VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Valvoja: ffp jäsenet
Nyt tarvis tietää että mistä noita ilmamassamittareita kannattaa mennä ostamaan. Onko esimerkiksi nuo motonetin sadan euron hintaiset mimmosta laatua?
Autosähkössä sanoivat että tuo maksaa 350€ kun tuot vanhan vaihdossa, ja muistaakseni yli 400€ jos ei vanhaa anna vaihdossa. Kuulostaa erittäin kalliilta!
Noh, viereisessä volkkarin liikkeessä tuo sama sanottiin olevan 615€. Mitäs siihen sanotte? No sitten motonetissä noita myydäänkin jo 100€ hintaan...
Eli kysymys kuuluu: Mistä noita tietää mennä ostamaan, kun hinta heittelee noin laidasta laitaan? Tuntuisi että noissa voisi olla jo jotain laatueroja, kun hinnat niin vaihtelee...
Itse vähän epäilen että onkohan nuo motonetin ilmamassamittarit laadultaansa hyviä, eli nyt ois kiva kuulla jos jollain on kokemuksia niistä. Ja yleensä että mistä kaikkialta noita saa ja mihin hintaan...
Autosähkössä sanoivat että tuo maksaa 350€ kun tuot vanhan vaihdossa, ja muistaakseni yli 400€ jos ei vanhaa anna vaihdossa. Kuulostaa erittäin kalliilta!
Noh, viereisessä volkkarin liikkeessä tuo sama sanottiin olevan 615€. Mitäs siihen sanotte? No sitten motonetissä noita myydäänkin jo 100€ hintaan...
Eli kysymys kuuluu: Mistä noita tietää mennä ostamaan, kun hinta heittelee noin laidasta laitaan? Tuntuisi että noissa voisi olla jo jotain laatueroja, kun hinnat niin vaihtelee...
Itse vähän epäilen että onkohan nuo motonetin ilmamassamittarit laadultaansa hyviä, eli nyt ois kiva kuulla jos jollain on kokemuksia niistä. Ja yleensä että mistä kaikkialta noita saa ja mihin hintaan...
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Alkupään malleissahan on normaali puola+virranjakaja, coilpackista voi puhua vaan ton suorasytytyksen yhteydessä.
Kysyin tuossa aiemmin, missä kilometreissä on VR6:n vesipumppuja pitänyt vaihdella? Ja onko tuolle joku suositus kilometrimäärä huolto-ohjelmassa (kuten monesti autoissa, joissa vesipumppu pyörii jakoremmillä)?
mulla on 209tkm, jakopää ja kytkin rempattu, suunnitelmissa ajaa tuohon vähintään 100tkm.
Kaipa tuo kone kansi/jakopäärempan jälkeen kestää taas 200tkm.
Kannattaa varmaan käydä siellä moponetin tiskillä tsekkaan, minkä tekemä ilmamäärämittari se on, jos sattuu olemaan vaikka se boschilainen (ja kertoo sitten meille viisaampana)...
Kysyin tuossa aiemmin, missä kilometreissä on VR6:n vesipumppuja pitänyt vaihdella? Ja onko tuolle joku suositus kilometrimäärä huolto-ohjelmassa (kuten monesti autoissa, joissa vesipumppu pyörii jakoremmillä)?
mulla on 209tkm, jakopää ja kytkin rempattu, suunnitelmissa ajaa tuohon vähintään 100tkm.
Kaipa tuo kone kansi/jakopäärempan jälkeen kestää taas 200tkm.
Kannattaa varmaan käydä siellä moponetin tiskillä tsekkaan, minkä tekemä ilmamäärämittari se on, jos sattuu olemaan vaikka se boschilainen (ja kertoo sitten meille viisaampana)...
^^ itellä nyt 275tkm mittarissa, jakopää tehty 200tkm kohalla, kansi 220 kohalla. kk ja kampuran laakerit vaihdoin 260 kohilla, kutos pytyn kk laakeri alkoi pitämään pientä melua ja olikin avatessa selvä, muissa laakereissa ei vikaa. kytkintä ei ole vaihdettu, sen vaihto taitaa olla lähiaikoina edessä, muuten tuolla pitäisi kyllä ajella sinne 350tkm kieppeille ilman mitään suurempia murheita (toivottavasti).
^vesipumpun vaihdoin 270tkm kohilla, alkoi pitämään pientä ääntä.
^vesipumpun vaihdoin 270tkm kohilla, alkoi pitämään pientä ääntä.
vr6 -polttoaineen huohotinventtiili
Kertoisko joku asiasta tietoinen mistä tuommoinen löytyy..? kiitos etukäteen.
Päivitystä
Eli ongelma oli nykiminen kun konetta rasittaa ( iso vaihde, vedätys). Tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu ja tuntui että nykiminen olisi vähentynyt ( tai sitten kuivempi keli vaikuttaa asiaan).Niin ja kierrokset soutaa jonkin verran. Jos ideoita lisää nykimisen poistamiseen niin ehdotuksia otetaaan vastaan.
Mutta sitten asiaan : Vaikuttaako koneen käymiseen mitenkään jos pyörijästä on melkein puolet haljennut pois?? Tavallaan pyörijähän on palkin muotoinen jossa on toisessa päässä se napa joka hoitaa hommat ja toinen päähän on tavallaan ylimääräinen ( kyseinen puoli melkein kokonaan lohjennut pois). Koitin vaihtaa pyörijää uuteen, mutta vanha ei halunnut irrota. Käsittääkseni sen pitäisi tulla vain vetämällä pois?!?!
Mutta sitten asiaan : Vaikuttaako koneen käymiseen mitenkään jos pyörijästä on melkein puolet haljennut pois?? Tavallaan pyörijähän on palkin muotoinen jossa on toisessa päässä se napa joka hoitaa hommat ja toinen päähän on tavallaan ylimääräinen ( kyseinen puoli melkein kokonaan lohjennut pois). Koitin vaihtaa pyörijää uuteen, mutta vanha ei halunnut irrota. Käsittääkseni sen pitäisi tulla vain vetämällä pois?!?!
wergu: Onko se kuusiokolo jotenkin hämärässä paikassa vai ihan selvästi näkyvillä?? Kun en oikein löytänyt. virranjakajankansi on uusittu muutama kuukausi sitten. Lambdaa oon kanssa epäillyt päätellen tuosta kierroksien soutamiseta, kallis osa vaan tuo lambda (marmoritiskiltä 250 e). Miten muuten vapaavirtaussuodattaimen tukkoisuus vaikuttaa koneen käyntiin?
Kyllä se ihan näkyvillä oli, pyöritä sitä pyörijää niin löydät sen. Mutta ei siinä tietty välttämättä sitä ole, sitä on olemassa kahta eri mallia molematta käy eli voi vaihtaa päitäin.
Rauman VW:ssä makso joskus 180€ uus lambda mutta ostin se jostain varaosa liikkeesta. Se vaati kyllä pientä modifikaatiota mutta hyvin on pelannut. Päästöjen takia se sillon joskus vaihdoin. (tyhjäkäynnillä)
e. kyllä se vv-suodin kannattaa aika ajoin pestä. Itte pistin sen fairiveteen likoon yöksi ja seuraavana päivänä hinkkasin sitä vanhalla tiskiharja. Harjauksessa käytin lisää fairia. Sitten huuhtelin sitä pitkän aikaa kuumalla vedellä, niin kauan ettei se enää oikein haissut Fairille. Sen jälkeen paterin läheisyyteen tai päälle kuivumaan. Hiustenkuivaaja nopeuttaa kuivumista. Sitten kun se oli kuiva niin ohjeiden mukaan uudet K&N öljyt päälle.
Rauman VW:ssä makso joskus 180€ uus lambda mutta ostin se jostain varaosa liikkeesta. Se vaati kyllä pientä modifikaatiota mutta hyvin on pelannut. Päästöjen takia se sillon joskus vaihdoin. (tyhjäkäynnillä)
e. kyllä se vv-suodin kannattaa aika ajoin pestä. Itte pistin sen fairiveteen likoon yöksi ja seuraavana päivänä hinkkasin sitä vanhalla tiskiharja. Harjauksessa käytin lisää fairia. Sitten huuhtelin sitä pitkän aikaa kuumalla vedellä, niin kauan ettei se enää oikein haissut Fairille. Sen jälkeen paterin läheisyyteen tai päälle kuivumaan. Hiustenkuivaaja nopeuttaa kuivumista. Sitten kun se oli kuiva niin ohjeiden mukaan uudet K&N öljyt päälle.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 13.12.2006 15:58
kyl mä tiiän missä se on. oon jo ottanu pois mut en tiiä mitä teen noille letkuille mitkä siit jää. eli yks tulee/menee imusarjaa (seki oli ennen palanu pakosarjaa kii ja sulanu rikki mut nyt korjattu) ja sit toinen menee siit aktiivihiilisuodattimest vissii tankille ni seki pitäis sit laittaa jonnekki kii vai tukkii vaa?
Onk0o muilla ongelmaa noitten lämpöjen kanssa? Ei meinaa nousta sinne 90 asteeseen.. Saa ajaa noin 5 kilometriä että viisari alkaa nousemaan. Termostaatti on vaihdettu keväällä orkkis 80 asteiseen. Lämmöt on siinä 70-80 asteen välillä...
Mistäs ootte ostanu veeraan takalaakereita ja paljonko kustantaa?
Mistäs ootte ostanu veeraan takalaakereita ja paljonko kustantaa?
On ongelmia lämpöjen kanssa. Nousee max 80 c. On vaihdettu termostaatti ensiksi motonetin 87 c ja sen jälkeen laakkosen alkuperäiseen, ei vaikutusta kummallakaan. Tuntuu että aika monella on ollut vastaavaa, ite en jaksa enään stressata asian kanssa.
Kysymys: mittariston valon himmeninkytkimen ja valojen katkaisijoiden välissä on käsittääkseni sumareiden merkkivalo?!? Onko kellään sellaista ongelmaa että se valo syttyy vilkkujen tahtiin ja jarrua painaessa? Mistäköhän johtuu? puskurissa olevat etuvilkut kyllä puuttuu tällä hetkellä kokonaan, voisikohan johtua siitä? Ehdotuksia?
Edit: Mitkä on muuten päämaadoitukset/maadoituspaikat vr6:ssa ??
Kysymys: mittariston valon himmeninkytkimen ja valojen katkaisijoiden välissä on käsittääkseni sumareiden merkkivalo?!? Onko kellään sellaista ongelmaa että se valo syttyy vilkkujen tahtiin ja jarrua painaessa? Mistäköhän johtuu? puskurissa olevat etuvilkut kyllä puuttuu tällä hetkellä kokonaan, voisikohan johtua siitä? Ehdotuksia?
Edit: Mitkä on muuten päämaadoitukset/maadoituspaikat vr6:ssa ??
Ja mulla on ollut tuota merkkivalo vikaa myös:) Otin takasumuvalon polttimon pois ja siihen loppui.. Luulenpa että kosteudesta johtuu tuo. En oo nyt kokeillu kun oon kuivattanu lapun ja vaihtanu koko takalampun uuteen ku vanhassa oli reikä ja pääsi kosteus kosketuspintoihin.. Meni silloin sähköt ihan sekasin:)
Purettiin tommonen -92:sen vr6 jakopää..
Ongelmana on kun ketju jää minusta aika löysälle! Kiristin on ilmattu ja ilmaus vielä kai onnistuikin kun se "mäntä" jäi pohjaan..
Yläketju jää minusta löysälle ja ne löysät on laahaimen puolella eikä kiristimen puolella!
Olen muutaman kerran siirtänyt ketjun löysät kiristimen puolelle..
Sit kun joutuu pyörittämään konetta niin löysät taas on väärällä puolella
Missä vika?
Toivottavasti joku tajusi mitä tarkoitin!
Ongelmana on kun ketju jää minusta aika löysälle! Kiristin on ilmattu ja ilmaus vielä kai onnistuikin kun se "mäntä" jäi pohjaan..
Yläketju jää minusta löysälle ja ne löysät on laahaimen puolella eikä kiristimen puolella!
Olen muutaman kerran siirtänyt ketjun löysät kiristimen puolelle..
Sit kun joutuu pyörittämään konetta niin löysät taas on väärällä puolella
Missä vika?
Toivottavasti joku tajusi mitä tarkoitin!
Onko kellään minkään näköistä tieto, mistä Vr6:sen pakkasnesteen voi päästää pihalle?! Kai sille jonkun näköinen päästöproppu pitäisi olla?! :O
On siellä yksi proppu olemassa, tai miksi sitä sitten sanoiskaan. Se on vaan aika ikävässä paikassa. Se on siinä mustassa vesiputkessa joka on vesipumpun ja termostaattikotelon välissä. Itse kun piti laittaa uusi putki niin varaosamyyjä meinas että se on joku ilmaus ruuvi tai jotain. Mutta jokatapauksessa sen kun irroittaa niin tulee vielä paljon nestettä vaikka alempi vesiletku olis jo irroitettu.
vr6 golf:in laatikko
Nyt tarvitsee gurujen apua... Minulla on 92vm vr6 vaihdelaatikko sanoi itsesnsä irti tehtävästään? Onko huhuissa perää että corradosta kävisi laatikko vr6 golffiin?
Peteboy: Seuraava ei ole sitten mitään varmaa tietoa vaan mutu tietoa. Eli Kiristinhän säätyy öljynpaineella joten se ei käsittääkseni toimi oikein ilman paineita, joten kyseisestä syystä johtuen löysät siirtyy "väärälle" puolelle. Ainakin itsellä oli samaa ongelmaa ja se poistui kun koneen sai käyntiin(tarkistin virranjakajan reiästä sormella yläketjua kokeillen). Mutta tämä siis mutu tietoa, gurut korjatkoon...
Edit: Muista myös että tehty työ kannattaa tarkistaa ainakin pariin kertaan kun mokat on kohtalokkaita siellä päin konetta.
Edit: Muista myös että tehty työ kannattaa tarkistaa ainakin pariin kertaan kun mokat on kohtalokkaita siellä päin konetta.
Miten teillä on alustan puslat oireillu? Tai oikeastaan mistä tiedän onko vika puslissa, ja missä niissä jos on, vai iskareissa?
Takapää kolahtelee kuopissa/korotetuissa suojateissä yms. ikävästi, ihan kuin takana ei vaimennusta oliskaan. Tuo vaikuttas puslista johtuvalta, mutta perä jää pompottamaan myös kuoppien jälkeen.
Eli oisko vika molemmissa?
Tietääkseni noita takaiskareita on käytetty myös -40mm jousien kans, joten sen puolesta voisivat ollakin paskana. Katsastuksessa ei ollu noista kyllä mitään huomautettu ja katsastuksesta on aikaa 1500km.
Varmaankin Supersportit tulee alle, jos vaihdan. http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=15901
t.Matti
Takapää kolahtelee kuopissa/korotetuissa suojateissä yms. ikävästi, ihan kuin takana ei vaimennusta oliskaan. Tuo vaikuttas puslista johtuvalta, mutta perä jää pompottamaan myös kuoppien jälkeen.
Eli oisko vika molemmissa?
Tietääkseni noita takaiskareita on käytetty myös -40mm jousien kans, joten sen puolesta voisivat ollakin paskana. Katsastuksessa ei ollu noista kyllä mitään huomautettu ja katsastuksesta on aikaa 1500km.
Varmaankin Supersportit tulee alle, jos vaihdan. http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=15901
t.Matti
^ei kannata kokonaan pistää likoamaan, kaverilla ei tykänny hyvää siitä ku siel oli bensaa sisällä vähä pitempää (noin 15min), hajos jotain sähköosaa sieltä sisältä. Ite oon laittanu bensaa sinne sisää ja sitte heilutellu muutanman kymmenen sekunttia, sitte kaatanu pois, ja ton saman toistanu muutamia kertoja...
Tohon vaihteiston öljyn määrää niin litrahan sinne menee. Tai sitte kun tarkistus reistä alkaa valua niin on sopivan täynnä sama juttu kun perämoottoreissa.
Ja ainoa öljy mitä sinne voi/kannattaa laittaa on REDLINE!!
Ja tohon IV korisen kansi juttuun: En usko että se sinne kovin helpolla menee, eiköhän se joku olis tehnyt jo??
Ja tuskin sillä pelkästään nyt paljon lisää tehoa tulisi.
Ja sitten viä tohon naputukseen. Eiköhän siellä joku nostaja jumita. Et ei muuta, kun nostajaa vaihtamaan. Ei välttämättä tarvi kaikkia vaihtaa, jos haluaa olla "säästää". Mutta sitten niitä kyllä tarvii vaihtaa vähän väliä, jos vaihtaa yksi kerrallaan.
e. kannattaa ensin koittaa sitä fortea. Tosin se hinnalla saisit jo puolet nostajista. Mutta vähemmällä työllä pääsee forten kanssa jos se auttaa.
Ja ainoa öljy mitä sinne voi/kannattaa laittaa on REDLINE!!
Ja tohon IV korisen kansi juttuun: En usko että se sinne kovin helpolla menee, eiköhän se joku olis tehnyt jo??
Ja tuskin sillä pelkästään nyt paljon lisää tehoa tulisi.
Ja sitten viä tohon naputukseen. Eiköhän siellä joku nostaja jumita. Et ei muuta, kun nostajaa vaihtamaan. Ei välttämättä tarvi kaikkia vaihtaa, jos haluaa olla "säästää". Mutta sitten niitä kyllä tarvii vaihtaa vähän väliä, jos vaihtaa yksi kerrallaan.
e. kannattaa ensin koittaa sitä fortea. Tosin se hinnalla saisit jo puolet nostajista. Mutta vähemmällä työllä pääsee forten kanssa jos se auttaa.
itellä nakutti kone ja kun vaihdoin nostajat ni 200 kilsaa kävi nätisti ja taas alkoi kalkatus...aika kummallista...nyt on sitte alkanu paisarissa nousemaan vedet iteksiään eli peli on selvä?? kannentiiviste menehtyny...muuten kyllä toiminu vergu hienosti. mitä nyt jakopään olen laittanu ja noi nostajat..186 000 km mittarissa..
Minun VR6:sessa on jotain hullusti käynnistyksen kanssa. Se on todella huono käynnistymään sekä kylmänä että lämpimänä. Siinä oli todella huono starttimoottori, mutta se vaihdettiin äskettäin, ja nyt se pyörittää moottoria todella hyvin mutta kuitenkaan ei tahdo käynnistyä. Jos sen sattuu saamaan käyntiin niin kaikki pelittää todella hyvin. Että mikäköhän tossa olis? :/
Jakopään remppa pk-seudulla?
Terve!
Täältä varmaa löytyy hieman kokeneempia VR6 omistajia!!
Elikkä olis jakopään rempan aika, 234 tkm ajettu eikä konetta aikasemmin avattu...
;)
Onko kukaan muu teettäny jakopään remppaa helsingin alueella, kohtuulliseen hintaan?? Oon itse tuossa vähän soitellu korjaamoille ja kukaan ei joko pysty tekemään remonttia tai sit kiskoo hintaa sellaset 2000€. Oisko kellään tiedossa siis halvempaa paikkaa pk-seudulla jossa vois teettää VR6:seen jakopään remontin??
Ja ittehän en tuota remonttia lähe yksin tekee...on meinaa eka oma auto kysees, enkä muutenkaa oo kovin paljoo ollu korjailemas autoja!
Kiitos paljon vastauksista näin jo etukäteen!
Tai jos ei kukaa tiiä pk-seudulla paikkaa, ni löytyiskö sitte 200km säteeltä paikkaa, esim. Tampereelta?
Kohta tulee kiire, alkaa jakopäästä pikkuhiljaa kuuluu rahinaa!!
Täältä varmaa löytyy hieman kokeneempia VR6 omistajia!!
Elikkä olis jakopään rempan aika, 234 tkm ajettu eikä konetta aikasemmin avattu...
;)
Onko kukaan muu teettäny jakopään remppaa helsingin alueella, kohtuulliseen hintaan?? Oon itse tuossa vähän soitellu korjaamoille ja kukaan ei joko pysty tekemään remonttia tai sit kiskoo hintaa sellaset 2000€. Oisko kellään tiedossa siis halvempaa paikkaa pk-seudulla jossa vois teettää VR6:seen jakopään remontin??
Ja ittehän en tuota remonttia lähe yksin tekee...on meinaa eka oma auto kysees, enkä muutenkaa oo kovin paljoo ollu korjailemas autoja!
Kiitos paljon vastauksista näin jo etukäteen!
Tai jos ei kukaa tiiä pk-seudulla paikkaa, ni löytyiskö sitte 200km säteeltä paikkaa, esim. Tampereelta?
Kohta tulee kiire, alkaa jakopäästä pikkuhiljaa kuuluu rahinaa!!
Viimeksi muokannut Danny85, 25.1.2007 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Kylhän se voi olla jo sit aika vaihdella sitä ketjua ja muita hilppeitä sisuksiin.
2000 on aivan älytön hinta. Kyl se pitäs siihen 1000 tietämille mennä. Paikasta en tiedä mut kannattaa jo viedä kauemmas jos ton hintaista. Selvittelet rauhassa ensin mitä muita osia vaihdat/huollat samalla kun kone käytännössä pois paikoiltaan. Motonetistä osat monesti halvimmat ja noi jakopään osat siis aivan samoja kuin merkkiliikkeestä.
2000 on aivan älytön hinta. Kyl se pitäs siihen 1000 tietämille mennä. Paikasta en tiedä mut kannattaa jo viedä kauemmas jos ton hintaista. Selvittelet rauhassa ensin mitä muita osia vaihdat/huollat samalla kun kone käytännössä pois paikoiltaan. Motonetistä osat monesti halvimmat ja noi jakopään osat siis aivan samoja kuin merkkiliikkeestä.
Minun VR6:sessa on jotain hullusti käynnistyksen kanssa. Se on todella huono käynnistymään sekä kylmänä että lämpimänä. Siinä oli todella huono starttimoottori, mutta se vaihdettiin äskettäin, ja nyt se pyörittää moottoria todella hyvin mutta kuitenkaan ei tahdo käynnistyä. Jos sen sattuu saamaan käyntiin niin kaikki pelittää todella hyvin. Että mikäköhän tossa olis? :/
Kun starttaat (ja ei käynnisty), niin palaako mittaristossa varoitusvaloja? Jos ei pala niin virtalukon pohja voi olla vaihtokunnossa. Vaihtamisesta varmaan löytyy search:llä.
Pieni vinkki ton tyhjäkäyntimoottorin putsaukseen...
Nimittäin pelkkä bensapesu saattaa pahentaa tilannetta, kun moottorin sisuskalut alkaa kuivana takeltemaan sen jälkeen.
Ongelma korjaantuu ruikkaamalla perään WD-40 tai jotain vastaavaa (kannattaa valuttaa ylimääräiset öljyt kuitenkin pois).
Sen jälkeen pitäisi toimia huomattavasti paremmin, eikä kosteuskaan pääse tekemään tuhojaan niin helposti.
ps. Öljyn ja bensan menemistä sähköosiin ei kannata pelätä, sillä kumpikaan ei tietääkseni johda sähköä.
Nimittäin pelkkä bensapesu saattaa pahentaa tilannetta, kun moottorin sisuskalut alkaa kuivana takeltemaan sen jälkeen.
Ongelma korjaantuu ruikkaamalla perään WD-40 tai jotain vastaavaa (kannattaa valuttaa ylimääräiset öljyt kuitenkin pois).
Sen jälkeen pitäisi toimia huomattavasti paremmin, eikä kosteuskaan pääse tekemään tuhojaan niin helposti.
ps. Öljyn ja bensan menemistä sähköosiin ei kannata pelätä, sillä kumpikaan ei tietääkseni johda sähköä.
^Mä tein juuri noin, eli sellasta crc:tä vastaavaa ainetta laitoin sen puhdistamisen jälkeen.. Vika ei siltikään korjaantunut. Kierrokset hyppii entistä enemmän. Imupuolellakaan ei ole vuotoja, mitäs seuraavaksi kannattaa tutkia?
Ja tyhjäkäyntimoottoria testasin irrallaan niin kyllä siellä se "mäntä" pyörähti pikkasen, että se pitäis kyllä toimia..
Ja tyhjäkäyntimoottoria testasin irrallaan niin kyllä siellä se "mäntä" pyörähti pikkasen, että se pitäis kyllä toimia..
Juu kyllä se mullakin sammuu aikas äkäseen ku johdon maffista nappasee poies. Ei ees yritä käydä. Tiedä sitten juontasko se juurensa siitä että edelleen on se sama ongelma tyhjäkäynnin ja nykimisen kanssa. Eli tyhjäkäynti heittelee ja joskus kiihdytetäessä nykii ja pomppii ku varsat kesälaitumella. Että oiskos maffi viallinen vai nou. Maffiakaan ku ei vissiin voi mitenkään mitata että oiskos se kunnossa?
Maffiakaan ku ei vissiin voi mitenkään mitata että oiskos se kunnossa?
Kyllä se maffin toimivuus voidaan tutkia autosähkö korjaamoissa, oskilloskoopilla. Eikä tule niin kalliiksi kuin uusi maffi:) Hauska tietää että muillakin vastaavia oireita. Ootkos Jappelo mitä kaikkea osaa jo uusinut? Ja mitä epäilet viaksi?
Ensin alkaa hyytymään ja sitten raju nykittäminen, niinkö?
No uutta tyhjäkäyntisäädintä kokeilin mut ei se auttanut. Samalla lailla kävi kun vanhalla joten jätin vanhan paikoilleen kun vasta sen olin putsannut. Kun joku viisas sanoi että jos sen tyhjäkäyntisäätimen johdon nykäsee irti eikä kone sammu ni silloin on siinä se vika ja itsellä kone käysamalla lailla oli se johto kiinni tai ei. Ja jonkin sortin jännitettäkin sinne tulee. Mitenkäs oottekos mitanneet mimmoista jännitettä sinne pitäs tulla? Oiskos joku 12 volttia lähellä? Ja sit oon putsannut [url=http://i86.photobucket.com/albums/k115/Jappelo/verkkuletku002.jpg]tän[/u] letkun ja se oli paskanen mut ei vaikuttanut. Pitäs varmaan tarkemmin alkaa syynäämään niitä alipaineletkuja ja imupuolta kuha sais aikaseks. K&N vaparisuodin orkkiskotelossa on ja jotenkin sellanen kutina on että oireet alkoi niihin aikoihin kun sen laitoin. Tosin oon kokeillut sitten uutta orkkissuodatintakin mut ei vaikutusta asiaan.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Bentley Publishers volkkarin servicemanuaali vapaasti suomennettuna käskee diagnosoimaan tyhjäkäyntisolenoidia seuraavasti:
1) moottorin käydessä, tutki suriseeko solenoidiventtiili
2) jos ei surise, irrota liitin ja mittaa käämi, onko se kunnossa. Vastusalueella käämin resistanssi tulee olla 6-12ohm, jos kunnossa.
3) mittaa solenoidin virta (kone tyhjäkäynnillä), se tulisi olla 620 (+/-20) mA
Mun mielestä jännitearvon mittaus ei kerro paljoa, koska solenoidin asentoa ohjataan pulssinleveyssäädöllä, eli yksinkertaistaen annetaan 12V tasajännitepulssia, jonka kestoaika vaihtelee, taajuus on vakio tai se voi vaihdella. Siis sitä leveämpi pulssi mitä enemmän aukaistaan solenoidia.
Em. kirjan mukaan tyhjäkäynnillä pulssinleveys seilaa alueella 30...50%. Pulssinleveys on helpointa mitata oskilloskoopilla. Karkeasti 50% pulssinleveysohjaus 12V jännitteellä antaa yleismittarilla mitaten 6V, ts keskiarvo.
Puhdistuksesta ei kerrota em. opuksessa paljoakaan, itse putsailin bräkleenillä, bensa ajaa myös asiansa.
Tuota tyhjäkäyntisolenoidia tai tyhjäkäyntisäädintä ei mun mielestä kannata kutsua "tyhjäkäyntimoottoriksi" sillä se ei sisällä pyöriviä osia, kuten moottorit yleensä. Se on toimintaperiaatteeltaan kiertyvä solenoidi(venttiili), eng. IAC valve, Idle Air Control.
Kun seurailee tuon tyhjäkäyntimotikan putkia, väliltä löytyy myös hassu pänikkä, jonka merkitystä en tiedä. Voi olla aiheellista tutkia, kuinka hyvin se läpäisee ilmaa, sen sisällä on jonkinlaista vaahtomuovia. Mulla tuo vaahtomuovi oli murennut ja sitä töhnää oli kulkeutunut imusarjaankin, joten heitin em. pönikän lepikkoon, eikä moottori sitä tunnu kaipaavankaan.
1) moottorin käydessä, tutki suriseeko solenoidiventtiili
2) jos ei surise, irrota liitin ja mittaa käämi, onko se kunnossa. Vastusalueella käämin resistanssi tulee olla 6-12ohm, jos kunnossa.
3) mittaa solenoidin virta (kone tyhjäkäynnillä), se tulisi olla 620 (+/-20) mA
Mun mielestä jännitearvon mittaus ei kerro paljoa, koska solenoidin asentoa ohjataan pulssinleveyssäädöllä, eli yksinkertaistaen annetaan 12V tasajännitepulssia, jonka kestoaika vaihtelee, taajuus on vakio tai se voi vaihdella. Siis sitä leveämpi pulssi mitä enemmän aukaistaan solenoidia.
Em. kirjan mukaan tyhjäkäynnillä pulssinleveys seilaa alueella 30...50%. Pulssinleveys on helpointa mitata oskilloskoopilla. Karkeasti 50% pulssinleveysohjaus 12V jännitteellä antaa yleismittarilla mitaten 6V, ts keskiarvo.
Puhdistuksesta ei kerrota em. opuksessa paljoakaan, itse putsailin bräkleenillä, bensa ajaa myös asiansa.
Tuota tyhjäkäyntisolenoidia tai tyhjäkäyntisäädintä ei mun mielestä kannata kutsua "tyhjäkäyntimoottoriksi" sillä se ei sisällä pyöriviä osia, kuten moottorit yleensä. Se on toimintaperiaatteeltaan kiertyvä solenoidi(venttiili), eng. IAC valve, Idle Air Control.
Kun seurailee tuon tyhjäkäyntimotikan putkia, väliltä löytyy myös hassu pänikkä, jonka merkitystä en tiedä. Voi olla aiheellista tutkia, kuinka hyvin se läpäisee ilmaa, sen sisällä on jonkinlaista vaahtomuovia. Mulla tuo vaahtomuovi oli murennut ja sitä töhnää oli kulkeutunut imusarjaankin, joten heitin em. pönikän lepikkoon, eikä moottori sitä tunnu kaipaavankaan.
Peltisarjan vaihto Verkkuun
Miten iso projekti on VR6 peltisatsin vaihto? Meneekö ihan välistä vai tarviiko mottia liikutella? Eilen moinen kapistus ajautui käsiin, pitäisi varmaan joskus laittaa kiinni. Onko mitään "hyvä tietää" juttuja? Tarviiko muuta kuin pakosarjan tiivisteen uuden?
Kiitosta vaan Rynnäkköpäärynälle!
Mittailin äsken sen käämin, joka näytti 9 ohmia, elikkä se on ok.
(mut virtaa ei voi mitata jos ei johtoja kuori?)
Myöskin koitin mittailla siihen littimeen tulevaa jännitettä vaikka aiemmin jo mittailin ja ihmettelin sitä pienen pientä jännitettä (jotain 0.8 volttia) Ja tietäähän sen että eihän se voi tuollaisella voltti määrällä edes inahtaa..
Ja tähän voisikin sitten kysyä että mistä tuo tyhjäkäyntimoottori saa virran. Tuleeko se kenties jostain moottorinohjaus boksilta vai mistä se tulee?
Entäs puolan mittaus, et mimmosta ohmia siellä pitäis olla sen kirjan mukaan?
Luulisin että tuo musta mötikkä on olevinaan joku filtteri joka estää enimpien roskien ja pölyjen pääsyn tuonne tyhjäkäyntimoottorille. Ei kait se muutakaan voi olla. Sekin kyllä on aivan puhtaan tuntoinen kun sinne puhaltaa.
Mittailin äsken sen käämin, joka näytti 9 ohmia, elikkä se on ok.
(mut virtaa ei voi mitata jos ei johtoja kuori?)
Myöskin koitin mittailla siihen littimeen tulevaa jännitettä vaikka aiemmin jo mittailin ja ihmettelin sitä pienen pientä jännitettä (jotain 0.8 volttia) Ja tietäähän sen että eihän se voi tuollaisella voltti määrällä edes inahtaa..
Ja tähän voisikin sitten kysyä että mistä tuo tyhjäkäyntimoottori saa virran. Tuleeko se kenties jostain moottorinohjaus boksilta vai mistä se tulee?
Entäs puolan mittaus, et mimmosta ohmia siellä pitäis olla sen kirjan mukaan?
Luulisin että tuo musta mötikkä on olevinaan joku filtteri joka estää enimpien roskien ja pölyjen pääsyn tuonne tyhjäkäyntimoottorille. Ei kait se muutakaan voi olla. Sekin kyllä on aivan puhtaan tuntoinen kun sinne puhaltaa.
Pipecross intake kits
Tuli tossa tilattua kyseinen sarja, onko kellään kokemusta samaisesta sarjasta? Onko millasia eroja huomannut..onko esim. alavääntö noussut? Suodattimelle pitäisi vetää jostain puskurin takaa putki että saisi paremmin viileetä ilmaa, kun vr6 konehuone on yleensä poikkeuksellisen kuuma. Ja varsinkin kesällä. mut oon kattonu ettei oikein oo mitään hyvää paikkaa..näyttäis olevan aika ahdasta..!? Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Hei,
Olen uusi palstalla ja mulla on justiinsa menossa jakopään remppa Passatissa. Osat ostin Turun Motonetistä. Muuten ihan OK, mutta antoivat vääränmallisen yläketjun kiristimen laahaimen. Hinnastossa näyttää tuollaiselta:
2,8 VR6 YLÄketjun laahainkisko --8.96 (--AAA217000). . . 25-5428 28.90€
Kyseessä siis pitäisi olla VAG-varaosa no 021 109 509A, eli metallinen laahainkisko. Tuote, jonka sain, oli kuitenkin 021 109 509E, eli MUOVINEN laahainkisko (sopii uudempiin VR6:siin, 9/96-->).
Tuollaisia olivat saaneet tehtaalta koko erän, eli ei ollut yhtään oikeanlaista kiskoa varastossa. Ties kuinka monta ovat jo vääränlaisia myyneet.
Katsokaa siis tarkaan mitä Motonetin tiskiltä saatte.
-DMC-
Olen uusi palstalla ja mulla on justiinsa menossa jakopään remppa Passatissa. Osat ostin Turun Motonetistä. Muuten ihan OK, mutta antoivat vääränmallisen yläketjun kiristimen laahaimen. Hinnastossa näyttää tuollaiselta:
2,8 VR6 YLÄketjun laahainkisko --8.96 (--AAA217000). . . 25-5428 28.90€
Kyseessä siis pitäisi olla VAG-varaosa no 021 109 509A, eli metallinen laahainkisko. Tuote, jonka sain, oli kuitenkin 021 109 509E, eli MUOVINEN laahainkisko (sopii uudempiin VR6:siin, 9/96-->).
Tuollaisia olivat saaneet tehtaalta koko erän, eli ei ollut yhtään oikeanlaista kiskoa varastossa. Ties kuinka monta ovat jo vääränlaisia myyneet.
Katsokaa siis tarkaan mitä Motonetin tiskiltä saatte.
-DMC-
Ai jaa? No, palautin kuitenkin vehkeen Motonetiin ja tilasin VV-Autolta uuden. Ei olisi sopinut yhteen tuon vanhemman mallisen öljykiristimen kanssa.
Väliäkö tuolla. Luultavammin kuitenkin auto lahoaa alta ennenkuin tämä uusi laahain on kulunut niitteihin asti. Nyt mittarissa 203000km ja tokkopa enää toista kahta sataa tonnia kestää...
-DMC-
Väliäkö tuolla. Luultavammin kuitenkin auto lahoaa alta ennenkuin tämä uusi laahain on kulunut niitteihin asti. Nyt mittarissa 203000km ja tokkopa enää toista kahta sataa tonnia kestää...
-DMC-
Tää threadi on muuten h-e-l-k-k-a-r-i-n pitkä ja hidas kahlata läpi. Hakutoiminnostakaan ei näin pitkän threadin kanssa ole kauheasti apua. Ehkä omat alakansiot eri moottorityypeille olisi tässä foorumissa paikallaan? Yksi moottorityyppi voi sisältää monenmoista erilaista ongelmaa, joita voi hyvinkin jakaa threadeiksi omaan kansioon.
Samoin alakansiot eri automalleille "Kori ym."-osioon.
-DMC-
[edit:] hieman täsmennystä
Samoin alakansiot eri automalleille "Kori ym."-osioon.
-DMC-
[edit:] hieman täsmennystä
No niin. Mulla pitäs saaha autoon näyttävämpi persuus ja aattelin kohentaa tätä vaihtamalla pakoputkenpäät kromiseksi. En vain tiedä kummin se kannattaa tehdä. Leikata kokonaan entiset putket pois ja hitsata uudet VAI ostaa sellaiset ruuvikiinnityksellä olevat putkenpäät joka tulee entisien putkien päälle? En ole löytänyt vielä käypiä putkenpäitä. Veeran putkenpääthän on noin 60mm halkaisijaltaan. Jos olette vaihtaneet putkenpäät niin miten olette sen tehneet ja mistä olette ostaneet sopivat putket? Osoitteita kaipailisin?
Ite hain Motohelvetistä putkenpäät siinä vaiheessa ku olin saanu tarpeex kuulla kaverilta vittuilua huiluista... Sahasin osan vanhoista pois mutta jätin sen verran entisiä jäljelle että sain sinne uudet isommat kiinni. Jonkun verran joutu modaamaan jotta sain ne asettumaan asiallisesti... Tämmöset niistä nyt sit tuli...
Do dii. Tuli sitten vaihettua termostaatti omaan verkkuun ja voi sanoa että aikas vmäinen homma oli ennen ku hokas miten se tapahtuu. Aluks tuli koitettua ottaa niitä termarin pultteja termarikotelon paikoillaan ollessa pois ja eihä siitä meinannu tulla helsvettiäkään. Se vimonen pultti ku o vähän ahtaassa paikassa. Ja mitään kuvia ei ruvettu kattomaan tyypilliseen tapaan vaan suoraan niinku asiaan :-) Sit ku vagcatista vähän katteli kuvia ni lähtihän se termarihässäkkäkiin pois ja termarin vaihto oli n ½ tunnin homma.
Nyt lämmöt nousee ihan normisti vajaa 90 astetta. Webasto antaa lämmintä sisään. Kihdytettäessä nykiminen katos ja se kuuluisa "persdynokin" ilmaisi että veto palas takaisin. Termari o ihan tarvike ja 87 asteinen ja makso 15 euroo. Vanhaa termaria en jaksanut ruveta keitteleen sen kummemmin ku kerta vika korjaantu. Että jos o nykimishäiriöistä kärsiviä ja lämmöt ei nouse normiin ni suosittelen lämpimästi termarin vaihtoa :)
Nyt lämmöt nousee ihan normisti vajaa 90 astetta. Webasto antaa lämmintä sisään. Kihdytettäessä nykiminen katos ja se kuuluisa "persdynokin" ilmaisi että veto palas takaisin. Termari o ihan tarvike ja 87 asteinen ja makso 15 euroo. Vanhaa termaria en jaksanut ruveta keitteleen sen kummemmin ku kerta vika korjaantu. Että jos o nykimishäiriöistä kärsiviä ja lämmöt ei nouse normiin ni suosittelen lämpimästi termarin vaihtoa :)
mul on nykyää paisarissa vedenpinta n.3 senttii max viivasta yli...ja se ei kyl pitäs johtua tosta 87 termarista ku toi vika on ilmenny vasta äskettäin...en tiiä onko kannentiiviste menehtymässä...tai sit oon puusilmä...kyllähä sinne painetta tietysti kertyy mut et noi paljo nostaa vedenpintaa on kyl aika outoo.
VR6 vaihdelaatikko
Hei onko kukaan purkanut vaihdelaatikkoa ko. autosta.
Onko vaikea/mahdoton homma?
Onko vaikea/mahdoton homma?
Ruotsin marmoritiski
Tervehdys,
Ajattelin laittaa aikani kuluksi ja vertailun vuoksi hieman Ruotsin marmoritiskin hintoja ;)
Eli tuli myös hankittua täältä Ruotsin päästä Ville Risto, vanhuksella ikää kertynyt 92 vuodesta asti, mutta ei tuo osto hintakaan kyllä päätä huimannut, vaikkakin osto hetkellä todetiin muutamia vikoja mm. apulaitehihna ja kiristin pitää ehdottomasti vaihtaa (kiristin piti kilkattavaa ääntä). Joten eihän siinä auttanut kuin suunnata kohti paikallista VW liikettä aikaa varaamaan. (Varsinkin täällä etelä ruotsissa suosin mielummin asiointia marmoritiskllä, kuin pikkukorjaamossa, koska pikkukorjaamoissa on iso riski tulla vedätetyksi).
Ennen ajan varausta ehdin ajella noin 150 kilometriä ja totesin mm. seuraavia lisävikoja, Ville Risto vie rutosti enemmän bensaa, kuin pitäsi (itselle tuli heti lambda mieleen ja vielä tätä topicii tavatessani olin varama asiasta, mutta päätin kuitenkin tilata varmuden vuoksi koko järjestelmän tsekkauksen), eli siitä tuli yksi työ lisää tilaukseen. Samalla myös katsoin järkevämmäksi teettää normi huollon, koska tarkkaa ajankohtaa viime huollosta ei ollut selvillä (auto tuotu saksasta ruotsiin ja viimeinen merkintä huoltokirjassa on 81 000 km paikkeilla, autolla ajettu nyt 213 000 km, tosin haalistuineita kuitteja entinen omistaja löi nipullisen mukaan, mutta ota nyt niistäkin selvää, kun jokaisessa lukee vain "varaosa" ja hinta).
Eli marmoritiskillä esitin seuraavat vaatimukset:
- Normaali huolto ja tarkistus
- Apulaitehihnan vaihto ja kiristimen uusinta
- Bensankulutuksen tutkiminen (vei muuten liki 20 litraa sadalla)
Hinta-arvioksi heitettiin 4 000 - 7 0000 Kruunua (1 eurolla saa noin 9 kruunua)
No auto vietti päivän korjaamolla, hihna ja kiristin uusittiin, tehtiin perus huolto, jossa myös katsottiin yleiskunto ja tehtiin diagnostiikka testit kulutuksesta.
Autota hakiessani ilmeni seuraavat:
Perustarkistuksessa todettiin kunnon olenvan ok, mutta suositeltiin takalevyjen vaihtoa ja pakoputkiston uusimista. Diganostiikka testit osoittivat lambdan olevan sökö ja myös löydettiin yksirikkinäinen ABS anturi.
Ensimäiselle käynnille tuli hintaa 4 895 kruunua ja samalla varasin ajan Lambdan ja ABS anturin vaihtoon, jolle annettiin arvioksi 4 500 kruunua.
Eilen kävin uudelleen huollossa, jossa vaihdettiin ABS anturi aj yritettiin vaihtaa Lambda, mutta jo Suomesta itselleni tuttuun tyyliin varaosapuoli olikin toimittanut väärän osan Lambdan sijasta joten jälleen kerran uusi aika torstaille, toivottavasti nyt saadaan Lambda vaihdettua ;)
Että näin Ruotsin maalla =)) onneksi paluu Suomeen on jo edessä ;) ja aika suurella varmuudella myös se kuuluisa jakopään remonttikin, kyllä se vaan niin taitaa tuon Ville Riston kohdalla olla, että kun yksi vika saadaan alta pois todetaan uusi =)
Eli toteaisinkin Ville Ristojen omistajille uuden moton "Halpaa se on kun rahalla selviää" :)
Mutta kiitokset asiantuntijoille tyyppivikojen kartoituksesta ja varmasti tule kyselemään lisätietoja, jos menee sormi suuhun :)
Ajattelin laittaa aikani kuluksi ja vertailun vuoksi hieman Ruotsin marmoritiskin hintoja ;)
Eli tuli myös hankittua täältä Ruotsin päästä Ville Risto, vanhuksella ikää kertynyt 92 vuodesta asti, mutta ei tuo osto hintakaan kyllä päätä huimannut, vaikkakin osto hetkellä todetiin muutamia vikoja mm. apulaitehihna ja kiristin pitää ehdottomasti vaihtaa (kiristin piti kilkattavaa ääntä). Joten eihän siinä auttanut kuin suunnata kohti paikallista VW liikettä aikaa varaamaan. (Varsinkin täällä etelä ruotsissa suosin mielummin asiointia marmoritiskllä, kuin pikkukorjaamossa, koska pikkukorjaamoissa on iso riski tulla vedätetyksi).
Ennen ajan varausta ehdin ajella noin 150 kilometriä ja totesin mm. seuraavia lisävikoja, Ville Risto vie rutosti enemmän bensaa, kuin pitäsi (itselle tuli heti lambda mieleen ja vielä tätä topicii tavatessani olin varama asiasta, mutta päätin kuitenkin tilata varmuden vuoksi koko järjestelmän tsekkauksen), eli siitä tuli yksi työ lisää tilaukseen. Samalla myös katsoin järkevämmäksi teettää normi huollon, koska tarkkaa ajankohtaa viime huollosta ei ollut selvillä (auto tuotu saksasta ruotsiin ja viimeinen merkintä huoltokirjassa on 81 000 km paikkeilla, autolla ajettu nyt 213 000 km, tosin haalistuineita kuitteja entinen omistaja löi nipullisen mukaan, mutta ota nyt niistäkin selvää, kun jokaisessa lukee vain "varaosa" ja hinta).
Eli marmoritiskillä esitin seuraavat vaatimukset:
- Normaali huolto ja tarkistus
- Apulaitehihnan vaihto ja kiristimen uusinta
- Bensankulutuksen tutkiminen (vei muuten liki 20 litraa sadalla)
Hinta-arvioksi heitettiin 4 000 - 7 0000 Kruunua (1 eurolla saa noin 9 kruunua)
No auto vietti päivän korjaamolla, hihna ja kiristin uusittiin, tehtiin perus huolto, jossa myös katsottiin yleiskunto ja tehtiin diagnostiikka testit kulutuksesta.
Autota hakiessani ilmeni seuraavat:
Perustarkistuksessa todettiin kunnon olenvan ok, mutta suositeltiin takalevyjen vaihtoa ja pakoputkiston uusimista. Diganostiikka testit osoittivat lambdan olevan sökö ja myös löydettiin yksirikkinäinen ABS anturi.
Ensimäiselle käynnille tuli hintaa 4 895 kruunua ja samalla varasin ajan Lambdan ja ABS anturin vaihtoon, jolle annettiin arvioksi 4 500 kruunua.
Eilen kävin uudelleen huollossa, jossa vaihdettiin ABS anturi aj yritettiin vaihtaa Lambda, mutta jo Suomesta itselleni tuttuun tyyliin varaosapuoli olikin toimittanut väärän osan Lambdan sijasta joten jälleen kerran uusi aika torstaille, toivottavasti nyt saadaan Lambda vaihdettua ;)
Että näin Ruotsin maalla =)) onneksi paluu Suomeen on jo edessä ;) ja aika suurella varmuudella myös se kuuluisa jakopään remonttikin, kyllä se vaan niin taitaa tuon Ville Riston kohdalla olla, että kun yksi vika saadaan alta pois todetaan uusi =)
Eli toteaisinkin Ville Ristojen omistajille uuden moton "Halpaa se on kun rahalla selviää" :)
Mutta kiitokset asiantuntijoille tyyppivikojen kartoituksesta ja varmasti tule kyselemään lisätietoja, jos menee sormi suuhun :)
Golf VR6 -95 vihellysääni
Morjes!
Tuossa kun pakosarjoista luin juttuja, niin tuli mieleeni et millanen ääni kuuluu kun pakosarja on halki?
Nimittäin, kun golfilla ajan ja painan kaasua tasaisen reippaasti, alkaa konehuoneen puolelta kuulua "vihellystä" aivan kuin turbovehkeistä.
Voisko asioilla olla yhteyttä toisiinsa?
Jos löytyy ideoita aiheeseen liittyen, niin kertokaa ihmeessä!
t.masami
Tuossa kun pakosarjoista luin juttuja, niin tuli mieleeni et millanen ääni kuuluu kun pakosarja on halki?
Nimittäin, kun golfilla ajan ja painan kaasua tasaisen reippaasti, alkaa konehuoneen puolelta kuulua "vihellystä" aivan kuin turbovehkeistä.
Voisko asioilla olla yhteyttä toisiinsa?
Jos löytyy ideoita aiheeseen liittyen, niin kertokaa ihmeessä!
t.masami
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Sähköinen vesipumppu käy aina kun virrat on päällä.
Jos sammuttaessa/yleensä lisäksi moottorin jäähdytysnesteen lämpötila on yli 107degC, sähköpumppu myös käy ja flekti pyörii kolmosnopeudella. Tämä on nk. after run cooling system ja sen tarkoitus on tasata koneen lämmöt /jäähdyttää, kun kone sammutetaan kuumana esim. kun on ensin vedetty autopahnalla 250km/h ja pysähdytään sitten sen kummemmin jäähdyttelemättä heti kone seis johonkin nakkikioskille. Kaveri on firmassaan vaihtanut moneen saksantuonti(bensa)mersuun kansipaffeja just tän tapaisen käytön takia (tod.näk.), kun ei aiemmat käyttäjät ole malttaneet jäähdytellä. Kai mersuissakin tuo automatiikka on.
Jos sammuttaessa/yleensä lisäksi moottorin jäähdytysnesteen lämpötila on yli 107degC, sähköpumppu myös käy ja flekti pyörii kolmosnopeudella. Tämä on nk. after run cooling system ja sen tarkoitus on tasata koneen lämmöt /jäähdyttää, kun kone sammutetaan kuumana esim. kun on ensin vedetty autopahnalla 250km/h ja pysähdytään sitten sen kummemmin jäähdyttelemättä heti kone seis johonkin nakkikioskille. Kaveri on firmassaan vaihtanut moneen saksantuonti(bensa)mersuun kansipaffeja just tän tapaisen käytön takia (tod.näk.), kun ei aiemmat käyttäjät ole malttaneet jäähdytellä. Kai mersuissakin tuo automatiikka on.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa