Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Valvoja: ffp jäsenet
Vaihto ei ole vaikeaa, onnistuu hyvin kotikonstein jos auto on ylhäällä että pääset hyvin operoimaan auton alla. Puhdasta pitää tietty olla ettei likaa pääse vaihdelaatikkoon.
Venttiilin asennus tapahtuu samalla kun öljyjä vaihtelet eli kun on öljypohja+suodatin pois niin siellä näkyy aika hyvin tuo solenoidi minkä takana nuo osat on. Eli kuvassa http://www.sonnax.com/system/announceme ... 40-01K.pdf
Tuon solenoidin irtisaamiseen siinä on joku levy edessä mikä pitelee noita muitakin siinä samassa pakassa, mutta olisko siinä ollut 8kpl torx ruuveja mistä irroitin 7 ja käänsin levyn senverran että sain tuon solenoidin irti. Niiden alta tosiaan löytyy nuo ja vaihdoin ne ja laitoin takaisin.
Aikaa tuossa koko hommassa taisi mennä 3h vaikka ekaa kertaa tein ja mietiskelin työvaiheet rauhassa.
Venttiilin asennus tapahtuu samalla kun öljyjä vaihtelet eli kun on öljypohja+suodatin pois niin siellä näkyy aika hyvin tuo solenoidi minkä takana nuo osat on. Eli kuvassa http://www.sonnax.com/system/announceme ... 40-01K.pdf
Tuon solenoidin irtisaamiseen siinä on joku levy edessä mikä pitelee noita muitakin siinä samassa pakassa, mutta olisko siinä ollut 8kpl torx ruuveja mistä irroitin 7 ja käänsin levyn senverran että sain tuon solenoidin irti. Niiden alta tosiaan löytyy nuo ja vaihdoin ne ja laitoin takaisin.
Aikaa tuossa koko hommassa taisi mennä 3h vaikka ekaa kertaa tein ja mietiskelin työvaiheet rauhassa.
Kiinnostaisi tietää saako AVF Passatin 5-vaihteiseen tiptronicciin jossain Tampereella vaihdatettua laatikkoöljyt sillai, että ne saisi sieltä kaiken pois? Käsittääkseni yleensä vain puolet saadaan vaihdettua?
Itsellä on kyllä hyvin pelannut 330tkm laatikko. Ainoastaan kylmänä hieman luistaa, mutta se kai kuuluu asiaan? (ennenkuin se "lukittuu" tms.)
Itsellä on kyllä hyvin pelannut 330tkm laatikko. Ainoastaan kylmänä hieman luistaa, mutta se kai kuuluu asiaan? (ennenkuin se "lukittuu" tms.)
Viimeksi muokannut alspe, 8.3.2013 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itselläni on 5-vaihteinen tiptronic automaatti ja siinä on ruvennut myös kierrokset seilaamaan tasakaasulla 5-vaihteella ajettaessa. Huomaa parhaiten 80-90 vauhdissa, kun vakionopeudensäädin on päällä, niin +-100 kierrosta seilaa kierrosmittari. Lisäksi vaihteistosta kuuluu pientä jurinaa. Kaksoisvaihtamista tai muuta ongelmaa ei onneksi (vielä) esiinny.
Käytin autoa paikallisella korjaamolla, joka tietää enemmän noiden automaattien päälle ja hänen mukaansa tuo seilaaminen johtuisi turbiinista. Tarkemmin sanottuna siellä olisi kitkalevyt lasittuneet ja se aiheuttaa tuota seilaamista. Kyselin myös tuosta lukkoturbiinin vaihtamisesta, mutta hänen mielestään se ongelma koskettaa vain tuota 4-vaihteista automaattia.
Jos tomppa77 vielä luet tätä ketjua, niin onko sinulla 4- vai 5-vaihteinen automaatti?
Ei kauheasti innostaisi tuota turbiinia ruveta remppaamaan, kun kuulemma isoin kustannus tulee siitä että joutuu laatikon purkamaan että saa turbiinin pihalle. Kustannusarvio turbiinin rempalle 500-600e ja työn osuus laatikon purkamiselle + kasaamiselle turbiinin takia n.1500e...
Öljyt on vaihdettu vähän reilu 50tkm sitten ja ne katsottiin edellisessä huollossa n.2tkm sitten ja ovat kuulemma vielä hyvät. Öljyt meinaan tosin vaihdattaa joka tapauksessa pian, mutta se ei tämän huoltomiehen mukaan auta kierrosten seilaamiseen.
Auto on siis Passat 1.8T -03 ja sillä on ajettu "vasta" 178tkm.
Alspe: Ei kuulemma mitenkään saa kaikkea pois, mutta kun kahteen kertaan vaihtaa niin sitten pitäisi olla suurin osa vanhoista öljyistä pois. Eli vaihdetaan kertaalleen öljyt, ajetaan lyhyt lenkki ja sitten vaihdetaan toiseen kertaan öljyt. Näin ainakin kertoi tämä paikallinen automaattikorjaaja kertoi. Tuolle kahteen kertaan vaihtamiselle kustannusarvio täällä oli 350-400e.
Käytin autoa paikallisella korjaamolla, joka tietää enemmän noiden automaattien päälle ja hänen mukaansa tuo seilaaminen johtuisi turbiinista. Tarkemmin sanottuna siellä olisi kitkalevyt lasittuneet ja se aiheuttaa tuota seilaamista. Kyselin myös tuosta lukkoturbiinin vaihtamisesta, mutta hänen mielestään se ongelma koskettaa vain tuota 4-vaihteista automaattia.
Jos tomppa77 vielä luet tätä ketjua, niin onko sinulla 4- vai 5-vaihteinen automaatti?
Ei kauheasti innostaisi tuota turbiinia ruveta remppaamaan, kun kuulemma isoin kustannus tulee siitä että joutuu laatikon purkamaan että saa turbiinin pihalle. Kustannusarvio turbiinin rempalle 500-600e ja työn osuus laatikon purkamiselle + kasaamiselle turbiinin takia n.1500e...
Öljyt on vaihdettu vähän reilu 50tkm sitten ja ne katsottiin edellisessä huollossa n.2tkm sitten ja ovat kuulemma vielä hyvät. Öljyt meinaan tosin vaihdattaa joka tapauksessa pian, mutta se ei tämän huoltomiehen mukaan auta kierrosten seilaamiseen.
Auto on siis Passat 1.8T -03 ja sillä on ajettu "vasta" 178tkm.
Alspe: Ei kuulemma mitenkään saa kaikkea pois, mutta kun kahteen kertaan vaihtaa niin sitten pitäisi olla suurin osa vanhoista öljyistä pois. Eli vaihdetaan kertaalleen öljyt, ajetaan lyhyt lenkki ja sitten vaihdetaan toiseen kertaan öljyt. Näin ainakin kertoi tämä paikallinen automaattikorjaaja kertoi. Tuolle kahteen kertaan vaihtamiselle kustannusarvio täällä oli 350-400e.
Tottakai nyt tätä foorumia tulee seurattua ja itsellä on tuo AG4 01N eli 4-vaihteinen loota.
Nyt talvipakkasilla on ollut ongelmana oikeastaan pahemmin tuo turbiinin lukko eikä se tahdo taaskaan pitää... Tarkoitus on nyt torstaina porauttaa sitä turbiinin lukkoventtiilin reikää isommaksi ja laittaa ylikokoventtiili josko sitten alkaisi pitämään. Ilmoittelen myöhemmin tälläviikolla miten kävi.
Nyt talvipakkasilla on ollut ongelmana oikeastaan pahemmin tuo turbiinin lukko eikä se tahdo taaskaan pitää... Tarkoitus on nyt torstaina porauttaa sitä turbiinin lukkoventtiilin reikää isommaksi ja laittaa ylikokoventtiili josko sitten alkaisi pitämään. Ilmoittelen myöhemmin tälläviikolla miten kävi.
Ongelma selvisi, turbiinin kitkapinnathan siellä oli kuluneet... Turbiinin sisuskalut vaihdettiin uusiin JNTradingissa ja täytyy sanoa että aamulla sain varmaan parhaat kyydit mitä tuolla autolla olenkaan koskaan saanut. Kierrokset pysyivät tasaisena riippumatta ylä- tai alamäestä ja kulutuskin on kohdillaan. En porauttanut tuota lukkoventtiiliä vielä kun ajattelin tehdä korjausta asteittain ja katsoa mikä vaikuttaa eniten.
Alspe: Ei kuulemma mitenkään saa kaikkea pois, mutta kun kahteen kertaan vaihtaa niin sitten pitäisi olla suurin osa vanhoista öljyistä pois. Eli vaihdetaan kertaalleen öljyt, ajetaan lyhyt lenkki ja sitten vaihdetaan toiseen kertaan öljyt. Näin ainakin kertoi tämä paikallinen automaattikorjaaja kertoi. Tuolle kahteen kertaan vaihtamiselle kustannusarvio täällä oli 350-400e.
Kaiken järjen mukaan tuolla tavalla laatikkoon jää 25% paskaista öljyä (jos öljyistä puolet saa pois).
Taisi Pasuuna porsia öljyt tiptronicista ulos. Auton lopetti kulkemisen ja vaihteen vaihto oli nykäyksittäistä, vaihdevalot paloi kaikki yhtä aikaa. Hetken seisottuaan auto taas toimi hetken.
Parkkipaikalla oli öljyä reippasti ja mielestäni lammikko oli hyvin edessä, moottorin keula ja syyläri alla.
Ilmeisesti öljyn jäähdytin /lauhdutin on siellä jossain keulassa ja se toki saanut hittiä kun auto on niin matala.
Onko se lauhdutin millainen, mistä yleensä hajoaa, onko mahdollisesti korjattavissa taitavalla korjaamolla? Vai joku kerrasta rikki mötti?
EDIT: Päivitellään sen verran, että öljypohja koki kolauksen ja päästi ölpät ulos. Uusi pohja, öljyä sisään ja taas vetää paremmin kuin koskaan.
Parkkipaikalla oli öljyä reippasti ja mielestäni lammikko oli hyvin edessä, moottorin keula ja syyläri alla.
Ilmeisesti öljyn jäähdytin /lauhdutin on siellä jossain keulassa ja se toki saanut hittiä kun auto on niin matala.
Onko se lauhdutin millainen, mistä yleensä hajoaa, onko mahdollisesti korjattavissa taitavalla korjaamolla? Vai joku kerrasta rikki mötti?
EDIT: Päivitellään sen verran, että öljypohja koki kolauksen ja päästi ölpät ulos. Uusi pohja, öljyä sisään ja taas vetää paremmin kuin koskaan.
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Ajon auton talomme kellariin menevään luiskaan jossa kaivo, ajattelin että menee pesuvedet lähemmäs kaivoa eikä pitkin pihaa.
Suht jyrkkä kaltevuus siinä kohdassa niin eipäs tullut pakittamalla ylös ei sitten millään. Pienen nykäyksen antoi vetoa ja sitten vain luistaa eikä peruuta. Beetleen köysi kiinni niin tuli aika helposti pienellä avustuksella.
Onko tuo normaalia jos on todella jyrkkä mäki niin ei lähde veto päälle? Etuperin en tiedä miten käyttäytyy jyrkässä mäessä.
Suht jyrkkä kaltevuus siinä kohdassa niin eipäs tullut pakittamalla ylös ei sitten millään. Pienen nykäyksen antoi vetoa ja sitten vain luistaa eikä peruuta. Beetleen köysi kiinni niin tuli aika helposti pienellä avustuksella.
Onko tuo normaalia jos on todella jyrkkä mäki niin ei lähde veto päälle? Etuperin en tiedä miten käyttäytyy jyrkässä mäessä.
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Pakkirumppuvika vois olla
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Moi!
Passat vm 2000 automaattilaatikko jäänyt 3:lle, eli vikatilalle ilmeisesti. Lähtee liikkeellekin 3:lla, eikä vaihda 4:lle. Käsivalinvaihteet 1-3 ja pakki toimii.
Mittarissa 436t ja laatikkoöljyt vaihdettu 50t sitten.
Osaako joku sanoa, onko kyseessä ohjainlaitteen vika vai mikä?
Passat vm 2000 automaattilaatikko jäänyt 3:lle, eli vikatilalle ilmeisesti. Lähtee liikkeellekin 3:lla, eikä vaihda 4:lle. Käsivalinvaihteet 1-3 ja pakki toimii.
Mittarissa 436t ja laatikkoöljyt vaihdettu 50t sitten.
Osaako joku sanoa, onko kyseessä ohjainlaitteen vika vai mikä?
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Miltä mittariston vaihdenäyttö näyttää?
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Ihan normaalisti, kuten pitääkin. P, N, R, D, N ja käsivalinnat kun ovat silmässä.
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Tässä varmaan haettiin sitä, että onko sen värit kääntyneet, eli punainen tausta ja tekstit mustalla? (Normaalisti pitäisi kai olla musta tausta ja tekstit punaisella)
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Joo, teksti on mustalla punaisella taustalla. Mistähän se kertoo?
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Muistaakseni tuo tarkoittaa sitä, että limp -mode on päällä mutta että TCM olisi kunnossa.
Eli vikakoodien lukuun...
Eli vikakoodien lukuun...
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Ok. Kiitos paljon.
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Moro vielä. Vikakoodien luvussa ei tullut mitään. Taitaa olla laatikko kuitenkin mennyttä?
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Millä laitteella vikakoodit luettiin?
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Tuo näyttömoodi näyttää nimenomaan normaalilta. Jos laatikossa olisi jotain vikaa TCM:n mielestä, nuo alapalkin värit olisivat invertoituneet.
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Minusta(kin) kuulostaa erittäin oudolta, että laatikon ollessa limpissä siellä ei olisi mitään vikakoodeja.
Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?
Vikakoodit luettiin korjaamolla 3 eri laitteella. Ainut minkä antoi oli ahtopaineesta, koska turbo ei ole ollut pelissä vähään aikaan, johtuen ilmamassamittarista. En viittis vielä luovuttaa hyvän passatin suhteen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa