Paisuntasäiliöstähän tuo vesi yleensä häviää... Ja sieltä sitä voi myös kurkkia josko öljyä on seassa. Öljy yleensä vuotaa apparin puolelta, ykköspytyn kohdalta. Auton alta tuon havaitsee parhaiten.
Näistä ihan perusjutuista vois kasata melkein yhden kohdan tuonne alkuun, vaikka ekaan viestiin. Siitä sitten näkis heti. Nää asiat taitaa löytyä tästä ketjusta noin 10 kertaa...
EDIT: No niin, väsäsin jonkinlaisen pikku tietopaketin perusasioista. Voiskos modet siirtää hyvään paikkaan jos tuntuu tarpeelliselta?
Tämä toimikoon sellaisena ”aloita tästä –viestinä. Ettei tarvitse koko topikkia kahlata läpi (ja kuitenkin kysyä aina samoja asioita) :) , niin pähkinänkuoressa yleisimmät asiat, olkaa hyvä:
Aluksi muutamia linkkejä englanniksi joista on ollut hyötyä sinä aikana kun itse olen VR6:sen omistanut. Mukana myös paljo ”kiva tietää” –juttuja. Aika perusenglannillakin noita tavailee kummasti.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=736260 VWvortexin VR6 FAQ
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1138563 Päälista VR6 jne. tee-se-itse- jutuista.
http://www.agthompsonfamily.com/vw/TimingChainNoise.wma Ääniklippi jakopään rallatuksesta.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1264409 Jakopään osien vaihto (VWvortex).
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=184041 Lastuista VR6 koneeseen.
Sitten tästä FFp:n topikista kerättyä tietoa.
Jakopään osat vaihtoon kun ääntä alkavat pitämään/vaihtaa varmuuden vuoksi. Rahina ei välttämättä kuulu vaikka osat olisivat ihan loppu. Mitään tiettyä kilometrirajaa niille ei ole. Jotkut kestää 200 tuhatta, toiset 120 tuhatta. Jakopään osia vaihtaessa pitää vaihteisto irrottaa. Ei välttämättä koko konetta.
Motonet:
2,8 VR6 YLÄketju 2-rivinen --8.96 (--AAA217000). . . . . . 25-5427/29.90€
2,8 VR6 YLÄketjun laahainkisko --8.96 (--AAA217000). . . 25-5428/28.90€
2,8 VR6 YLÄketjun kiristin --8.96 (--AAA217000). . . . . . .25-5431/ 39.90€
2,8 VR6 YLÄketjun ohjainkisko 92--98. . . . . . . . . . . . .....25-5429/13.90€
2,8 VR6 ALAketjun laahain/kiristin 92--98. . . . . . . . . .....25-5432/ 28.90€
2,8 VR6 ALAketjun ohjainkisko 92--98. . . . . . . . . . . . .....25-5433/ 5.90€
2,8 VR6 ALAketju 1-rivinen 92--98. . . . . . . . . . . . . .......25-5426/ 12.90€
Samalla tulee vaihtaa vauhtipyörän pultit. Kampiakselin tiiviste on hyvä vaihtaa. Kannentiivisteen kunto kannattaa tarkistaa samalla. Myös kytkinlevyn kunto on hyvä tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa. Venttiilinvarren kumeja ovat ihmiset myös vaihtaneet remontin yhteydessä. Remontin hinta tuntuu riippuvan paljon paikkakunnasta ja missä työn teettää. Hintahaarukka n. 500 – 1600 euroa.
Kannentiiviste saattaa pettää ainakin alkupään koneissa. Yleensä vuotaa ykkössylinterin kohdalta öljyä ulospäin. Vuoto on pientä tihkumista aluksi ja kun pahvi on selvä niin alta päin kone apparin puolelta ihan märkä. Paisuntasäiliössä veden seassa näkyy yleensä myös hieman öljyä. Kannentiiviste vaihdettaessa tulee uusia kaikki kansipultit. Yleisesti puhutaan, että koneessa kannattaisi käyttää punaista jäähdytysnestettä. Vihreän nesteen sanotaan syövyttävän kantta.
Huonoon tyhjäkäyntiin ja seilaaviin kierroksiin auttaa läppärungon ja tyhjäkäyntimoottorin putsaaminen. Sinisen LT-anturin vaihtoa voi myös kokeilla. Lisäksi tulppien vaihto, tulpanjohtojen vaihto ja virranjakajan kannen ja pyörijän uusiminen saattaa tuoda helpotusta. Käynnistyshäiriöihin yllämainitut ensiavut myös.
Jos kone hävittää vettä, syynä voi olla termostaattikotelon kansi ja sen tiiviste, vesipumppu/kuori tai huonot vesiletkut ja kiristimet. Myös lämppärin kenno saattaa vuotaa.
Apparin puolelta kuuluva rallatus tulee yleensä moniurahihnan kiristäjästä.
Koneen hydrauliset venttiilinostimet alkavat pitää naputusta jossakin vaiheessa, yleensä kylmänä. Eri öljyjä voi kokeilla ensi hätään (saattaa olla apua) mutta jossakin vaiheessa viimein ne tulee vaihtaa uusiin.
Bensaa VR6 syö täysin ajotyylin mukaan. Karkeasti voidaan sanoa, että maantiellä 8 – 8,5 litraa / 100 km, kaupungissa 10,5 – 11 litraa / 100 km. Seitsemän litran puolellekin pääsee maantiellä, mutta tosiaan se on kuljettajasta paljolti kiinni. Ajotietokoneen antamat kulutuslukemat eivät ihan pidä paikkaansa. Jos bensaa kuluu maantielläkin 12 ja yli, on jossakin häikkää. Kulutusta nostaa mm. viallinen Lambda, rikkoutunut Maffi ja vuotava kannen tiiviste.
Lisäilen asioita tähän tarpeen mukaan. Jos jotain on väärin/puuttuu/kommentoitavaa niin heittäkää privaa tai sähköpostia:
[email protected] Ei tämän jatkoksi, kun menee sitten vähän tarkoitus pilalle.