ADR vuotaa öljyä jostain..

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

emp
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.6.2010 12:50

ADR vuotaa öljyä jostain..

ViestiKirjoittaja emp » 30.12.2010 17:57

En löytänyt mistään jutusta ratkaisua tai samantyylistä ongelmaa, joten uusi kysymys sitten.

Eli -98 ADR Passat vuotaa öljyä jostain koneen takaa. Huomasin yksi aamu, että öljyä oli lumessa ja öljyä oli lentäny pieninä pisaroina puolen metrin alueelle...

Otin äsken pakosarjan pois ja yritin tarkemmin katsoa vuotokohtaa, mutta mitään ei löytynyt. Se vuotaa juuri tuolle puolelle aina laatikon päälle asti.

Venakopan tiiviste vuotaa hieman, mutta ei niin paljoa, että olisi syyllinen tähän ongelmaan. Kannentiiviste ei myöskään näyttäny pahemmin vuotavan.

Heti kun laittoi osat takaisin ja ajoin noin 10km niin öljyä oli valunut pakosarjan puolelta..

Onko kellään mitään vinkkiä?

Kiitos jo etukäteen

emp
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.6.2010 12:50

ViestiKirjoittaja emp » 30.12.2010 22:43

Edelliseen lisäys.

Mikä osa on, joka on ketjukiristimen alapuolella ?

Siihen tulee myös joku sähköliitin.

Ajattelin, että voisiko öljyvuoto johtua siitä ?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 1.1.2011 10:26

Yleisin vuotokohta ADR koneessa on O-rengas öljynjäähdyttimen ja suodatinjalan välissä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.1.2011 10:39

Usein noi 20v koneet vuotaa öljyä nokkien yhdysketjun kiristimen ja kannen välistä. Siellä on kuminen puolikuu ja peltinen tiiviste johon vulkanoitu ohut silikoni/kumikerros. Sieltä se sitten valuu kannen ja lohkon kulmaan, ehkä laatikon päällekin. Suht työläs uusia noin kotikonstein, hiukan nokkahihnan kiristimestä riippuen.

emp
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.6.2010 12:50

ViestiKirjoittaja emp » 1.1.2011 12:19

Jakoketjun kiristin vaihdettiin noin 1000km sitten. Koppa on otettu muutaman kerran auki ja voi olla, että uusikin tiiviste vuotaa sitten sieltä..

Yhtenä vikana on tullut myös samaan aikaan kuin öljyvuoto, että kone nakuttaa aina välillä.
Ehkä vuoto juuri tuolla voi olla syy siihenkin.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.1.2011 13:12

Olisiko sitten käynyt niin että se tiivisteen asetus siellä kiristimen alla on mennyt perseelleen?
Ahdas pimeä paikka = jää tiiviste helposti huonosti, kokemusta on itselläkin..

Naputus vai rallatus? Naputus viittaa vialliseen paininkuppiin tai alhaiseen ö-paineeseen.

emp
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.6.2010 12:50

ViestiKirjoittaja emp » 1.1.2011 15:39

No kone kuulostaa välillä diesel myllyltä, mutta välillä käy hienosti.

Voisiko huonot paineet johtua juuri tuosta vuodosta? ?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.1.2011 16:09

ADR on 1.8 20v vapari, eikö niin?

1.8T:ssä vanhemmiten, etenkin jos käytetty LL-huoltoväliä, tukkeutuva öljypumpun sihti aiheuttaa ö-paine ongelmia, vapareista en ole kuullut vastaavaa ongelmaa löytyneen.
Veikkaan napautuksen johtuvan kuluneista paininkupeista, tai paskaisista öljyistä joka nopeuttaa nostimien hajoamista. Paljonko ajettu?

Öljyvuoto ja naputus tuskin liittyvät toisiinsa, mutta voisithan tietty mitata öljynpaineen, ohjearvo muistini mukaan lämpimänä tyhjäkäynnilla reilut 2baria ja kierroksilla sitten 4-6. Tuohon ei tarvita mitään ihmevehkeitä, mekaaninen öljynpainemittari varaosaputkasta, niissä tulee useimmiten mukana reilu pätkä muoviputkea ja tuumainen kartionippa jonka kaveriksi volkkarin sovite. Öljynsuodattimen jalassa on alkuperäinen ö-painevalon anturi, se irti ja mittari tilalle. Tosin tuskin ö-painemittaus korjaamollakaan maltaita maksaa.

prunssi
-
Viestit: 21
Liittynyt: 2.9.2008 15:04

ViestiKirjoittaja prunssi » 1.1.2011 19:09

Juurikin tuo tiiviste öljynsuodattimen jalassa tai sitten öljynpaineanturi sen yläpuolella, sinne hieman hankala nähdä ja vaikuttaa siltä että tulee suodattimen jalasta, kun tiputtelee siihen päälle. Olisiko anturi ollut motonetissä alle 5e.

Itsellä vuotivat molemmat ADR moottorissa.

simopanssi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 22.8.2010 19:00

ViestiKirjoittaja simopanssi » 1.1.2011 19:14

miulla tiputtelee kanssa öljyä tuo ADR, tuntus tulevan koneen etuosasta. Vois olla tuo evinruden mainitsema öljynjäähdytin?

Venakopan tiiviste on vaihdettu kesällä kun vuoti öljyä tulpankoloihin.

emp
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.6.2010 12:50

ViestiKirjoittaja emp » 1.1.2011 19:28

Autolla on ajettu 281tkm ja 1000km sitten vaihdettu Mobil 1, 5-40.

Venttiilinostajat uusittu myös reilu tuhat kilsaa sitten.

Voisin aloittaa vian "korjaamisen" uusimalla aluksi tuon kiristimen ja vent.kopan tiivisteen.

Venttiilikoppa ja kiristintä otettu muutaman kerran irti pari kuukautta sitten ja eikä uusia tiivisteitä laitettu.

simopanssi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 22.8.2010 19:00

ViestiKirjoittaja simopanssi » 6.1.2011 12:28

Onkohan kampiakselin stefa mikä vois vuotaa kun tiputtelee koneen etupäästä öljyä? Vai onko tuolla etupäässä muita herkkiä paikkoja vuotamaan.


Kyseessä siis 307000 rullattu peli.

emp
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.6.2010 12:50

ViestiKirjoittaja emp » 21.1.2011 11:31

Ainaki oma ongelma tuli ratkaistua.

Vaihdoin vent.kopan ja kiristimen tiivisteen niin loppui vuoto.

tompppaa
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 5.1.2024 17:22

Re:

ViestiKirjoittaja tompppaa » 5.1.2024 17:25

evinrude kirjoitti:Yleisin vuotokohta ADR koneessa on O-rengas öljynjäähdyttimen ja suodatinjalan välissä.

Mimmonenkohan operaatio on vaihtaa tunkilla? Nosturille pääsyynki on mahollisuus kelien salliessa. Mitähän muita yleisiä vuotokohtia näissä on?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 96 vierailijaa