Golf IV 1.8T murheita tekniikan kanssa...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

Golf IV 1.8T murheita tekniikan kanssa...

ViestiKirjoittaja Lamaro » 21.12.2008 22:57

Modet siirtäköön oikeaan paikkaan jos tämä ei tänne kuulu.

Elikkäs alotin golffin pikkupikku "rempan", kun joutuu seisomaan kytkimen sanottua sopimuksensa irti.

Auto kävi juuri viimeiset metrinsä (ei siis tielle jättänyt tai vastaavaa, pystyi ajamaan) röpöttäen, aivainkuin olisi ollut ahtovuoto jossain. Epäilen kyllä kovin vahvasti tuota vuotoa, koska monet kerrat olen myös sen kokenut, mutta tuntuu erilaiselta. Moottori tuntui tärisevän melkoisesti ja ei kerännyt oikein kierroksia, kävi hiukan vajaalla?? Vikaa kenties tulpissa tai puolissa, jos on niin miten voisi testata kyseisten komponenttien toiminnan?

Koko ahtoputkiston irroitettuani huomasin imusarjalle tulevan/lähtevän letkun olevan melkosen heikossa hapessa. Mikä mahtaa siis olla tämän letkun tarkoitus ja voiko kyseiset halkeamat aiheuttaa yllä mainittua vikaa?

Kuva Kuva Kuva
Alkaa siis imusarjasta, välissä joku suodattimen näköinen hökötys ja päättyy moottoritilan ja ohjaamon väliseen seinään.


Sitten seuraavaksi hieman ahtopainemittarin letkusta. Letku tulee autoon sisälle mitä ihmeellisimpiä reittejä, konepellit ns. välistä, oven väliin josta sisälle jne jne jne...erityisen vaikea selittää, mutta toimiva/ko? ratkaisu. Letku on siis ainakin omasta mielestäni aivan julmettoman pitkä, voiko tällä olla vaikutusta johonkin suuntaa, mm. seilaavat ahtopaineet tms? Mikä olisi järkevin reitti moottoritilasta ohjaamoon?


Vapaavirtaussuodattimesta sen verran että miten kannattaa pestä/puhdistaa? Onko mahdollisesti öljyttävä vai vaan paineilmalla puhdistettava? Kyseessä BMC:n hiilikuitiboksin sisässä majailevaa mallia oleva suodatin.
Kuva


Paljon asiaa erittäin sekavassa järjestyksessä ja erittäin sekavasti selitetty, yrittäkää ymmärtää =) Kovin olisin kiitollinen jos jotain saisi selville!

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 21.12.2008 23:18

Jos oikein tajusin, putki menee jarrutehostajalle ja välissä oleva mokkula on takaiskuventtiili, kalvomallinen. Eli pitää imusarjan kehittämän alipaineen tehostajassa silloin kun imusarjassa on korkeampi paine? Tollainen on mullakin vr6:ssa vaikka onkin ahtamaton.

Ahtopainemittarin pillin pituudella ei varmaan ole väliä, voi olla parempikin että on pitkä pilli niin tasaa äkkinäisimpiä painepiikkejä pois ja suojaa mittaria. Pituus vaikuta ahtopaineisiin jos letku ei vuoda.

Vapaavirtaussuodattimen voi puhdistaa soveltuvalla liuottimella, luulisi bensankin siihen käyvän. Noihinhan on olemassa suodatinvalmistajilta saatavissa mitä moninaisimpia litkuja huoltoon ja puhdistukseen. Sitä ei kannata suinpäin rasvata sillä öljyä jos on paljon, se kulkeutuu ilmamäärämittariin tuhoten sen. Varminta käyttää tarkoitukseen sopivaa ainetta.

Tuo vapaavirtaussuodatin näyttää pienehköltä, ettei vaan olisi vähemmän pinta-alaa orkkikseen nähdeen?? Hyöty = ??

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Lamaro » 22.12.2008 7:46

Tuo suodatin on kyllä isompi kuin esim. auton ajovalot, näyttää kyllä kuvassa jotenki pieneltä.

Miten tuo jarrutehostajalle menevä letku vaikuttaa auton käytökseen jos se vuotaa?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 22.12.2008 8:09

Käynnin se sekoittaa kun kone saa ilmaa väärästä välistä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.12.2008 8:43

Letku tulee autoon sisälle mitä ihmeellisimpiä reittejä, konepellit ns. välistä, oven väliin josta sisälle jne jne jne...erityisen vaikea selittää, mutta toimiva/ko?


Saattaahan se toimia mutta voi olla hieman huvittavan näköinen viritelmä kyllä. =D On siellä niitä läpivientejäkin niin ei tarvi ulkokautta kierrättää piuhaa.

Jos tulppia ja puolia epäilet niin samaan läjään lisäisin vielä sytkänvahvistimen.

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Lamaro » 22.12.2008 9:38

Siis eihän tuo viritelmä ulospäin näy, kuitenkin sen verran siististi on reitit valittu =)

Tuo letku joka menee jarrutehostajalle, niiin onko sillä väliä jos hommaa tilalle jotain ns. tarvikeletkua? Tarviiko kestää painetta tms?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 22.12.2008 10:50

Tuo letku joka menee jarrutehostajalle, niiin onko sillä väliä jos hommaa tilalle jotain ns. tarvikeletkua? Tarviiko kestää painetta tms?

Ei painetta vaan alipainetta.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 22.12.2008 13:31

Se on todennäköisesti Nylon eli polyamidi (PA6) putkea ainakin se kova musta putki. PA-putkia käytetään mm. bensaletkuina autoissa. Voihan tuon varmaankin korvata vaikka kudosvahvisteisella kumisella bensaletkulla. Joka tapauksessa on syytä olla öljyn ja bensan kestävää, mikä tahansa puutarhaletku ei käy :)

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Lamaro » 22.12.2008 14:34

^^ Kiitoksia tästä, eikuin letkua hakemaan =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 77 vierailijaa