2.0tfsi käynnistyy huonosti
Valvoja: ffp jäsenet
Omalta kohdaltani näyttää vahvasti siltä, että käynnistysongelma poistui kokonaan. Minun tapauksessani pääsyyllinen näytti olleen jo kertaalleen vaihdettu siirtopumppu (G6), jonka tuotto ei ollut riittävä. Sitä ennen vaihdettiin matalapaineanturi (G410), joka näytti väärin, sekä polttoainesuodatin. Niiden osallisuutta ongelmiin ei voida tässä tapauksessa todentaa, koska ne vaihdettiin ennen siirtopumppua.
Matalapainepuolen olisi syytä pysyä yli 4 barin täyskaasuvedossa, kunnossa olevana taitaa pysyä paljon korkeammallakin. Tuo bensan suodatin kannattaa kyllä vaihtaa, vaihdoin juuri sen iteltäkin kun tajusin että se ei kuulu huolto-ohjelmaan. Mitä likaisempi tuo filtteri on, sitä enemmän siirtopumppu joutuu tekemään työtä -> voi lopulta johtaa sen rikkoutumiseen. Suodatin on onneksi halpa ja helppo vaihtaa. Päivitysosassa oli merkattu korkeampi paine 6.6bar vs vanha 6.4bar. Itellä ei kyllä ole isompia käynnistysongelmia ollut muutenkaan, mitä nyt bensat korkeapainepuolella ei ihan pysy pyydetyssä.
Matalapainepuoli pitää pysyä pyydetyssä arvossa kokoajan. Täyskaasulla tai ilman. Suodattimen vaihtovälinpuute ihmetytti myös suuresti (tosin samaa ihmettelivät marmorillakin). Melkoinen määrä mustaa sakkaa löytyi suodattimen tankin puoleiselta osalta, kun oman ajokin suodattimen vaihdoin 142tkm kohdalla.
Williamin kanssa tuossa aikasemmin tutkittiin tarkemmin noita arvoja. Iso kiitos myös tätäkin kautta kun olet jaksanut auttaa!
Alla olevassa käppyrässä siis kolme kovaa kiihdytystä. Logattu kakkosvaihteella 2000 rpm aina tuonne 6000 rpm:n asti viallisella G410:lla. Loppu on sitten noin 30 sekuntia tyhjäkäyntiä. Tämän sekä tuon G410 anturin testin perusteella päätettiin vaihtaa matalapaineanturi.
Anturin vaihdon jälkeen käynnistys on parantunut huomattavasti. Pari ensimmäistä päivää auto lähti käyntiin aivan normaalisti, mutta viime päivinä käynnistys on ollut hieman empiväistä. Oli myös puhetta, että kannattaa tuo polttoainesuodatin vaihtaa ja sen aion myös tehdä. Omasta kokemuksestani voin todeta, että PCV:n vaihto ei auttanut mitään, mutta tuo G410 anturin vaihto on auttanut selkeästi. Pyrin loggaamaan vielä samaisen käppyrän nyt kun tuo viallinen anturi on vaihdettu. Otin videon taas tuosta käynnistyksestä. Huomattavasi paremmin lähti käyntiin, mutta en ole vieläkään tyytyväinen.
Edit. En tiedä minne kuva on kadonnut. Ilmeisesti olen vahingossa sen poistanut
Alla olevassa käppyrässä siis kolme kovaa kiihdytystä. Logattu kakkosvaihteella 2000 rpm aina tuonne 6000 rpm:n asti viallisella G410:lla. Loppu on sitten noin 30 sekuntia tyhjäkäyntiä. Tämän sekä tuon G410 anturin testin perusteella päätettiin vaihtaa matalapaineanturi.
Anturin vaihdon jälkeen käynnistys on parantunut huomattavasti. Pari ensimmäistä päivää auto lähti käyntiin aivan normaalisti, mutta viime päivinä käynnistys on ollut hieman empiväistä. Oli myös puhetta, että kannattaa tuo polttoainesuodatin vaihtaa ja sen aion myös tehdä. Omasta kokemuksestani voin todeta, että PCV:n vaihto ei auttanut mitään, mutta tuo G410 anturin vaihto on auttanut selkeästi. Pyrin loggaamaan vielä samaisen käppyrän nyt kun tuo viallinen anturi on vaihdettu. Otin videon taas tuosta käynnistyksestä. Huomattavasi paremmin lähti käyntiin, mutta en ole vieläkään tyytyväinen.
Edit. En tiedä minne kuva on kadonnut. Ilmeisesti olen vahingossa sen poistanut
Viimeksi muokannut Spoonie, 22.8.2013 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täältä ilmoittautuu yksi BWA-moottorin (Golf GTI) omistaja jolla täsmälleen sama vaiva kuin Spooniella. Mielenkiinnolla olen tätä threadia lukenut sillä tämä tuntuu oleva yleinen vika mutta selkeää syytä ei löydy. Monella foorumilla arvuutellaan vian aiheuttajaksi huonoa akkua, kuun asentoa tms.
Näyttää siis siltä että vika on joko matalapaineanturissa G140, polttoainetankin siirtopumpussa G6 tai sitten tukkeutuneessa bensafiltterissä.
Matalapaineanturin G140 sijainti on tiedossa, mutta mistä siirtopumppu G6 ja löpöfiltteri löytyy? Takapenkin alta? Onko linkkiä työohjeeseen?
Siirtopumpun G6 osanumero on ilmeisesti 1K0919051DB. Mikä on filtterin osanumero?
Kiitos etukäteen!
Näyttää siis siltä että vika on joko matalapaineanturissa G140, polttoainetankin siirtopumpussa G6 tai sitten tukkeutuneessa bensafiltterissä.
Matalapaineanturin G140 sijainti on tiedossa, mutta mistä siirtopumppu G6 ja löpöfiltteri löytyy? Takapenkin alta? Onko linkkiä työohjeeseen?
Siirtopumpun G6 osanumero on ilmeisesti 1K0919051DB. Mikä on filtterin osanumero?
Kiitos etukäteen!
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Matalapaineanturin G140 sijainti on tiedossa, mutta mistä siirtopumppu G6 ja löpöfiltteri löytyy? Takapenkin alta? Onko linkkiä työohjeeseen?
Siirtopumpun G6 osanumero on ilmeisesti 1K0919051DB. Mikä on filtterin osanumero?
Tuolla ainakin osaan vastaus. Filsu 1K0201051K.
Nyt on jonkin verran kulunut aikaa siitä kun sain tuon G410 anturin vaihdettua ja voin todeta, että se oli pääasiallinen vian aiheuttaja. Polttoaineensuodattimen vaihdan myös kunhan posti sen kuljettaa kotiin asti. Toisin kuin aikaisemmin kirjoitin, niin en ole uudelleen logannut käppyrää, koska auto on käynnistyt hyvin. Mikäli joku haluaa vertailevan käppyrän, niin voin sen kyllä tehdä.
Sain nyt logattua vihdoin ja viimein tuo anturin vaihdon jälkeen. Polttoainesuodatin ei siis ole vielä vaihdettu. Aika rajusti menee miinukselle. Lisätään nyt tähän siis vielä, että loggaus sisälsi kolme kiihdytystä ja joka kerralla luistonesto meni päälle, koska pitohan ei ole mikään maaginen nastarenkailla.
Ensimmäisen kiihdytyksen aikana tuo Fuel pressure regulator näytti vaihteluväliä + 273 -176, eli suht normaalissa. Toinen ja kolmas kiihdytys menee rankasti miinuksen puolelle. Muistelisin, että normaali vaihteluväli oli +200 -200. Tänään olisi tarkoitus vaihtaa polttoaineensuodatin ja tehdä uusi loggaus.

Ensimmäisen kiihdytyksen aikana tuo Fuel pressure regulator näytti vaihteluväliä + 273 -176, eli suht normaalissa. Toinen ja kolmas kiihdytys menee rankasti miinuksen puolelle. Muistelisin, että normaali vaihteluväli oli +200 -200. Tänään olisi tarkoitus vaihtaa polttoaineensuodatin ja tehdä uusi loggaus.

Viimeksi muokannut Spoonie, 4.12.2012 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
http://jettajunkie.com/vw-jetta/showthr ... eplacement
En tiedä millainen sinun tapauksessasi liitin on mutta jos sama kuin tuossa linkissä niin se on 10min homma jos sitäkään.
En tiedä millainen sinun tapauksessasi liitin on mutta jos sama kuin tuossa linkissä niin se on 10min homma jos sitäkään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Katsoin tossa kotimatkalla vikakoodeja ja nyt tuli ensimmäinen koodi asiaan liittyen. Tuo Electric load controller koodi tulee samantien takaisin kun sen poistaa. Viikon päästä menee huoltoon, niin katsotaan jos tuo koodi häviää tuon polttoaineendsuodattimen vaihdolla, koska G410 on juuri vaihdettu. Tosin voihan se olla myös viallinenkin, mutta ainakin siitä nyt tuli vikakoodi.
Koodi: Valitse kaikki
012555 - Low Pressure Fuel regulation: Fuel Pressure Outside Specification
P310B - 002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100010
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Mileage: 79161 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 17:21:48
Freeze Frame:
RPM: 1204 /min
Load: 37.6 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 17.0°C
Temperature: 15.0°C
Absolute Pres.: 980.0 mbar
Voltage: 14.605 V
005699 - Please check DTC Memory of Electric Load Controller
P1643 - 001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 6
Mileage: 79212 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 12:33:31
Freeze Frame:
RPM: 796 /min
Load: 19.6 %
Speed: 2.0 km/h
Temperature: 87.0°C
Temperature: 24.0°C
Absolute Pres.: 1010.0 mbar
Voltage: 13.335 V
Alla nyt käppyrää polttoaineensuodattimen vaihdon jälkeen. Tein vielä polttoainepumpun sopeutuksen ja sen jälkeen on käynnistynyt täysin normaalisti. Vedän hieman takaisin aikaisempia kommenttejani. Pelkän G410 anturin vaihdolla vika ei poistunut kokonaan, mutta käynnistys parantui huomattavasti. Vikakoodeja ei ole, poislukien tuo Electric load controller, mutta se vain kertoo, että vakionopeudensäätimessä on häikkää. Tuo toinen vikakoodi ei ole esiintynyt sitten suodattimen vaihdon jälkeen. Käppyrässä valitettavasi vain yksi suht kova kiihdytys noin, koska yritin tuossa kotimatkalla ruuhkan seassa testailla. Fuel pressure regulatorin ollessa noin -1500 olivat kierrokset noin 4000:ssa.
Muistelin, että joku mainitsi, että tuon fuel pressure regulatorin pitäisi olla vaihteluvälillä +200 -200. Voiko joku vahvistaa tämän. Olen yrittänyt etsiä siitä tietoa, mutta en löydä.

Muistelin, että joku mainitsi, että tuon fuel pressure regulatorin pitäisi olla vaihteluvälillä +200 -200. Voiko joku vahvistaa tämän. Olen yrittänyt etsiä siitä tietoa, mutta en löydä.

Viimeksi muokannut Spoonie, 2.12.2012 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 2.1.2012 14:43
William, paljos tuo siirtopumppu tuli maksamaan? ja onko isotyö vaihtaa? tuskin onnistuu itseltä tommonne homma.. Kaveri oli audiinsa vaihtanut siirtopumpun ni oli 2000e remontti autofitissä.
itsellä samat ongelmat.. Polttoainesuodatin on tosiaan vaihdettu jo ja puolat,tulpat ja akku :D
Ei taas helpolla pääse
-------------
Tollasta tongin netistä myös, että ollut.
Takaisinkutsuja
Golf V
Polttoaineen siirtopumppu Trafi 2004
Polttoaineen siirtopumppu, vian vuoksi polttonestettä voi vuotaa moottoritilaan ja aiheuttaa tulipalon ADAC 2004.
itsellä samat ongelmat.. Polttoainesuodatin on tosiaan vaihdettu jo ja puolat,tulpat ja akku :D
Ei taas helpolla pääse
-------------
Tollasta tongin netistä myös, että ollut.
Takaisinkutsuja
Golf V
Polttoaineen siirtopumppu Trafi 2004
Polttoaineen siirtopumppu, vian vuoksi polttonestettä voi vuotaa moottoritilaan ja aiheuttaa tulipalon ADAC 2004.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 2.1.2012 14:43
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 2.1.2012 14:43
Haulla löytyi tämä keskustelu joka kuvaa täsmälleen oman auton oireita. Eli BWA kone kyseessä ja kokeilin äsken niin käynnistää, että irrotin tuon g410 anturin liittimen ja lähti ilman ongelmia käyntiin. Voiko tästä nyt päätellä että vika on tuossa anturissa.
Muuten siis lähtee hyvin huonosti käyntiin kylmällä koneella, mutta lämpöisenä ihan normaalisti.
Muuten siis lähtee hyvin huonosti käyntiin kylmällä koneella, mutta lämpöisenä ihan normaalisti.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
PA-suodatin ja tulpat tuli vaihdettua juuri viime kuussa. Eilen vaihdoin ton anturin ja aamulla lähti ilman ongelmia käyntiin ja nyt töiden jälkeen taas huonommin. Ehkä en nyt enempää ala tutkimaan asiaa kun jos olisi pumpussa vika niin varmaan sitten oireita olisi muutenkin kuin vaan kylmäkäynnistyksessä.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ss ... m=70,0,578
Tuosta kun tutkit
Vaihdettuna G247 ja Pressure limitation valve.
G410 mulla vaihtamatta.
Tuosta kun tutkit
Vaihdettuna G247 ja Pressure limitation valve.
G410 mulla vaihtamatta.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Nyt toi ongelma on tullu taas takaisin. Mietin että voisikohan se lämpötila-anturi vaikuttaa jos ei toimi oikein kun kylmänä ei käynnisty kunnolla ja lämpösenä ei ole ongelmaa.
En tiedä missä se anturi on ja onko hankala vaihtaa, mutta tuskin se kovin kallis on jos sitä kokeilisi?
Akun jännitettä oon seuraillu mutta se näyttäisi olevan ainakin ok.
En tiedä missä se anturi on ja onko hankala vaihtaa, mutta tuskin se kovin kallis on jos sitä kokeilisi?
Akun jännitettä oon seuraillu mutta se näyttäisi olevan ainakin ok.
Perjantaina saapui uusi anturi. Viikonloppuna oli hieman kiireitä, enkä oikein kerennyt muuta kuin kurkkaamaan konepellin alle. On muuten aika kettumaisessa paikassa tuo kyseinen osa. Joku varmaan vaihtaa sen ilman, että ottaa imusarjaa irti, mutta en ainakaan itse keksi miten...
Edit. Lämpötila-anturi on helppo vaihtaa. Sijaitsee moottorin oikealla puolella. Tästä näppärä DIY-ohje.
Edit 2. Näin helppoa se onkin.
Edit. Lämpötila-anturi on helppo vaihtaa. Sijaitsee moottorin oikealla puolella. Tästä näppärä DIY-ohje.
Edit 2. Näin helppoa se onkin.
Enpä tullut yhtään ajatelleeksi asiaa. Alla olevassa kuvassa nro 8 on tuo anturi, mutta tuo ei ole minun mielestäni samassa paikassa kuin tuossa aikasemmassa DIY-ohjeessa. Löysin myös toisen, joka on kiinni tuossa osassa nro 80. Eli, kai niitä on sitten kaksi...
Tässä tarkempi kuva tuosta osasta 80 (oikea yläkulma):


Tässä tarkempi kuva tuosta osasta 80 (oikea yläkulma):

Harmaa 2-napainen on kuulemma oikea. Eilen ajossa katoin tota bensan painetta ni näytti olevan alle 4bar..en tiedä voiko tosta mitään tulkita?
Mulla siis tommonen vikakoodin lukija millä näkee myös anturitiedot eli en tiedä yhtään onko noi luotettavia lukemia. Lämpöisenä tyhjäkäynnillä näytti tasan 3bar ja virrat päällä sammuksissa 5,6bar.
Lämpötila-anturin vaikutuksen saan kokeiltua huomenna illalla.
Mulla siis tommonen vikakoodin lukija millä näkee myös anturitiedot eli en tiedä yhtään onko noi luotettavia lukemia. Lämpöisenä tyhjäkäynnillä näytti tasan 3bar ja virrat päällä sammuksissa 5,6bar.
Lämpötila-anturin vaikutuksen saan kokeiltua huomenna illalla.
Viimeksi muokannut mikama83, 21.8.2013 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Tässä hieman dataa minun aamuisesta ajelusta. Alussa kaksi hieman reippaampaa kiihdytystä ja lopussa tyhjänkäyntiä. Koko ajon loggasin (kesti noin 25min), joten jos joku haluaa sen niin laittakaa YV:llä vaikka sähköpostinne niin voin laittaa koko excelin ihmeteltäväksi.


Viimeksi muokannut Spoonie, 22.8.2013 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mun pitäisi päästä lukemaan noita paineita paremmilla vehkeillä. Sen lämpötila-anturin vaihdoin, mutta eipä ollu vaikutusta. Bensapumppua ei mielellään lähtisi vaihtamaan jos ei oo varma että siinä on vika, kun kuitenkin muuten toimii normaalisti.
Akku tai joku muu "sähkövarausjuttu" nyt pyörii mielessä kun sen huomasin, että jos illalla on ajanu ja niin aamulla kyllä on lähteny hyvin käyntiin mutta ei sitten enää illalla?
Alkaa toi antureiden vaihto tulla kalliiksi jos niitä summassa vaihtelee :/
Akku tai joku muu "sähkövarausjuttu" nyt pyörii mielessä kun sen huomasin, että jos illalla on ajanu ja niin aamulla kyllä on lähteny hyvin käyntiin mutta ei sitten enää illalla?
Alkaa toi antureiden vaihto tulla kalliiksi jos niitä summassa vaihtelee :/
Noi Williamin antamat arvot pitää suurinpiirtein kutinsa noissa minun loggauksissa. Miltä nuo muuten William näyttävät? Bensalinjojen paineissa on jonkin verran eroja. Esim tuon ensimmäisen kiihdytyksen aikana eroa tulee noin 40 bar parhaimmillaan. En löytänyt yhtään vikakoodia.
Jep, tuntuu tyhmältä arpoa mikä siellä voisi olla "vikana" ja vaihdella eri osia. Itse otan tän täysin harrastemielessä, ei tätä muuten jaksaisi. Oon muutenkin ajatellut päivittää nuo puolat uudempiin ja samalla vaihdan nuo tulpat. Akkua en ole kerennyt vaihtamaan, mutta vaihdan sen vielä tämän vuoden puolella.
Jep, tuntuu tyhmältä arpoa mikä siellä voisi olla "vikana" ja vaihdella eri osia. Itse otan tän täysin harrastemielessä, ei tätä muuten jaksaisi. Oon muutenkin ajatellut päivittää nuo puolat uudempiin ja samalla vaihdan nuo tulpat. Akkua en ole kerennyt vaihtamaan, mutta vaihdan sen vielä tämän vuoden puolella.
http://imageshack.us/photo/my-images/18/u3cz.jpg/ tossa kuva siitä seuraajasta. Olihan tuo kulunu ja tämä siis 157tkm ajetusta koneesta.
Marmoritiskiltä noi kaikki vaihdetut osat tuli haettua. Sen puolan vaihdon jälkeen kyllä toi käynnistysongelma on tullu..taidampa nyt huvikseni kokeilla pistää sen vanhan takaisin ja kokeilla voisiko olla tosiaan tommonen vika. Tai sitten myös joku muu puola voi temppuilla..
Vähän päivitystä tähän..huomasin vasta äsken että tossa uudessa puolassa on ihan eri numerot kuin noissa muissa.
Marmoritiskiltä noi kaikki vaihdetut osat tuli haettua. Sen puolan vaihdon jälkeen kyllä toi käynnistysongelma on tullu..taidampa nyt huvikseni kokeilla pistää sen vanhan takaisin ja kokeilla voisiko olla tosiaan tommonen vika. Tai sitten myös joku muu puola voi temppuilla..
Vähän päivitystä tähän..huomasin vasta äsken että tossa uudessa puolassa on ihan eri numerot kuin noissa muissa.
Seuraaja oli mulla kans samannäköinen, kun sen vaihdoin. Umpimähkäisestä osien vaihdosta on tainnut olla jo aikaisemmin puhetta. :) En usko, että käynnistysongelma johtuu vaihdetusta puolasta. Tyhjä / huono akku voi aiheuttaa ongelmia käynnistyksen kanssa. Sen voi onneksi tarkistuttaa helposti huoltoliikkeissä.
Spoonie: Ei ne paineet ainakaan pahasti pääse notkahtamaan pääse, mutta mielestäni kiihdytyksessä ne(siirtopumpun puoli) pitäisi nousta korkeammalle kuin 4 bar. Tuota en pääse tarkistamaan, koska mittaamani datat on työkoneella ja äijä on saikulla ainakin enskuun vielä.
Spoonie: Ei ne paineet ainakaan pahasti pääse notkahtamaan pääse, mutta mielestäni kiihdytyksessä ne(siirtopumpun puoli) pitäisi nousta korkeammalle kuin 4 bar. Tuota en pääse tarkistamaan, koska mittaamani datat on työkoneella ja äijä on saikulla ainakin enskuun vielä.
Lähtipä aamulla hyvin käyntiin kun oli se vanha puola kiinni. Joltakin englannin kieliseltä sivulta luin että tiettyjä puolia ei saa pistää sekaisin. Annan nyt pari päivää olla noin että selviää onko se tosiaan tosta johtunu. Ja jos on niin sitten on varmaan kaikki vaihdettava noihin uusimpiin versioihin, kun tuskin noita vanhanmallisia on myynnissä.
Akun voisi käydä testauttamassa joskus. Äsken katoin auton alle niin näyttää puskevan öljyä aika reippaasti ahtoputken liitoksista siitä ennen välijäähdytintä..en tiedä onko toi normaalia vai ei :/
Akun voisi käydä testauttamassa joskus. Äsken katoin auton alle niin näyttää puskevan öljyä aika reippaasti ahtoputken liitoksista siitä ennen välijäähdytintä..en tiedä onko toi normaalia vai ei :/
Mikama83: Miten on auto lähtenyt käyntiin puolan vaihdon jälkeen? Miksi aluperin laitoit sinne uudemman puolan?
William: Ok. Kyllä sen nousi hyvin yli 4 barin kiihdytyksessä. Se osien vaihtaminen on sitä harrastamista ja "motorsporttia" ;).
William: Ok. Kyllä sen nousi hyvin yli 4 barin kiihdytyksessä. Se osien vaihtaminen on sitä harrastamista ja "motorsporttia" ;).
Viimeksi muokannut Spoonie, 27.8.2013 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Selvä juttu. Kävin myös omani tarkastuttamassa vajaa vuosi sitten ja silloin sanottiin, että ihan hyvässä kunnossa oli alkuperäiseksi akuksi. Hieman tehokkaamman akun ajattelin laittaa tilalle. Laitoin samalla uudet puolat ja tulpat tilaukseen. Tulppia ei ole tietääkseni koskaan vaihdettu ja autolla ajettu jo 92tkm. Otin astetta kylmemmät kuin alkuperäiset.
Ton akun tarkastusvalo näyttää vihreää ja kokeilin ladata sen täyteen ni ei ollu vaikutusta käynnistykseen..pitää kai antaa olla kun ei vikakoodejakaan ole. Sitäkin vähän ihmettelin kun ei jääny koodia edes tosta puolan pätkimisestä vaikka häiriövalo vilkku.
Sen nokan seuraajan vaihdoin ite, mutta eihän siinä nyt voi mitään tehdä väärin mikä vaikuttaisi pumppuun yms? Tulppia en ite vaihtanu enkä edes tiedä mitkä siellä on, mutta ne oli marmoritiskiltä ja maksoi 22€/kpl
Sen nokan seuraajan vaihdoin ite, mutta eihän siinä nyt voi mitään tehdä väärin mikä vaikuttaisi pumppuun yms? Tulppia en ite vaihtanu enkä edes tiedä mitkä siellä on, mutta ne oli marmoritiskiltä ja maksoi 22€/kpl
Tiedän. Olen lukenut eri viestiketjuja, joissa sanotaan, että ominaisuus on ollut alusta asti ja joissain sanotaan tulleen satunnaisesti. Oli kyllä hurjan hintaisia tulppia. Mä tilasin kotiin toimitettuna noin 50 euroa hintaan (NGK Iridium BKR8EIX). Oliko paha homma vaihtaa tuo nokanseuraaja? Pitäis kans itse tehdä tuo operaatio tai viedä jonnekkin laitettavaksi.
Taisi olla boschin tulpat noi mitä marmoritiski möi..tuskin niissä nyt kuitenkaan voi olla niin paljon eroa että olisi vaikuttanu tohon juttuun?
http://vimeo.com/23010188
Tota videota kattelin perässä ku vaihdoin..ei ollu paha homma :)
Ja noista tulpista puheen ollen luin just yhtä ulkomaalaista foorumia, niin siellä joku väitti että olisi auttanu tuohon ongelmaan se että vaihtaa orkkis tulpat noihin ngk:n tulppiin. Aika uskomaton väite mutta jos sä pistät semmoset ni kerro onko vaikutusta.
http://vimeo.com/23010188
Tota videota kattelin perässä ku vaihdoin..ei ollu paha homma :)
Ja noista tulpista puheen ollen luin just yhtä ulkomaalaista foorumia, niin siellä joku väitti että olisi auttanu tuohon ongelmaan se että vaihtaa orkkis tulpat noihin ngk:n tulppiin. Aika uskomaton väite mutta jos sä pistät semmoset ni kerro onko vaikutusta.
No onpas se helppo vaihtaa. Täytyy laittaa toi myös ostoslistalle muiden osien lisäksi Taitaa mennä hetki ennen kuin osat tulee, koska puolat näytti olevan toimittajalta loppuneet, mutta laitan infoa kun olen saanut ne vaihdettua.
Noista tulpista vielä niin löysin viestiketjun, jossa vertailtiin NGK:n seiskoja ja kaseja. Sanottiin, että kasit on itse asiassa kaksi astetta kylmemmät kuin alkuperäiset ja yhden asteen kylmemmät kuin seiskat. No katsotaan miten pelittää. Ei siellä niitä kuitenkaan tyrmätty. :D
Noista tulpista vielä niin löysin viestiketjun, jossa vertailtiin NGK:n seiskoja ja kaseja. Sanottiin, että kasit on itse asiassa kaksi astetta kylmemmät kuin alkuperäiset ja yhden asteen kylmemmät kuin seiskat. No katsotaan miten pelittää. Ei siellä niitä kuitenkaan tyrmätty. :D
Harmi kun ei tajunnu kattoa mitkä ne mun vanhat tulpat oli, mutta todennäköisesti samanlaiset jos ne on siinä 90tkm huollossa vaihdettu.
Puolat voisi nyt joskus hommata kun vahvasti epäilen edelleen että toi yksi erilainen puola nyt jotenkin vaikuttaa. Akku ei myöskään ole uudenveroinen mutta nyt on vähän muutakin rahanmenoa ja kyllähän toi auto nyt kuitenkin toimii :)
Onkohan se muuten kuinka vaarallista kun oon pari kertaa polkassu vähän kaasua käynnistyksessä jos ei oo suosiolla heti lähteny?
Puolat voisi nyt joskus hommata kun vahvasti epäilen edelleen että toi yksi erilainen puola nyt jotenkin vaikuttaa. Akku ei myöskään ole uudenveroinen mutta nyt on vähän muutakin rahanmenoa ja kyllähän toi auto nyt kuitenkin toimii :)
Onkohan se muuten kuinka vaarallista kun oon pari kertaa polkassu vähän kaasua käynnistyksessä jos ei oo suosiolla heti lähteny?
Mun vanhat oli ihan alkuperäiset, Boschin valmistamat: Kliks.
Vanhat puolat olivat 07K905115D ja ne oli valmistettu syksyllä 2007. Uudet puolat, jotka ostin ovat 06E905115E ja valmistettu keväällä 2013. Normaalisti on lähtenyt käyntiin vaikka pientä köhimistä olikin tänään aamulla. Huomion arvoinen seikka kun vaihdoin tulppia, että kolmannessa ja neljännessä sylinterissä olevat tulpat olivat löysällä. Pystyin sormin pyörittämään ne auki ilman räikkää. Uudet tulpat laitoin noin 20 Nm kireyteen.
En tiedä, kylmänä tuskin hyvää tekee jos huudattaa. Itse en ole koskenut kaasuun käynistettäessä.
Vanhat puolat olivat 07K905115D ja ne oli valmistettu syksyllä 2007. Uudet puolat, jotka ostin ovat 06E905115E ja valmistettu keväällä 2013. Normaalisti on lähtenyt käyntiin vaikka pientä köhimistä olikin tänään aamulla. Huomion arvoinen seikka kun vaihdoin tulppia, että kolmannessa ja neljännessä sylinterissä olevat tulpat olivat löysällä. Pystyin sormin pyörittämään ne auki ilman räikkää. Uudet tulpat laitoin noin 20 Nm kireyteen.
En tiedä, kylmänä tuskin hyvää tekee jos huudattaa. Itse en ole koskenut kaasuun käynistettäessä.
Hieman ristiriitaisissa tunnelmissa tällä hetkellä, mitähän tähän nyt sanoisin. Alustetaan vielä sen verran, että viikonloppuna vaihdoin myös nokanseuraajan (kiitos tuosta videosta!) ja N80 venttiilin. Helppo homma ja aikaa meni kun rauhallisesti touhusi noin tunti. Nokanseuraaja oli ihan ok kunnossa. Täällä muutama foto siitä.
Uusilla tulpilla käynti on tasaisempaa, mutta ensimmäisten päivien aikana käynnistys oli melko vaivalloista. Eilen iltapäivällä ja tänä aamuna lähti täysin normaalisti käyntiin. Eri sivustoilla sanotaan, että nuo kasit on kaksi astetta kylmemmät kuin alkuperäiset, seiskat yhden asteen ja kutoset on alkuperäisiä vastaavia. Mietiskelin jahka tilaisin vielä seiskat tai kutoset testiin. Kaseissa on se ongelma, että karstottuvat (onko nyt oikeat termi). Eli kun ajellaan rauhassa niin lämpötila ei nouse tarpeeksi korkeaksi. Täällä myös kuva miten käy. Muutenkin veistiketjusta saa paljon tietoa.
Kurvailen nyt noilla vielä vähän aikaa ja katson miten käyttäytyvät. Yhtenä ajatuksen oli myös vaihtaa tuo bensatankissa olevan pumpun ohjainyksikkö. Osanumero sille on 1K0906093G ja hintaa uutena reilut 100 euroa. Käytettynä näitä voi myös saada melko edullisesti.
Uusilla tulpilla käynti on tasaisempaa, mutta ensimmäisten päivien aikana käynnistys oli melko vaivalloista. Eilen iltapäivällä ja tänä aamuna lähti täysin normaalisti käyntiin. Eri sivustoilla sanotaan, että nuo kasit on kaksi astetta kylmemmät kuin alkuperäiset, seiskat yhden asteen ja kutoset on alkuperäisiä vastaavia. Mietiskelin jahka tilaisin vielä seiskat tai kutoset testiin. Kaseissa on se ongelma, että karstottuvat (onko nyt oikeat termi). Eli kun ajellaan rauhassa niin lämpötila ei nouse tarpeeksi korkeaksi. Täällä myös kuva miten käy. Muutenkin veistiketjusta saa paljon tietoa.
Kurvailen nyt noilla vielä vähän aikaa ja katson miten käyttäytyvät. Yhtenä ajatuksen oli myös vaihtaa tuo bensatankissa olevan pumpun ohjainyksikkö. Osanumero sille on 1K0906093G ja hintaa uutena reilut 100 euroa. Käytettynä näitä voi myös saada melko edullisesti.
Varmaan jossain on. Aikasemmin linkkasin viestiketjun, jossa mainittiin, että juurikin tuo ohjainlaite aiheutti sen ominaisuuden (viimeinen viesti). Tyhmäähän tämä on vaihdella näitä osia ja arvuutella, että mikä siellä on, mutta itseäni ärsyttää suunnattomasti tuo ominaisuus.
Viimeksi muokannut Spoonie, 17.9.2013 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En tiedä, merkkaako? Pointti tuossa oli vain se, että pidemässä juoksussa lämpimämmät varmaankin omassa käytössä toimisivat paremmin, koska ajelen rauhallisesti ja näin ollen kylmempien tulppien optimilämpötilaa ei aina ilmeisesti saavuteta. Puhun asiasta josta en tiedä, olen vain lukenut eri kokemuksia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla oli välillä noita käynnistysongelmia, en pitänyt niitä kuitenkaan hirveän pahoina. Joskus piti pyörittää pitempään ja vähä köhien lähti käyntiin. Vaihdoin korkeapainepumpun ja seuraajan uusiin muttei ollut vaikutusta asiaan. Lopulta uusittuani akun ei ongelmaa ole enää kertaakaan esiintynyt. Sinänsä hassua että latailin akkua pariin otteeseen ja se vaikutti olevan niin hyvässä kunnossa etten uskonut ongelman olevan siinä. edit: niin ja tulihan sitä tulpatkin vaihdettua ja puolat vaihtui vuoden sisällä vw kampanjassa. Mutta ne ei ongelmaa kuitenkaan poistaneet.
Putsasin pitkittäisen TFSI:n imukanavat ja suuttimen kärjet niin loppui käyntihäiriöt ja alkoi kulkua ja alavääntöä taas löytyy
http://sdrv.ms/15qeQWh
http://sdrv.ms/15qeTBF
http://sdrv.ms/15qeQWh
http://sdrv.ms/15qeTBF
Uus imusarjan tiiviste ja suuttimien tiivisteet. Toi suuttimien tiivisteiden vaihto oli sellanen homma että siihen tarvitsisi kyllä teflon tiivisten asennukseen tarkoitetun levittimen. Sen koodi on suuttimien tiivistesarjan mukanana tulevassa ohjeissa.
Tai sitten tempasee suuttimet irti ja käy paikaillisessa merkkiliikkeessä asennuttaa tiivisteet.
Itse putsailin brake cleenereilla
Tai sitten tempasee suuttimet irti ja käy paikaillisessa merkkiliikkeessä asennuttaa tiivisteet.
Itse putsailin brake cleenereilla
Uuden akun vaihdoin juuri äsken niin näkee tällä viikolla että onko sillä vaikutusta.
Ajattelin kans ensi viikon alussa käydä Akkupalvelu Häkkisen luona asennuttamassa uuden akun. Olisin menny jo eilen, mutta perhana ovat muuttaneet.
Karstoittumisen putsaus kyllä kuulostaa sellaselta hommalta, etten kyllä ihan heti lähde sitä tekemään. Mulla menis varmaan viikko kun tekisin sen.
Uusi akku ei nyt ainakaan pahentanu tuota kylmäkäynnistystä :)
Tuskin alan imukanavia puhdistamaan jos ei ihan pakko ole. Äsken otin ahtoputken irti sieltä ennen välijäähdytintä, kun oli siitä liitoksen kohdalta ihan öljyssä mutta ei siellä letkun sisällä ollu öljyistä yhtään mikä on aika outoa..öljyähän tuo kone vie aikalailla mutta ei taida olla poikkeavaa näissä.
Kun tulpat vaihdettiin niin huoltomies totesi että mäntien päällä on aika paljon karstaa ja sanoi vaan että se johtuu huonosta bensasta..empä sit tiedä miltä ne kuuluisi näyttää.
Tuskin alan imukanavia puhdistamaan jos ei ihan pakko ole. Äsken otin ahtoputken irti sieltä ennen välijäähdytintä, kun oli siitä liitoksen kohdalta ihan öljyssä mutta ei siellä letkun sisällä ollu öljyistä yhtään mikä on aika outoa..öljyähän tuo kone vie aikalailla mutta ei taida olla poikkeavaa näissä.
Kun tulpat vaihdettiin niin huoltomies totesi että mäntien päällä on aika paljon karstaa ja sanoi vaan että se johtuu huonosta bensasta..empä sit tiedä miltä ne kuuluisi näyttää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa