Millä nakutus hiljemmäksi golf IV 1.4
Valvoja: ffp jäsenet
Millä nakutus hiljemmäksi golf IV 1.4
Kone nakuttaa kuin dieseli. Lämmin kone vähemmän, mutta kuulee senkin. Saako millään "ihmelitkulla" hiljaisemmaksi vai pitäisikö kansi avata ja tutkailla tilannetta?
En tiedä onko tuo sitten tyyppivika (eli ominaisuus) kyseiselle moottorille, mutta kannattaa ainakin kokeilla esimerkiksi Forte- tai vastaavaa käsittelyä jonka jälkeen laadukkaat öljyt sisuksiin.
Olin sattumalta kaverin pajalla todistamassa, kun sinne tuli yks nokivasaralta kuulostava vähän ajettu Maksa öljynvaihtoon. Kaverin suosituksesta tekivät sille tuon käsittelyn (kaverilla ei ollut tuota Fortea, mutta jotain vastaavaa shittiä kuitenkin) --> öljyn ja puhdistusaineseoksen mukana tuli melkoista sakkaa mukana. Uudet öljyt sisälle - ja nakutus oli tiessään. Oli muuten ero kuin yöllä ja päivällä.
Olin sattumalta kaverin pajalla todistamassa, kun sinne tuli yks nokivasaralta kuulostava vähän ajettu Maksa öljynvaihtoon. Kaverin suosituksesta tekivät sille tuon käsittelyn (kaverilla ei ollut tuota Fortea, mutta jotain vastaavaa shittiä kuitenkin) --> öljyn ja puhdistusaineseoksen mukana tuli melkoista sakkaa mukana. Uudet öljyt sisälle - ja nakutus oli tiessään. Oli muuten ero kuin yöllä ja päivällä.
Mahtaisko olla venttiilinnostajat vaihtokunnossa (jos ovat hydrauliset)? Tai jos on kovat nostajat niin välysten säätöön. Yleensä nuo Forté yms. aineet ei auta ongelmaan kuin tilapäisesti. Jos nostajat on paskassa niin yleensä ainut huolto on niiden korvaaminen uusilla. Kappalehinta uudelle Motonetissä alle kympin, joten alta satasen hoidolla ajaa taas muutaman sata tuhatta.
Männän helmat siellä kolisee
Juurikin näin, varsinkin noissa moniventtiilikoneisissa 1,4 moottoreissa ääntä tuottaa mäntien "mataluus". on ominaisuus jolle ei suuria mahda, eli on vain ominaisuus jonka kanssa täytyy oppia elämään.
Vasta kun se ääni on erittäin kova ja kuuluu myös voimakkaana lämpimänä, on syytä alkaa huolestumaan asiasta.
Oma 1.4 16v nakuttaa myös niin että moni on oikeasti luullut dieseliksi.
Mittarissa 220tkm. Olen kuullut myös että nokkahihnan kiristäjästä mikä saattaa aiheuttaa ko. ääntä mutta en tiedä asiasta sen enempää. Oma itseasiassa oli hiljaa kun se kävi n. 50tkm sitten valtuutetussa huollossa ja tarkistivat hihnan kireyden mutta nakutus palasi 5-10tkm jälkeen. 180tkm kohdalla vaihdettiin hihna ja kiristäjä tarvikeosilla paikallisessa nyrkkipajassa ja sama ääni jatkuu.
Tokko forte tms muu käsittely auttaa? Öljyä kuluu n. litra 15tkm vaihtovälillä.
Mittarissa 220tkm. Olen kuullut myös että nokkahihnan kiristäjästä mikä saattaa aiheuttaa ko. ääntä mutta en tiedä asiasta sen enempää. Oma itseasiassa oli hiljaa kun se kävi n. 50tkm sitten valtuutetussa huollossa ja tarkistivat hihnan kireyden mutta nakutus palasi 5-10tkm jälkeen. 180tkm kohdalla vaihdettiin hihna ja kiristäjä tarvikeosilla paikallisessa nyrkkipajassa ja sama ääni jatkuu.
Tokko forte tms muu käsittely auttaa? Öljyä kuluu n. litra 15tkm vaihtovälillä.
1.4 AHW Nakutus
En löytänyt parempaa topiccia ongelmaani. Saa siirtää jos näkee aihetta.
Kyseinen kulkine 99- golffi tuolla 1.4 AHW koneella.
Tein jakopäärempan ja siinä samalla vaihdoin öljyt.
Nyt kun auton käynnistää, pitää kone suhteellisen kovaa nakutus ääntä. Mielestäni tämä ääni ei kuulunut ennen jakopääremppaa ja öljynvaihtoa tai ei ainakaan lähellekkään yhtä kovaa.
Asennus vaiheessa ajoitukset oli mielestäni kohdallaan, mutta voisiko silti johtua siitä? vai mistä muualta vikaa voisi etsiä tai onko tähän jotain loogista selitystä? En viitsinyt konetta pitää käynnissä 2min kauempaa, kun en varmaksi osannut arvioida mistä tuo ääni johtuu. Eikä viitsisi jakopäätä availla uudestaan, jos vika ei välttämättä olekkaan siellä.
Ja kyllä, olen tietoinen että kyseisessä moottorissa nakutus on hyvinkin yleistä, mutta tuntuu oudolta että tämä ilmeni/koveni vasta jakopäärempan sekä öljynvaihdon yhteydessä.
Autoa en ota ajoon ennenkuin tiedän että mistä ääni johtuu.
E: Ajoitus oli edelleen kohdillaan kun tarkistin, ääni tulee jakopään puolelta moottorista, eli vasemmalta edestä katsottuna.
Kyseinen kulkine 99- golffi tuolla 1.4 AHW koneella.
Tein jakopäärempan ja siinä samalla vaihdoin öljyt.
Nyt kun auton käynnistää, pitää kone suhteellisen kovaa nakutus ääntä. Mielestäni tämä ääni ei kuulunut ennen jakopääremppaa ja öljynvaihtoa tai ei ainakaan lähellekkään yhtä kovaa.
Asennus vaiheessa ajoitukset oli mielestäni kohdallaan, mutta voisiko silti johtua siitä? vai mistä muualta vikaa voisi etsiä tai onko tähän jotain loogista selitystä? En viitsinyt konetta pitää käynnissä 2min kauempaa, kun en varmaksi osannut arvioida mistä tuo ääni johtuu. Eikä viitsisi jakopäätä availla uudestaan, jos vika ei välttämättä olekkaan siellä.
Ja kyllä, olen tietoinen että kyseisessä moottorissa nakutus on hyvinkin yleistä, mutta tuntuu oudolta että tämä ilmeni/koveni vasta jakopäärempan sekä öljynvaihdon yhteydessä.
Autoa en ota ajoon ennenkuin tiedän että mistä ääni johtuu.
E: Ajoitus oli edelleen kohdillaan kun tarkistin, ääni tulee jakopään puolelta moottorista, eli vasemmalta edestä katsottuna.
Vaihdoin vuosi sitten omaan 1,6 azd koneeseen jakopään kilkkeet ja sama ilmiö tuli mullekkin. Nakutus oli aivan hirvittävän kuulosta. Lopulta se hävisi, kun käytti konetta joutokäynnillä.
Päättelin nakutuksen johtuvan siitä, että kampiakselia tuli pyöritettyä rempan aikana aika monesti ympäri. Tämä sitten tyhjensi venttiilinnostimista öljyt. Öljy palautuu nostimiin koneen lämmitessä ja saattaa vanhemmalla karstottuneella koneella viedä hetken pidempään. Sama ilmiöhän tapahtuu, kun koneen sammuttaa ja öljynpaineet laskee. Tällöin nostimista valuu hieman öljyä pois ja seuraavan kerran kylmänä startatessa kuuluu parin sekunnin ajan nakutusta.
Ja tämähän on sitten minun spekulaationi asiasta, mutta toimi ainakin minun auton kohdalla. Ei nimittäin pahemmin nakuta vaikka talvella joutuu työpäivän jälkeen kylmiltään starttaamaan.
Päättelin nakutuksen johtuvan siitä, että kampiakselia tuli pyöritettyä rempan aikana aika monesti ympäri. Tämä sitten tyhjensi venttiilinnostimista öljyt. Öljy palautuu nostimiin koneen lämmitessä ja saattaa vanhemmalla karstottuneella koneella viedä hetken pidempään. Sama ilmiöhän tapahtuu, kun koneen sammuttaa ja öljynpaineet laskee. Tällöin nostimista valuu hieman öljyä pois ja seuraavan kerran kylmänä startatessa kuuluu parin sekunnin ajan nakutusta.
Ja tämähän on sitten minun spekulaationi asiasta, mutta toimi ainakin minun auton kohdalla. Ei nimittäin pahemmin nakuta vaikka talvella joutuu työpäivän jälkeen kylmiltään starttaamaan.
-
- -
joka toisessa öljynvaihdossa tulee tehtyä. ja siitä on ollut apua. Pellikka nimimerkillä on mun entisen passatin kone. Ennen minua oli ollut longlife huollolla niin ilmeisesti ei irrota sisäistä karstaa mutta pitää ne tärkeät sihdit puhtaana
--hartsa--
Skoda Octavia vrs 02 (ex.VW Passat 1.8T 02)
LähetäLähetetty: 10.3.2014 20:47 Viestin aihe: Muokkaa/Poista viesti
oliko se forten käyttö pitäny sihdin puhtaana?
Pellikka
Golf G60 ja Passat Torsenilla
LähetäLähetetty: 13.3.2014 9:02 Viestin aihe:
Enää ois männät ja kampura lohkossa kiinni ja kannessa venttiilit. Muuten kone osissa ja kaikki sain eilen pestyä vanhoista paskoista ja öljykarstasta. Yllättävän paljo oli karstaa sisällä koneessa mutta sihdit oli öljypumpussa ja nokkaketjun kiristimessä puhtaat. Eipähän oo käyny kuivana onneks. Eli fortesta ja kiinteästä vaihtovälistä on ollu ilmeisesti hyötyä.
--hartsa--
Skoda Octavia vrs 02 (ex.VW Passat 1.8T 02)
LähetäLähetetty: 10.3.2014 20:47 Viestin aihe: Muokkaa/Poista viesti
oliko se forten käyttö pitäny sihdin puhtaana?
Pellikka
Golf G60 ja Passat Torsenilla
LähetäLähetetty: 13.3.2014 9:02 Viestin aihe:
Enää ois männät ja kampura lohkossa kiinni ja kannessa venttiilit. Muuten kone osissa ja kaikki sain eilen pestyä vanhoista paskoista ja öljykarstasta. Yllättävän paljo oli karstaa sisällä koneessa mutta sihdit oli öljypumpussa ja nokkaketjun kiristimessä puhtaat. Eipähän oo käyny kuivana onneks. Eli fortesta ja kiinteästä vaihtovälistä on ollu ilmeisesti hyötyä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”