Audi A3 1.8 20V AGN isoa käyntihäiriötä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

JKaunisto
-
Viestit: 97
Liittynyt: 2.8.2006 1:17

Audi A3 1.8 20V AGN isoa käyntihäiriötä

ViestiKirjoittaja JKaunisto » 17.9.2014 22:10

Hei kaikki tietäjät!

Löytyisikö apuja kolmosen himmeään käyntivikaan? Listataan ensin oireet:

-Auton käynnistää, toimii hetken niinkuin pitää. Tämän jälkeen saattaa pätkäistä pari kertaa ja käydä hetken kolmella, kunnes neljäskin pytty löytää peliin mukaan.

-Tuota äskeistä jatkuu niin kauan KUNNES erehdyt koskemaan kaasuun. Jos ei heti ala käymään kolmella, vaan pyörii edelleen neljällä, niin laita vaihde silmään ja liikuta autoa edes metri, niin saat yhden pytyn tipahtamaan pois.

- Vaihde silmässä veto päällä ei kestä kaasua yhtään, yksi pytty tipahtaa heti, rykii, pätkii ja putkessa paukkuu. Jatkuu koko kierrosalueen läpi, neljännen saa mukaan kun n. 2000-3000 rpm välillä pitää aivan kevyellä pintakaasulla eikä edes kuvittele sen jälkeen painavansa poljinta alemmas. Bensa haisee tuolloin joten ilmeisesti ainetta saa?

- Vian ilmentymisellä ei oikein ole logiikkaa. Välillä toimii kun unelma, ja seuraavalla kerralla kun käynnistät auton, niin nuo oireet alkavat tulla pikkuhiljaa peliin, ja vielä kerran kun sammutat ja käynnistät niin sitten oireet alkavatkin heti pahimmasta tasosta. Aivan sama onko seissyt 5 min vai 2 päivää, silti vuorottelee noiden skenaarioiden välillä.

Mitä autoon on nyt tehty:

- Tulpat ja bensansuodatin on vaihdettu

- Jarrutehostajalta imusarjaan menevä letku uusittu, oli hapertunut pahasti.

- Pätkimisen aikana MAFin liitin otettu irti, ei vaikutusta ( jäänyt tavaksi Nissan-ajoilta, en muista vaikuttiko näissä)

- Putkia ja letkuja tutkittu läpi, huohottimen putket voisivat olla seuraavana vaihtolistalla.

Kyselkää kaikkea muuta mitä mieleen tulee!

Ongelma nyt siis on se, että itsellä tulee vain mieleen sytytyspuola tai kaasuläpän asentotunnistin. Vikakoodit lukisin, mutta itsellä ei vehkeitä eikä tuolla uskalla lähteä mihinkään. Nousiaisiin saa siis tarjota koodien lukuapua :) Kysynkin nyt olisiko täällä enemmän tietävillä ideaa mihin suuntaan lähteä seuraavaksi, kun ei viitsisi hakuammuntana lähteä vaihtelemaan arvokkaita osia. Hakua käytelty pari päivää mutta oikein mikään ei vastaa tätä käytöstä..

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 18.9.2014 12:38

Katsoppa siitä autosta vikakoodit ja en suosittele enää ajamaan sillä ja ajaminen varmaan on muutenkin ihan perberistä. Sulla voi olla myös puolavika.

Mulla on käytännössä samanlainen kottero tällä hetkellä työnalla. Ongelmana on/on ollut sekoileva tyhjäkäynti ja moottorivaloa sytyttelee kans eli ei oo menny leimasta lävitte sitten vuoden 2009. Auto on toiminut viimeksi siten, että tyhjäkäyntiä ei ollut käytännössä ollenkaan ja toimi vain yli 2000rpm kierroksilla mikä oli tehnyt ajosta kuulemma hieman haastavaa. Ajossa saattanut yhtäkkiä "kuolla" ja sitten taas sahaamalla saatu käyntiin ja nilkuteltu aina kotiin asti. Näin siis kertoi edellinen omistaja.

Purkaessa löytyi imuvuoto imusarjan ja kannen välisistä liitoksista/ kumitiivisteistä. Tasopinta oli hapettunut kannesta ja sitä mukaa alkanut vuotaa enemmän ja enemmän. Muuten en olisi tosta projektista sitä vuotoa löytänytkään vielä nyt, mutta kun oli kampikammion huohotusputkikin lahonnut, niin sitä ei saanut ilman imusarjan irroitusta irti.

Jos sulla on sähköinen kaasuläppä, niin kaasuläppä on todennäköisesti myös sikalikanen. Puhdistus irroittamalla kokonaan paikaltaan ja esim. motoxin jarrukliinerillä & hankaamalla puhtaaks.

Vaihdettuja & fiksattuja osia itellä niin että tiedossa (ostin vasta hetki sitten niin ei täyttä varmuutta korjauksista).

- läjä letkuja
- maffi useampaan otteeseen
- puola
- bensapaineensäädin
- tulpanjohdot
- tulpat
- kaasuläppä puhdistettu täydellisesti
- tulee uusi kampikammion huohotusputki
- tulee uudet tiivisteet imusarjaan

Vikakoodit viittas tässä yksilössä mikä multa löytyy siihen, että kipinäongelmia ollut ja maffi sökönä. Lisäksi oli kone käynyt laihalla. Laihalla käyntiin voi myös vaikuttaa polttoainesuodattimen likaisuus ja bensapumpun huono toiminta&tuottopaine.

Pitkästi tekstiä, mutta toivottavasti oot viisaampi. Mulla moottorikoodi on APG, mutta ymmärtääkseni lähes identtiset moottorit AGN:n kanssa.

Eli summa summarum:

- lue vikakoodit
- jos viittausta kipinäongelmiin -> uusi puola
- nollaa koodit ja kokeile toimiiko
- jos ei toimi edelleenkään -> irroita imusarja kaikkine osineen
- tarkasta kaikki alipaineletkut ja alipaineella toimivat laitteet (alipainepumppu on kiva kaveri tässä)
- puhdista kaasuläppä kauttaaltaan (myös läpän reunoilta ja runko täysin puhtaaksi)
- tarkasta imusarjan tiivisteet ja tasopinnat (tiivisteet alunperin vihreitä, joten vuodot näkyvät tummumina tiivisteissä
- jos ei löydy vuotoja, kasaa koko setti takaisin
- jos löytyy vuotoja, pidä huoli, että putsaat kaiken kunnolla ja asenna uudet tiivarit
- laita takaisin nippuun ja kokeile toiminta

Sitten vaan tänne raporttia mikä auttoi vai auttoiko mikään?

Thouni
-
Viestit: 3
Liittynyt: 19.9.2014 0:02

ViestiKirjoittaja Thouni » 19.9.2014 0:05

Itsellä oli juurikin samanlainen ongelma kyseisen moottorimallin kanssa ja vika löytyi viallisesta sytytyspuolasta. Pimeällä kun katseli ja ihmetteli niin näki kun puolasta löi kipinä läpi. Korjaantui puolan vaihdolla

JKaunisto
-
Viestit: 97
Liittynyt: 2.8.2006 1:17

ViestiKirjoittaja JKaunisto » 19.9.2014 10:16

Sähkäri kun ammatiltani olen ja tutkiskelen johtoja läpi huvin vuoksi niin ehkä tuli tämäkin selviteltyä. Sytkäyksikön + jakajapaketin kävin eilen sitten kuitenkin hakemassa kun ei mitään dokumenttejakaan ollut onko tähän joskus moisia vaihdeltu, ja lätkäisin paikalleen...kolmella käy prkl. Seuraavaksi aloin näpräämään muuten vain yksikön liittimen piuhoja. Kas, neljällä kävi ja kun toiseen suuntaan käänsi niin kolmella.

Vanha sytytysyksikkö oli kuorestaan halkeillut pahoin, joten veikkaan että se löi läpi myös. Liittimestä napsaisin johdot poikki, uudet pinnit päihin ja liitin kasaan niin nyt ainakin toimi eilisen illan. Nykii vielä tasakaasulla ja kiihdytyksillä, mutta se luultavasti liittyy lämpötila-anturiin kun ei tuossa se mittarikaan liikahda vaikka miten pitkään käynnissä on.

Summa summarum, jotenkin oli ilmeisesti sytkäyksikön liittimestä pinnit päässyt huonoksi..hapettumaa tjtn, sen kummemmin en osaa sanoa, mutta nyt tuntuisi rokkaavan :)

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 19.9.2014 11:05

Lisään omalle tarkastuslistalle ton liittimen. Mistä saa uusia pinnejä tilailtua tarvittaessa? Lämpötila-anturi jos on päreinä ni koko motti toimii mitä ihmeellisimmin. Tuntuu, että kaikissa missä on isompaa ongelmaa, niin on kunnon monivammaa :D

JKaunisto
-
Viestit: 97
Liittynyt: 2.8.2006 1:17

ViestiKirjoittaja JKaunisto » 22.9.2014 7:30

VV-autolta noita pinnejä olen haeskellut. Nuokin taisi olla jäänyt kolmosgolfin kaasuläpän asentotunnistimesta :D Nykimistä saatiin taas hieman pienennettyä uusilla lämpötila-antureilla. Loppuviikosta kun on pari päivää vapaata niin voisi purkaa tuon EVAP systeemin ja vielä sen putsailla.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 28.9.2014 19:52

Näillä näkymin mun potilaalla oli tosiaan vain imuvuoto ja likainen kaasuläppä sekä likaa suuttimissa. Tänään vielä yski ja ryki tyhjäkäynti ja kävi pienimmillään 400-500rpm ilman että jätti mitään koodia ja välillä taas pelitti nätisti 750rpm. Laitoin päivällä runsaalla seoksella suuttimienpuhdistusainetta ja käyttelin auton lämpimäksi oireen edelleen jatkuessa. Illasta uus yritys ja nätisti piti 750rpm eikä enää alkanut pygimään. Nyt vaan loput vaivat 3 vuoden seisotuksen jäljiltä kuntoon ja leimalle mars :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa