkin noin uus auto ja laakeri sökö.

Kilpijoki: pitääkö mennä Treen stokkalle yhtä aikaa valittamaan kun kuulostaa niin samanlaiselta vialta.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.7.2005 11:19

Teppo S: Mullahan siis vaihdettiin jo kertaalleen molemmat etulaakerit viime kesänä, tai siis näin ainakin mulle silloin kerrottiin. Eli ensimmäisen kerran vaihdettiin kun mittarissa oli noin 25tkm. Nyt mittarissa 84tkm.

Viime kesänä vaihdettiin myös molemmat etulevyt. Samaten tuolloin tasapainoitettiin renkaat ainakin 4 kertaa ja renkaat vaihdettiin kanssa. Myös ohjauskulmat tarkastettiin viime kesänä heti ensimmäiseksi.

Tänä kesänä on nyt vaihdettu myös vanteet (kiitos Harrille) ja ennen vanteiden vaihtoa tasapainotutin kesärenkaat vanhoilla vanteillakin. Ja aina vaan täristää. Kivaa.

Kohta saan tulostaa tän viestiketjun mukaani, kunhan vielä löytyy kohtalon tovereita (tulipas punulippuinen sana). :)

Teppo S: Vien pirssin seuraavan kerran 15.8 iltapäivällä Stockalle, jotta saavat sitten 16.8 sitä ihmetellä. Pidetäänkö miitti Stockalla :)

jive
-
Viestit: 22
Liittynyt: 22.4.2004 12:42

ViestiKirjoittaja jive » 28.7.2005 11:55

koskas olette menossa? Voisinhan minäkin tulla pyörähtämään paikalla. Juu ja farkku on meilläkin. Laitoin muuten 2.4bar kumeihin ilmaa ja auton käytös muuttui aika rajusti. Nyt kylkee vähän kuin sukkasillaan, kun aikaisemmin oli hieman jähmeyttä havaittavissa. Pirellit näköjään tykkää paineesta.

Mietin sitä, että jos alkuperäiseset jarrulevyt on kehnolaatuiset ja menevät nopeasti mutkalle tai kuopille, voisi ESP aiheuttaa vian siirtymisen nopeasti ripustuksiin ja renkaisiin. Harvemmin ESP kesällä vilkuttelee, mutta talviajossa ehkä hyvinkin?

Onkos kaikissa ravistavissa octavioissa kyseinen mukavuus(?)varuste?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 28.7.2005 12:04

eio mulla ESPtä. (olen kyllä kuullut että se ainakin lisää jarrujen kulumista rajustikkin, tietysti riippuen tyylistä)

epäilyttää hieman että olis paloissa vikaa, kun sorvatessa oli se ääni vaihteleva. Eli viittais levyn matskuun.

Tosin palojen täytyy olla ika kovat, kun mulla oli 115tkm ajetussa enemmän pintaa kuin pikkuveljen mazdan uusissa tarvikepaloissa =)

tai sitten ne on joskus vaihdettu, mutat ei ole merkitty mihinkään..

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 28.7.2005 12:21

Ei ole esp:tä ainakaan täällä. Ja näyttää tää vika olevan melko yleinen.

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 28.7.2005 13:06

Lisätääs kommentoitavaa tuohon aamulla kirjoittamaani viestiin.. Isukki soitteli tuossa äsken kun oli ensimmäisestä öljynvaihto huollosta tulossa Skoodan kanssa. Vaikka tuo ravistus saatiin jo keväällä hallintaan tuon jarruremontin ja renkaiden tasapainoituksen takia oli huollossa erityisellä huolella tarkastettu etupään laakerit, vetarit ja tukivarret puslineen. En usko että normaaliin 15tkm öljynvaihtoon sisältyisi noin huolellista alustan tarkastelua jos jotain heikkoa kohtaa tai yleistä ongelmaa ei osattaisi epäillä. Huomauttamista löytyi ainoastaan toisen puolen vetarin suojakumista jossa oli pieni reikä. Ilmeisesti ongelma on siis tiedostettu ainakin jollain tapaa, tässä tapauksessa onneksi ravistukset jäivät lyhyeen. Huollon ajaksi oli tyrkytetty Ocu II 2.0TDI koeajoon ja tais pieni autokuume tulla kun ylistyssanoja erityisesti moottorin ominaisuuksista sai kuunnella pitkän tovin, meni vielä väittämään että mun Audi onkin laiska ja isoruokanen=)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.7.2005 8:00

Ei ole ESP:tä täälläkään. Ja jarrupaloja ei ole vaihdettu, pintaa on vaikka muille jakaa ;) *jarrut ovat vauhdin surma*

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 29.7.2005 16:18

Joo puhuttiin tuossa hetki sit kilpijoen kans puhekimessa ja todettiin että mitä jos mentäis porukalla käymään siellä T:reen stockalla.
Eli kaikki ketkä pääsee niin sinne vain valittamaan.
Itseä ainakin vain arveluttaa kun oma kärry ei ole enää takuun alainen, niin mitä ne alkaa siitä kiskoa että tuo vika saadaan kuntoon. No sen näkee sitten.
Kilpijoki voi kertoa tarkan päivän ja ajan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.7.2005 20:47

Juu, elikäs 15.8 n. kello 15 vien omani stockalle. Hyvähän se olis jos olisi muitakin samaan aikaan ihmettelemässä. Ja yhteystietoni saa kysymällä privaviestillä, niin voidaan etukäteen sopia asiasta.

jive: oletko mahdollisesti CRSC:n puolellakin kirjoitellut??

jive
-
Viestit: 22
Liittynyt: 22.4.2004 12:42

ViestiKirjoittaja jive » 31.7.2005 11:17

jep sama mies ;)

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 2.8.2005 15:34

Mulla on ALH IV Golfissa kans tärytystä ratissa. Tärytys alkaa tuntua jossain 90km/h ja sitä kovemmissa vauhdeissa kun veto on päällä (tasakaasu tai kiihdytys - normaalisti oire sisemmän vetonivelen ongelmista). Vapaasti rullatessa tai moottorijarrutuksessa ei tunnu väpätystä. Joskus mutkan jälkeen ei ratti väpätä mutta takamuksella tuntee, että sama täristys kyllä auton rungossa on edelleen. Jonkinlaista nopeuden mukana olevaa jumputusta kuuluu myös, etenkin neljääkymppiä tiukasti vasemmalle kaarrettaessa kytkin pohjassa ja kone tyhjäkäynnillä mutta se voi juontua jostain muusta - epäilen vetarin ulkoniveltä. Mahdollisesti jarruttaessa tuntuu hyvin pientä nypytystä - kiero/epätasalaatuinen jarrulevy?

Jos noita MarkoP:n kirjoituksia oikein tulkitsin niin jarrunypytys vetäsee renkaat soikeiksi. Jos miettii, että kun renkaat eivät ole tasatahdissa niin ratti väpättää. Jos mutkan jälkeen renkaat ovat tasatahdissa niin sehän sitten taitaisi väpättää vain runkoa eikä tuntuisi niinkään ratissa.

Joku päivä pitää ottaa ja tutkia etupäästä jarrut ja vetarit nyt ainakin. Tai jos näihin nyt jokin yleinen syy löytyy niin täältähän sen toivottavasti pääsee lukemaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 2.8.2005 20:12

Onko muita halukkaita osallistuman tärinä/-jurina vertailuun. Teppo S:n ja jiveen olen ottanut yhteyttä moisesta. Saatais mahdollisesti vähän paremmat lähtökohdat neuvotteluihin. MYÖS vanhempien, mutta vähän ajettujen ocujen omistajat huomio! nyt näyttäisi ainakin yhdistävänä tekijänä olevan farkkukori ;)

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 2.8.2005 21:56

Minun vibraattori on HB. ( tähän ei hymiötä kun ee paljo naarata...)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 3.8.2005 6:15

Okei, ei siis ole pelkästään farkkuimmeisten ongelma. No sama etupää noissa kait onkin. tepi, ei tää oikeasti olekaan naurun asia, paitsi ehkä skodan huollon mielestä.

Tästä muistuukin mieleen kaverin kertoma juttu setänsä taksiovlov:sta. Setä oli joka huollossa valittanut, että vaihdelaatikko pitää vähän omaa elämäänsä, johon oli kuulemma joka kerta olankohautuksella vastattu ja kommentoitu suurin piirtein tyyliin, että päässäsi taitaa olla vähän omia kiemuroita. Noh, taksari kun oli niin kolme vuoden päästä oli sitten vaihtamassa kiesiä. Tuolloin oli sitten huollossa joku möläyttänyt, että täytynee laittaa se laatikkokin kuntoon, kun ei tota muutoin saa myytyä... notta näin.

Palatakseni takaisin asiaan, niin keväällä täryytys hieman vaimeni kun lisäsi nopeutta 115->130, mutta eipä tee niin enään. Ja se jurina... Onkin alkanut takaraivossa kolkuttamaan, notta josko siellä kohta jokin paikka pettää. Toivottavasti ei vaan tee sitä kovin pahassa paikassa.

jive
-
Viestit: 22
Liittynyt: 22.4.2004 12:42

ViestiKirjoittaja jive » 3.8.2005 7:23

Itellä jurisee kans vähän samaan malliin etupää kuin mitä Fiestassa aikoinaan. Silloin leikkas laakeri kiinni. Saas nähdä miten tämän kanssa. Tärinät vaimeni huomattavasti korkeammilla rengaspaineilla 215/55ZR16 kumeilla. Ei ne tosin mihinkään ole poistuneet.

On muuten hassu homma. Ennen oman octaviani ostoa kahlailin foorumia läpi tyyppivikoja haeskellen, eikä silloin sattunut tämä topiikki silmiin. Olisi osannut vähän enempi valittaa asiasta jo auto hankittaessa. Yleensä automallit 'kypsyvät' elinkaarensa loppupäätä kohdin mentäessä. Meitin kaara on varmaankin viimeisiä farkkuja joita on tehty, kun rekisteriin on merkattu käyttöönottoajankohdaksi muistaakseni 4/04. Vikalista on jo melkoisen pitkä ;)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 3.8.2005 7:36

Eli nyt ollaan kolmeen pekkaan (mä, jive ja Teppo S) kokoontumassa pohtimaan strategiaa ens maanantaina (8.8) Hervannan Hesen pihaan siinä kello 18 aikaan. Joten jos joku haluaa liittyä mukaan pohdintaan, niin tere tulemast.

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 3.8.2005 8:03

Olisi mukava käydä porukalla jututtamassa ns.ammattimiehiä asian tiimoilta, täältä savosta on vaan turhan pitkä matka. Tosiaan lomareissut on nyt heitetty, viimeisin suuntautui Kuusamoon ja tälle matkaa kertyi 1150 km. Välillä otti pannuun aikas reilusti tärinä ja jurina, eikä asiaan auttanut huutava 2 vuotias ja vieressä ajotyylistä kommentoiva -30.v. ONNEKSI kohta pääsee töihin ja ajamaan VW:tä, ettei totuus unohtuisi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.8.2005 6:09

Testailin eilen huvikseni, notta vaikuttaako moottorin käyminen tähän ongelmaan. Eli sopivan hiljaisella tiellä sammutin koneen alamäessä ja annoin rullata vapaalla. Täryytti edelleen.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 8.8.2005 16:21

Ajattelin laittaa vähän listausta tämän threadin ja SCF:stä kaivetun perusteella golf/octavia/leon/toledo ongelmista.

Mitä on ainakin kokeiltu:
- renkaiden tasapainotus -> ei apua
- renkaiden paikkojen vaihto -> ei apua
- nelipistesuuntaus -> ei apua
- jarrulevyjen vaihto -> osittainen parantuminen - toisin sanoen jotain mätää jarrulevyissä
- uudet renkaat -> auttoi mutta ongelma palannut - jokin (jarrut?) saa renkaat menemään huonoon kuntoon
- laakerin vaihdot -> ei apua

Mahdollisia syyllisiä:
- Jarrulevyt kierot tai epätasalaatuiset -> renkaat epäkeskoiksi?
- Jarrusylinterien yms. vajaatoiminta/jumittuneisuus -> renkaat epäkeskoiksi?
- Vetonivelet huonokuntoiset/väljät -> ?
- Vetoakseli kiero tai muutoin epätasapainossa -> ?
- Napa kiero -> jarrulevy kieroutuu -> renkaat kuluvat epäkeskoiksi?
- Alustan puslat kuluneet -> luulisi ainakin kolahtelua ilmenevän kuopissa ja jonkinlaista vetelyä kiihdytyksessä/jarrutuksessa kun pyöränkulmat muuttuvat
- Joku muu, mikä?

Tällaista arvausleikkiä, joka ei yhtään tuolla maantiellä hymyilytä kun tärinähoitoa saa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.8.2005 16:31

Renkaat kuluvat epätasaisesti:
- rengaspaineet väärät
- pyöränkulmat väärät
- pyörät epätasapainossa
- iskunvaimentimet kuluneet
- ohjaus- tai pyöräntuentaosat kuluneet tai löysällä

eli noista katsomaan mikä voisi vaikuttaa tuohon tärinään.

jive
-
Viestit: 22
Liittynyt: 22.4.2004 12:42

ViestiKirjoittaja jive » 8.8.2005 16:37

oma kaara pitää nyt jo melkoista meteliä ollakseen vuoden vanha. äänestä päätelen jarrulevyt kierot. Auto menee kohta huoltoon. Kahtotaan mitä siellä saavat aikaan.

Aika outoa kaikkiaan, ettei tällaisesta ole enempi ollut puhetta. Auto sisareineen on kuitenkin yleisimpiä Suomessa myytävistä. Leon/Toledo Golf/Bora ja Octavia yhteenlaskien kyseessä on varmaankin neljäsosa vuosittain myydyistä kokoluokkansa autoista.

Edit:

Vesku.

Ei mikään yllämainituista. auto ollut meillä pari kuukautta ja kahdesti käytetty huollossa, joista jälkimmäisessä luulis homman osaavan, kun kyse oli Stockman Auton merkkihuolto. Renkaisiin tuli 10g heitto kahden viikon sisällä.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.8.2005 16:48

Ei se merkkihuolto takaa mitään.

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 8.8.2005 17:00

Jep poijaat joutuu meneen heselle ilman mua mutta katsotaan seuravas pynsä miitis jos silloin nähtäis. Tai jos satutte nokian suunnalla pyörimään niin soittoa mulle ja treffataan jossain. (numeron saa kun pyytää privalla)

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 8.8.2005 17:14

-iskarit?
-iskareiden yläpuolinen kiinnitys , laakeri väljä?

-äidin edellisessä autossa (Ford), jarrusatula ravisti jarrutuksessa, se ei liikkunut kunnolla, jarrupalat kului samoin levyt

Itselläni tärinä alkoi pari kuukautta sitten. Luulen että edessä renkaiden painot siirtyy, kun ne osuu vakaajaan kun renkaat kääntää ääriasentoon. Vakaaja tai mikä kallistuksenvaimennin se onkaan nimeltään? Vanteet pitäisi olla ET luvultaan suuremmat, eikös ne silloin mene ulommas autosta. Itselläni on selvät jäljet mihin ottaa kiinni, tasapainotin renkaat, auttoi hetkeksi.

edit: Yksi syy mikä voi tärisyttää, jos auto on ajettu kanttariin, niin silloin vikoja voi olla useammassa kohdassa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 8.8.2005 20:51

Täytynee varmaan tulevana maanantaina sanoa, etten huoli pirssiä takas ennenkuin on kunnossa. Josko ne viimein alkaisivat toden teolla tutkaamaan. Otan myös tässä topicissa esiintyneet vinkit tulosteena ulos, jotta saan keskusteluun hieman pontta lisää.

*ituttaa kuin oravaa, jonka käpy jääty maahan.

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 8.8.2005 21:13

No ei muuta kuin pistät tilaten saman tien uuden sokotan kun sinne menet..
Täytyy varmaan alkaa itsekin kysellä että mitäs se laitto sit tulee maksamaan.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 9.8.2005 16:37

Kah, nyt vasta hoksasin, että eilenhän se oli tuo teidän näkeminen. Käväsin kuuden maissa siinä Hesellä kans - tosin vain nopean burgerin syömässä kun en muistanut tuota päivämäärää ja aikaa.

Koititteko toistenne autoja - eli oliko oireet molemmilla ihan samat vai löytyikö eroa?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 9.8.2005 17:28

Siinähän kävi silleen hassusti, että jiven auto säikähti mua, eikä sitten täryyttänyt ;)
Metalllinen jurina sieltä kyllä löydettiin. Jive voineekin todeta sitten taasen, etten ainakaan minä kuvittele Ocun täristystä, kerta omani ei jättänyt täryyttämättä.
Tiedä sitten onko sama vika molemmissa...

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 9.8.2005 19:12

No jos huomenna päästäis kilpijoen kans vertaamaan meidän mopoja.
Tuli tänään vain todettua kun käytiin tuossa mökillä ja ajoin soratiellä melko terävään monttuun, niin kuului kuskin puolelta melkoinen pamaus.
Eli ei siis kuulostanut ns: normaalilta pamaukselta vaan hyvin ikävä ja sellainen terävä metallinen kolahdus.

piruite
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.10.2003 16:49

ViestiKirjoittaja piruite » 10.8.2005 13:37

Satuitko samaan aikaan jarruttamaan kun ajoit monttuun?

Kas kun mulla on 2 kertaa käynyt niin että olen ajanut aika viattoman näköseen monttuun, 5cm tai jopa alle, ja etupäästä on kuulunut tosi ikävä ääni. Luontoilta-ohjelmassa sitä ehkä kuvailtaisiin "PATAM!!!". Mitään ei kuitenkaan näytä olevan hajonnut.

Rupesin ajattelemaan että voisko syynä olla ABS-järjestelmän sekoaminen syystä että olen juuri aloittanut jarrun painamisen, eli nesteen paine kasvaa samalla kun ajaa monttuun. Jos niin on niin ompa helkkarinmoinen paineisku. Mene ja tiedä...kuitenkaan en ole muilla autoilla ikinä vastaavaan ilmiöön törmännyt.

Tuli tänään vain todettua kun käytiin tuossa mökillä ja ajoin soratiellä melko terävään monttuun, niin kuului kuskin puolelta melkoinen pamaus.
Eli ei siis kuulostanut ns: normaalilta pamaukselta vaan hyvin ikävä ja sellainen terävä metallinen kolahdus.

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 10.8.2005 17:19

En kyllä tainnu jarruttaa enää siinä vaiheessa, mutta mene ja tiedä kun en ole asiasta varma.

Moilanen1976
-
Viestit: 69
Liittynyt: 28.1.2004 18:23

ViestiKirjoittaja Moilanen1976 » 11.8.2005 8:31

Olisko kallistuksen vakaajan puslat tuon kolahduksen aiheuttaja. Ei ole kovin pitkäikäisiä. Ja niistä kun ei silmälllä sitä väljää erota.
Kilometreistäsi en tiedä, mutta omassa oli 100 tkm kohdalla jo selvät. Toisilla tainnut mennä jo pienemmälläkin ajomäärällä.

jive
-
Viestit: 22
Liittynyt: 22.4.2004 12:42

ViestiKirjoittaja jive » 11.8.2005 12:41

Hyvinhän se kilpijoen skoda jumputtaa. Oma kaara oli sitten vieraskoree, mutta saas ny nähdä millainen on tuomio, kun parin viikon päästä kiikutetaan neuvolaan. Tuon jumputuksen lisäksi olis tarkoitus tutkituttaa onko laatikon vaihteensiirto kohillaan ja miksi sisälle tulee kaatosateella vesi. Tällähän ei ole vielä ajettu kuin just se 25tkm.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.8.2005 13:40

jive: oliko huoltoneuvojan kanssa millainen keskustelutuokio, kun neuvola-aikaa varasit??

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 11.8.2005 14:04

Jees eipä se munkaan rassi oikein tykänny kilpijoesta kun ei nyt mitään isoa ravistusta pitänyt, ja itsellä on muuten ajettu 76tkm. Ja täriseehän se kilpijoen auto vaikka tuli eilen valittua melko huono reitti kokeiluun.
Ajattelin kyllä että hitto vaihdan ne etupään laakerit itse ja katsotaan sen jälkeen että miltä tuntuu.
Ei nimittäin oikein lämmitä nuo stockan huolto hinnat.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 11.8.2005 15:10

Minä varmaankin vaihdan sitten talvirenkaiden allelaiton yhteydessä kaikki levyt ja palat sekä tarkastan kaikki liukutapit yms. Pitää myös noi vetaritkin sitten tarkastaa etteivät ole kieroja tai nivelet ruksu.

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 11.8.2005 18:40

Kyllä sitä eilen puhuttiin että pitäiskö sitä vaihtaa ne jarrupalat vähän pehmempiin ja samalla joko uusia tai sorvata levyt.
Ja jos joku haluaa suositella paloja niin vinkkejä otetaan vastaan...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 12.8.2005 7:56

Jos niissä levyissä on pintaa niin kannataahan ne sorvata, mulla alkaa omat olemaan sakko rajalla.. Katsastusmiehet kyllä yleensä katsovat vaan kuluma uria ja antavat korjaus kehoituksen jos eivät ole ihan paskat.
Katso samalla että sorvari oikaisee myös laippa & vanne pinnan niin ei ole heitto ainakaan levyissä.

Jos löydätte varaosaliikkeestä Brembot tms. levyt (voivat olla halvemmat kuin skodan omat) niin pistäkää rohkeasti boardille.
Uritetut olisivat aika jees ettei märkänä aamuna tule joskus ekan jarrutuksen kanssa yllätystä.

Mä joskus vaihdoin opeliin GREENin palat ja olin tyytyväinen, niistäkin olen tosin kuullut että laatu olisi mennyt alaspäin.
Jos pehmeitä haluat niin Bilteman palat on ykköset.. tuttu ajaa roadsporttia niillä kun on kuulemma paras pito ja menee yhdet per kisa =)

Mä olen ajatellut seuraaviksi paloiksi ferodoja.. ainakin näkemieni testien perusteella ovat hyvät pidoltaan ja kulutuskestävyydeltä.
Tosin tuntuu ettei noita orkkis paloja voita mikään kestävyydessä.

Mullakin on taas muutaman kerran alkanut jarrut ravistamaan kun olen testaillut kiihtyvyyksiä G-techillä ja heti perään tiukkaa jarrutusta.
jarrut ovat kuitenkin vielä perstuntumalta palautuneet suoriksi kun ei ole tärinää tuntunut.
..ei ole kyllä missään muussa autossa ollut tällasta ilmiötä.

jive
-
Viestit: 22
Liittynyt: 22.4.2004 12:42

ViestiKirjoittaja jive » 12.8.2005 11:06

en tiedä miten muilla, mutta mulla tarjottiin heti jarruhuoltoa ekaan määräaikaishuoltoon. Paloista sen verta, että olikohan TM:n testi joka totesi että Bilteman paloja paremmat olivat vain Volvon tarvikepalat. Greenillä tarkoitetaan varmaankin EBC:n Green Stuff paloja? Ite olen ajatellut hankkia Blue Stuff endurance palat Fiestaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.8.2005 11:09

tarjoavat joo jarrujen herkistelyhuoltoa, joka huollon yhteyteen. Normi huoltoon, kun ei kuulu niiden laittamista vaan pelkästään tarkistus.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 12.8.2005 11:16

Herkistely huolto=).. annetaanko valohoitoa, vai herkistelläänkö porukalla.

Mä pistin oikein kunnolla vaseliinia liuku tappeihin levyjen sorvauksen yhteydessä ja kun laittaa männän suojakumin sisuksen täyteen jarru rasvaa ja muistaa vaihtaa nesteitä niin mäntä ei jää ikinä jumiin.

joo ebc:n green stuffit.. hyvin pysyivät vanteet ruosteettomina vaihdon jälkeen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa