Octavia tärisee, 3. rengassarja korjasi tärinän pois
Valvoja: ffp jäsenet
Octavia tärisee, 3. rengassarja korjasi tärinän pois
Octaviaan on ilmaantunut lievää täryytystä 80km/h eteenpäin. Eli ratti vispaa hieman. Seuraavat asiat on tehty:
* renkaat on tarkistettu ja tasapainotettu uudestaan -> ei vaikutusta
* renkaiden paikkoja vaihdettu, edestä taakse ja toisinpäin -> ei vaikutusta.
* nelipistesuuntaus tehty -> ei vaikutusta
Mitä pitäisi seuraavaksi tarkistaa?
Tampereen Stockmannilla tätä on alettu jo pitää dieselille "ominaisena" tärinänä, mutta sen mitä olen muita V.A.G.:n diesel henkilömalleja ajanut, en ole vastaavaan törmänny.
Voisiko tärinä johtua jarruista? Ajattelin vain, voisko 20 tonnia ajetussa autossa olla levyt kierot. Lievää ravistusta on havaittavissa jarruttaessa, mutta ei tunnu kuitenkaan polkimessa, ainoastaan ratti 'vemppaa'.
Alkaa ideat loppumaan, eikä viitsis joka viikko kiikuttaa kulkinetta huoltoon vain saadakseen 60 - 100 euron laskun lähtiessään, vian silti poistumatta.
e: otsikkoa muokattu.
* renkaat on tarkistettu ja tasapainotettu uudestaan -> ei vaikutusta
* renkaiden paikkoja vaihdettu, edestä taakse ja toisinpäin -> ei vaikutusta.
* nelipistesuuntaus tehty -> ei vaikutusta
Mitä pitäisi seuraavaksi tarkistaa?
Tampereen Stockmannilla tätä on alettu jo pitää dieselille "ominaisena" tärinänä, mutta sen mitä olen muita V.A.G.:n diesel henkilömalleja ajanut, en ole vastaavaan törmänny.
Voisiko tärinä johtua jarruista? Ajattelin vain, voisko 20 tonnia ajetussa autossa olla levyt kierot. Lievää ravistusta on havaittavissa jarruttaessa, mutta ei tunnu kuitenkaan polkimessa, ainoastaan ratti 'vemppaa'.
Alkaa ideat loppumaan, eikä viitsis joka viikko kiikuttaa kulkinetta huoltoon vain saadakseen 60 - 100 euron laskun lähtiessään, vian silti poistumatta.
e: otsikkoa muokattu.
Viimeksi muokannut kilpijoki, 7.11.2005 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muutamia asioita, jotka näin akkiseltään tulee mieleen:
-Kannattaa varmistaa ettei ohjausvaihteen kiinnitys ole löysällä.
-Kovin paljoa vakiosta poikkeava rengaskoko ja/tai offset voi aiheuttaa ongelmia vaikka suuntaus olisikin ohjemitoissaan.
-Joissakin rengasmerkeissä (etenkin kotimaisessa/talvirenkaissa) on niin paljon heittoa jotta niitä on vaikea saada kunnolla tasapainoon (pitäisi tosin näkyä tasapainotuskoneella).
-Jarrulevyt voi hyvinkin mennä ihan uutena kieroiksi, tuo oli tyypillistä aikoinaan esim. useissa Fordeissa (<= anteeksi tuo kirosana).
Oletan, että ajelet jo kesärenkailla :) Tuleeko tuo sama vaiva esiin tavirenkaillakin?
Tottakai toi on takuunalainen juttu, jos tärinä on autosta johtuvaa. Jos syy on erikseen hankkimiesi renkaiden, voi painostaa niiden myyjää :)
-Kannattaa varmistaa ettei ohjausvaihteen kiinnitys ole löysällä.
-Kovin paljoa vakiosta poikkeava rengaskoko ja/tai offset voi aiheuttaa ongelmia vaikka suuntaus olisikin ohjemitoissaan.
-Joissakin rengasmerkeissä (etenkin kotimaisessa/talvirenkaissa) on niin paljon heittoa jotta niitä on vaikea saada kunnolla tasapainoon (pitäisi tosin näkyä tasapainotuskoneella).
-Jarrulevyt voi hyvinkin mennä ihan uutena kieroiksi, tuo oli tyypillistä aikoinaan esim. useissa Fordeissa (<= anteeksi tuo kirosana).
Oletan, että ajelet jo kesärenkailla :) Tuleeko tuo sama vaiva esiin tavirenkaillakin?
Tottakai toi on takuunalainen juttu, jos tärinä on autosta johtuvaa. Jos syy on erikseen hankkimiesi renkaiden, voi painostaa niiden myyjää :)
- Rengaskoko on vakio (195/65/15), merkkinä GY, Hydragrip. Ja renkaiden pitäisi olla nyt iskussa eli tasapainossa.
Vika ilmaantui keväällä vielä kun talvirenkailla päästeltiin ja ajattelin, josko olisi vaikka paino lähtenyt liikkeelle/ irti. Tämän johdosta vaihdoin heti kun uskalsi kesäkiemurat alle, mutta vika ei poistunutkaan. -> huoltokierre.
Jarrulevyjä olen nyt kahtena viime kertana yrittänyt huollossa ehdottaa, mutta minut on tyrmätty 6-0, kun semmoista ei ole aikaisemmin esiintynyt.
Täytyypä kysästä voisivatko kurkata ton ohjausvaihteen kiinnityksen. Käyn tänään jokatapauksessa kokeilemassa Stocalla heidän koeajoautoaan, josko siinäkin olisi toi "tyypillenen dieselin tärinä". Jos ei niin sitten on piru irti...
Vika ilmaantui keväällä vielä kun talvirenkailla päästeltiin ja ajattelin, josko olisi vaikka paino lähtenyt liikkeelle/ irti. Tämän johdosta vaihdoin heti kun uskalsi kesäkiemurat alle, mutta vika ei poistunutkaan. -> huoltokierre.
Jarrulevyjä olen nyt kahtena viime kertana yrittänyt huollossa ehdottaa, mutta minut on tyrmätty 6-0, kun semmoista ei ole aikaisemmin esiintynyt.
Täytyypä kysästä voisivatko kurkata ton ohjausvaihteen kiinnityksen. Käyn tänään jokatapauksessa kokeilemassa Stocalla heidän koeajoautoaan, josko siinäkin olisi toi "tyypillenen dieselin tärinä". Jos ei niin sitten on piru irti...
Itselläni on samaa vuosimalli oleva octavia.. ja tossa kun olin ajellut autolla kjo 40000km alkoi täristää.... (talvirenkaat alla) käytin huollossa ja ei löytäneet mitään...
Tärinää oli vain silloin tällöin.... enemmän silloin kun olin ajellut n. 3h sitten vasta täristi.
Huollossa katsasti, että levyt olivat suorat.
Nytte Huhtikuussa kun vaihdoin kesärenkaat ei ole ollut tärinää ollenkaan...
Katsotaan nytten kesäkuussa kun lähden pohjoiseen päin ajelemaan, että alkaako täristämään sitten, jos alkaa niin ei muuta kuin levyt takuuseen...
Tärinää oli vain silloin tällöin.... enemmän silloin kun olin ajellut n. 3h sitten vasta täristi.
Huollossa katsasti, että levyt olivat suorat.
Nytte Huhtikuussa kun vaihdoin kesärenkaat ei ole ollut tärinää ollenkaan...
Katsotaan nytten kesäkuussa kun lähden pohjoiseen päin ajelemaan, että alkaako täristämään sitten, jos alkaa niin ei muuta kuin levyt takuuseen...
Kumma kyllä, mutta ocu täristää vieläkin. Ei tosin ilmene heti liikkeelle lähtiessä vaan joutuu jonkin aikaa päästeleen (näin se on ollut koko ajan). Ilmeisesti jokin paikka lämpenee ja alkaa sitten täristään. Ilmenee edelleen 80 km/h nopeudesta eteenpäin. Ratti ei tosin vispaa enään samalla lailla kuin ennen levyjen vaihtoa...
Sama juttu oli minulla.
Eli kun ajat enemmän kuin tunnin niin sitten alkaa täristämään, mutta jos ajat vaikka 1km niin ei täristä..
Ja tärinä alkaa vasta siinä 80km/h ja ratti tärisi n. 0.5-1cm
Kilpijoki: sullehan vaihdettiin ne levyt?
vaihdettiinko taaksekin?
Täriseekö sulla silloin kun ajat vai silloin vaan kun jarrutat 80km/h vauhdista? luja jarrutus vai pehmeä?
Eli kun ajat enemmän kuin tunnin niin sitten alkaa täristämään, mutta jos ajat vaikka 1km niin ei täristä..
Ja tärinä alkaa vasta siinä 80km/h ja ratti tärisi n. 0.5-1cm
Kilpijoki: sullehan vaihdettiin ne levyt?
vaihdettiinko taaksekin?
Täriseekö sulla silloin kun ajat vai silloin vaan kun jarrutat 80km/h vauhdista? luja jarrutus vai pehmeä?
Ei täryytä enään jarruttaessa, vaan ihan suoralla tiellä n 80 nopeudesta eteenpäin. 20 minuuttia riittää tuomaan tärinän esiin.
Ratti tärisee juurikin kuvatulla tavalla 0,5-1cm heitolla. Ei vaihdettu levyjä taakse.
Tosin enään en kykene paikallistamaan täryytyksen alkulähdettä, kun tuntuu että koko auto on muuttunut hieromalaitokseksi ;)
Mitähän siellä muuta hajoaa, kun nyt on täristelty eteenpäin ainakin 5tkm?
Ratti tärisee juurikin kuvatulla tavalla 0,5-1cm heitolla. Ei vaihdettu levyjä taakse.
Tosin enään en kykene paikallistamaan täryytyksen alkulähdettä, kun tuntuu että koko auto on muuttunut hieromalaitokseksi ;)
Mitähän siellä muuta hajoaa, kun nyt on täristelty eteenpäin ainakin 5tkm?
Oletkos koittanut vaihtaa renkaiden ilmanpaineita ? Joskus taannoin yhdessä autossa vastaavaa ongelmaa korjattiin rengaspaineilla ja oli ihan valmistajan suositus. En enää vaan muista lisättiikö vaiko poistettiin, mutta homma johtui siitä, että ajettaessa kitka lämmittää rengasta ja ilmanpaine muuttuu ja se vaikutti jotenkin johonkin ja lopputulos oli vatkausta.
Tänään vaihdettu etupyörien laakerit. En vielä tiedä lopputulosta, kun auto on korjaamolla ja itse 80km päässä. Btw, laina-auto vm.2000 Octavia 1.9TDI (90hv) ravistaa samalla tavalla... onko siis kyseessä epidemia vai omituisuus?
Täytynee kokeilla tota ilmanpaineen muutosta, voi hyvinkin olla vaikutusta. Tällähetkellä autovalmistajan suosituspaineet 3 hengen kuormalle (ed. 2bar, ta. 2.2bar). Kokeilen ensin täyskuorman paineita (0.2bar lisää nykyiseen) ja jos ei vaikutusta niin sitten tiputetaan.
Renkaat on "takuuvarmana" tasapainossa, kun on nyt neljään kertaan 2 kuukauden sisään tasapainotettu ;)
Täytynee kokeilla tota ilmanpaineen muutosta, voi hyvinkin olla vaikutusta. Tällähetkellä autovalmistajan suosituspaineet 3 hengen kuormalle (ed. 2bar, ta. 2.2bar). Kokeilen ensin täyskuorman paineita (0.2bar lisää nykyiseen) ja jos ei vaikutusta niin sitten tiputetaan.
Renkaat on "takuuvarmana" tasapainossa, kun on nyt neljään kertaan 2 kuukauden sisään tasapainotettu ;)
kilpijoki: oiskohan joku tyyppivika...
kysäsin vaimoltani ku käy silloin tällöin hämeenlinnassa et täriseekö ratti niin sanoi et tärisee....
mitäköhän pitäis käydä vaihdattamassa et lakkais tärinä...
ja kuitenkin silloin kun auton ostin ei mitään tärinää, mut käytin ekaa kertaa huollossa 38888km kohdalla niin sen jälkeen tärinä on alkanut...
kysäsin vaimoltani ku käy silloin tällöin hämeenlinnassa et täriseekö ratti niin sanoi et tärisee....
mitäköhän pitäis käydä vaihdattamassa et lakkais tärinä...
ja kuitenkin silloin kun auton ostin ei mitään tärinää, mut käytin ekaa kertaa huollossa 38888km kohdalla niin sen jälkeen tärinä on alkanut...
-
- -
Tällähetkellä autovalmistajan suosituspaineet 3 hengen kuormalle (ed. 2bar, ta. 2.2bar). Kokeilen ensin täyskuorman paineita (0.2bar lisää nykyiseen) ja jos ei vaikutusta niin sitten tiputetaan
Eikö auto ole noilla paineilla jo lähes "ajokelvoton"? Mulla on 205/55x16 renkaissa yli kolmea baria...
Kahdella barilla en edes haluaisi kokeilla ajaa mutkatiellä.
Ei ole. Taitaa kulua sulla renkaat keskeltä aikas haipakkaa, tuskin 55 sarjan gummi nyt kuitenkaan yli kolmea baria kaipaa? (Itselläni oli edellisessä kiesissä 195/50/15 gumit, paineet 2.5 just sopiva).
Muistaakseni noille 205/55/16 kumeille Sokota suosittelee 3 hengen kuormalle 2.4 bar, tää ihan muistikuvana siitä tankkausaukosta.
Muistaakseni noille 205/55/16 kumeille Sokota suosittelee 3 hengen kuormalle 2.4 bar, tää ihan muistikuvana siitä tankkausaukosta.
-
- -
Ajettavuuden / turvallisuuden perusteella kieltäydyn uskomasta (noudattamasta) tuollaisia lukuja. :D
Ei nykyiset renkaat ole tuosta moksiskaan, sen mitä vajaasta 20tkm:stä kesärenkailla tuossa yksilössä voi nähdä. Kuluu aivan tasaisesti.
No, se oli offtopiccia se. Toivottavasti homma ratkeaa.
Miten muuten mainittu Tre:n liike on muuten toiminut, pitäisi viedä auto kohta 30tkm:n huoltoon eikä itse ostotapahtuma oikein vakuuttanut...
Ei nykyiset renkaat ole tuosta moksiskaan, sen mitä vajaasta 20tkm:stä kesärenkailla tuossa yksilössä voi nähdä. Kuluu aivan tasaisesti.
No, se oli offtopiccia se. Toivottavasti homma ratkeaa.
Miten muuten mainittu Tre:n liike on muuten toiminut, pitäisi viedä auto kohta 30tkm:n huoltoon eikä itse ostotapahtuma oikein vakuuttanut...
Noh, mä taas olen "joututunut"/tutustunut hyvin myyjän jo... ku olen aika monesti joutunut käymään siellä vikoja valittamassa....
ja aina olen saanut jonkun auton...
viimeksi oli sitten BMW
Huolto on aina huolto.... niilläkin on provikkaliksa kuulemma.... mitä enemmän huoltaa sitä parempi palkka... ja jälki on sitten sen näköistä sitten
ja aina olen saanut jonkun auton...
viimeksi oli sitten BMW
Huolto on aina huolto.... niilläkin on provikkaliksa kuulemma.... mitä enemmän huoltaa sitä parempi palkka... ja jälki on sitten sen näköistä sitten
Nyt perjantaina vaihdoin uudet renkaat + vanteet alle ja tärinää alkoi olla vähän enemmän... 80km/h eteenpäin...
Kävin muuten tossa Helkaman maahantuojalla.... ja kysyin et onko vastaavia niin miekkonen mietti vähän aikaa ja sano et hän käy kysyy asentajilta... noh, sit ku tuli niin sano et yksi vastaava on tullut ja siinä oli jos oikein ymmärsin niin se keskiö olisi ollut soikea... ja myös vanne sen myötä mennyt soikeaksi...
Oisko sitten se... noh, ensi viikolla pohjoiseen ja takas sitten ja jos täristää niin huoltoon vaan....
Kilpijoki: Mitkä renkaat sulla on alla? (koko?)
Mulla on 225/45r17 Ja nokialaiset
Kävin muuten tossa Helkaman maahantuojalla.... ja kysyin et onko vastaavia niin miekkonen mietti vähän aikaa ja sano et hän käy kysyy asentajilta... noh, sit ku tuli niin sano et yksi vastaava on tullut ja siinä oli jos oikein ymmärsin niin se keskiö olisi ollut soikea... ja myös vanne sen myötä mennyt soikeaksi...
Oisko sitten se... noh, ensi viikolla pohjoiseen ja takas sitten ja jos täristää niin huoltoon vaan....
Kilpijoki: Mitkä renkaat sulla on alla? (koko?)
Mulla on 225/45r17 Ja nokialaiset
Dodiii.
Puoliltapäivin laitettiin orggissetti kumeja+vanteita alle. Lähdin koeajolle ja kas kummaa, auto kulki kuin kiskoilla. Juuri niin kuin sen tulisikin. Ei tärinöitä eikä minkäänsortin vispauksia. Vika siis vanteissa tai kumeissa.
Soitin sitten rengasliikkeeseen ja sovin omistajan kanssa, että tulen vielä tänään paikalle. Irroitettiin renkaat ja kokeilun ilosta pistettiin tasapainoituskoneeseen... taasen heittoja painoissa. Uudet kumit vanteille (sama merkki sama koko), tasapainoitus ja kokeilulenkki. Ei värinöitä.
Kumit lähti reklamaationa GoodYearille, saavat siellä ihmetellä mikä niissä on vikana. Rengasliikkeen omistaja lupasi ottaa yhteyttä kun saavat itse tietää mikä niitä renkaita vaivasi. Loppupelissä homma hoitui hienosti ja taasen ollaan tyytyväisiä.
Puoliltapäivin laitettiin orggissetti kumeja+vanteita alle. Lähdin koeajolle ja kas kummaa, auto kulki kuin kiskoilla. Juuri niin kuin sen tulisikin. Ei tärinöitä eikä minkäänsortin vispauksia. Vika siis vanteissa tai kumeissa.
Soitin sitten rengasliikkeeseen ja sovin omistajan kanssa, että tulen vielä tänään paikalle. Irroitettiin renkaat ja kokeilun ilosta pistettiin tasapainoituskoneeseen... taasen heittoja painoissa. Uudet kumit vanteille (sama merkki sama koko), tasapainoitus ja kokeilulenkki. Ei värinöitä.
Kumit lähti reklamaationa GoodYearille, saavat siellä ihmetellä mikä niissä on vikana. Rengasliikkeen omistaja lupasi ottaa yhteyttä kun saavat itse tietää mikä niitä renkaita vaivasi. Loppupelissä homma hoitui hienosti ja taasen ollaan tyytyväisiä.
Toivotaan nyt että kohdallasi levyjen vaihto auttaa. Itselläni se poisti nypytyksen polkimesta.
Mutta kukaan ei varmaan voinut veikata, että kaikki neljä rengasta olisi viallisia? Mikä olisikaan todennäköisyys? Luultavasti noita 195/65/15 kumeja tehdään muutama miljoona ja niistä neljä viallista sattuu samaan autoon?
Kohtalon ivaa sanoisin.
Mutta kukaan ei varmaan voinut veikata, että kaikki neljä rengasta olisi viallisia? Mikä olisikaan todennäköisyys? Luultavasti noita 195/65/15 kumeja tehdään muutama miljoona ja niistä neljä viallista sattuu samaan autoon?
Kohtalon ivaa sanoisin.
Silloin kun mulla oli mittarissa n. 40000km ja käytin huollossa tosta syystä niin sanoi et jos levyt vaihdetaan niin palat pitää vaihtaa ja ne joutuu itse kustantamaan...
Eihän se levyjen kierous minusta johdu vaan valmistajasta... ja jos sen takia vaihdetaan palat niin ei minun mielestä tarvitsisi paloja kustantamaan...
Katsotaan miten käy.
Eihän se levyjen kierous minusta johdu vaan valmistajasta... ja jos sen takia vaihdetaan palat niin ei minun mielestä tarvitsisi paloja kustantamaan...
Katsotaan miten käy.
Empä vielä ole saanut autoa kun huollossa on ollut jo kohta kaksi päivää...
ensiksi olivat vaihtaneet
Etujarrulevyt ja sitten olivat huomanneet, että laakerit pitää meteliä.
Noh, sitten kun laakerit oli asennettu niin oltiinkin rattilaitettu vinoon... eli aurauskulmat olivat vinot... (ennen huoltoon menoa suorassa ratti)
Noh... sanoin huollon tyypille puhelimessa, että helkama-autossa oli yksi vastaava tapaus ja tyyppi soitti sitten sinne ja siellä antoi lisäinfoa...
Kohta soittikin sitten takas... ja kertoi, että vaihdetaa jotkut suuttimet... et vika vois olla noissa...
aina välissä oli käyneet testaamassa autoa.. ja aina täristänyt...
et semmoista
ensiksi olivat vaihtaneet
Etujarrulevyt ja sitten olivat huomanneet, että laakerit pitää meteliä.
Noh, sitten kun laakerit oli asennettu niin oltiinkin rattilaitettu vinoon... eli aurauskulmat olivat vinot... (ennen huoltoon menoa suorassa ratti)
Noh... sanoin huollon tyypille puhelimessa, että helkama-autossa oli yksi vastaava tapaus ja tyyppi soitti sitten sinne ja siellä antoi lisäinfoa...
Kohta soittikin sitten takas... ja kertoi, että vaihdetaa jotkut suuttimet... et vika vois olla noissa...
aina välissä oli käyneet testaamassa autoa.. ja aina täristänyt...
et semmoista
- Etujarrulevyt olivat vaihtaneet
- Vasemmanetupyörän laakerit
- Aurauskulmat säätäneet (laakereiden takia)
- Ratti vinossa (vieläkin hiukan) (laakereiden takia vinossa)
Ensi keskiviikkonna uudestaan huoltoon...
Silloin pitäisi näitä tehdä
- tarkastaa vetoakselisto
- tarkastaa jotkut suuttimet
sitten tais jotain muutakin sanoa, mutta eihän niitä kaikkea muista....
Mut ei nytten ole niin pahaa tärinää kun ajelin 110km/h, kun ennen levyjen vaihtoa... mutta ihan hyvä vaan et tutkii... jos vaikka löytyisi muitakin vikoja....
[soitin meni kans huoltoon.... (ei tietoa milloin saan takas)]
- Vasemmanetupyörän laakerit
- Aurauskulmat säätäneet (laakereiden takia)
- Ratti vinossa (vieläkin hiukan) (laakereiden takia vinossa)
Ensi keskiviikkonna uudestaan huoltoon...
Silloin pitäisi näitä tehdä
- tarkastaa vetoakselisto
- tarkastaa jotkut suuttimet
sitten tais jotain muutakin sanoa, mutta eihän niitä kaikkea muista....
Mut ei nytten ole niin pahaa tärinää kun ajelin 110km/h, kun ennen levyjen vaihtoa... mutta ihan hyvä vaan et tutkii... jos vaikka löytyisi muitakin vikoja....
[soitin meni kans huoltoon.... (ei tietoa milloin saan takas)]
Keskiviikkona, kun hain auton huollosta... suuttimet oli vaihdettu ja sitten oli aurauskulmat säädetty uudestaan... ja taas oli heittoa....
Noh, sen jälkeen kävin tasapainottamassa renkaat.
Vasemmassa eturenkaassa oli 10g heittoa ja oikeassa eturenkaassa vähän enemmän...
Nytten kun on ajellut ei ole enää täristänyt...
(en ole kyllä pitkiä matkoja ajellut.... pitäis testata pitkää matkaa täristääkö sitten...)
Kilpijoki: ootko tehnyt sun autolle nytten mitään?
Noh, sen jälkeen kävin tasapainottamassa renkaat.
Vasemmassa eturenkaassa oli 10g heittoa ja oikeassa eturenkaassa vähän enemmän...
Nytten kun on ajellut ei ole enää täristänyt...
(en ole kyllä pitkiä matkoja ajellut.... pitäis testata pitkää matkaa täristääkö sitten...)
Kilpijoki: ootko tehnyt sun autolle nytten mitään?
Mulla oli Nokian NRY renkaat kokoa 225/45/17. Renkaita yritettiin tasapainottaa moneen kertaan mutta tuloksetta. Käänettiin myös renkaita vanteella, kun niissä oli pystyheittoa. Sain uudet renkaat. Myyjä suositteli Kleber rengasta. Nyt 100km kokemuksella rengas on hiljaisempi kuin Nokian NRY ja muutenkin vetelee vähemmän urissa. Että tällaista tällä kertaa.
Ovat tehneet Nokian renkaassa sen olka-alueen liian jäykäksi= huono.
Nokian renkaista on muutenkin tullut melko paljon palautetta , kuulemma...
Ovat tehneet Nokian renkaassa sen olka-alueen liian jäykäksi= huono.
Nokian renkaista on muutenkin tullut melko paljon palautetta , kuulemma...
Viime vuonna kesäkuussa (2004) vaihdettiin etujarrulevyt... ja nytten tammikuussa uudestaan alkoi täristää... maahantuoja vaan sano et loskaa yms. paskaa vanteissa... sanoin vaan et katsotaan kesällä sitten uudestaan.
Eilen vein huoltoon, et täristää et jarrulevyt kierot ja meneekö vielä takuuseen (takuu ummessa). Ja menihän se takuuseen.
Kilpijoki: onko autosi jo kunnossa, ettei täristä?
Eilen vein huoltoon, et täristää et jarrulevyt kierot ja meneekö vielä takuuseen (takuu ummessa). Ja menihän se takuuseen.
Kilpijoki: onko autosi jo kunnossa, ettei täristä?
Kylmänä ei täryytä, mutta sit kun paikat saa lämpöiseksi alkaa täryyttään. Vaihtoivat viime kesänä etulevyt ja laakerit. Itse sain renkaat takuuna vaihdettua, kun epäilivät, että niissä olisi vikaa. Nyt on vanteetkin vaihdettu ja sama rumba jatkuu. Mielestäni mukaan on ilmaantunut myös lievää jurinaa (laakeri/tasauspyörästö??). Täytyy ottaa ja viedä nyt kesäloman pian koittaessa se huoltoon, niin saavat tutkailla.
Aivan, kylmänä ei mullakaan täryttänyt, mutta sitten kun oli ajanut n. 10km niin kyllä alkoi täristää rattia.
Mulla kans alkoi jurina ja kumit olivat menneet.
Johtuiskohan siitä et kumit on mennyt ku jarrylevyt on kierot?
Eli keulasta on vaihdettu
- etujarrylevyt (kahteen kertaan)
- laakerit kummaltakin puolen
- kumit kummaltakin puolen
Mulla kesti n. puoli vuotta jarrulevyt kilometreissä n.20tkm-40tkm.
Mulla kans alkoi jurina ja kumit olivat menneet.
Johtuiskohan siitä et kumit on mennyt ku jarrylevyt on kierot?
Eli keulasta on vaihdettu
- etujarrylevyt (kahteen kertaan)
- laakerit kummaltakin puolen
- kumit kummaltakin puolen
Mulla kesti n. puoli vuotta jarrulevyt kilometreissä n.20tkm-40tkm.
Nyt eka kertaa luin tätä Kilpijoen/ Vesaxin keskustelua. Arvelin, että vikaa on omassa päässä koska minunkin sotkasta löytyy juuri nuo kaikki luetellut "ominaisuudet". Juuri tultiin 500 km lomareissulta kotiin. Tätä ennen kävin tasapainottamassa renkaat, täristystä on ollut n.2kk, jota ei ensikilometreillä tunnu. Kun oli ajettu 100 kilsaa, niin vas.etusesta rupesi kuulumaan jurnuttava ääni. Tämä ihmekyllä hävisi, eikä enää paluumatkalla kuulunut. Nyt vituttaa ja jännittää lähteä jälleen tien päälle kun ei voi tietää millon skeida leviää. Eli aamulla jälleen "lomareissulle", jolle matkaa kertyy n. 800 kilsaa. Autolla on nyt ajettu 78tkm ja on vm.02. Taitaa olla siirtyminen takas Audille...
No jos ny määkin lisään nimeni adressiin.
Auto on Octavia 1.8T 4x4 Combi -04 ajettu nyt 18tkm->22tkm.
Vanteet originaali RS:n vanteet 205/55R16 Pzero Neroilla. Vanteet/renkaat tasapainoitettu kahdesti -> aina tärinä palannut ja ilmenee inhottavasti välillä 90km/h -> 110 km/h.
Reilummissa nopeuksissa ei täristä ollenkaan ja matalammissa suhteessa ajonopeuteen.
Täähän alkaa kuulostaa tyyppivialta. Ilmankos Tampereen Stockalla onkin hyvä vaihtovaranto 1.8T Octavioita.
Paljonkos yli 3bar on noissa RS:n kiekoissa pidetty paineita? Jos joku sattuu tietämään RS:n ja tavis 1.8T:n eroista jarrupuolella, niin pistäkää privaa. Olis tarkoitus käydä lastuttamassa auto Dahlbäck racingillä ihan lain sallimissa rajoissa ;)
Auto on Octavia 1.8T 4x4 Combi -04 ajettu nyt 18tkm->22tkm.
Vanteet originaali RS:n vanteet 205/55R16 Pzero Neroilla. Vanteet/renkaat tasapainoitettu kahdesti -> aina tärinä palannut ja ilmenee inhottavasti välillä 90km/h -> 110 km/h.
Reilummissa nopeuksissa ei täristä ollenkaan ja matalammissa suhteessa ajonopeuteen.
Täähän alkaa kuulostaa tyyppivialta. Ilmankos Tampereen Stockalla onkin hyvä vaihtovaranto 1.8T Octavioita.
Paljonkos yli 3bar on noissa RS:n kiekoissa pidetty paineita? Jos joku sattuu tietämään RS:n ja tavis 1.8T:n eroista jarrupuolella, niin pistäkää privaa. Olis tarkoitus käydä lastuttamassa auto Dahlbäck racingillä ihan lain sallimissa rajoissa ;)
-
- -
- Viesti:
Eilen otin '03 Octaviastani etulevyt irti kun alkoi rassaamaan se ratin vispaus.
Olin ihan varma että johtuu renkaista, mutta lueskeltuani ajattelin että vois olla levyissäkin vikaa.. niin ja kyllä jarrut ihan vähän nypyttivätkin
Isäni sorvasi levyt ja sanoi että oli todella vähän heittoa, mutta lastun ääni ei ollut tasainen. Tarkoittaa sitä että levyn matsku on paskaa.. epätasalaatuista.
Eli ei varmaan mee pitkään kun alkavat jälleen nypyttämään.. sit haen tarvike levyt, brembot tms.
Kannattaa ne jarrut muuten fiksata. Renkaat kuluu muuten epätasaisesti ja edellisessä autossaninkin menivät renkaat puolessa kesässä.
(jarru paine sykkii joka jarrulle ja jumputus ei ole pelkästään yhdellä pyörällä)
Eli ongelma parani, mutta ihmettelen vaan että miten se ratti voi vauhdissa vipottaa jos on levyt kierossa.. Aikaisemmissa autoissani on täristänyt vain jarruttaessa.
Olin ihan varma että johtuu renkaista, mutta lueskeltuani ajattelin että vois olla levyissäkin vikaa.. niin ja kyllä jarrut ihan vähän nypyttivätkin
Isäni sorvasi levyt ja sanoi että oli todella vähän heittoa, mutta lastun ääni ei ollut tasainen. Tarkoittaa sitä että levyn matsku on paskaa.. epätasalaatuista.
Eli ei varmaan mee pitkään kun alkavat jälleen nypyttämään.. sit haen tarvike levyt, brembot tms.
Kannattaa ne jarrut muuten fiksata. Renkaat kuluu muuten epätasaisesti ja edellisessä autossaninkin menivät renkaat puolessa kesässä.
(jarru paine sykkii joka jarrulle ja jumputus ei ole pelkästään yhdellä pyörällä)
Eli ongelma parani, mutta ihmettelen vaan että miten se ratti voi vauhdissa vipottaa jos on levyt kierossa.. Aikaisemmissa autoissani on täristänyt vain jarruttaessa.
Ei muutosta kuskin puolen laakerin vaihdolla, oli kuulemma vanha laakeri ehkä liikahtanut. Jurisee ja tärisee vanhaan malliin.
16.8 menee toinen puoli vaihtoon. Vahva epäilys, että vika ratkeaa tuolloinkaan.
MarkoP: millain renkaat kuluivat epätasaisesti? Tuliko niihin porrastusta kuviointiin??
Ratti siis vipottaa 3-7mm heittoa cruise aseteltuna 107-110km/h.
16.8 menee toinen puoli vaihtoon. Vahva epäilys, että vika ratkeaa tuolloinkaan.
MarkoP: millain renkaat kuluivat epätasaisesti? Tuliko niihin porrastusta kuviointiin??
Ratti siis vipottaa 3-7mm heittoa cruise aseteltuna 107-110km/h.
-
- -
- Viesti:
ooppelista kuluivat renkaat soikeiksi.
Eli kun tulee jarrulevyn "ei jarruttava kohta" niin rengas ei jarruta.. sitten kun taas alkaa pitämään niin siitä kohti kuluu enemmän ja kun jarrukohta on aina samassa ja jarrua tulee painettua suhteessa enemmän kun jarruteho on huonompi niin kuluu aika nopeasti renkaat enemmän yhdestä kohtaa.
..siihen ei auta enää edes tasapainoitus, mutta helpottaa kyllä vähän.
juu ratti vippasi about 10mm ja nopeutta yleensä ~110km/h.
Eli kun tulee jarrulevyn "ei jarruttava kohta" niin rengas ei jarruta.. sitten kun taas alkaa pitämään niin siitä kohti kuluu enemmän ja kun jarrukohta on aina samassa ja jarrua tulee painettua suhteessa enemmän kun jarruteho on huonompi niin kuluu aika nopeasti renkaat enemmän yhdestä kohtaa.
..siihen ei auta enää edes tasapainoitus, mutta helpottaa kyllä vähän.
juu ratti vippasi about 10mm ja nopeutta yleensä ~110km/h.
Porukoitten Octaaviaan on vaihdettiin 13tkm paikkeilla uudet jarrulevyt ja palat. Osasyynä noiden vaihtamiseen oli jarrujen kirskuminen ja ravistus jarruttaessa jota ei saatu loppumaan kuin vaihtamalla merkkiliikkeessä tarvikepalat alkuperäisien tilalle uusien levyjen vaihdon yhteydessä. Myös ensiasennus Dunlopin kumit on tasapainotettu useampaa otteeseen epämääräsen ravistuksen vuoksi.
Okei lisätään itseni kans auto on -01 kaks litranen bensa ja täristää myös tuossa noin satasen nopeudessa. No sen tiedän että kuskin puolen etulaakeri on sökö (pitää ääntä) mutta täytyy varmaan itsekin tutkituttaa nuo etulevyt. Tällä hetkellä ajettu noin 79tkm ja renkaina nokian nrvi ja koko 205/55 16.
Edit: on muuten sit viel farkku mites muilla?
Edit: on muuten sit viel farkku mites muilla?
Viimeksi muokannut Teppo S, 28.7.2005 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teppo S: Mullahan siis vaihdettiin jo kertaalleen molemmat etulaakerit viime kesänä, tai siis näin ainakin mulle silloin kerrottiin. Eli ensimmäisen kerran vaihdettiin kun mittarissa oli noin 25tkm. Nyt mittarissa 84tkm.
Viime kesänä vaihdettiin myös molemmat etulevyt. Samaten tuolloin tasapainoitettiin renkaat ainakin 4 kertaa ja renkaat vaihdettiin kanssa. Myös ohjauskulmat tarkastettiin viime kesänä heti ensimmäiseksi.
Tänä kesänä on nyt vaihdettu myös vanteet (kiitos Harrille) ja ennen vanteiden vaihtoa tasapainotutin kesärenkaat vanhoilla vanteillakin. Ja aina vaan täristää. Kivaa.
Kohta saan tulostaa tän viestiketjun mukaani, kunhan vielä löytyy kohtalon tovereita (tulipas punulippuinen sana). :)
Teppo S: Vien pirssin seuraavan kerran 15.8 iltapäivällä Stockalle, jotta saavat sitten 16.8 sitä ihmetellä. Pidetäänkö miitti Stockalla :)
Viime kesänä vaihdettiin myös molemmat etulevyt. Samaten tuolloin tasapainoitettiin renkaat ainakin 4 kertaa ja renkaat vaihdettiin kanssa. Myös ohjauskulmat tarkastettiin viime kesänä heti ensimmäiseksi.
Tänä kesänä on nyt vaihdettu myös vanteet (kiitos Harrille) ja ennen vanteiden vaihtoa tasapainotutin kesärenkaat vanhoilla vanteillakin. Ja aina vaan täristää. Kivaa.
Kohta saan tulostaa tän viestiketjun mukaani, kunhan vielä löytyy kohtalon tovereita (tulipas punulippuinen sana). :)
Teppo S: Vien pirssin seuraavan kerran 15.8 iltapäivällä Stockalle, jotta saavat sitten 16.8 sitä ihmetellä. Pidetäänkö miitti Stockalla :)
koskas olette menossa? Voisinhan minäkin tulla pyörähtämään paikalla. Juu ja farkku on meilläkin. Laitoin muuten 2.4bar kumeihin ilmaa ja auton käytös muuttui aika rajusti. Nyt kylkee vähän kuin sukkasillaan, kun aikaisemmin oli hieman jähmeyttä havaittavissa. Pirellit näköjään tykkää paineesta.
Mietin sitä, että jos alkuperäiseset jarrulevyt on kehnolaatuiset ja menevät nopeasti mutkalle tai kuopille, voisi ESP aiheuttaa vian siirtymisen nopeasti ripustuksiin ja renkaisiin. Harvemmin ESP kesällä vilkuttelee, mutta talviajossa ehkä hyvinkin?
Onkos kaikissa ravistavissa octavioissa kyseinen mukavuus(?)varuste?
Mietin sitä, että jos alkuperäiseset jarrulevyt on kehnolaatuiset ja menevät nopeasti mutkalle tai kuopille, voisi ESP aiheuttaa vian siirtymisen nopeasti ripustuksiin ja renkaisiin. Harvemmin ESP kesällä vilkuttelee, mutta talviajossa ehkä hyvinkin?
Onkos kaikissa ravistavissa octavioissa kyseinen mukavuus(?)varuste?
-
- -
- Viesti:
eio mulla ESPtä. (olen kyllä kuullut että se ainakin lisää jarrujen kulumista rajustikkin, tietysti riippuen tyylistä)
epäilyttää hieman että olis paloissa vikaa, kun sorvatessa oli se ääni vaihteleva. Eli viittais levyn matskuun.
Tosin palojen täytyy olla ika kovat, kun mulla oli 115tkm ajetussa enemmän pintaa kuin pikkuveljen mazdan uusissa tarvikepaloissa =)
tai sitten ne on joskus vaihdettu, mutat ei ole merkitty mihinkään..
epäilyttää hieman että olis paloissa vikaa, kun sorvatessa oli se ääni vaihteleva. Eli viittais levyn matskuun.
Tosin palojen täytyy olla ika kovat, kun mulla oli 115tkm ajetussa enemmän pintaa kuin pikkuveljen mazdan uusissa tarvikepaloissa =)
tai sitten ne on joskus vaihdettu, mutat ei ole merkitty mihinkään..
Lisätääs kommentoitavaa tuohon aamulla kirjoittamaani viestiin.. Isukki soitteli tuossa äsken kun oli ensimmäisestä öljynvaihto huollosta tulossa Skoodan kanssa. Vaikka tuo ravistus saatiin jo keväällä hallintaan tuon jarruremontin ja renkaiden tasapainoituksen takia oli huollossa erityisellä huolella tarkastettu etupään laakerit, vetarit ja tukivarret puslineen. En usko että normaaliin 15tkm öljynvaihtoon sisältyisi noin huolellista alustan tarkastelua jos jotain heikkoa kohtaa tai yleistä ongelmaa ei osattaisi epäillä. Huomauttamista löytyi ainoastaan toisen puolen vetarin suojakumista jossa oli pieni reikä. Ilmeisesti ongelma on siis tiedostettu ainakin jollain tapaa, tässä tapauksessa onneksi ravistukset jäivät lyhyeen. Huollon ajaksi oli tyrkytetty Ocu II 2.0TDI koeajoon ja tais pieni autokuume tulla kun ylistyssanoja erityisesti moottorin ominaisuuksista sai kuunnella pitkän tovin, meni vielä väittämään että mun Audi onkin laiska ja isoruokanen=)
Joo puhuttiin tuossa hetki sit kilpijoen kans puhekimessa ja todettiin että mitä jos mentäis porukalla käymään siellä T:reen stockalla.
Eli kaikki ketkä pääsee niin sinne vain valittamaan.
Itseä ainakin vain arveluttaa kun oma kärry ei ole enää takuun alainen, niin mitä ne alkaa siitä kiskoa että tuo vika saadaan kuntoon. No sen näkee sitten.
Kilpijoki voi kertoa tarkan päivän ja ajan.
Eli kaikki ketkä pääsee niin sinne vain valittamaan.
Itseä ainakin vain arveluttaa kun oma kärry ei ole enää takuun alainen, niin mitä ne alkaa siitä kiskoa että tuo vika saadaan kuntoon. No sen näkee sitten.
Kilpijoki voi kertoa tarkan päivän ja ajan.
Mulla on ALH IV Golfissa kans tärytystä ratissa. Tärytys alkaa tuntua jossain 90km/h ja sitä kovemmissa vauhdeissa kun veto on päällä (tasakaasu tai kiihdytys - normaalisti oire sisemmän vetonivelen ongelmista). Vapaasti rullatessa tai moottorijarrutuksessa ei tunnu väpätystä. Joskus mutkan jälkeen ei ratti väpätä mutta takamuksella tuntee, että sama täristys kyllä auton rungossa on edelleen. Jonkinlaista nopeuden mukana olevaa jumputusta kuuluu myös, etenkin neljääkymppiä tiukasti vasemmalle kaarrettaessa kytkin pohjassa ja kone tyhjäkäynnillä mutta se voi juontua jostain muusta - epäilen vetarin ulkoniveltä. Mahdollisesti jarruttaessa tuntuu hyvin pientä nypytystä - kiero/epätasalaatuinen jarrulevy?
Jos noita MarkoP:n kirjoituksia oikein tulkitsin niin jarrunypytys vetäsee renkaat soikeiksi. Jos miettii, että kun renkaat eivät ole tasatahdissa niin ratti väpättää. Jos mutkan jälkeen renkaat ovat tasatahdissa niin sehän sitten taitaisi väpättää vain runkoa eikä tuntuisi niinkään ratissa.
Joku päivä pitää ottaa ja tutkia etupäästä jarrut ja vetarit nyt ainakin. Tai jos näihin nyt jokin yleinen syy löytyy niin täältähän sen toivottavasti pääsee lukemaan.
Jos noita MarkoP:n kirjoituksia oikein tulkitsin niin jarrunypytys vetäsee renkaat soikeiksi. Jos miettii, että kun renkaat eivät ole tasatahdissa niin ratti väpättää. Jos mutkan jälkeen renkaat ovat tasatahdissa niin sehän sitten taitaisi väpättää vain runkoa eikä tuntuisi niinkään ratissa.
Joku päivä pitää ottaa ja tutkia etupäästä jarrut ja vetarit nyt ainakin. Tai jos näihin nyt jokin yleinen syy löytyy niin täältähän sen toivottavasti pääsee lukemaan.
Onko muita halukkaita osallistuman tärinä/-jurina vertailuun. Teppo S:n ja jiveen olen ottanut yhteyttä moisesta. Saatais mahdollisesti vähän paremmat lähtökohdat neuvotteluihin. MYÖS vanhempien, mutta vähän ajettujen ocujen omistajat huomio! nyt näyttäisi ainakin yhdistävänä tekijänä olevan farkkukori ;)
Okei, ei siis ole pelkästään farkkuimmeisten ongelma. No sama etupää noissa kait onkin. tepi, ei tää oikeasti olekaan naurun asia, paitsi ehkä skodan huollon mielestä.
Tästä muistuukin mieleen kaverin kertoma juttu setänsä taksiovlov:sta. Setä oli joka huollossa valittanut, että vaihdelaatikko pitää vähän omaa elämäänsä, johon oli kuulemma joka kerta olankohautuksella vastattu ja kommentoitu suurin piirtein tyyliin, että päässäsi taitaa olla vähän omia kiemuroita. Noh, taksari kun oli niin kolme vuoden päästä oli sitten vaihtamassa kiesiä. Tuolloin oli sitten huollossa joku möläyttänyt, että täytynee laittaa se laatikkokin kuntoon, kun ei tota muutoin saa myytyä... notta näin.
Palatakseni takaisin asiaan, niin keväällä täryytys hieman vaimeni kun lisäsi nopeutta 115->130, mutta eipä tee niin enään. Ja se jurina... Onkin alkanut takaraivossa kolkuttamaan, notta josko siellä kohta jokin paikka pettää. Toivottavasti ei vaan tee sitä kovin pahassa paikassa.
Tästä muistuukin mieleen kaverin kertoma juttu setänsä taksiovlov:sta. Setä oli joka huollossa valittanut, että vaihdelaatikko pitää vähän omaa elämäänsä, johon oli kuulemma joka kerta olankohautuksella vastattu ja kommentoitu suurin piirtein tyyliin, että päässäsi taitaa olla vähän omia kiemuroita. Noh, taksari kun oli niin kolme vuoden päästä oli sitten vaihtamassa kiesiä. Tuolloin oli sitten huollossa joku möläyttänyt, että täytynee laittaa se laatikkokin kuntoon, kun ei tota muutoin saa myytyä... notta näin.
Palatakseni takaisin asiaan, niin keväällä täryytys hieman vaimeni kun lisäsi nopeutta 115->130, mutta eipä tee niin enään. Ja se jurina... Onkin alkanut takaraivossa kolkuttamaan, notta josko siellä kohta jokin paikka pettää. Toivottavasti ei vaan tee sitä kovin pahassa paikassa.
Itellä jurisee kans vähän samaan malliin etupää kuin mitä Fiestassa aikoinaan. Silloin leikkas laakeri kiinni. Saas nähdä miten tämän kanssa. Tärinät vaimeni huomattavasti korkeammilla rengaspaineilla 215/55ZR16 kumeilla. Ei ne tosin mihinkään ole poistuneet.
On muuten hassu homma. Ennen oman octaviani ostoa kahlailin foorumia läpi tyyppivikoja haeskellen, eikä silloin sattunut tämä topiikki silmiin. Olisi osannut vähän enempi valittaa asiasta jo auto hankittaessa. Yleensä automallit 'kypsyvät' elinkaarensa loppupäätä kohdin mentäessä. Meitin kaara on varmaankin viimeisiä farkkuja joita on tehty, kun rekisteriin on merkattu käyttöönottoajankohdaksi muistaakseni 4/04. Vikalista on jo melkoisen pitkä ;)
On muuten hassu homma. Ennen oman octaviani ostoa kahlailin foorumia läpi tyyppivikoja haeskellen, eikä silloin sattunut tämä topiikki silmiin. Olisi osannut vähän enempi valittaa asiasta jo auto hankittaessa. Yleensä automallit 'kypsyvät' elinkaarensa loppupäätä kohdin mentäessä. Meitin kaara on varmaankin viimeisiä farkkuja joita on tehty, kun rekisteriin on merkattu käyttöönottoajankohdaksi muistaakseni 4/04. Vikalista on jo melkoisen pitkä ;)
Olisi mukava käydä porukalla jututtamassa ns.ammattimiehiä asian tiimoilta, täältä savosta on vaan turhan pitkä matka. Tosiaan lomareissut on nyt heitetty, viimeisin suuntautui Kuusamoon ja tälle matkaa kertyi 1150 km. Välillä otti pannuun aikas reilusti tärinä ja jurina, eikä asiaan auttanut huutava 2 vuotias ja vieressä ajotyylistä kommentoiva -30.v. ONNEKSI kohta pääsee töihin ja ajamaan VW:tä, ettei totuus unohtuisi.
Ajattelin laittaa vähän listausta tämän threadin ja SCF:stä kaivetun perusteella golf/octavia/leon/toledo ongelmista.
Mitä on ainakin kokeiltu:
- renkaiden tasapainotus -> ei apua
- renkaiden paikkojen vaihto -> ei apua
- nelipistesuuntaus -> ei apua
- jarrulevyjen vaihto -> osittainen parantuminen - toisin sanoen jotain mätää jarrulevyissä
- uudet renkaat -> auttoi mutta ongelma palannut - jokin (jarrut?) saa renkaat menemään huonoon kuntoon
- laakerin vaihdot -> ei apua
Mahdollisia syyllisiä:
- Jarrulevyt kierot tai epätasalaatuiset -> renkaat epäkeskoiksi?
- Jarrusylinterien yms. vajaatoiminta/jumittuneisuus -> renkaat epäkeskoiksi?
- Vetonivelet huonokuntoiset/väljät -> ?
- Vetoakseli kiero tai muutoin epätasapainossa -> ?
- Napa kiero -> jarrulevy kieroutuu -> renkaat kuluvat epäkeskoiksi?
- Alustan puslat kuluneet -> luulisi ainakin kolahtelua ilmenevän kuopissa ja jonkinlaista vetelyä kiihdytyksessä/jarrutuksessa kun pyöränkulmat muuttuvat
- Joku muu, mikä?
Tällaista arvausleikkiä, joka ei yhtään tuolla maantiellä hymyilytä kun tärinähoitoa saa.
Mitä on ainakin kokeiltu:
- renkaiden tasapainotus -> ei apua
- renkaiden paikkojen vaihto -> ei apua
- nelipistesuuntaus -> ei apua
- jarrulevyjen vaihto -> osittainen parantuminen - toisin sanoen jotain mätää jarrulevyissä
- uudet renkaat -> auttoi mutta ongelma palannut - jokin (jarrut?) saa renkaat menemään huonoon kuntoon
- laakerin vaihdot -> ei apua
Mahdollisia syyllisiä:
- Jarrulevyt kierot tai epätasalaatuiset -> renkaat epäkeskoiksi?
- Jarrusylinterien yms. vajaatoiminta/jumittuneisuus -> renkaat epäkeskoiksi?
- Vetonivelet huonokuntoiset/väljät -> ?
- Vetoakseli kiero tai muutoin epätasapainossa -> ?
- Napa kiero -> jarrulevy kieroutuu -> renkaat kuluvat epäkeskoiksi?
- Alustan puslat kuluneet -> luulisi ainakin kolahtelua ilmenevän kuopissa ja jonkinlaista vetelyä kiihdytyksessä/jarrutuksessa kun pyöränkulmat muuttuvat
- Joku muu, mikä?
Tällaista arvausleikkiä, joka ei yhtään tuolla maantiellä hymyilytä kun tärinähoitoa saa.
oma kaara pitää nyt jo melkoista meteliä ollakseen vuoden vanha. äänestä päätelen jarrulevyt kierot. Auto menee kohta huoltoon. Kahtotaan mitä siellä saavat aikaan.
Aika outoa kaikkiaan, ettei tällaisesta ole enempi ollut puhetta. Auto sisareineen on kuitenkin yleisimpiä Suomessa myytävistä. Leon/Toledo Golf/Bora ja Octavia yhteenlaskien kyseessä on varmaankin neljäsosa vuosittain myydyistä kokoluokkansa autoista.
Edit:
Vesku.
Ei mikään yllämainituista. auto ollut meillä pari kuukautta ja kahdesti käytetty huollossa, joista jälkimmäisessä luulis homman osaavan, kun kyse oli Stockman Auton merkkihuolto. Renkaisiin tuli 10g heitto kahden viikon sisällä.
Aika outoa kaikkiaan, ettei tällaisesta ole enempi ollut puhetta. Auto sisareineen on kuitenkin yleisimpiä Suomessa myytävistä. Leon/Toledo Golf/Bora ja Octavia yhteenlaskien kyseessä on varmaankin neljäsosa vuosittain myydyistä kokoluokkansa autoista.
Edit:
Vesku.
Ei mikään yllämainituista. auto ollut meillä pari kuukautta ja kahdesti käytetty huollossa, joista jälkimmäisessä luulis homman osaavan, kun kyse oli Stockman Auton merkkihuolto. Renkaisiin tuli 10g heitto kahden viikon sisällä.
-iskarit?
-iskareiden yläpuolinen kiinnitys , laakeri väljä?
-äidin edellisessä autossa (Ford), jarrusatula ravisti jarrutuksessa, se ei liikkunut kunnolla, jarrupalat kului samoin levyt
Itselläni tärinä alkoi pari kuukautta sitten. Luulen että edessä renkaiden painot siirtyy, kun ne osuu vakaajaan kun renkaat kääntää ääriasentoon. Vakaaja tai mikä kallistuksenvaimennin se onkaan nimeltään? Vanteet pitäisi olla ET luvultaan suuremmat, eikös ne silloin mene ulommas autosta. Itselläni on selvät jäljet mihin ottaa kiinni, tasapainotin renkaat, auttoi hetkeksi.
edit: Yksi syy mikä voi tärisyttää, jos auto on ajettu kanttariin, niin silloin vikoja voi olla useammassa kohdassa.
-iskareiden yläpuolinen kiinnitys , laakeri väljä?
-äidin edellisessä autossa (Ford), jarrusatula ravisti jarrutuksessa, se ei liikkunut kunnolla, jarrupalat kului samoin levyt
Itselläni tärinä alkoi pari kuukautta sitten. Luulen että edessä renkaiden painot siirtyy, kun ne osuu vakaajaan kun renkaat kääntää ääriasentoon. Vakaaja tai mikä kallistuksenvaimennin se onkaan nimeltään? Vanteet pitäisi olla ET luvultaan suuremmat, eikös ne silloin mene ulommas autosta. Itselläni on selvät jäljet mihin ottaa kiinni, tasapainotin renkaat, auttoi hetkeksi.
edit: Yksi syy mikä voi tärisyttää, jos auto on ajettu kanttariin, niin silloin vikoja voi olla useammassa kohdassa.
Täytynee varmaan tulevana maanantaina sanoa, etten huoli pirssiä takas ennenkuin on kunnossa. Josko ne viimein alkaisivat toden teolla tutkaamaan. Otan myös tässä topicissa esiintyneet vinkit tulosteena ulos, jotta saan keskusteluun hieman pontta lisää.
*ituttaa kuin oravaa, jonka käpy jääty maahan.
*ituttaa kuin oravaa, jonka käpy jääty maahan.
No jos huomenna päästäis kilpijoen kans vertaamaan meidän mopoja.
Tuli tänään vain todettua kun käytiin tuossa mökillä ja ajoin soratiellä melko terävään monttuun, niin kuului kuskin puolelta melkoinen pamaus.
Eli ei siis kuulostanut ns: normaalilta pamaukselta vaan hyvin ikävä ja sellainen terävä metallinen kolahdus.
Tuli tänään vain todettua kun käytiin tuossa mökillä ja ajoin soratiellä melko terävään monttuun, niin kuului kuskin puolelta melkoinen pamaus.
Eli ei siis kuulostanut ns: normaalilta pamaukselta vaan hyvin ikävä ja sellainen terävä metallinen kolahdus.
Satuitko samaan aikaan jarruttamaan kun ajoit monttuun?
Kas kun mulla on 2 kertaa käynyt niin että olen ajanut aika viattoman näköseen monttuun, 5cm tai jopa alle, ja etupäästä on kuulunut tosi ikävä ääni. Luontoilta-ohjelmassa sitä ehkä kuvailtaisiin "PATAM!!!". Mitään ei kuitenkaan näytä olevan hajonnut.
Rupesin ajattelemaan että voisko syynä olla ABS-järjestelmän sekoaminen syystä että olen juuri aloittanut jarrun painamisen, eli nesteen paine kasvaa samalla kun ajaa monttuun. Jos niin on niin ompa helkkarinmoinen paineisku. Mene ja tiedä...kuitenkaan en ole muilla autoilla ikinä vastaavaan ilmiöön törmännyt.
Kas kun mulla on 2 kertaa käynyt niin että olen ajanut aika viattoman näköseen monttuun, 5cm tai jopa alle, ja etupäästä on kuulunut tosi ikävä ääni. Luontoilta-ohjelmassa sitä ehkä kuvailtaisiin "PATAM!!!". Mitään ei kuitenkaan näytä olevan hajonnut.
Rupesin ajattelemaan että voisko syynä olla ABS-järjestelmän sekoaminen syystä että olen juuri aloittanut jarrun painamisen, eli nesteen paine kasvaa samalla kun ajaa monttuun. Jos niin on niin ompa helkkarinmoinen paineisku. Mene ja tiedä...kuitenkaan en ole muilla autoilla ikinä vastaavaan ilmiöön törmännyt.
-
- -
Hyvinhän se kilpijoen skoda jumputtaa. Oma kaara oli sitten vieraskoree, mutta saas ny nähdä millainen on tuomio, kun parin viikon päästä kiikutetaan neuvolaan. Tuon jumputuksen lisäksi olis tarkoitus tutkituttaa onko laatikon vaihteensiirto kohillaan ja miksi sisälle tulee kaatosateella vesi. Tällähän ei ole vielä ajettu kuin just se 25tkm.
Jees eipä se munkaan rassi oikein tykänny kilpijoesta kun ei nyt mitään isoa ravistusta pitänyt, ja itsellä on muuten ajettu 76tkm. Ja täriseehän se kilpijoen auto vaikka tuli eilen valittua melko huono reitti kokeiluun.
Ajattelin kyllä että hitto vaihdan ne etupään laakerit itse ja katsotaan sen jälkeen että miltä tuntuu.
Ei nimittäin oikein lämmitä nuo stockan huolto hinnat.
Ajattelin kyllä että hitto vaihdan ne etupään laakerit itse ja katsotaan sen jälkeen että miltä tuntuu.
Ei nimittäin oikein lämmitä nuo stockan huolto hinnat.
-
- -
- Viesti:
Jos niissä levyissä on pintaa niin kannataahan ne sorvata, mulla alkaa omat olemaan sakko rajalla.. Katsastusmiehet kyllä yleensä katsovat vaan kuluma uria ja antavat korjaus kehoituksen jos eivät ole ihan paskat.
Katso samalla että sorvari oikaisee myös laippa & vanne pinnan niin ei ole heitto ainakaan levyissä.
Jos löydätte varaosaliikkeestä Brembot tms. levyt (voivat olla halvemmat kuin skodan omat) niin pistäkää rohkeasti boardille.
Uritetut olisivat aika jees ettei märkänä aamuna tule joskus ekan jarrutuksen kanssa yllätystä.
Mä joskus vaihdoin opeliin GREENin palat ja olin tyytyväinen, niistäkin olen tosin kuullut että laatu olisi mennyt alaspäin.
Jos pehmeitä haluat niin Bilteman palat on ykköset.. tuttu ajaa roadsporttia niillä kun on kuulemma paras pito ja menee yhdet per kisa =)
Mä olen ajatellut seuraaviksi paloiksi ferodoja.. ainakin näkemieni testien perusteella ovat hyvät pidoltaan ja kulutuskestävyydeltä.
Tosin tuntuu ettei noita orkkis paloja voita mikään kestävyydessä.
Mullakin on taas muutaman kerran alkanut jarrut ravistamaan kun olen testaillut kiihtyvyyksiä G-techillä ja heti perään tiukkaa jarrutusta.
jarrut ovat kuitenkin vielä perstuntumalta palautuneet suoriksi kun ei ole tärinää tuntunut.
..ei ole kyllä missään muussa autossa ollut tällasta ilmiötä.
Katso samalla että sorvari oikaisee myös laippa & vanne pinnan niin ei ole heitto ainakaan levyissä.
Jos löydätte varaosaliikkeestä Brembot tms. levyt (voivat olla halvemmat kuin skodan omat) niin pistäkää rohkeasti boardille.
Uritetut olisivat aika jees ettei märkänä aamuna tule joskus ekan jarrutuksen kanssa yllätystä.
Mä joskus vaihdoin opeliin GREENin palat ja olin tyytyväinen, niistäkin olen tosin kuullut että laatu olisi mennyt alaspäin.
Jos pehmeitä haluat niin Bilteman palat on ykköset.. tuttu ajaa roadsporttia niillä kun on kuulemma paras pito ja menee yhdet per kisa =)
Mä olen ajatellut seuraaviksi paloiksi ferodoja.. ainakin näkemieni testien perusteella ovat hyvät pidoltaan ja kulutuskestävyydeltä.
Tosin tuntuu ettei noita orkkis paloja voita mikään kestävyydessä.
Mullakin on taas muutaman kerran alkanut jarrut ravistamaan kun olen testaillut kiihtyvyyksiä G-techillä ja heti perään tiukkaa jarrutusta.
jarrut ovat kuitenkin vielä perstuntumalta palautuneet suoriksi kun ei ole tärinää tuntunut.
..ei ole kyllä missään muussa autossa ollut tällasta ilmiötä.
en tiedä miten muilla, mutta mulla tarjottiin heti jarruhuoltoa ekaan määräaikaishuoltoon. Paloista sen verta, että olikohan TM:n testi joka totesi että Bilteman paloja paremmat olivat vain Volvon tarvikepalat. Greenillä tarkoitetaan varmaankin EBC:n Green Stuff paloja? Ite olen ajatellut hankkia Blue Stuff endurance palat Fiestaan.
-
- -
- Viesti:
Herkistely huolto=).. annetaanko valohoitoa, vai herkistelläänkö porukalla.
Mä pistin oikein kunnolla vaseliinia liuku tappeihin levyjen sorvauksen yhteydessä ja kun laittaa männän suojakumin sisuksen täyteen jarru rasvaa ja muistaa vaihtaa nesteitä niin mäntä ei jää ikinä jumiin.
joo ebc:n green stuffit.. hyvin pysyivät vanteet ruosteettomina vaihdon jälkeen.
Mä pistin oikein kunnolla vaseliinia liuku tappeihin levyjen sorvauksen yhteydessä ja kun laittaa männän suojakumin sisuksen täyteen jarru rasvaa ja muistaa vaihtaa nesteitä niin mäntä ei jää ikinä jumiin.
joo ebc:n green stuffit.. hyvin pysyivät vanteet ruosteettomina vaihdon jälkeen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”