Golf GTI MK2 kiikarissa, muutama kyssäri

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

henkka1973
-
Viestit: 4
Liittynyt: 25.10.2008 7:17

Golf GTI MK2 kiikarissa, muutama kyssäri

ViestiKirjoittaja henkka1973 » 25.10.2008 7:54

Moi! Olen harkinnut ostaa vm. 1984 1,6 l gti:n. Auto on ollut ulkomailla asuneen eläkeläispariskunnan kesäautona Suomessa. Kilometreja on kertynyt 83000 ja talvirenkaita auto ei ole nähnytkään ; ). Eli päällisin puolin kuosissa. Muutama kysymys olisi kuitenkin esittää, koska kyseine auto on itselleni vieras:

1) Moottori (tai Jetronic?) pitää aikamoista raksutusta. Jos autossa istuu ja painaa kaasua, tulee soundista vähän mieleen bokserisubaru tai vanha kupla. Eli en osaa yhtään arvioida ruiskun tai mahdollisen moottorin nakutukusen äänen välistä eroa. Kuulostaako kuvailu normaalilta?

2) Leipooko venttiilit mäntiä jos nokkahihna katkeaa siirtoajossa? Eli onko syytä vaihtaa nokkahihna ennen 200 km siirtoajoa?

3) MFE näyttää balttiarallaa kryptiseltä, eli lcd ei näytä yhtään oikeaa merkkiä. Jos löydän varamittariston, pelkkä MFE:n piirilevyjen vaihtaminen onnistunee? Ekaks kokeilen vielä tietty akunkengän irroittamista.

4) Konetta käynnistetäessä kylmänä, ei kaasua kaiketi saa painaa? Eli viime kylmäkäynnistys meni keturalleen: yski ja paukkui. Hyvä että käynnistyi... Kaasuläpän vieressä olevaa messinkiruuvia on vaarin toimesta käyty säätämäässä ahkerasti (ainakin jäljistä päätellen). Lämmettyään kävi ja kiihtyi ihan iloisesti.

Kiitti

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.10.2008 8:55

mk2 golfia ei ole ollut 1.6 gti:tä. Vain 1.8 8v ja 1.8 16v gti.
mk1 golfia oli 1.6 8v gti:nä.
Malli vaihtui juuri vuonna 84 joten koneen puolesta tuo voisi olla kuitenkin mk1 Golffi?

Muistelisin, että 1.8 8v kone ei ota itseensä jakohihnan katkeamisesta, mutta 16v taasen ottaa. 1.6l koneesta en osaa sanoa, käyttäytyykö samoin kuin 1.8 8v?!

Joka tapauksessa hihna kannattaa vaihtaa pian kun ei yhtään tiedä, onko vielä alkuperäinen.

mk1
mk2

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 25.10.2008 9:35

1) Moottori (tai Jetronic?) pitää aikamoista raksutusta. Jos autossa istuu ja painaa kaasua, tulee soundista vähän mieleen bokserisubaru tai vanha kupla. Eli en osaa yhtään arvioida ruiskun tai mahdollisen moottorin nakutukusen äänen välistä eroa. Kuulostaako kuvailu normaalilta?

K-jetti ei varmasti pidä mitään raksutusta. Tuskimpa moottorikaan nakuttaa. Todennäkösesti venttiilinostajista tulee ääni. Kannattaa tsekata venavälys.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 25.10.2008 10:16

Mekaaniset nostimet vm-84:ssa, niiden säätely hivenen työläämpää kuin hydraulisten jotka ovat itsesäätyvät :)

Parissa ykköskopassa (gti ja diesel) itsellä aiheuttanut ihmetystä semmonen pienehkö rapsutus, joka tulee ikäänkuin vaihteistosta. Kummassakin puuttuivat alkuperäiset vaimennusmatot juuri kuskin jalkatilasta niin erottui selvästi. Moottorista ei ääni tullut, toisessa kun oli uusi kansikin. Tasakaasulla ajaessa ja vedättäessäkin taisi kuulua.

henkka1973
-
Viestit: 4
Liittynyt: 25.10.2008 7:17

Kiitokset kommenteista

ViestiKirjoittaja henkka1973 » 25.10.2008 20:28

Jep, mylly on tosiaankin 1,8 l 8v kone. Myyjä ei oikein muistanut yksityiskohtia, ikää kun on vajaat 90-v lasissa. Ei muuta kuin uudemman kerran renkaita potkimaan ja tsekkailemaan! Niin, ja sehän on mfa, ei mfe...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 26.10.2008 18:38

3) Näytön saa totaalisesti sekoamaan alijännitteellä ja akunkengän irroitus (tai mittariston sulakkeen irroitus) hieman pidemmäksi aikaa pitäisi palauttaa näytön toimintaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa