Käynnistymisongelmia Audi 90 Kiire APUA!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

zarkuss
-
Viestit: 8
Liittynyt: 21.1.2009 10:02

Käynnistymisongelmia Audi 90 Kiire APUA!

ViestiKirjoittaja zarkuss » 31.1.2009 20:51

Eli hommasin tommosen audin vuosimallia 88 malliltaan 90 . Koneena PS 2.0 vitoskone K-jetronikilla. Tänä aamuna semmonen vika että käynnistyy todella huonosti kylmänä,lähes tulkoon ollenkaan. Kaasu pohjassa kylläkin jos kaasuun ei koske niin käy todella todella huonosti osittain kolmella ja neljällä tai vastaavaan tyyliin. Lämpöisenä ei tätä ongelmaa ollenkaa. Veikkaisin kylmäkäynnistys suutinta,onko mahdollista kytkeä kokonaan pois ? En ole mitannut vielä sitä että tuleeko virta kun moottori täysin kylmä. Saako esim lämpöanturia ,sitä isoo mötikkää koneen takana eli se aikaviive kytkintä uutena? tai kylmäkäynnistys suutinta ?


Jos jollain vinkkejä niin tarvitsen kiireästi apuja... tuntuu että bensankulutus kanssa kasvanut... auto käy muuten todella hienosti ei seilausta tyhjäkäynnistä,ei rykimistä ei nykimistä tai sammuilua ym vastaavaa. autolla ajettu 418.000 km . Voiko olla myös bensapumpun rele ,autossa oli sähköhäikkää esim töötti ei toimi eikä osa valoista ja mittaristossa häikkää,naputtelin aika kovilla pakkasilla kevyesti releitä niin olisinko voinu napauttaa bensapumpun releen rikki ,pumput kyllä pyörii . veikkaan että vika ei ole pumpuissa kuitenkaan.

Kiire avunsaannissa. Voi myös mailata kuvaa suuttimesta ja ohjeista suoraan: [email protected] tai jopa soittaa suoraan 0404623987

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.1.2009 21:10

Niin siis käykö se kylmänä tyhjäkäyntiä kuinka hyvin/huonosti?

Lämpö-/aikakytkimen toiminnan voi tarkastaa siten että katsoo yleismittarilla tuleeko kylmällä koneella kylmäkäynnistyssuuttimelle jännite starttivaiheessa. Jännite katkeaa kun avaimesta päästää tai kun lämpö-/aikakytkin on sitä mieltä että kone on lämmin.

Yks mahdollisuus korkeaan kulutukseen ja huonoon tyhäjkäyntiin on se että kylmäkäynnistussuutin vuotaa, mutta se ei taida niitä yleisimpiä vikoja olla.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 31.1.2009 21:45

Lämpöaikakytkin ei varsinaisesti "tunnista" moottorinlämpöä vaan moottorin lämpö estää kylmäkäyntisuuttimen toiminnan "normaali" lämpöisessä moottorissa. Sähkövastus lämmittää lämpöaikakytkimen sisällä olevaa bi-metalli jousta joka määrää suuttimen toiminta-ajan(aikakytkin) startatessa. Jos esim. laittaa virran päälle hetkeksi kylmässä autossa niin kytkimen lämpeneminen estää suuttimen toiminnan. Mikäli auto käynnistyy kaasu pohjaan painettuna niin vika on silloin ko. kytkimessä. Suutin on harvoin viallinen, tosin olen törmännyt vuotavaan suuttimeen mutta aiheuttaa ongelmia enemmänkin kuumassa koneessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.1.2009 22:01

Kyllä se mulla tunnistaa jäähdytysveden lämpötilan ja tarvittaessa estää suuttimen avautumisen. Mutta mä nyt en oikein tajunnut mitä tuolla tarkoitit...

Sähkö sille lämmitysvastukselle ei tule sytytysjännitteestä vaan käynnistysjännitteestä. Toisinsanoen se tunnistaa starttauksen ja sen pitkittyessä suutin suljetaan.

zarkuss
-
Viestit: 8
Liittynyt: 21.1.2009 10:02

Audin käynnistymisongelma

ViestiKirjoittaja zarkuss » 1.2.2009 12:56

Mittasin kylmäkäynnitys suuttimelle tulevan liittimen ... yleismittarilla lukemat n. 8-10volttia... vikohan yksikertaisesti olla että akku on päässy huonoksi ... ? Eli suuttimelle tulee jännite mutta alhainen. pari kertaa on tehnyt sen että pitää painaa kaasu pohjaan että käynnistyy kun muuten käy todella alhaalla eikä kaikki mukit oo ees täydessä äänessä... nyt se toimi taas eilen illalla pakkasta kuitenkin reilu 10-18astetta jopa enemmänkin ja tänään päivällä 5 minuuttia sitten kun mittasin niin lähti kanssa käymään ilman kaasua moitteetta. mystistä :) otin lämpöaika kytkimen littimen irti niin sehän oli niin hauras että se lohkesi päreiksi...toivotaan että pysyisi vaikka jeesusteipillä taikallaa... mutta pysyy nyttenkin. kosketuspinnoissa ei hapettumia ja oon käyny muutkin imusarjaan liittyvät liittimet läpi kyllä.

Kiitos kaikille . Mistäköhän semmosen lämpöaikakytkimen saisi uutena ? löytyy tossa audissa mottorin takaa venttiilikopan alapuolelta keskeltä (ruskea liitin ilmeisesti semmonen iso ) muistuttaa flektin anturia. Messinkinen se anturi.

Jos joku haluaa ostaa kyseisen auton erittäin edullisesti niin käykää katsomassa nettiautosta reknumerolla: EJC-603

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 1.2.2009 14:24

^^olet oikeassa, kyseessä on tosiaan kaksinapainen lämpöaikakytkin joka saa jännitteen startin navasta 50 ja suuttimen virta kulkee lämmitysvastuksen ja kärkien läpi jolloin bi-metalli lämpenee ja kärjet aukeaa ->suihkutus lakkaa. Katselin vanhaa kytkistä jossa tuo paketti oli neljänapainen.
Tuo lämpöaikakytkin on standardi kamaa esim. bosch varaosaliikkeestä tai motonet jne.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa