G60 ja voimaa tarvittais! d...
Valvoja: ffp jäsenet
MFA:n ahtopaine näytöstä kysymys.
Tuollaisen tekstin löysin täältä keskustelusta. Mutta kertokaapa nyt tyhmälle, mitä se tarkoittaa, ja miten se lasketaan? Jos MFA näyttää ahtopaineiksi esim. 210, niin mitä se tekee millibareina?
Tuo Dopin mainitsema VDO-luku (jotain 0...255) on siis suora 8-bittinen A/D muunnintulos MAP-anturin jännitteestä.
Tuollaisen tekstin löysin täältä keskustelusta. Mutta kertokaapa nyt tyhmälle, mitä se tarkoittaa, ja miten se lasketaan? Jos MFA näyttää ahtopaineiksi esim. 210, niin mitä se tekee millibareina?
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
http://www.gotcomm.com/gallery/G60-Porting/G_ex_side
EDIT: Miksi tätä ketjua ei saada tuonne yläosaan Stickyksi? Lukija ja vastausmäärien valossa aihetta olisi pistää tämä sinne, sellainen tietopaketti tämä alkaa olla.
EDIT: Miksi tätä ketjua ei saada tuonne yläosaan Stickyksi? Lukija ja vastausmäärien valossa aihetta olisi pistää tämä sinne, sellainen tietopaketti tämä alkaa olla.
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
Meinaako tuo että se metallipunosletku joka tulee kannelta ahtimeen pitää olla alkuperäinen?
Kyllä, alkuperäisessä letkussa on kuristin. Ilman kuristusta oleva letku työntää ahtimeen liikaa öljy liian kovalla paineella -> stefat vuotaa ja stefojen huullokset painaa akselia ja akseli kuluu. Tokihan semmoisen letkun voi tehdä/teettää itsekin, jos tietää millainen se kuristin on. Itse laittaisin alkuperäisen, kun ei ole hajuakaan siitä, et millainen (minkä kokoinen reikä) se kuristin on.
Noissa letkuissa on ollut iän mukana tuomaa ongelmaa. Kumiseos pehmenee/kovettuu ja alkaa murenemaan ja lopulta tukkii sen kuristimen kohdan -> ahdin ei saa öljyä ja laakerit ottaa damagea ja pahimmassa tapauksessa leikkaa kiinni ja koolit pyörii ja syö rungon paskaks.
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
http://www.dli-teknik.se/motor/motorkuddar/m_mk2.htm
Tekisköhä tollasilla moottorin tukiloilla mitää?
Ja mitä toho g-laderi voiteluun tulee, niin mulla on dopilta ostettu teräsletku, jonka pitäs myyjän mukaan olla just g-laderille tehty. Käsittääkseni tossa letkussa ei varsinaista kuristinta ole, vaan sen öljyn läpimenoa rajoittaa pieni halkaisija ja letkun pituus?
Tekisköhä tollasilla moottorin tukiloilla mitää?
Ja mitä toho g-laderi voiteluun tulee, niin mulla on dopilta ostettu teräsletku, jonka pitäs myyjän mukaan olla just g-laderille tehty. Käsittääkseni tossa letkussa ei varsinaista kuristinta ole, vaan sen öljyn läpimenoa rajoittaa pieni halkaisija ja letkun pituus?
Omaan projektiin hommasin vibra-technicsin tukikumit. Oli ihan laadukkaan olosta palikkaa.
http://www.vibra-technics.co.uk/
http://www.vibra-technics.co.uk/
Miksi tarttisit isomman syylärin/mikä syyläri sulla on? Mulle tuli omaan Jettaan nyt G-ahdinasennuksen myötä myös Rallyen cooleri ja syyläri. Jetan etukehikkoa joutui hiukan muokkaamaan, että sai tuon coolerin sinne sopimaan. Ei mikään iso muutos, hiukan niiden kehikon ripojen taittelua. Runkoaisan päästä piti myös hiukan työstää hinauslenkin kohtaa, ettei välijäähdytin ota siihen kiinni.
Sitten omiin G-murheisiin:
Mulla on siis alunperin tuollaiseen vapari Syncro Jettaan rakenneltuna nyt aika pitkälti Rallyen moottoria vastaava paketti (tuossa pihassa oli tuollainen ahdinta vaille täydellinen Rallye josta oli noita osia hyvä siirrellä). Jostain Corradosta peräisin oleva ahdin löytyi 68mm pyörällä, ja ECUun kurkattiin sen verran, että joku saksalaisten pistämä lastu siellä on päällä olevasta käsin kirjoitetusta tarrasta päätellen. Tavoitteena penkittää tuosta maksimissaan 117 hevosta (mallisarjan tehokkain 98hv) :)
Ongelmana on nyt kuitenkin, että se ei oikein käy kunnolla. Kylmänä käy hienosti tyhjäkäyntiä ja kierroksillakin, mutta kun lämmöt nousee jonnekin 70-80 asteen tienoille, alkaa ongelmat. Joutokäyntiä käy jotenkuten, mutta kun yrittää nostaa kierroksia, ei jaksa pitää kierroksia yllä, vaan alkaa "pumppaaminen". Jos esim. nostan kierrokset 4000rpm, alkaa ne heti pudota ja pudottuaan tyhjäkäyntikierroksille, nousee taas ihan hetkeksi tuonne 4000rpm ja taas putoaa. Ajamaan ei pysty lämpimällä koneella yhtään. Joutokäyntikin on huonompaa lämpimänä, sammuu jos ei aina välillä hiukan pumppaa kaasua.
Kokeiltu on vaihtaa se sininen lämpötila-anturi ja myös se imuilman lämpötila-anturi, kun sellainen löytyi hyllystä. Bensanpaineet on kunnossa. Lambdaa en ole vielä vaihtanut, kun jotenkin tuntuis ihmeelliseltä, että viallinen lambda vois aiheuttaa noin kovia ongelmia? Toimii yhtä huonosti jos lambdan johto on kokonaan irroitettu. Voiko väärin kytketyt alipaineletkut aiheuttaa moista? Käynti korjaantuu jos jäähdytysnesteen tai imuilman lämpötila-anturin johdon irroittaa, mutta ilmeisesti tällöin laite menee jonkinsortin varaohjelmalle? Voisiko viallinen nakutustunnistin aiheuttaa moista, korjausohjeiden mukaan se ainakin pätkii polttoaineen syöttöä jotenkin jaksottaisesti, jos signaali ei ole kunnossa? Hirveän rikkaalla tuo tuntuisi käyvän ihan pakokaasuja katselemalla. Sytkä on säädetty toistaiseksi ihan käsituntumalla niin, että lähtee käyntiin ja käy tasaisesti (kylmänä...)
Nyt saa vapaasti arvella mikä voisi olla pielessä? Pitäis saada kuntoon, että pääsis koittamaan irtoaako tuosta se n. 115hv mistä olen haaveillut :)
Sitten omiin G-murheisiin:
Mulla on siis alunperin tuollaiseen vapari Syncro Jettaan rakenneltuna nyt aika pitkälti Rallyen moottoria vastaava paketti (tuossa pihassa oli tuollainen ahdinta vaille täydellinen Rallye josta oli noita osia hyvä siirrellä). Jostain Corradosta peräisin oleva ahdin löytyi 68mm pyörällä, ja ECUun kurkattiin sen verran, että joku saksalaisten pistämä lastu siellä on päällä olevasta käsin kirjoitetusta tarrasta päätellen. Tavoitteena penkittää tuosta maksimissaan 117 hevosta (mallisarjan tehokkain 98hv) :)
Ongelmana on nyt kuitenkin, että se ei oikein käy kunnolla. Kylmänä käy hienosti tyhjäkäyntiä ja kierroksillakin, mutta kun lämmöt nousee jonnekin 70-80 asteen tienoille, alkaa ongelmat. Joutokäyntiä käy jotenkuten, mutta kun yrittää nostaa kierroksia, ei jaksa pitää kierroksia yllä, vaan alkaa "pumppaaminen". Jos esim. nostan kierrokset 4000rpm, alkaa ne heti pudota ja pudottuaan tyhjäkäyntikierroksille, nousee taas ihan hetkeksi tuonne 4000rpm ja taas putoaa. Ajamaan ei pysty lämpimällä koneella yhtään. Joutokäyntikin on huonompaa lämpimänä, sammuu jos ei aina välillä hiukan pumppaa kaasua.
Kokeiltu on vaihtaa se sininen lämpötila-anturi ja myös se imuilman lämpötila-anturi, kun sellainen löytyi hyllystä. Bensanpaineet on kunnossa. Lambdaa en ole vielä vaihtanut, kun jotenkin tuntuis ihmeelliseltä, että viallinen lambda vois aiheuttaa noin kovia ongelmia? Toimii yhtä huonosti jos lambdan johto on kokonaan irroitettu. Voiko väärin kytketyt alipaineletkut aiheuttaa moista? Käynti korjaantuu jos jäähdytysnesteen tai imuilman lämpötila-anturin johdon irroittaa, mutta ilmeisesti tällöin laite menee jonkinsortin varaohjelmalle? Voisiko viallinen nakutustunnistin aiheuttaa moista, korjausohjeiden mukaan se ainakin pätkii polttoaineen syöttöä jotenkin jaksottaisesti, jos signaali ei ole kunnossa? Hirveän rikkaalla tuo tuntuisi käyvän ihan pakokaasuja katselemalla. Sytkä on säädetty toistaiseksi ihan käsituntumalla niin, että lähtee käyntiin ja käy tasaisesti (kylmänä...)
Nyt saa vapaasti arvella mikä voisi olla pielessä? Pitäis saada kuntoon, että pääsis koittamaan irtoaako tuosta se n. 115hv mistä olen haaveillut :)
Tuli semmonen mieleen, että vakiolastulla digifant siirtää sytkää tyhjäkäynnin tasaamikseksi, niin onkohan noista saksan lastuista poistettu ko ominaisuus?
Lastun kanssa saa ajella aika reilulla ennakolla, että paketti toimii oikein. (niin normaalisti kuin g60 voi toimia). Sytkä kun on vähänkin häikissä niin alkaa temppuilu tuon tyhjäkäynnin kanssa?
Onko muuten idle sw, eli mikälie tyhjäkäyntikytkin kunnossa?
Lastun kanssa saa ajella aika reilulla ennakolla, että paketti toimii oikein. (niin normaalisti kuin g60 voi toimia). Sytkä kun on vähänkin häikissä niin alkaa temppuilu tuon tyhjäkäynnin kanssa?
Onko muuten idle sw, eli mikälie tyhjäkäyntikytkin kunnossa?
Päivitystä: Löyty vähän nolokin kämmi, oli lambdan ja sen CO/ilmuilmanlämpötila-anturin johdot väärinpäin kytketty (samanlainen liitin, ja saksalainen Rallye-harrastaja oli aikanaan tuonut lambdan liittimen siihen CO-anturin viereen...) Tuon kun korjasi, niin tuo aaltoilu koneen lämmettyä poistui, mutta nyt tilalla on rankka "röpellys" tyhjäkäyntialueelta aina tuonne n. neljään tonniin... jos koneen saa röpellyksestä huolimatta kierrätettyä tuonne yläkierroksille, niin siellä toimii hyvin. Mustaa puskee putkesta, eli helvetin rikkaalle vetää kun röpeltää.
Pystyykö MAP-anturia jotenkin testaamaan? Ja kai tuo sytkäkin nyt pitäis säätää oikeasti kohdalleen (jonnekin sinne 6-16 asteen välille...). Nuo tyhjäkäynti- ja täyskaasukytkimet tuntuis kyllä toimivan.
Pystyykö MAP-anturia jotenkin testaamaan? Ja kai tuo sytkäkin nyt pitäis säätää oikeasti kohdalleen (jonnekin sinne 6-16 asteen välille...). Nuo tyhjäkäynti- ja täyskaasukytkimet tuntuis kyllä toimivan.
Onko kukaan sovitellut bolt-on meiningillä isompaa syyläriä kakkos golfiin tämän välijäähdyttimen taakse? Eikös TD-mallissa ollut ainakin isompi syyläri?
No leveyden puolesta ei kyllä mene se isoin syyläri ellei korkeutta kasvata. Itsellä on se toiseksi isoin ja ei kai ole ongelmia ollut vai miksi edes haluat isomman syylärin?
Isomman syylärin olisin lähinnä halunnut laittaa varmuuden vuoksi. Ei ollut kyllä lämpöongelmia aikaisemminkaan, mutta moottorisetuppia tullaan muuttamaan sen verran, että g-ahdin muuttuu ainakin pakokaasuropelliksi ja kansi läpivirtaavaksi pienillä venttiilin lisäyksillä.
Aattelin vaan, että jos tossa uudessa moottorikokoonpanossa se hukkalämmöntuotanto on suurempaa kuin alkuperäisillä systeemeillä, niin tollanen bolt-on syylärinvaihto olis voinut olla helppo lääke ylimääräselle kuumuudelle ja sen kurissa pitämiselle?
Toi G60 golfin syyläri/välijäähdytin paketti olis vaan siisti paketti maskin taakse laitettavaksi ja sopivuus on hyvä. Toinen vaihtoehto olis varmaan noiden jäähdyttimien teettäminen/tekeminen jos järeemmille olis tarvetta.
Aattelin vaan, että jos tossa uudessa moottorikokoonpanossa se hukkalämmöntuotanto on suurempaa kuin alkuperäisillä systeemeillä, niin tollanen bolt-on syylärinvaihto olis voinut olla helppo lääke ylimääräselle kuumuudelle ja sen kurissa pitämiselle?
Toi G60 golfin syyläri/välijäähdytin paketti olis vaan siisti paketti maskin taakse laitettavaksi ja sopivuus on hyvä. Toinen vaihtoehto olis varmaan noiden jäähdyttimien teettäminen/tekeminen jos järeemmille olis tarvetta.
Pientä tilannepäivitystä omaan käyntiongelmaan, vaikkei se nyt ihan tähän topiciin virallisesti kuulukaan, mutta kun tästä nyt on tullut tällainen yleinen G-ongelmatopic... ehkä tästä on jollekin muullekin apua jos/kun tää joskus ratkeaa.
Tässä on nyt viimeisten vaiheiden jälkeen taas tarkisteltu vaikka mitä. On tarkistettu bensanpaineet, kokeiltu toista ECUa, tarkistettu tulpat ja suuttimet. Latausjännitteiden kanssa oli ongelmia, kone ei saanut kunnon maadoitusta. Jonnekin hukkui 0,6 volttia, mutta tilanne korjaantui, kun otettiin kolmosgolfista akun miinuspiuha, joka tulee koneen ja laatikon yhdistävään pulttiin kiinni. Nyt on siis latausjännitteet kunnossa, mutta ei vaikuttanyt tähän ongelmaan.
Kone kun siis lämpenee todella kuumaksi, alkaa kova röpeltäminen, bensaa menee koneesta läpi todella paljon. Tänään katsoin vähän noita lämpölukemia, öljyt oli jotain 115 astetta ja nesteet siellä 90 paikkeilla... konetta kun oli siinä tallissa kierrätelty, niin downpipe hehkui jo vähän punaisena.
Tänään mitattiin oskilloskoopilla vielä varmuuden vuoksi suuttimille menevä signaali. Näytti oikein hyvältä siihen asti kun röpellys alkoi, tällöin näki hyvin kun aukioloa ohjaavan signaalin kesto venähti sieltä 2-3 millisekunnista lähemmäs kahdeksaa millisekuntia. Suuttimet toimii siis signaalin mukaan, suuttimissa ja suuttimien johdoisa ei vikaa. Nuo johdot kun on kuulemma joskus hapertuneet sieltä suutintukin läheltä sen muovilistan sisältä.
Ongelman paikannuksessa ollaan nyt ajauduttu takaisin lambda-anturiin. Oskilloskoopilla sitäkin mittailtiin, ja ainakin välillä signaali näyttää ihan siltä kuin pitääkin, mutta signaalin seassa on niin paljon häiriötä, että mittaaminen on vähän hankalaa. Verrattiin uudehkon passatin lambda-signaaliin ja siinä käyrä on aika paljon siistimpää (no, on siinä kyllä vähän modernimpi lambdakin). Häiriö kun iskee ja lambdan johdon irroittaa ja antaa koneen käydä tyhjäkäyntiä, poistuu häiriökin hetken kuluttua. Samalla kone kyllä jäähtyykin samalla.
Täytyy tässä seuraavaksi nyt kokeilla vaihtaa uusi nelijohtoinen lambda, olisi se ainakin parempi kuin tuo nykyinen 3-johtoinen (joka sekään ei kyllä ole originaali). 3-johtoisissa on kuulemma joskus ollut maadoitusongelmaa, ei ole aina saanut kunnolla maata pakoputken kautta. Lambdan johtojakin on tullut juotettua (liitos n. metrin päässä itse anturista), tuolla toisessa topicissa siitä varoiteltiin, täytyy nyt siihenkin vähän perehtyä.
Ahtopaineita tuli MFA:n näytöltä mitattua koeajolenkeillä. Ahtaa surkeat n. 0,7 bar vaikka koneessa on se 68 hihnapyörä ja ECU:ssa lastu. No, murehdin tuosta sitten kun auto käy kunnolla ja on leimattu. Eiköhän nuokin ahdot riitä siihen tavoitteena olevaan 115 heppaan :)
Tässä on nyt viimeisten vaiheiden jälkeen taas tarkisteltu vaikka mitä. On tarkistettu bensanpaineet, kokeiltu toista ECUa, tarkistettu tulpat ja suuttimet. Latausjännitteiden kanssa oli ongelmia, kone ei saanut kunnon maadoitusta. Jonnekin hukkui 0,6 volttia, mutta tilanne korjaantui, kun otettiin kolmosgolfista akun miinuspiuha, joka tulee koneen ja laatikon yhdistävään pulttiin kiinni. Nyt on siis latausjännitteet kunnossa, mutta ei vaikuttanyt tähän ongelmaan.
Kone kun siis lämpenee todella kuumaksi, alkaa kova röpeltäminen, bensaa menee koneesta läpi todella paljon. Tänään katsoin vähän noita lämpölukemia, öljyt oli jotain 115 astetta ja nesteet siellä 90 paikkeilla... konetta kun oli siinä tallissa kierrätelty, niin downpipe hehkui jo vähän punaisena.
Tänään mitattiin oskilloskoopilla vielä varmuuden vuoksi suuttimille menevä signaali. Näytti oikein hyvältä siihen asti kun röpellys alkoi, tällöin näki hyvin kun aukioloa ohjaavan signaalin kesto venähti sieltä 2-3 millisekunnista lähemmäs kahdeksaa millisekuntia. Suuttimet toimii siis signaalin mukaan, suuttimissa ja suuttimien johdoisa ei vikaa. Nuo johdot kun on kuulemma joskus hapertuneet sieltä suutintukin läheltä sen muovilistan sisältä.
Ongelman paikannuksessa ollaan nyt ajauduttu takaisin lambda-anturiin. Oskilloskoopilla sitäkin mittailtiin, ja ainakin välillä signaali näyttää ihan siltä kuin pitääkin, mutta signaalin seassa on niin paljon häiriötä, että mittaaminen on vähän hankalaa. Verrattiin uudehkon passatin lambda-signaaliin ja siinä käyrä on aika paljon siistimpää (no, on siinä kyllä vähän modernimpi lambdakin). Häiriö kun iskee ja lambdan johdon irroittaa ja antaa koneen käydä tyhjäkäyntiä, poistuu häiriökin hetken kuluttua. Samalla kone kyllä jäähtyykin samalla.
Täytyy tässä seuraavaksi nyt kokeilla vaihtaa uusi nelijohtoinen lambda, olisi se ainakin parempi kuin tuo nykyinen 3-johtoinen (joka sekään ei kyllä ole originaali). 3-johtoisissa on kuulemma joskus ollut maadoitusongelmaa, ei ole aina saanut kunnolla maata pakoputken kautta. Lambdan johtojakin on tullut juotettua (liitos n. metrin päässä itse anturista), tuolla toisessa topicissa siitä varoiteltiin, täytyy nyt siihenkin vähän perehtyä.
Ahtopaineita tuli MFA:n näytöltä mitattua koeajolenkeillä. Ahtaa surkeat n. 0,7 bar vaikka koneessa on se 68 hihnapyörä ja ECU:ssa lastu. No, murehdin tuosta sitten kun auto käy kunnolla ja on leimattu. Eiköhän nuokin ahdot riitä siihen tavoitteena olevaan 115 heppaan :)
Heikki J. kirjoitti:Ahtopaineita tuli MFA:n näytöltä mitattua koeajolenkeillä. Ahtaa surkeat n. 0,7 bar vaikka koneessa on se 68 hihnapyörä ja ECU:ssa lastu...
eikös ecu ala rajoittaa ahtoja vikatilassa(vai kuuluisiko rajoittaa enemmänkin?)? jos nyt tämän rikkaalla käyminen, tai rikkaalla käymisen syy aiheuttaa vika signaalin eculle.
Kyllä sen ECU:n ahtopaineenrajoituksen huomaa, kun se astuu peliin. Meno tökkää, kuin jarrua painais. Itsellä tökki meno vakio-ohjelmalla 1bar kohdalla vasta tosin...
Rikkaalla käyminen ei aiheuta ainakaan mitään niin radikaalia vikailmoitusta (eihän ecussa varsinaisesti olekaan muita "vikamoodeja" kuin nakutus ja ylipaine), että meno hyytyisi. Mulla kun meni lambda paskaksi, niin hyvin ahtoi vielä toista kiloa, vaikka tuli mustaa sananmukaisesti putken täydeltä ja bensankulutus oli miedot 40l/100km. Jouduin nimittäis ajamaan autolla 100km kotiin paskalla lambdalla... Ei mennyt kuin se 40l bensaa ja katti paskaksi. Eikä ees vituttanut. :)
Itse pistäisin tuossa tilanteessa ahtimen pöydälle ja osiin ja katsoisin, onko se ehjä.
68 pyörällä pitäisi kuitenkin löytyä vähintään se 1,1bar ahtopainetta @ 6200-6300rpm, jos ahdin on edes sinnepäin ehjä, hihna ei luista paljoa, eikä merkittäviä ahtovuotoja ole.
Verrokkina voitaisiin pitää vaikka tätä: oma G60 ahtoi 68 pyörällä 1,28bar @ 6300rpm erillisen tiedonkeruun mukaan penkittäessä. Ahdin oli priimakuntoinen, "vasta" (n.20tkm sitten) rempattu, paineputkistossa ei ollut pienintäkään vuotoa, hihna luisti hieman vedättäessä, mutta kai se tuonne kierroksille jo tasaantui ja lopetti luistamisensa. Ainakin ahtopaineesta päätellen.
Rikkaalla käyminen ei aiheuta ainakaan mitään niin radikaalia vikailmoitusta (eihän ecussa varsinaisesti olekaan muita "vikamoodeja" kuin nakutus ja ylipaine), että meno hyytyisi. Mulla kun meni lambda paskaksi, niin hyvin ahtoi vielä toista kiloa, vaikka tuli mustaa sananmukaisesti putken täydeltä ja bensankulutus oli miedot 40l/100km. Jouduin nimittäis ajamaan autolla 100km kotiin paskalla lambdalla... Ei mennyt kuin se 40l bensaa ja katti paskaksi. Eikä ees vituttanut. :)
Itse pistäisin tuossa tilanteessa ahtimen pöydälle ja osiin ja katsoisin, onko se ehjä.
68 pyörällä pitäisi kuitenkin löytyä vähintään se 1,1bar ahtopainetta @ 6200-6300rpm, jos ahdin on edes sinnepäin ehjä, hihna ei luista paljoa, eikä merkittäviä ahtovuotoja ole.
Verrokkina voitaisiin pitää vaikka tätä: oma G60 ahtoi 68 pyörällä 1,28bar @ 6300rpm erillisen tiedonkeruun mukaan penkittäessä. Ahdin oli priimakuntoinen, "vasta" (n.20tkm sitten) rempattu, paineputkistossa ei ollut pienintäkään vuotoa, hihna luisti hieman vedättäessä, mutta kai se tuonne kierroksille jo tasaantui ja lopetti luistamisensa. Ainakin ahtopaineesta päätellen.
Oman G-sorvin tarina loppu sitten siihen, tiivisteitä aloin vaihtamaan mutta löytykin isompi ylläri... noh, seuraavaa ahinta peliin. saa nähä tuleeko olemaan G-sorvi joku ruuvikompura vaikko sitten fööni. G:ssä pitäydyn jos nyt jostain satun löytämään "uuden" kierukan.
mutta, kertokaas ketkä/kuka alkaisi säätämään tuota eleffanttia? ellen ole ihan hukassa niin sitä ei kaikki vissiin ala edes säätämään?
ps. jos nyt ahdin vaihtuu niin olisi sitten uusi tiivistesarja kaupan, avaamattomassa paketissaan. :D
mutta, kertokaas ketkä/kuka alkaisi säätämään tuota eleffanttia? ellen ole ihan hukassa niin sitä ei kaikki vissiin ala edes säätämään?
ps. jos nyt ahdin vaihtuu niin olisi sitten uusi tiivistesarja kaupan, avaamattomassa paketissaan. :D
Ahdinta mä alan pöyhimään vasta sitten kun kone muuten toimii, en usko, että hiukan heikko ahtaminen saa konetta raskaasti röpeltämään.
Käytiin nyt vielä läpi antureita uudelleen, ja näyttäis tuo imuilman lämpötila-anturi olevan sittenkin sökö. En tiedä miten se edellisellä mittauksella tulkittiin ehjäksi, mutta nyt se antaa kymmenien kilojen vastusarvoa vaikka pitäisi olla vain muutamia kiloja. Vaihdettiin toinen anturi kokeeksi tilalle, ja ainakaan vielä ei olla saatu vikaa päälle. Pitää vielä vähän koeajaa enemmän, mutta TOIVOTTAVASTI tämä nyt alkais jotenkuten pelata...
Käytiin nyt vielä läpi antureita uudelleen, ja näyttäis tuo imuilman lämpötila-anturi olevan sittenkin sökö. En tiedä miten se edellisellä mittauksella tulkittiin ehjäksi, mutta nyt se antaa kymmenien kilojen vastusarvoa vaikka pitäisi olla vain muutamia kiloja. Vaihdettiin toinen anturi kokeeksi tilalle, ja ainakaan vielä ei olla saatu vikaa päälle. Pitää vielä vähän koeajaa enemmän, mutta TOIVOTTAVASTI tämä nyt alkais jotenkuten pelata...
Viimeksi muokannut Heikki J., 12.1.2008 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt tuntuis laite pelaavan (lähes) niinkuin pitää. Tuo em. anturi vaihdettiin uuteen ja sen jälkeen ei ole röpellyksiä esiintynyt. Tuo anturi varmaan hajosi, kun oli sen johdot sotkettu sen lambdan johtojen kanssa...
Ahtojakin löytyi lisää, kun tajuttiin kiristää kaasuvaijerista "löysät pois", ei tuo kaasuläppä aiemmin auennut kokonaan. Nyt MFA näyttää parhaimmillaan 950 ja menohalujakin on vähän eri malliin. Pikkuhiljaa voi siis alkaa varailla aikaa penkitykseen.
Enää pikku haaste jäähdytysnesteen lämpöjen kanssa, ei meinaa ajossa pysyä lämmöt tarpeeksi korkealla. Tänään vaihdoin termostaatin, ei apua, ja vanhakin näyttäisi toimivan normaalisti, kun sitä tuossa keitteli.
Ahtojakin löytyi lisää, kun tajuttiin kiristää kaasuvaijerista "löysät pois", ei tuo kaasuläppä aiemmin auennut kokonaan. Nyt MFA näyttää parhaimmillaan 950 ja menohalujakin on vähän eri malliin. Pikkuhiljaa voi siis alkaa varailla aikaa penkitykseen.
Enää pikku haaste jäähdytysnesteen lämpöjen kanssa, ei meinaa ajossa pysyä lämmöt tarpeeksi korkealla. Tänään vaihdoin termostaatin, ei apua, ja vanhakin näyttäisi toimivan normaalisti, kun sitä tuossa keitteli.
mutta, kertokaas ketkä/kuka alkaisi säätämään tuota eleffanttia?
Veikkaan, että ei oikein mielellään kukaan. Se kun ei ole todellakaan sieltä parhaasta päästä moottorinohjauksia. Varmaan yrittävät kaupata sulle jotain ohjelmoitavaa ennemmin.
Ja kyllähän se on toki fiksumpaakin sijoittaa se muutama satanen enemmän (tai jopa vähemmän -> MegaSquirt itse asennettuna?) ja laittaa/laitattaa ohjelmoitava, kuin maksaa se 700-800e "räätälöidystä lastusta" moottorinohjaukseen, joka on kaikkea muuta kuin varmatoiminen ja tarkka kartoiltaan. Digifant:han tunnetaan myös nimellä "Rulettiruisku" - "Arvomme seuraavan seoksen ja sytytysennakon - Ei voittoa! -naknak-kilikoli" ;)
Lisää aiheesta voi kertoa esimerkiksi Jikes :D
Njoo, tuli itse purettua tuo Gladeri, mitä sillä nyt on ajettu 212tkm ilman huoltoa.
No hammashihna ainakin oli aikansa elänyt:
http://img260.imageshack.us/img260/4839/p1200116do3.jpg
Mikäs tämä merkintä oikeen on:
http://img135.imageshack.us/img135/2121/p1200104yk0.jpg
Onkos tuo jälki ihan tehtaalta peräisin:
http://img135.imageshack.us/img135/994/p1200109mn4.jpg
Muut laakerit kunnossa, vain keskimmäinen neulalaakeri rallattaa
No hammashihna ainakin oli aikansa elänyt:
http://img260.imageshack.us/img260/4839/p1200116do3.jpg
Mikäs tämä merkintä oikeen on:
http://img135.imageshack.us/img135/2121/p1200104yk0.jpg
Onkos tuo jälki ihan tehtaalta peräisin:
http://img135.imageshack.us/img135/994/p1200109mn4.jpg
Muut laakerit kunnossa, vain keskimmäinen neulalaakeri rallattaa
Tulipa tuossa tilailtua taannoin tilailtua perjantai-illan perinteisissä Ebay-katselmuksissa vähän palikkaa raatoon. Mukana "tuning-setissä" tuli Boschin WR4DP0 -tulpat. Monestihan kylmempiä tulppia suositaan kun vähän laitetaan lisäviriä koneeseen, mutta onkos näistä nyt sit varsinaisesti mitä hyötyä? Parempi kipinä, kun painetta on kylliksi, parempi kestävyys, enemmän tehoa? Onko jollain tästä tulppahommasta G60-koneessa hyvää tietoa?
Annetaan nyt sen verran kans tossa tätä ahdintietoa, että 68mm pyörä, lastu ja huollettu ahdin. 6500 korvilla painetta MFA:n mukaan 1017, eli 1,05 ylipainetta, en tohtinu rajottajalle vetää. Lienee ihan ok tulos kun ahdin on vakio, ei mitään modeja ahtoputkissa.
Annetaan nyt sen verran kans tossa tätä ahdintietoa, että 68mm pyörä, lastu ja huollettu ahdin. 6500 korvilla painetta MFA:n mukaan 1017, eli 1,05 ylipainetta, en tohtinu rajottajalle vetää. Lienee ihan ok tulos kun ahdin on vakio, ei mitään modeja ahtoputkissa.
Hei, en viitsinyt näin 'pienen' asian takia vaivautua uutta aihetta luomaan, mutta omasta corradostani on nopeus (nollille ) ja matkamittarit jämähtäneet paikalleen, eli luultavimmin mittarinvaijeri on poikki, onko kenelläkään tietoa mistä uuden sellaisen voisi löytää ? Olen pidemmän aikaa koittanut jo sellaista metsästää, mutta tuntuvat mokomat olevan kiven alla : /
Morjes.
Ittellä on ollu tossa talven aikana auto pienoisessa koneremontissa ja tänään oli historiallinen päivä, otettiin autosta ensisavut!!!
Autoon siis tuli vesipumppu, kiertokankien laakerit, venttiilinohjurit yms kulutusosaa. Kansikin kävi koneistamossa.
Käynnistyhän se kunhan sai akun ladattua...
Auton annoin olla käynnissä hetken että öljyt lähtee kiertämään kunnes kävin reagoimaan ääniin yms.
Auto kävi ihan hyvin ja hörisi mutta koneen takaa (imusarjan/pakosarjan) nousi pientä haikua.
Sitten toiseksi, mikä huoletti enemmin. 1.pytyn paikkeilta eli koneen vasemmalta laidalta kuului "liian" kovaa nakutusta. Voikohan tuohon vaikuttaa se että autosta keula oli n. 20cm korkeammalla, ajoramppien päällä?
Mitenköhän pitäisi tuo ensikäyttö tehdä? Siis "sisäänajo". annetaanko olla tyhjäkäynnillä vai ruvetaanko huudattamaan konetta? ja jos niin, niin kuinka kovilla kierroksilla 2, 4, vai 6Krpm ja kuinka kauan? Koko tuo prosessi minulle tuntematon aihe.
Voisiko joku tarkastaa omasta kulkineestaan 1. johdon. Öljynsuodattimen jalkaan on kiinnitetty kaksi anturia (öljynpaine taitaa olla toinen). Niille tulevien johtojen nipussa on 3kpl johtoja joista kaksi menee noille antureille. Mihin menee se yksi (sinivalkoinen)?
Näin jostain kuvasta että se menisi virranjakajan kopan juuressa olevaan ruuviin (maadoitukseen kait). Minulla siihen menee ainakin virranjakajan kopan ympärillä olevasta suojakopasta? maadoitus piuha.
Kiitokset kaikille avusta.
Ittellä on ollu tossa talven aikana auto pienoisessa koneremontissa ja tänään oli historiallinen päivä, otettiin autosta ensisavut!!!
Autoon siis tuli vesipumppu, kiertokankien laakerit, venttiilinohjurit yms kulutusosaa. Kansikin kävi koneistamossa.
Käynnistyhän se kunhan sai akun ladattua...
Auton annoin olla käynnissä hetken että öljyt lähtee kiertämään kunnes kävin reagoimaan ääniin yms.
Auto kävi ihan hyvin ja hörisi mutta koneen takaa (imusarjan/pakosarjan) nousi pientä haikua.
Sitten toiseksi, mikä huoletti enemmin. 1.pytyn paikkeilta eli koneen vasemmalta laidalta kuului "liian" kovaa nakutusta. Voikohan tuohon vaikuttaa se että autosta keula oli n. 20cm korkeammalla, ajoramppien päällä?
Mitenköhän pitäisi tuo ensikäyttö tehdä? Siis "sisäänajo". annetaanko olla tyhjäkäynnillä vai ruvetaanko huudattamaan konetta? ja jos niin, niin kuinka kovilla kierroksilla 2, 4, vai 6Krpm ja kuinka kauan? Koko tuo prosessi minulle tuntematon aihe.
Voisiko joku tarkastaa omasta kulkineestaan 1. johdon. Öljynsuodattimen jalkaan on kiinnitetty kaksi anturia (öljynpaine taitaa olla toinen). Niille tulevien johtojen nipussa on 3kpl johtoja joista kaksi menee noille antureille. Mihin menee se yksi (sinivalkoinen)?
Näin jostain kuvasta että se menisi virranjakajan kopan juuressa olevaan ruuviin (maadoitukseen kait). Minulla siihen menee ainakin virranjakajan kopan ympärillä olevasta suojakopasta? maadoitus piuha.
Kiitokset kaikille avusta.
Selvä homma, kiitos siitä tiedosta. Pitää vaihtaa kotvasen kuluttua sitten paremmat öljyt sisälle., vaikuttaisiko nuo siihen kovaan nakutukseen? laitoin "ensiöljyiksi" edullisemmat 10W40set semisynteettiset ja golffin vakiosuodattimen. Mitenkäs tuo nakutusanturin kiristysmomentti, kirjassa oli maininta että 20-25Nm ja very critical!!! laitoin sitten muistaakseni 23Nm...
Pitää nuo eilen mainitut asiat vielä muuten korjata/selvittää.
Tämmöiset asiat tuli vielä mieleen. Että voisiko nuo aiheuttaa noita ongelmia joista eilen kirjottelin.
1.Ennakkoa ja ajotusta (vai mitä ne oli), eik muita säätöjä ei ole vielä tarkastettu. Koitin olla muuttamatta mitään tuossa imusarjassa/kaasuläpässä.
2.Lastuna pitäisi olla vakioboksissa tällähetkellä dopilta tullut. Siinä taisi lukea konekirjotuksella g60 tjsp. (on pienempi AP 68mm tod. näk, 2,5 putkisto, rs lähtö, ja jotan muita palikoita)
3. Moniurahihna on vielä vanha kun en uutta saanyt ängettyä sinne. Liian tiukka tuo kiristin jousi. Vanha hihna 1650 ja uusi 1623. Vanhaa laittaessa jää kiristisn iskarin yläpää kiinnityspultistaan n1cm jonka saa puristettua kasaan suht helposti, mutta uudella se on miltei 3cm jota ei jaksa niin millään. Onko liian lyhyt tuo uusi hihna? Olin kyllä mittaavinani tuon AP:n 68mm rullan hihnapinnan ylemmiltä osilta. Luin tästä topicista muutaman sivun taas eilen ja siellä oli pähkäilty että tuo kiristimen laittaminen on kovaa hommaa, mutten uskonut noin tiukkaa vääntämistä olevan.
4. Ahdin kuullostaa murisevan nyt kovemmin kuin ennen. Nostattaessa kierroksia, jo n. 2Krpm murahtelee, tasaisesti. Voi olla tietysti että tuo ääni tulee tuosta ilmanotosta koska ei ole valoja eikä maskia vielä paikoillaan.
Tuommosta tuli mieleen vielä eilen illalla pähkäillessäni. Pitää tänään vielä lukea muutama sivu tätä aihetta, on vaan niin kauheasti tätä tekstiä täällä, joka on ihan hyvä :)
Pitää nuo eilen mainitut asiat vielä muuten korjata/selvittää.
Tämmöiset asiat tuli vielä mieleen. Että voisiko nuo aiheuttaa noita ongelmia joista eilen kirjottelin.
1.Ennakkoa ja ajotusta (vai mitä ne oli), eik muita säätöjä ei ole vielä tarkastettu. Koitin olla muuttamatta mitään tuossa imusarjassa/kaasuläpässä.
2.Lastuna pitäisi olla vakioboksissa tällähetkellä dopilta tullut. Siinä taisi lukea konekirjotuksella g60 tjsp. (on pienempi AP 68mm tod. näk, 2,5 putkisto, rs lähtö, ja jotan muita palikoita)
3. Moniurahihna on vielä vanha kun en uutta saanyt ängettyä sinne. Liian tiukka tuo kiristin jousi. Vanha hihna 1650 ja uusi 1623. Vanhaa laittaessa jää kiristisn iskarin yläpää kiinnityspultistaan n1cm jonka saa puristettua kasaan suht helposti, mutta uudella se on miltei 3cm jota ei jaksa niin millään. Onko liian lyhyt tuo uusi hihna? Olin kyllä mittaavinani tuon AP:n 68mm rullan hihnapinnan ylemmiltä osilta. Luin tästä topicista muutaman sivun taas eilen ja siellä oli pähkäilty että tuo kiristimen laittaminen on kovaa hommaa, mutten uskonut noin tiukkaa vääntämistä olevan.
4. Ahdin kuullostaa murisevan nyt kovemmin kuin ennen. Nostattaessa kierroksia, jo n. 2Krpm murahtelee, tasaisesti. Voi olla tietysti että tuo ääni tulee tuosta ilmanotosta koska ei ole valoja eikä maskia vielä paikoillaan.
Tuommosta tuli mieleen vielä eilen illalla pähkäillessäni. Pitää tänään vielä lukea muutama sivu tätä aihetta, on vaan niin kauheasti tätä tekstiä täällä, joka on ihan hyvä :)
Itse löysin aikoinaan mittarivaijerin niinkin yllättävästä paikasta kuin vw-varaosia päätöimisesti myyvästä merkkiliikkeestä.
Kyllä kateeksi käy,kun se toimii jossain muualla noin. Täällä suunnalla nauretaan paskaista naurua,kun tuollaista osaa menee kysymään.Mitään ei voida myydä jos ei ole huoltokirjaa.Aina täytyy olla varaosanumero valmiina,että jotain saa. Vaikka edellisenä päivänä jotain ostat,niin seuraavana niitä ei ole ikinä käynytkään.No onneksi jotain saa aina välillä.
Vaijeristakin sanottiin,että ei enää saa ja silti kaverikin sellaisen tilasi ja sai.
Mutta tuohon nopeusmittarin vaijeriinkin on olemassa edullisempi ratkaisu.
Klik
Omassa autossa on viat vähenneet.
Tuo nakutus tulikin tuosta tyhjäkäyntimoottorista (ISV), muutaman ajokilometrin jälkeen tuo kumminkin loppui. Paremmat öljyt on sisässä, ja johdollekkin on löydetty (ehkä) oikea paikka.
Tuon lyhyemmän hihnankin sain laitettua tuonne paikalleen kun rakenteli siihen puristimen. Tuo kiristin jää vain aika tiukkaan, jousten kiemuroiden välissä ei ole kuin muutamia millejä, jos sitäkään.
Viime syksyisistä ongelmista ei ole tietoakaan, JES.
Onko kukaan nähnyt/katsonut seossuhdettaan ajellessa?
Itse asensin syksyllä Autogaugen seossuhdemittarin, ja se tutkii siis normaalia lambdaa.
Signaali heitteli eilen tasakaasulla ajettaessa laihan ja normaalin puolivälin välissä, kokoajan. Kiihytettäessä tuo seos oli mittarin mukaan normaali, ja pysyisikin siinä.
Lastuna oli ajettaessa tuo dopin lastu. Voisiko siinä olla vikaa, vai kannattaako lähteä etsimään jostain muualta?
Ahdotkin oli vain 0,5 -0,6 lisämittarin mukaan. Täytyy katsoa ajotietokoneelta vielä tänään ne lukemat.
Tuo nakutus tulikin tuosta tyhjäkäyntimoottorista (ISV), muutaman ajokilometrin jälkeen tuo kumminkin loppui. Paremmat öljyt on sisässä, ja johdollekkin on löydetty (ehkä) oikea paikka.
Tuon lyhyemmän hihnankin sain laitettua tuonne paikalleen kun rakenteli siihen puristimen. Tuo kiristin jää vain aika tiukkaan, jousten kiemuroiden välissä ei ole kuin muutamia millejä, jos sitäkään.
Viime syksyisistä ongelmista ei ole tietoakaan, JES.
Onko kukaan nähnyt/katsonut seossuhdettaan ajellessa?
Itse asensin syksyllä Autogaugen seossuhdemittarin, ja se tutkii siis normaalia lambdaa.
Signaali heitteli eilen tasakaasulla ajettaessa laihan ja normaalin puolivälin välissä, kokoajan. Kiihytettäessä tuo seos oli mittarin mukaan normaali, ja pysyisikin siinä.
Lastuna oli ajettaessa tuo dopin lastu. Voisiko siinä olla vikaa, vai kannattaako lähteä etsimään jostain muualta?
Ahdotkin oli vain 0,5 -0,6 lisämittarin mukaan. Täytyy katsoa ajotietokoneelta vielä tänään ne lukemat.
Tällänen kysymys ois nyt tälläkertaa. Autossa on konin coiloverit kiinni, ja yksi jousi pitäisi vaihtaa taakse, pystyykö noita jousia ostaa kappaleittain vai koko neljän sarja? Mitähän mahtais olla hintaa jousilla? Sekä mistä niitä saa?
Sit kyselisin viellä että mitkä on corrado tyypillisimmät tyyppiviat?
Kiitoksia jo etukäteen.
Sit kyselisin viellä että mitkä on corrado tyypillisimmät tyyppiviat?
Kiitoksia jo etukäteen.
Iso ongelma,Onko kellään jumittunut koskaa,ahdin pyörä kiini?En saa mitenkään sitä irti,ulosvetäjällä rupesin avaamaan,niin sen verta tiukassa on että hajos ahdin pyörä,Tai siis meni kieroksi.No uusi on tilattu 68.mutta olisi kiva saada se irti ensin niin voisi huoltaa aahtimen.
Ehotuksi otetaan vastaan
Niin ja onko järkevää laittaa ollenkaan sitä 68 ahdin pyörää?autolla ajettu 290tkm huolot tehty ajallaan,ei vie öljyä eikä savuta.rs lähtö on,mutta muuten vakio.
EDIT:Ap on irti,mutta uskaltaako sen 68 AP laittaa siihen?
Ehotuksi otetaan vastaan
Niin ja onko järkevää laittaa ollenkaan sitä 68 ahdin pyörää?autolla ajettu 290tkm huolot tehty ajallaan,ei vie öljyä eikä savuta.rs lähtö on,mutta muuten vakio.
EDIT:Ap on irti,mutta uskaltaako sen 68 AP laittaa siihen?
kysyn nyt täältä jos joku osaa sanoo, mitä ajotietokoneen mukaan ahtoluku 875 on bareissa? sen se antaa omalla. ulkonen ahtomittari näyttää 0,4-0,5 Tällä hetkellä ahtimella ajettu n. 45-50tkm, edellisestä huollosta.
Niin siis millon se on sen 875?
Kas kun sehän näyttää siis sen ilmanpaineen + ahtopaineen. Eli toi 875 on alle ilmanpaineen eli alipaineen puolella (mikä taas ei varsinaisesti ole normaalista poikkeavaa jos tarkasteluhetki on vallan väärä). Jos taas tuon otit huomioon ja se luku on jotain 1875 rajoittimen tuntumassa niin silloinhan se on ihan hyvä. Eli oliskos mahdollista että ulkoinen mittari valehtelee?
Kai se pitäisi tuntua kulkupuolessa jo selkeästi jos ahdot on vaan sen 0,4-0,5
Se toinen ajotietokoneen tapa ilmaista nuo paineet taas ei oikein käy järkeen koska ahdot olisi melko järkyttävät tuolla luvulla. Se asteikko muistaakseni loppuu nimittäin jonnekin 255 tietämille. Jossainhan täälläkin taisi olla ne sen lukemien selitykset, vaan en nyt kirveelläkään muista missä.
Muistaakseni mun vanha raato näytti kolmatta tapaa ajotietokoneella paineista, mitä ei hirveästi ole missään selitetty.
Eli absoluuttisina paineina
0=0bar
500=1bar (normaali ilmanpaine)
1000=2bar
Eli absoluuttisina paineina
0=0bar
500=1bar (normaali ilmanpaine)
1000=2bar
Viimeksi muokannut MikaJ, 15.7.2008 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kattelin omasta autosta tarkastukseksi nuo ahtolukemat.
Ajotietokone näytti moottorijarrulla 170-180 (ulkoinen mittari -1,0bar)
"Normikaasulla" ~500 (ulkoinen mittari 0bar, samat lukemat kun auto sammutettuna)
ja täyskaasulla ~800 (ulkoinen mittari 0,5-0,7bar)
Elikkäs näyttäisi olevan samanlainen kuin MikaJ:llä
Kaipa tuo ulkoinen mittari näyttää siten oikein.
Tuntuu olevan paljon tutkimista tuon kanssa kun pitäisi ahtaa sen ~1bar, ahtoputket olen käynyt moneen kertaan läpi, takaisinkiertoläppä on tarkistettu että menee sulki täyskaasulla ja kaasuvaijerissakaan ei ole täyskaasulla löysää.
Ajotietokone näytti moottorijarrulla 170-180 (ulkoinen mittari -1,0bar)
"Normikaasulla" ~500 (ulkoinen mittari 0bar, samat lukemat kun auto sammutettuna)
ja täyskaasulla ~800 (ulkoinen mittari 0,5-0,7bar)
Elikkäs näyttäisi olevan samanlainen kuin MikaJ:llä
Kaipa tuo ulkoinen mittari näyttää siten oikein.
Tuntuu olevan paljon tutkimista tuon kanssa kun pitäisi ahtaa sen ~1bar, ahtoputket olen käynyt moneen kertaan läpi, takaisinkiertoläppä on tarkistettu että menee sulki täyskaasulla ja kaasuvaijerissakaan ei ole täyskaasulla löysää.
Ja vituikshan se vesipumpun korjaus meni, jakopään ajotukset meni ihan vihturalleen ja nyt vituttaa. Nyt tarttis apua ajotusmerkkien kanssa kaikista ois hyvä saada että missä on merkit. kampuran nokkien sekä ruiskun? merkit. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ;>
Edit: Nyt on asia kunnossa ja pelaa :P Onko tosiaan noi corradon valot noin paskat, tuntuu hiton tehottomilta..
Edit: Nyt on asia kunnossa ja pelaa :P Onko tosiaan noi corradon valot noin paskat, tuntuu hiton tehottomilta..
Onko tosiaan noi corradon valot noin paskat, tuntuu hiton tehottomilta..
Ovat. Moni on uudelleenreleyttänyt valonsa, kun ei lyhdyille asti tunnu vakiona tulevan lähellekään 12V... Itsellä on uudelleenreleytetty, mutta silti ei tunnu pitkilläkään näkyvän. Ajattelin ite alkaa hakemaan jo syytä vilkkuviiksen liitoksista, jos se auttais... 2xHellan lisärit mulla on syyspimeiden takia keulassa.
Tällänen vika tässä on nyt ilmennyt hiljattain, välillä ei lähe käyntiin ja välillä lähtee ilma nmitään ongelmia. vaikka starrttaa esim 7 kertaa ja luovuttaa, päättää piruuttaan startata 8 kerran, niin hörähtää käyntiin.. Missä vika?
Vaihdettua osaa on virtalukonpohja, pyörijä, virranjakajan kansi, sekä tulpat. Apuja kaivataan.
voiko vika olla esim pyörimistunnistimessa, eli hall-anturissa?
Vaihdettua osaa on virtalukonpohja, pyörijä, virranjakajan kansi, sekä tulpat. Apuja kaivataan.
voiko vika olla esim pyörimistunnistimessa, eli hall-anturissa?
Tuossa omat vanhat ohjeet releille, kaksi eri variaatiota, kahdet boksit, tai yksi boksi.
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/
Lämpötila anturit g60
Onko kenelläkään g60 moottorin lämpötila anturin varaosanumeroa muistissa?
Tuliko g60 moottoriin öljyn yläpäine anturi, alapaine anturi, ja tämä lämpötila anturi lisäksi vielä muita antureita?
Vesilähdössä lohkon etupuolella on myös anturit.. Löytyykö varaosanumeroita niihinkin?
Tuliko g60 moottoriin öljyn yläpäine anturi, alapaine anturi, ja tämä lämpötila anturi lisäksi vielä muita antureita?
Vesilähdössä lohkon etupuolella on myös anturit.. Löytyykö varaosanumeroita niihinkin?
G ahtimen irroitus
Yritin haulla etsiä, kun joku oli joskus G ahtimen purkanut. Mutta enpä löytänyt.
Ensikertalainen kun olen niin olis kiva tietää, että mistä se öljyletku vai mikä putki nyt olikaan menee sinne ahtimeen etten vain vahingossa särje sitä, kun irroitan.
Ensikertalainen kun olen niin olis kiva tietää, että mistä se öljyletku vai mikä putki nyt olikaan menee sinne ahtimeen etten vain vahingossa särje sitä, kun irroitan.
Se paine puolen öljyletku lähtee moottorin kannen oikeesta reunasta ja on sellanen ruostumattoman teräksen värinen metalli punos letku. Alle sentin vahvunen. Seuroo sitä ahtimeen niin tiät missä liitos on ahtimen päässä. Löysin projektikuvistani kuvan mistä sen näkee hyvin: http://kuvablogi.com/nayta/1102968/ Tossa öljynsuodattimen jalan yläpuolella se näkyy ja se banjo pulttikin näkyy millä se on kiinni.
Se paluu putki lähtee ahtimen vasemmasta päästä alareunasta. Näkyy myös kuvassa jos pystyt tunnistaan sen.
Se paluu putki lähtee ahtimen vasemmasta päästä alareunasta. Näkyy myös kuvassa jos pystyt tunnistaan sen.
Kartiosuodatin ahtimelle
Purin tossa eilen ahtimen ja nyt ne kullanarvoset tiivisteet tilatty. Minullakun ei tuossa ole enää omaa suodatinkoteloa, vaan surkea bilteman tai muun vastaavan kartiosuodatin. Eikä koteloa tullut auton mukanakaan.
Niin mitäs kartiosuodatinta suosittelisitte tuohon G ahtimelle?. Kyllähän sen kanssa kesällä kait ajelisi, mut talveks kyl tekis mieli saaha ihan alkuperänen kotelo(voi maksaa paljon?)
Niin mitäs kartiosuodatinta suosittelisitte tuohon G ahtimelle?. Kyllähän sen kanssa kesällä kait ajelisi, mut talveks kyl tekis mieli saaha ihan alkuperänen kotelo(voi maksaa paljon?)
Miksi talveksi pitäisi saada orkkiskotelo, jos kerran kesällä voi ajaa kartiolla? Suodattimeksi joku oikea suodatinmerkki, esim K&N, Pipercross, yms. Kunnolla öljyttynä ja huollettuna säilyy ahdin aika hyvässä kunnossa. Alkuperäinen suodatinkotelo+ohesletkut on aika hyviä tehontappajia jos on vähän enemmän ruutia otettu irti.
G60 tilaus ebaystä, onko kellään kokemusta? Mitäs olette mieltä esim tällaisesta?
http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=310083645762 [url]
Kannattaako? Pitäs saada ahdin, mutta Suomesta ei tunnu löytyvän käytettynä. Hinta luokka maksimissaa tuo 1000e.[/url]
http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=310083645762 [url]
Kannattaako? Pitäs saada ahdin, mutta Suomesta ei tunnu löytyvän käytettynä. Hinta luokka maksimissaa tuo 1000e.[/url]
Mikko H kirjoitti:Mistä mahtaa johtua että G60 ahdin nakuttaa ?
Ostamassa corroa ja myyjä sanoi että ahdin nakuttaa. Enempää en vielä tiedä.
Kallis remppa ?
oma glaaderi viime kesänä nakutti aika voimakkaan kuuloisesti tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla loppu, syksyllä sitten avasin ahtimen ja kaput! ahdin kuitenki pelitti hyvin ellei loistavastikkin ennen purkamista mutta todennäköisesti olisi hajonnut kokonaan hyvin pian joten ahtimen vaihto tuli. että tarkkana kannattaa ostaessa olla.
Ei G60 koneeseen orkkis ahtimella ole oikeen järkeä laittaa sellaista nokkaa millä päästöt hyppäisivät, eli G60 koneeseen tarkoitettu virinokka toimii päästöjen puolesta. Maksimikierroksia kun ei hirveästi voi nostaa, tai sitten pitää laittaa isompi ahtopyörä.
Kansityö+pakosarja+imusarja+välijäähy+ahtimen muokkaus+pienempihinapyörä+suuttimet+pa-pumppu+softa.
Kansityö+pakosarja+imusarja+välijäähy+ahtimen muokkaus+pienempihinapyörä+suuttimet+pa-pumppu+softa.
Tjoo, kellään kuvaa tai neuvoa antaa kumminpäin se lastu pitää tökätä siihen moottorinohjausyksikköö, aloin vaihtaan orkkista takasi niin repäsin virilastun vaan irti ja se pyörähti lattialle niin en tiennyt kumminpäin se oli..
Eli kuvaa tai jonkunnäköistä selitystä että kumpaan suuntaan se ura pitää siinä lastussa olla :)
EDIT. selkes jo :)
Eli kuvaa tai jonkunnäköistä selitystä että kumpaan suuntaan se ura pitää siinä lastussa olla :)
EDIT. selkes jo :)
Sanokaas, että onko vakavaa, kun vaihdettiin siihe keskimmäiseen osaan stefa ja vanhaa stefaa kammetessa(kun ei muuten lähtenyt), vähän nojas vahingossa siihen tiivistereunan kylkeen, ja se väänty umpeen, että tiiviste ei olisi mahtunut väliin.
No oikastiin se suoraksi, ja tuli pieni lohkeama pintaan. Voiko olla, et se palanen irtoaa jossain vaiheessa, ja aiheuttaa tuhoa, ja savua kuskin korvien välistä?
Pitäs tänään pistää ahdin kiinni, ja kokeilla vieläkö vehe toimii.
Tossa yksi kuva
No oikastiin se suoraksi, ja tuli pieni lohkeama pintaan. Voiko olla, et se palanen irtoaa jossain vaiheessa, ja aiheuttaa tuhoa, ja savua kuskin korvien välistä?
Pitäs tänään pistää ahdin kiinni, ja kokeilla vieläkö vehe toimii.
Tossa yksi kuva
Mulla on alkanut tyhjäkäynnillä välillä kuulumaan sellainen ihmeen "kurnutus" koneesta. Ensin ajattelin että se kuuluu laturista vaan nyt kun vaihdoin sen toiseen niin eipä se hävinnytkään. Laturin suunnalta se kuuluu, joten mahtaakohan se nyt tulla ahtimesta? Voikos sen laakerit alkaa pitämään moista ääntä? Mitään muuta oiretta ei ole havaittavissa ja kulkupuolikin on mielestäni ihan kunnossa.
Sellaista melko satunaista toi ääni on. Ja tosiaan vain tyhjäkäynnillä kuuluu.
Sellaista melko satunaista toi ääni on. Ja tosiaan vain tyhjäkäynnillä kuuluu.
Riippuen tietenkin lohkeaman koosta, mut paljos sitä ahtoa sitten menee hukkaan. Ei nyt varmaan ihan tajuttomasti. Ennen huoltoa sain 0.9 analogiseen mittariin, et jos nyt ees siinä pysyis:)
Viimeksi muokannut Battery, 29.11.2008 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Äkkiä vastatkaa, että mitä kautta tuo moniurahihna nyt oikein kulkee, kun ei millään meinaa sattua oikea reitti kohdalleen. Yritän koko ajan ettiä kuvia, mutta mistään ei löydy
E: löyty reitti, kuha vähä aikaa pähkäili:)
E: löyty reitti, kuha vähä aikaa pähkäili:)
Viimeksi muokannut Battery, 12.10.2008 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Otin ahtimen irti autosta ja purkasin sen pöydälle. Ainut mitä löytyi vikaa oli tämä pieni lohkeama tiivisteen päädyssä ja pieniä naarmuja. Ei muuta ihmeempää.
Myös oli ruskeita muovin palasia pienemässä teräspunosletkun liitoksessa ahtimenpäässä. Mistä lie tulleet ? Todennäköisesti tulleet moottorista päin kun ei ahtimen sisältä löytynyt mitään ja ne ei ollu sopinu pienestä reiästä läpi.
Tässä kuva lohkeemasta:
Kuva
Naarmut näkyy kuvan alareunassa.
Miten ahdin pyörän saa helpoimalla irti ? On niin kovaa kiinni. Kokeilin laittaaa tapit hihnapyörän reikiin ja lukita ne kiskolla, lenkillä/hylsyllä avata, mutta ei mihinkään liiku. Pulttipyssy ?
Lisää kysymyksiä:
Myyvät korjaussarjoja G60-ahtimiin, mitä eroa on kun myyvät niitä 4-laarin sarjana ja 5-laakerin sarjana ?
Stefat, tiivisteet + laakerit (4 -5kpl) hinta 150 - 218€.
Myös oli ruskeita muovin palasia pienemässä teräspunosletkun liitoksessa ahtimenpäässä. Mistä lie tulleet ? Todennäköisesti tulleet moottorista päin kun ei ahtimen sisältä löytynyt mitään ja ne ei ollu sopinu pienestä reiästä läpi.
Tässä kuva lohkeemasta:
Kuva
Naarmut näkyy kuvan alareunassa.
Miten ahdin pyörän saa helpoimalla irti ? On niin kovaa kiinni. Kokeilin laittaaa tapit hihnapyörän reikiin ja lukita ne kiskolla, lenkillä/hylsyllä avata, mutta ei mihinkään liiku. Pulttipyssy ?
Lisää kysymyksiä:
Myyvät korjaussarjoja G60-ahtimiin, mitä eroa on kun myyvät niitä 4-laarin sarjana ja 5-laakerin sarjana ?
Stefat, tiivisteet + laakerit (4 -5kpl) hinta 150 - 218€.
Viimeksi muokannut Mikko_H, 12.10.2008 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täälläkun on monenmoista kysymystä G:stä, niin varmaan tääkin tänne sopii. Eli paljos maksaa G60:sen täydellinen kaari/helma setti? Jos niitä enää mistään saa. Varmaan foorumin myyntipuolellakin joskus on.
Ei nyt ole pakottava tarve ostaa, mutta joskus myöhemmin, kuhan innostuu enemmän fiksailemaan. On vähän elämä kohdellut kaltoin noita nykyisiä muoveja.
Ei nyt ole pakottava tarve ostaa, mutta joskus myöhemmin, kuhan innostuu enemmän fiksailemaan. On vähän elämä kohdellut kaltoin noita nykyisiä muoveja.
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa