Millä nakutus hiljemmäksi golf IV 1.4

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Epsu
-
Viestit: 66
Liittynyt: 27.8.2004 13:55

Millä nakutus hiljemmäksi golf IV 1.4

ViestiKirjoittaja Epsu » 11.2.2009 11:21

Kone nakuttaa kuin dieseli. Lämmin kone vähemmän, mutta kuulee senkin. Saako millään "ihmelitkulla" hiljaisemmaksi vai pitäisikö kansi avata ja tutkailla tilannetta?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.2.2009 13:26

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 11.2.2009 13:43

Mulla kans työkaveri kysy et onks toi sun auto diisseli ku starttasin työpaikalla. Ei o kiisseli vaan 1.4 bensa ;)

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 11.2.2009 15:06

En tiedä onko tuo sitten tyyppivika (eli ominaisuus) kyseiselle moottorille, mutta kannattaa ainakin kokeilla esimerkiksi Forte- tai vastaavaa käsittelyä jonka jälkeen laadukkaat öljyt sisuksiin.
Olin sattumalta kaverin pajalla todistamassa, kun sinne tuli yks nokivasaralta kuulostava vähän ajettu Maksa öljynvaihtoon. Kaverin suosituksesta tekivät sille tuon käsittelyn (kaverilla ei ollut tuota Fortea, mutta jotain vastaavaa shittiä kuitenkin) --> öljyn ja puhdistusaineseoksen mukana tuli melkoista sakkaa mukana. Uudet öljyt sisälle - ja nakutus oli tiessään. Oli muuten ero kuin yöllä ja päivällä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.2.2009 18:01

Mahtaisko olla venttiilinnostajat vaihtokunnossa (jos ovat hydrauliset)? Tai jos on kovat nostajat niin välysten säätöön. Yleensä nuo Forté yms. aineet ei auta ongelmaan kuin tilapäisesti. Jos nostajat on paskassa niin yleensä ainut huolto on niiden korvaaminen uusilla. Kappalehinta uudelle Motonetissä alle kympin, joten alta satasen hoidolla ajaa taas muutaman sata tuhatta.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 11.2.2009 19:17

Onko jakohihnan/hihnojen kireys katsottu koska viimeksi?
Noissa lienee jousitoiminen semi-automaattinen kiristin joka voi myös naputtaa löystyneenä.
Tämähän on vain arvaus, mutta mahdollista ja jos näin niin tuhoisaa myös.
Kuten sanoin puhdas arvaus mutta tsekkaa myös tämä.

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 11.2.2009 20:57

Männän helmat siellä kolisee, lämpöisellä koneella vaimenee. Jos on alle 100 tkm ajettu ja huoltohistoria ok niin eiku vaatimaan uutta alakertaa takuuseen. 1.4 konetta ei voi koneistaa kun ei ole ylikoon osia saatavilla, joten korjaus tarkoittaa puolimoottorin vaihtoa.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 11.2.2009 21:43

Entisessä Mazdassa oli samaa vikaa.. Sain vielä ostaessa mukaan uudet nostimet. Mutta kokeiltiin vain vaihtamalla öljyt, ihan halvimmat perus Mobilit. No nakutus hiljeni pikkuhiljaa ja lopulta katosi kokonaan. Ei tarvinnut vaihtaa nostimia..

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 12.2.2009 7:58

Männän helmat siellä kolisee


Juurikin näin, varsinkin noissa moniventtiilikoneisissa 1,4 moottoreissa ääntä tuottaa mäntien "mataluus". on ominaisuus jolle ei suuria mahda, eli on vain ominaisuus jonka kanssa täytyy oppia elämään.
Vasta kun se ääni on erittäin kova ja kuuluu myös voimakkaana lämpimänä, on syytä alkaa huolestumaan asiasta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.2.2009 10:25

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.3.2009 18:43

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KKalska
-
Viestit: 60
Liittynyt: 26.5.2004 12:09

ViestiKirjoittaja KKalska » 6.4.2009 14:38

Oma 1.4 16v nakuttaa myös niin että moni on oikeasti luullut dieseliksi.

Mittarissa 220tkm. Olen kuullut myös että nokkahihnan kiristäjästä mikä saattaa aiheuttaa ko. ääntä mutta en tiedä asiasta sen enempää. Oma itseasiassa oli hiljaa kun se kävi n. 50tkm sitten valtuutetussa huollossa ja tarkistivat hihnan kireyden mutta nakutus palasi 5-10tkm jälkeen. 180tkm kohdalla vaihdettiin hihna ja kiristäjä tarvikeosilla paikallisessa nyrkkipajassa ja sama ääni jatkuu.

Tokko forte tms muu käsittely auttaa? Öljyä kuluu n. litra 15tkm vaihtovälillä.

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

1.4 AHW Nakutus

ViestiKirjoittaja Jaakou » 22.9.2014 21:56

En löytänyt parempaa topiccia ongelmaani. Saa siirtää jos näkee aihetta.

Kyseinen kulkine 99- golffi tuolla 1.4 AHW koneella.

Tein jakopäärempan ja siinä samalla vaihdoin öljyt.
Nyt kun auton käynnistää, pitää kone suhteellisen kovaa nakutus ääntä. Mielestäni tämä ääni ei kuulunut ennen jakopääremppaa ja öljynvaihtoa tai ei ainakaan lähellekkään yhtä kovaa.
Asennus vaiheessa ajoitukset oli mielestäni kohdallaan, mutta voisiko silti johtua siitä? vai mistä muualta vikaa voisi etsiä tai onko tähän jotain loogista selitystä? En viitsinyt konetta pitää käynnissä 2min kauempaa, kun en varmaksi osannut arvioida mistä tuo ääni johtuu. Eikä viitsisi jakopäätä availla uudestaan, jos vika ei välttämättä olekkaan siellä.

Ja kyllä, olen tietoinen että kyseisessä moottorissa nakutus on hyvinkin yleistä, mutta tuntuu oudolta että tämä ilmeni/koveni vasta jakopäärempan sekä öljynvaihdon yhteydessä.
Autoa en ota ajoon ennenkuin tiedän että mistä ääni johtuu.

E: Ajoitus oli edelleen kohdillaan kun tarkistin, ääni tulee jakopään puolelta moottorista, eli vasemmalta edestä katsottuna.

Antti I
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.7.2013 11:27

ViestiKirjoittaja Antti I » 24.9.2014 21:34

Vaihdoin vuosi sitten omaan 1,6 azd koneeseen jakopään kilkkeet ja sama ilmiö tuli mullekkin. Nakutus oli aivan hirvittävän kuulosta. Lopulta se hävisi, kun käytti konetta joutokäynnillä.

Päättelin nakutuksen johtuvan siitä, että kampiakselia tuli pyöritettyä rempan aikana aika monesti ympäri. Tämä sitten tyhjensi venttiilinnostimista öljyt. Öljy palautuu nostimiin koneen lämmitessä ja saattaa vanhemmalla karstottuneella koneella viedä hetken pidempään. Sama ilmiöhän tapahtuu, kun koneen sammuttaa ja öljynpaineet laskee. Tällöin nostimista valuu hieman öljyä pois ja seuraavan kerran kylmänä startatessa kuuluu parin sekunnin ajan nakutusta.

Ja tämähän on sitten minun spekulaationi asiasta, mutta toimi ainakin minun auton kohdalla. Ei nimittäin pahemmin nakuta vaikka talvella joutuu työpäivän jälkeen kylmiltään starttaamaan.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 25.9.2014 11:42

eräästä polosta loppui nakutus kun polttoainepumppu hajos ja laitettiin siihen uus. Ilmeisesti vanha pumppu oli niin loppu, että suuttimet tekivät tosissaan töitä saadakseen riittävästi soppaa koneeseen :D Tästä kylläkin jäi vikakoodiksi long term system too lean tms.

circa
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.10.2010 15:17

ViestiKirjoittaja circa » 25.9.2014 12:12

Eikös nuo 1.4 16v koneen venttiilit ole aikast herkkiä karstoittumaan? Itselläni on 200tkm ajettu kone joka nakuttaa hieman ja ajattelin tehdä sille forte motor flush käsittelyn ennen öljynvaihtoa. Onko kenelläkään kokemusta noista forten tuotteista, kannattaako vaikö ei?
Kuva

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 25.9.2014 12:52

joka toisessa öljynvaihdossa tulee tehtyä. ja siitä on ollut apua. Pellikka nimimerkillä on mun entisen passatin kone. Ennen minua oli ollut longlife huollolla niin ilmeisesti ei irrota sisäistä karstaa mutta pitää ne tärkeät sihdit puhtaana

--hartsa--

Skoda Octavia vrs 02 (ex.VW Passat 1.8T 02)

LähetäLähetetty: 10.3.2014 20:47 Viestin aihe: Muokkaa/Poista viesti
oliko se forten käyttö pitäny sihdin puhtaana?
Pellikka

Golf G60 ja Passat Torsenilla

LähetäLähetetty: 13.3.2014 9:02 Viestin aihe:
Enää ois männät ja kampura lohkossa kiinni ja kannessa venttiilit. Muuten kone osissa ja kaikki sain eilen pestyä vanhoista paskoista ja öljykarstasta. Yllättävän paljo oli karstaa sisällä koneessa mutta sihdit oli öljypumpussa ja nokkaketjun kiristimessä puhtaat. Eipähän oo käyny kuivana onneks. Eli fortesta ja kiinteästä vaihtovälistä on ollu ilmeisesti hyötyä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa