Moi! Olen harkinnut ostaa vm. 1984 1,6 l gti:n. Auto on ollut ulkomailla asuneen eläkeläispariskunnan kesäautona Suomessa. Kilometreja on kertynyt 83000 ja talvirenkaita auto ei ole nähnytkään ; ). Eli päällisin puolin kuosissa. Muutama kysymys olisi kuitenkin esittää, koska kyseine auto on itselleni vieras:
1) Moottori (tai Jetronic?) pitää aikamoista raksutusta. Jos autossa istuu ja painaa kaasua, tulee soundista vähän mieleen bokserisubaru tai vanha kupla. Eli en osaa yhtään arvioida ruiskun tai mahdollisen moottorin nakutukusen äänen välistä eroa. Kuulostaako kuvailu normaalilta?
2) Leipooko venttiilit mäntiä jos nokkahihna katkeaa siirtoajossa? Eli onko syytä vaihtaa nokkahihna ennen 200 km siirtoajoa?
3) MFE näyttää balttiarallaa kryptiseltä, eli lcd ei näytä yhtään oikeaa merkkiä. Jos löydän varamittariston, pelkkä MFE:n piirilevyjen vaihtaminen onnistunee? Ekaks kokeilen vielä tietty akunkengän irroittamista.
4) Konetta käynnistetäessä kylmänä, ei kaasua kaiketi saa painaa? Eli viime kylmäkäynnistys meni keturalleen: yski ja paukkui. Hyvä että käynnistyi... Kaasuläpän vieressä olevaa messinkiruuvia on vaarin toimesta käyty säätämäässä ahkerasti (ainakin jäljistä päätellen). Lämmettyään kävi ja kiihtyi ihan iloisesti.
Kiitti
Golf GTI MK2 kiikarissa, muutama kyssäri
Valvoja: ffp jäsenet
mk2 golfia ei ole ollut 1.6 gti:tä. Vain 1.8 8v ja 1.8 16v gti.
mk1 golfia oli 1.6 8v gti:nä.
Malli vaihtui juuri vuonna 84 joten koneen puolesta tuo voisi olla kuitenkin mk1 Golffi?
Muistelisin, että 1.8 8v kone ei ota itseensä jakohihnan katkeamisesta, mutta 16v taasen ottaa. 1.6l koneesta en osaa sanoa, käyttäytyykö samoin kuin 1.8 8v?!
Joka tapauksessa hihna kannattaa vaihtaa pian kun ei yhtään tiedä, onko vielä alkuperäinen.
mk1
mk2
mk1 golfia oli 1.6 8v gti:nä.
Malli vaihtui juuri vuonna 84 joten koneen puolesta tuo voisi olla kuitenkin mk1 Golffi?
Muistelisin, että 1.8 8v kone ei ota itseensä jakohihnan katkeamisesta, mutta 16v taasen ottaa. 1.6l koneesta en osaa sanoa, käyttäytyykö samoin kuin 1.8 8v?!
Joka tapauksessa hihna kannattaa vaihtaa pian kun ei yhtään tiedä, onko vielä alkuperäinen.
mk1
mk2
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
1) Moottori (tai Jetronic?) pitää aikamoista raksutusta. Jos autossa istuu ja painaa kaasua, tulee soundista vähän mieleen bokserisubaru tai vanha kupla. Eli en osaa yhtään arvioida ruiskun tai mahdollisen moottorin nakutukusen äänen välistä eroa. Kuulostaako kuvailu normaalilta?
K-jetti ei varmasti pidä mitään raksutusta. Tuskimpa moottorikaan nakuttaa. Todennäkösesti venttiilinostajista tulee ääni. Kannattaa tsekata venavälys.
Mekaaniset nostimet vm-84:ssa, niiden säätely hivenen työläämpää kuin hydraulisten jotka ovat itsesäätyvät :)
Parissa ykköskopassa (gti ja diesel) itsellä aiheuttanut ihmetystä semmonen pienehkö rapsutus, joka tulee ikäänkuin vaihteistosta. Kummassakin puuttuivat alkuperäiset vaimennusmatot juuri kuskin jalkatilasta niin erottui selvästi. Moottorista ei ääni tullut, toisessa kun oli uusi kansikin. Tasakaasulla ajaessa ja vedättäessäkin taisi kuulua.
Parissa ykköskopassa (gti ja diesel) itsellä aiheuttanut ihmetystä semmonen pienehkö rapsutus, joka tulee ikäänkuin vaihteistosta. Kummassakin puuttuivat alkuperäiset vaimennusmatot juuri kuskin jalkatilasta niin erottui selvästi. Moottorista ei ääni tullut, toisessa kun oli uusi kansikin. Tasakaasulla ajaessa ja vedättäessäkin taisi kuulua.
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 25.10.2008 7:17
Kiitokset kommenteista
Jep, mylly on tosiaankin 1,8 l 8v kone. Myyjä ei oikein muistanut yksityiskohtia, ikää kun on vajaat 90-v lasissa. Ei muuta kuin uudemman kerran renkaita potkimaan ja tsekkailemaan! Niin, ja sehän on mfa, ei mfe...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa