Vesipumppu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

Vesipumppu

ViestiKirjoittaja Teemu M » 8.12.2008 19:49

Pitäis hommata uus pumppu coolerin vesikierrolle. Joku vastaava hakusessa mitä tuossa linkissä. Onko tietoa mistä löytyykö lähempää jotain vastaavia? Onko jossain autossa alkuperäisenä jotain tuollaista vesikiertopumppua?

http://www.frozenboost.com/product_info ... d7b5441c85

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.12.2008 20:15

Onhan tuon tyylisiä pumppuja vakiona autoissa, mutta lähestulkoon aina olla vähän pieniä. Samoin lisälämmittimien pumput on pienituottoisia.


Tuon pierburgin esitteen mukaan 50-100w olisi hyvä koko henkilöauton vesipumpulle, epäilen että tässä tapauksessa 100w olisi lähempänä oikeeta. Ihan suoraanhan tuo ei kerro sitä tarpeellisinta, eli vedensiirtokykyä, mutta aika käsikädessähän ne menee.
http://www.kspg-ag.de/pdfdoc/kspg_produktbroschueren/2007/pb04_elec_coolant_pump.pdf

Toi Boschin pumppu on about 40w. Kokeilemalla tietty selviää mikä on riittävän kokoinen, valitettavasti ei oo isompaa kokemusta ja tutkimustuloksia itsellä. Moottorin jäähdytyspumppuja noilla on korvattu tälläseudulla muutamia, kaikki on toiminut.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 9.12.2008 8:53

Tiedätkö Mika et myydäänkö noita Pierburgin pumppuja jossain suomessa?

Se on tosiaan vähän vaikea verrata noita pumppuja kun ei tiedä sitä miten paljon niitten tuotto putoaa kun on vastapainetta. Ebayssakin on monenlaista pumppua mut ei noissakaan paljon muusta puhuta kuin litramäärästä paljonko ne tuottaa.

Tuossa on noita Boschin eri pumppuja. Tuo minkä linkkasin ekassa postissa on tuo viimeinen PCA12V pumpuista.

http://www.boschmotorsandcontrols.co.uk ... /index.htm

Omassa on tällä hetkellä veneen pilssipumppu säiliössä sisällä ja sekin tyhjentää säiliön tosi nopsaan, mutta heti kun laittaa putket auton takaa eteen ja putken päähän vielä coolerin ja jäähdytyskennon, niin eipä sieltä enää menekkään vettä paljon läpi. Ja nyt on tarkoitus múuttaa säiliö sellaiseksi ettei pumppu mahdu enää sen sisälle.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.12.2008 12:35

En tiedä mistä noita Pierburgin pumppuja saisi, Koivunen käsittääkseni on maahantuoja, eli lähes miltä varaosaliikkeeltä vain niitä voisi kysellä.

Tommoisessa kumisiipirataspumpussa kyllä riittäisi tuottoa myöskin mikäli välijäähystä muodostuu iso vastapaine, ihan suoraanhan niitä ei jatkuvaan käyttöön suositella, mutta kestää kyllä aika hyvin pitkääkin käyttöä.

Esim Biltemasta tollainen, löytyy myös vastaavia jokaisesta veneliikkeestä

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 10.12.2008 16:35

No mulla on ainakin yksi pierburgin pumppu jonka sain kaverilta, se tuli eberin jonkin korjauspaketin mukana. Eli ainakin eberspässerin varaosina saa.. Aattelin korvata tuolla vr6:n alkuperäisen sähköpumpun.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 10.12.2008 18:53

Normaali eeperin tai webaston vesipumppu ei varmasti ole riittävä, ei vr6 eikä Teemulle välijäähdyttimeen.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 10.12.2008 18:57

Entä Audi S2:sen jälkijäähdytyksen pumppu ? Vastaava löytyy motonetistä :

Koodi: Valitse kaikki

Kiertovesipumppu 12V Ø19mm    38-6750    64.90    ?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 10.12.2008 19:04

Ei riitä, ja noita saa halvemmallakin.
Omaan harrasteeseen hommasin just kaks, jälkijäähdytykseen/auttamaan tyhjäkäynnillä kierrättämään vettä. Kun lämpeää kaupunkissa helposti liikaa..

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 11.12.2008 8:51

Jenkkien ebaysta löytyy melko paljon noitten ameriikanrautojen välijäähdyttimen pumppuja. Siellä on noita ekan linkin Mustangissa käytettyjä pumppuja ja sitten Ford Lightningin pumppuja, jotka on vähän halvempia. Eli taidan sitte kuitenkin tilata sieltä vaikka taala onkin kallistunut.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 11.12.2008 9:21

En lähtis noihinkaan vielä, vaikka väittävätkin että ovatten käytössä jossain fordissa coolerin pumppuna. Ei riitä tuotto.
Toi biltsun pumppu on samassa hinnassa ja veikkaisin että tehokkaampi?

Jos ei periaate (nykyään:) anna myöden hakea biltsusta niin hae veneliikkeestä..

Sitäpaitsi noi Lightningin pumput näyttää justihinsa erehdyttävästi boschin/vastaavilta pumpuilta, olisinkohan sen 40€ maksanut suomessa..

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 11.12.2008 10:59

Joo onhan tossa Biltsun pumpussa tupla tuotto ja paine tuohon Boschin tehokkaampaan verrattuna. Mut mitä toi "Ei sovellu jatkuvaan käyttöön" sit ikinä tarkoittaakaan. Eipä tässä vielä koskaan ole yli tuntia kone kerrallaan käyny, että ehkä se ei sitte jatkuvaa käyttöä ole tässäkään.

Sen verran Google kertoi et toi Mustangin pumppu on se tehokkain noista Boshin sivuilla olevista 12V pumpuista ja tuo Lightningin on joku tehottomampi.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 11.12.2008 14:45

Eipä tässä vielä koskaan ole yli tuntia kone kerrallaan käyny


:)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.12.2008 15:03

Mikäli vielä olisi mahdollista, niin kannattaa mitata tosta sun nykyisestä järjestelmästä vastapaine ja tuotto nykyisellä pumpulla. Jos lisäksi olisi vielä faktaa miten hyvin tuo välijäähdytin on noilla palikoilla jäähdyttänyt ilmaa, niin pystyisi hyvin spekuloimaan mikä olisi riittävä pumppu.

Noissa "vakioauto" ratkaisuissahan yleensä välijäähdytin toimii moottorin jäähdytinnestellä. Eli yksinkertaisimmillaan toisen jäähdyttäjän kautta jäähdytettään vielä uusiksi jäähdytinneste, ja sitten ajetaan se välijäähyn kautta moottorille. En noista Mersuista/Musseista tiedä onko niissä niin toteutettu, mutta raskaammalla puolella ainakin pääsääntöisesti noin.

Jos meinaan oikeesti tarvii saada suurempituottoista virallisesti jatkuvaa käyttöä kestävä pumppu kuin tuo Boschin isoin on, niin silloin taitaa olla tuo Pierburgin mallisto ainut mun tietääkseni saatavilla oleva. Muilla valmistajilla tuppaa menemään rataspumppuihin sitten, ja niissä on painoa/sähkönsyöntiä niin paljon että menee kokonaishyöty pakkasen puolelle ;)

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 11.12.2008 15:47

Imuilma oli kesäkuumalla dynossa mun huonolla muistilla vähän reilu 50C. Eli parantamisen varaahan siinä olisi.
Täytyypä tehdä testi tuolla nykysellä pumpulla ja katsoa paljonko siellä käytännössä kiertää kahden kennon ja letkujen läpi vaikkapa minuutissa.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 11.12.2008 19:01

Tein tossa muutamat kokeet ja tollaisia arvoja sieltä tuli.

Normaalivastus (Cooleri-kenno + jäähdytinkenno + n. 6m letkua)
5,1l/min = 309l/h

Pieni vastus (n. 3m letkua)
8.16l/min = 490 l/h

Vastapaineen mittaamiseen ei löytyny välineitä.

Biltema lupasi tuolle pilssipumpulle 4500l/h, eli tästä saatiin jopa kymmenesosa pumpattua. Pohjaan meni tuo vene.

Jos toi Bilteman siipipyöräpumpulle lupaama 35l/min pitäisi edes puoliksi paikkaansa, niin sillä saataisin moninkertainen virtaus nykyiseen verrattuna. No se ei selviä kuin testaamalla. Sitten senkin puolesta tuleva paketti on parempi, koska tarkoitus on laittaa vesisäiliö konehuoneen puolelle, niin letkut lyhenee reilusti.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.12.2008 20:09

Harmi kun ei itsellä ole yhtään tuon kokoluokan ehjää pumppua jemmassa, olisi voinut antaa lainaan testiin. Siipirataspumppu kestää huomattavasti paremmin vastapainetta kuin keskipakopumppu, eli kyllä se Bilteman pumppu varmaan paljon enempi siirtää kuin nykyinen.

Itse oon kanssa noitten pilssipumppujen tuottoja ihmetellyt, että miten ihmeessä niistä voidaan saada noin isoja lukuja ulos.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 11.12.2008 20:18

Olisko ne niitä mainosmiesten litroja?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.12.2008 22:30

Tai sitten on pumpattu vettä ämpäristä toiseen puolen metrin isolla letkulla ja 14.4 voltin jännitteellä. :)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 12.12.2008 6:54

Eli "pöydältä lattialle" 74% lappoamalla:)

Eihän noi pilssipumput niihin oikeasti tarkoitetussa työssä joudu pumppaamaan minkään kennon tms. vastuksen läpi vaan suoraan letku kyljestä läpi mereen..

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 12.12.2008 7:51

Entäs kaksi pumppua rinnan? Tuplaa tuoton ja maksaa vain kaksi kertaa enemmän

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.12.2008 9:22

Ei todennäköisesti tuplaa tuottoa, koska vastapaine kasvaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 77 vierailijaa