Tervehdys!
Auton tyhjäkäynti on hieman nypyttävää, niin lämpimänä, kuin kylmänäkin. Kone käy muuten nätisti eli kierrokset eivät esim. seilaa, vaan pysyvät nätisti samoina. Mutta koneen käydessä hetken tyhjäkäyntiä kone nytkähtelee satunnaisen säännöllisesti. Tätä ei näe edes kiekkamittarista vaan vain tuntee nytkähdyksinä ns perstuntuman kautta.
Tuntuu että tämä vaatii jonkun aikaa tyhjäkäyntiä, ennenkuin nypytys alkaa. Siksi en tätä nypytys ominaisuutta aikaisemmin huomannutkaan. Auto on ollut minulla vain kuukauden ja olen ajanut sillä n. 2000km
Lisäksi auto on nytkähtänyt voimakkaasti muutaman kerran kun on painanut kaasua "rullailun" jälkeen. Eli kun kone on alkanyt vetää. Likainen maffi?
Olen lueskellut kaikkia mahdollisia foorumeita ja yrittänyt etsiä mahdollisia ja mahdottomiakin syitä.
- Imuvuodot tsekattu, en löytänyt. (yksi hapertunut letku vaihdettu, ei vaikutusta)
- Maf-pistokkeen irroitus teki autosta "herkemmän" ja poisti kylmänä ajonaikana tapahtuvan lievän nykimisen (jota jatkuu vain hetken auton lähdettyä liikkeelle)..mutta ei poistanyt nypytystä. Eli maf joutuu puhdistukseen tai ostan uuden.
- Kaasuläppää en ole putsannut, kun en ole varma pitääkö se soputtaa operaation jälkeen. Ilmeisesti kuskin ovi, konepelti auki ja virrat päälle proseduuri ei toimi ko. kulkineessa? Sopeuttaako itsensä, jos irroitaa akun joksi aikaa ja sitten jättää virrat päälle hetkeksi?
- Moottorin lämpötila-anturin ajattelin vaihtaa varuiksi.
- Mites löysä moottorin tai vaihteiston tukikumi? Voimansiirtopaketti tuntuu hytkyvältä, mutta tuo lienee ominaisuus?
Sitten pahin skenaario!? Saksalaisilla foorumeilta olen löytänyt pari mainintaa, että juuri azm-koneisista autoista palaa järjestäin 3. pakoventtiili. Eikös venttiilin palaminen aiheuta juuri tuollaista lievähköä oireilua tyhjäkäyntiin?
Miten mahdollinen pakoventtiilin palaminen näkyy päästomittauksessa? Näkyykö edes normaalissa mm. katsastuksen yhteydessä tehtävässä, vai vaatiiko mittauksen ennen kattia? Ilmeisesti parhaiten palaminen ilmenee puristusten mittauksessa, joka täytyy teettää kun kerkeää.
Auto on minulle uusi ja se on huollettu säännöllisesti merkkiliikkeessä, eikä katsatuksessa ole tullut obd-virhekoodeja, eivätkä moottorihäiriövalot ole syttyneet. Pitää kaiketi ottaa yhteys myyjäliikkeeseen ja kysyä toimenpideehdotuksia.
Kaikki ideat ja omat kokemukset erittäin tervetulleita.
Passat 2.0 (azm) 2001 tyhjäkäynti
Valvoja: ffp jäsenet
Päästöarvojen tulkintaa...
Mites kun olen ymmärtänyt, että päästöarvoista voi päätellä mahdollisen venttiilivian ja muutakin koneen sielunelämästä. Oma ymmärtäminen ei tähän riitä, joten osaisikohan joku tulkita noita päästöjä ja kertoa mitä niistä näkyy?
- CO tyhjäk. 0, kierroksilla 0,01 Sallittu 0,20%
- HC tyhjäk. 1, kierroksilla1 Sallittu 100 ppm
- Lambda tyhjäk. ja kierroksilla 1 Sallittu 0,97-103
- CO2 tyhjäk. ja kieroksilla 1,00
- O2 tyhjäk. 0,07 ja kierroksilla 0,06 Sallittu 5,00%
Tälläiset arvot olivat katsastuksessa n. 4000 km sitten.
Käytin autoa paikallisessa korjaamossa, jossa todettiin, että kone ei käy tasaisesti ja pätkii. Lisäksi asentajan kuunnellessa pakopuolen koneen ääniä, kolmospytyn ääni oli hieman erilainen kuin muiden. Mitään varmaa syytä ei koneen oireilusta osattu sanoa. Seuraavaksi kosla menee myyjäliikeen huoltopuolelle ihmeteltäväksi.
- CO tyhjäk. 0, kierroksilla 0,01 Sallittu 0,20%
- HC tyhjäk. 1, kierroksilla1 Sallittu 100 ppm
- Lambda tyhjäk. ja kierroksilla 1 Sallittu 0,97-103
- CO2 tyhjäk. ja kieroksilla 1,00
- O2 tyhjäk. 0,07 ja kierroksilla 0,06 Sallittu 5,00%
Tälläiset arvot olivat katsastuksessa n. 4000 km sitten.
Käytin autoa paikallisessa korjaamossa, jossa todettiin, että kone ei käy tasaisesti ja pätkii. Lisäksi asentajan kuunnellessa pakopuolen koneen ääniä, kolmospytyn ääni oli hieman erilainen kuin muiden. Mitään varmaa syytä ei koneen oireilusta osattu sanoa. Seuraavaksi kosla menee myyjäliikeen huoltopuolelle ihmeteltäväksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”